Mainos

Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 431 626
  • 3 607
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Autoilusta kerättävät verotulot julkiselle sektorille vuosittain on siis 5,5 miljardia euroa ... ja tienpito ei ole ainoa autoilusta aiheutuva kulu.. siis vaikka ei haluaisi huomoida veroetuja kuten työmatkavähennyksiä jne, niin melu, pienhiukkasten aihuttamat terveyskulut (useita miljardeja), liikenneonnettomuuksien kulut..

Ovatko autoilusta johtuvien pienhiukkasten aiheuttamat terveyskulut nykyään oikeasti useita miljardeja? Viimeinen minkä itse olen kuullut oli reilusti alle miljardin. Ja sekin oli vähän lavealla pensselillä sudittu.

niin täysin huomiotta noissa laskelmissa jää muiden liikkumismuotojen tuomat hyödyt.

No, laskelmissa jäävät huomioimatta myös autoilun välillisesti tuomat hyödyt. Eli esim. aivan valtava osa ihan kaikesta verokertymästä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaan havaitsit keskustelun koskevan Helsinkiä. Tontille ja maalle on määriteltävissä hinta jokaisella läntillä....
Niin juuri nyt, mutta heti kun kaavoituksesta päättävä keskuskomitea on kokoontunut, saattaa arvo heittää voltin ja vielä toisenkin. Maan arvon määrää helsingissä pääosin kaavoittaja.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos Kepu pitää tiukan linjansa niin tämän hallituksen päivät voivat olla lyhyet.

Eihän ne koskaan petä tosin.
No jos ne haluaa maakuntansa, ja haluaahan ne, niin istuvat kyllä kiltisti rivissä. Ei se maakuntahallinto hetkessä synny, vaikkei ihan SOTEn laajuinen viritelmä olekaan.

Kepu myös antoi jo periksi velkaantumisasiassa, vaikka vielä onkin hallitusohjelman mukaan tavoitteena että 2023 työllisyysaste on 75% ja velkaantuminen seis. Mutta eihän se ole, ja Kepukin tämän tietää.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Pienen tauon jälkeen takaisin huutelemaan politiikkaa.

Täytyy sanoa, että tuo hallitusohjelma ei ole ollenkaan niin kamala kuin uskalsin odottaa. Tästä lienee kiittäminen kepua. Cliffer lienee samaa mieltä tästä. Toinen huomio koskee tuota unelmapuolta (käytännössä siis koko ohjelman perustaa). Mitä jos kolmikanta ei tuokaan lisää työpaikkoja? Mitä jos työllisyys ei vanhan hallituksen teoilla nousekaan 75%:iin? Tällöin joudutaan leikkaamaan ja tässä vaiheessa en usko, että hallitus pysyy kasassa. Vähintäänkin vihreät tekee vihreät ja lähtee kävelemään. Samoin uskon tässä tilanteessa vasureiden ja kepun olevan vastakkain. Veikkaan hallituksen kaatuvan jouluun 2021 mennessä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä jos kolmikanta ei tuokaan lisää työpaikkoja? Mitä jos työllisyys ei vanhan hallituksen teoilla nousekaan 75%:iin? Tällöin joudutaan leikkaamaan ja tässä vaiheessa en usko, että hallitus pysyy kasassa.
Leikkaaminen on vain yksi kolmesta vaihtoehdosta. Kaksi muuta ovat verojen korottaminen sekä lisälainan otto. Siinä on demareilla kaksi mieluisampaa keinoa ennen leikkauksia.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos ne haluaa maakuntansa, ja haluaahan ne, niin istuvat kyllä kiltisti rivissä. Ei se maakuntahallinto hetkessä synny, vaikkei ihan SOTEn laajuinen viritelmä olekaan.

Haluaahan ne, mutta kestääkö heiluva kannatus taas uutta pitkää SOTE-marssia? Samaan aikaan Vihreä ministeri kiristelee puunhakkuun& sellutehtaiden kohtaloa aka työpaikkoja landella, mistä Kepu myös osittain elää.

Kepun kannatus kuitenkin laski helvetin paljon edellisen aikana. Kyllä ne hylkää laivan jos liikaa alkaa olemaan painolastia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Haluaahan ne, mutta kestääkö heiluva kannatus taas uutta pitkää SOTE-marssia? Samaan aikaan Vihreä ministeri kiristelee puunhakkuun& sellutehtaiden kohtaloa aka työpaikkoja landella, mistä Kepu myös osittain elää.

Kepun kannatus kuitenkin laski helvetin paljon edellisen aikana. Kyllä ne hylkää laivan jos liikaa alkaa olemaan painolastia.

Edellisen hallituksen kompastuskivi sotessa oli se että kokonaisuus oli liian massiivinen vietäväksi maaliin saakka kerralla. Uusi hallitus jatkaa jo tehtyjen selvitysten pohjalta mutta nyt mennään pala kerrallaan, parlamentaarisesti eli oppositio on mukana alusta asti. On päivänselvää että sote-uudistus tarvitaan mutta on epäselvää riittääkö sekään ja kuinka pitkäksi aikaa.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä painumassa 34 miljoonaa euroa alijäämäiseksi – yt-neuvottelut käynnistymässä

En tiedä kumpi on pienempi paha, Kepu maakuntineen vai Kokkarit terveydenhuollon yksityistämisvimmoineen. Antti valitsi Kepun ja maakunnat, aika näyttää miten käy. Minusta on hieman koomista kuinka täällä julistetaan tuomiopäivää kun maassa on demarivetoinen hallitus. Suomessa on ollut demarivetoisia hallituksia maailman sivu, menestyksen tai menestymättömyyden sanelee hyvin pitkälle koko maailman taloudellinen tila. Lipponen I ja Lipponen II oli varsin hyvää aikaa Suomelle johtuen pääasiassa Nokian noususta ja vetovoimasta, ei Lipposesta niinkään. Toki hän ei pahemmin tyrinytkään. Viennin pitää vetää jotta rahat riittävät hyvinvointipalveluiden tuottamiseen, muuten joudutaan turvautumaan velanottoon mikä ei ole pitkässä juoksussa hyvä asia.

Linkki vie Ylen nettisivustolle.
 
Leikkaaminen on vain yksi kolmesta vaihtoehdosta. Kaksi muuta ovat verojen korottaminen sekä lisälainan otto. Siinä on demareilla kaksi mieluisampaa keinoa ennen leikkauksia.

Verojen korottamisen sivuvaikutukset ovat tilastollisesti karmeaa katsottavaa. Ostovoima heikkenee.
Tästä syntyykin sitten muita 'kivoja' vaikutuksia. Noh - mitä muutakaan voi odottaa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellisen hallituksen kompastuskivi sotessa oli se että kokonaisuus oli liian massiivinen vietäväksi maaliin saakka kerralla. Uusi hallitus jatkaa jo tehtyjen selvitysten pohjalta mutta nyt mennään pala kerrallaan, parlamentaarisesti eli oppositio on mukana alusta asti. On päivänselvää että sote-uudistus tarvitaan mutta on epäselvää riittääkö sekään ja kuinka pitkäksi aikaa.

Kyllä tarvitaan mutta millä kokoluokalla, se onkin ihan eri kysymys. Kepun/hallituksen ajama 18 maakuntaa ei ole liian iso mielestäsi?

En tiedä kumpi on pienempi paha, Kepu maakuntineen vai Kokkarit terveydenhuollon yksityistämisvimmoineen. Antti valitsi Kepun ja maakunnat, aika näyttää miten käy.

Jep, mielenkiintoiset ajat edessä. Nyt hymyillään vielä mutta maailmantalouden pyörteet saattaa viedä hymyn huulilta ja eurot kirstusta. Katsotaan. Edelleen väitän, että Kepu ottaa hatkat tarvittaessa ja vielä matalalla kynnyksellä jos/kun tilanne alkaa näyttämään huonolta.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi pitäisi tukea sähköautoilua tällä hetkellä? Tuetaan mieluummin dieselautoilua niin, että Fortumin uutuustuotteen vero poistetaan kokonaan.

Siksi että sähköautoihin siirtyminen haiskahtaa väistämättömältä. Tämä My diesel voisi toki toimia myös tulevassa siirtymävaiheessa. Tai jos tuohon My dieseliin raaka-aineet riittää, niin miksei pidempäänkin. Toki jos vihreästi ajatellaan, niin tuon veron leikkaaminen kannattaisi, mutta samalla valtio jäisi ilman verotuloja.

Raha on suurin syy miksi edelleen ajellaan saastuttavilla autoilla, vaikka sähköautohan on helvetin vanha keksintö. Sanomattakin selvää, että suuret öljyntuottajamaat ovat halunneet jarruttaa kehitystä. Vasta kun öljy alkaa radikaalimmin vähenemään, ollaan valmiita päästämään polttoainebisneksestä asteittain irti. Ja kun tuo päivä tapahtuu, olisi mielenkiintoista päästä näkemään mitä tapahtuu esim. Jenkeille ja Norjalle. Puhumattakaan Lähi-idästä. Öljy on edelleen jättimäinen bisnes ja tulee olemaan vielä vähintäänkin 50-100 vuotta. Anarktisten alueiden sulamisen jälkeen saatetaan saada hieman lisäaikaa. Tavallaan sairasta, että ensin saastutetaan jäätiköt sulaksi, ja sen jälkeen "oliskohan tuolla jään alla lisää öljyä jolla voidaan jatkaa saastuttamista".

Sähköauton valmistus tuottaa n.500000 km ajosuoritteen verran hiilidioksidipäästöjä, kun verrataan suoraan tuohon My dieseliin.

Mielekkäämpää olisi verrata diesel-auton valmistuksen tuottamiin hiilidioksidipäästöihin. Anyway, totta ettei sähköautojen valmistus ole todellakaan päästötöntä. Mm. akkujen valmistus pyörii maissa, joissa sähköä tuotetaan hiilivoimalla.

Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.

Mutta paljonko tuottaa kaikkine tieliikenne veroineen? Esim. Suomen valtion verotulot tieliikenteestä huitelee jossain 8,5 miljardia per/vuosi tietämillä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Leikkaaminen on vain yksi kolmesta vaihtoehdosta. Kaksi muuta ovat verojen korottaminen sekä lisälainan otto. Siinä on demareilla kaksi mieluisampaa keinoa ennen leikkauksia.
Näin on, mutta sama ei päde kepuun. Ilman kepua ei ole enemmistöä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En luottaisi Kepuun tässä asiassa.

En minäkään. Pidin ihan hyvänä ja äänestyskelpoisena puolueena, mutta perseen huoraus vasemmistohallitukselle oli vikatikki. Toki ymmärrän että Keskusta tarvitsi uudistumista, oikeiston mukana meneminen takasi historiallisen alhaisen kannatuksen, mutta vaikea uskoa että hallitukseen lähteminen nostaa puolueen taas suurimpien joukkoon. Jos (aika iso jos, älkää tukehtuko) tämä hallitus onnistuu, suuren kansan silmissä isoimmat selkääntaputtelut ansainnee SDP ja Vihreät.

Viihteellisestä näkökulmasta katsottuna harmi että Kepu pelasti SDP:n. Olisin halunnut nähdä kun Rinne matelee Orpon luo anelemaan Porvareita hallitukseen. Kokoomuksen kierittelyn jälkeen Rinne olisi ollut niin sekaisin, että olisi varmaan ollut valmis leikkaamaan eläkkeistä.

Tai sitten Kepun kieltäytymisen jälkeen Persutalon oveen olisi koputettu, ja Rinne olisi mennyt ostamaan maahanmuutto-ohjelmaansa keskikuulapää-Jussilta. Myös se olisi ollut hauska nähdä. Halla-ahon maahanmuuttolinjaukset olisivat aiheuttaneet Rinteelle sydämen rytmihäiriöitä, uudet sairaalareissut, Suomen terveydenhuollon kehumiset ja Soten perumisen, koska nykyinen terveydenhuolto todistaa tietenkin pätevyytensä yhden hoitojakson otannalla. Vähän samoin kuin Ruotsinkielen tarpeellisuutta arvioidessa, kuka olisi objektiivisempi päättämään siitä kuin suomenruotsalainen.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos oppositiopuolueet, varsinkin persut olisivat toimineet yhtä härsisti, kuin sdp, olisi natsikortti ollut hihasta esillä jo useasti. Nyt kun on kyseessä punanenäinen viherpiipertäjähallitus, on ikäänkuin sallitumpaa toimia omalla tavallaan.
Pitäisi keksiä natsikortille vastakkaiskortti. Olisiko se vaikka pata kakkonen..?
Löysin muutaman perusteen, juurikin tuolle kortille. Mutta annetaan olla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ostan uuden dielselauton ja ajan tällä.500000km. Kaveri ostaa sähköauton, eikä aja metriäkään, samat hiilaripäästöt. Jälkimmäistä tuetaan verovaroin, reilua?
Tämä laskelma toki pitää kutinsa vain, jos Fortumin laskelma Mydieselin päästöistä pitää paikkaansa.

Missään muualla kuin Italiassa ei kaiketi lasketa päästöjä mydieselin tyyppisestä polttoaineesta samalla tavalla kuin täällä. Muualla päästöt eivät olisi lähelläkään nollalukuja, meikäläinen regulaatio on erilainen näissä. Voi sitten miettiä, onko tässä asiassa Suomi (ja Italia) oikeassa ja muut väärässä vai toisinpäin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Verojen korottamisen sivuvaikutukset ovat tilastollisesti karmeaa katsottavaa. Ostovoima heikkenee.
Tästä syntyykin sitten muita 'kivoja' vaikutuksia. Noh - mitä muutakaan voi odottaa.

Myös lisälainan ottaminen pysyviin menoihin on sekin typerää.

Se mikä lainanottoa ja veronkorotuksia yhdistää on, että niiden negatiiviset vaikutukset iskevät kunnolla vasta yli neljän vuoden päästä....
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ostan uuden dielselauton ja ajan tällä.500000km. Kaveri ostaa sähköauton, eikä aja metriäkään, samat hiilaripäästöt. Jälkimmäistä tuetaan verovaroin, reilua?
Tämä laskelma toki pitää kutinsa vain, jos Fortumin laskelma Mydieselin päästöistä pitää paikkaansa.
Näinköhän dieselin laskelmissakaan on valmistuksen aikaiset päästöt mukana.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vasemmiston epäpyhä kolminaisuus: kateus, kauna ja vahingonilo. Ilman näitä ei tosiaan vasemmistolaisia aatesuuntia olisi.
Mulla tulee tästä mieleen kokoomuksen reaktiot hallitustunnusteluiden jälkeen. Ei liene tokikaan mikään uusi ilmiö politiikassa, että oppositiosta huudellaan samoilla argumenteilla, joita itse ollaan vielä pari kuukautta sitten puolusteltu.

Tästä pitäisi tehdä riippumaton lääketieteellinen tutkimus. Faktahan on, että, vasurit ovat sairaampia, lyhytikäisempiä ja elämässään onnettomampia kuin me muut.

Jatkuvassa negatiivisuudessa eläminen taatusti lisää mielenterveysongelmia, sydän-ja verisuonisairauksia, todennäköisesti jopa tuhoaa hammaskiillettä hampaiden narskuttelun seurauksena.
Ei liene yllätys, että rikkaat ja hyvin voivat äänestävät omien etujensa mukaisesti (oikeistoa) ja vähän huonompiosaiset omiensa (vasemmisto).

Siihen väliin jää sitten se luokkapolitiikan hylänneiden suuri määrä (keskiluokka), joka äänestää vähän sitä sun tätä.

Viestisi toimii kuitenkin erinomaisena esimerkkinä dogmaattisesta suhtautumisesta politiikkaan. Jos karkeasti arvioidaan, Suomessa liki 90% ihmisistä on enemmän tai vähemmän "vasemmistolaisia". Esim. taloustutkimuksen mukaan tämä porukka kannattaa kakun tasaista jakoa, vaikka se tarkoittaisi kokonaiskakun pienempää kokoa. Tämä on siinä mielessä ihan ymmärrettävääkin, että maltillinen keskitien politiikka on pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa tarjonnut aika paljon mahdollisuuksia niillekkin, joiden syntyperä tai sosiaalinen asema ei siihen muutoin oikeuttaisi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Liikennesektorin ilmiömäisestä visioinnista vielä, nyt pöydän Pään kertomana eli Kyllösen Merjan plokiin:
http://merjakyllonen.fi/2019/06/03/korjaussarja-koko-suomen-vaylille/

Eihän tuo aivan järjetön ehdotelma ole, varsinkin tuo taksiliikenteen, Bernerin aivopierujen uudelleenarvionti. Kelakyydityksien taksat olivat kyllä melkoinen kuormitus tuolle sektorille, mutta nykyään vastaavasti ei kuulemma aina saa ajallaan eli jotain tasapainotusta on syytä hakea.

Mutta mielenkiintoinen jyvitys on tuo 41 miljoonaa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman suunnitteluun ja hankkeisiin.
Just joo, mielikuvissani pyöräilee vannoutunut Vihreiden tsadilaisten pyöräporukka kokouksiin, joissa keksitään konsulttitoimistoja suunnittelemaan edistämistä. Suunnitteluihin menee nelkyt miltsiä ja näiden suunnitelmien lopputulemana todetaan hankkeisiin tarvittavan sata miljoonaa.

Onneksi kainuulainen Kyllönen oli vetämässä tätä settiä, luultavasti hän ymmärtää yksityisen autonkäyttäjän lähtökohtia, epämukavuusalueella elämää.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostan uuden dielselauton ja ajan tällä.500000km. Kaveri ostaa sähköauton, eikä aja metriäkään, samat hiilaripäästöt.

Missä ne dieselauton valmistus hiilidioksidit on edelleen? Vai sisältyykö siis tuohon 500000km:ään? Heitäppä tuohon laskelmaan jotain linkkiä. Joka tapauksessa turha väittää etteikö dieselauton valmistus ole myös päästöllistä. Ero sähköautoihin tuleekin paljolti akusta. Akun valmistaminen saastuttaa kiistatta, eikä vähiten siksi että valmistusmateriaaleja kaivetaan jostain Kongosta ja Litiumit Chilestä, näissä maissa ei varmasti ilmastonmuutoksen torjuminen ole kovin isolla agendalla. Toki voi olla idealistista ajatella, että näitä akkuja voisi joskus valmistaa vähemmän saastuttavissa maissa. Esim. Kongon lapsityövoiman kanssa on vähän vaikea kilpailla.

Jälkimmäistä tuetaan verovaroin, reilua?
Tämä laskelma toki pitää kutinsa vain, jos Fortumin laskelma Mydieselin päästöistä pitää paikkaansa.

Ei ole reilua, se on tosi. En ole tähän My Dieseliin tarkemmin tutustunut, mutta jos tämä todella niin päästötöntä taika-ainetta on, niin herää kysymys että miksei tästä ole enemmän pidetty meteliä? Valtio pystyisi helposti verotuksia säätelemällä lisäämään tuon käyttöä. Jos tuo todella on 100% uusiutuvaa, niin Dieselejähän ollaan täysin turhaan kuoppaamassa. Myyntikielto kaikille muille paitsi Dieseleille, ja ainoa sallittava polttoaine My diesel, ja problems solved? EU toki saattaisi ''vähän'' ärähtää myyntikielloista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kauhea huoli, kun kokoomus ei ole suitsimassa velanottoa, mutta ei tuo kokoomuksen vaikutus aikaisemman perusteella mitenkään ratkaisevalta näytä.

https://blogit-cdn.a-lehdet.fi/uploads/sites/64/2018/08/valtionvelka.jpg
Jäätelön kasvanut syöminen aiheuttaa kesällä hukkumiskuolemien määrän kasvun.

Eiköhän se ole yleisesti ottaen hyväksytty näkemys, että oikeistopuolueet äänestetään valtaan tekemään ne vaikeat päätökset kun ajat ovat niukat, minkä takia Kokoomuskin on ollut ottamassa velkaa. Vasurit äänestetään sitten valtaan tämän jälkeen tuhoamaan aikaansaatu kasvu. Lipponen toki poikkeus, eikä se Kokoomuskaan mikään täydellinen puolue ole ollut, ei lähelläkään.

Kun Kokoomus on vallassa huonoina aikoina ja vasemmksto hyvinä aikoina, johtaa se molemmissa tapauksissa keynesiläisyyden vastaiseen toimintaan. Lamassa leikataan ja nousukaudella kulutetaan lisää. Hyvää työtä Suomi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kyllä tarvitaan mutta millä kokoluokalla, se onkin ihan eri kysymys. Kepun/hallituksen ajama 18 maakuntaa ei ole liian iso mielestäsi?



Jep, mielenkiintoiset ajat edessä. Nyt hymyillään vielä mutta maailmantalouden pyörteet saattaa viedä hymyn huulilta ja eurot kirstusta. Katsotaan. Edelleen väitän, että Kepu ottaa hatkat tarvittaessa ja vielä matalalla kynnyksellä jos/kun tilanne alkaa näyttämään huonolta.

Kyllä, 18 sote-aluetta on liikaa. Osa alueista on vääjäämättä niin vähäväkisiä että veronmaksajia suhteessa terveyspalveluja tarvitseviin on yksinkertaisesti liian vähän. Melko mielenkiintoista että suurinta polemiikkia täällä aiheuttaa autoilun kustannusten eli polttoaineveron korotus, kertonee jotain kirjoittajien prioriteeteistä ja mielenkiinnon kohteista. Hallitus aikoo kompensoida haitta-ja kulutusverojen vaikutuksia pienituloisille tuloverokevennyksin, näin ainakin ymmärsin. Veronkorotuksista huolestuneet vaikuttavat olevan oikealta laidalta joilla sitä massia piisaa joten en oikein ymmärrä ininää.

edit. Lipposen ensimmäisen hallituksen astuessa ruoriin Suomi oli juuri voittanut ensimmäisen jääkiekon miesten maailmanmestaruuden. Rinteen (ensimmäisen?) astuessa hallituksen ruoriin Suomi on juuri voittanut kolmannen miesten maailmanmestaruuden jääkiekossa. Valitettavasti uutta Nokiaa ei ole horisontissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös