Miksi pitäisi tukea sähköautoilua tällä hetkellä? Tuetaan mieluummin dieselautoilua niin, että Fortumin uutuustuotteen vero poistetaan kokonaan.
Siksi että sähköautoihin siirtyminen haiskahtaa väistämättömältä. Tämä My diesel voisi toki toimia myös tulevassa siirtymävaiheessa. Tai jos tuohon My dieseliin raaka-aineet riittää, niin miksei pidempäänkin. Toki jos vihreästi ajatellaan, niin tuon veron leikkaaminen kannattaisi, mutta samalla valtio jäisi ilman verotuloja.
Raha on suurin syy miksi edelleen ajellaan saastuttavilla autoilla, vaikka sähköautohan on helvetin vanha keksintö. Sanomattakin selvää, että suuret öljyntuottajamaat ovat halunneet jarruttaa kehitystä. Vasta kun öljy alkaa radikaalimmin vähenemään, ollaan valmiita päästämään polttoainebisneksestä asteittain irti. Ja kun tuo päivä tapahtuu, olisi mielenkiintoista päästä näkemään mitä tapahtuu esim. Jenkeille ja Norjalle. Puhumattakaan Lähi-idästä. Öljy on edelleen jättimäinen bisnes ja tulee olemaan vielä vähintäänkin 50-100 vuotta. Anarktisten alueiden sulamisen jälkeen saatetaan saada hieman lisäaikaa. Tavallaan sairasta, että ensin saastutetaan jäätiköt sulaksi, ja sen jälkeen "oliskohan tuolla jään alla lisää öljyä jolla voidaan jatkaa saastuttamista".
Sähköauton valmistus tuottaa n.500000 km ajosuoritteen verran hiilidioksidipäästöjä, kun verrataan suoraan tuohon My dieseliin.
Mielekkäämpää olisi verrata diesel-auton valmistuksen tuottamiin hiilidioksidipäästöihin. Anyway, totta ettei sähköautojen valmistus ole todellakaan päästötöntä. Mm. akkujen valmistus pyörii maissa, joissa sähköä tuotetaan hiilivoimalla.
Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.
Mutta paljonko tuottaa kaikkine tieliikenne veroineen? Esim. Suomen valtion verotulot tieliikenteestä huitelee jossain 8,5 miljardia per/vuosi tietämillä.