Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 421 725
  • 3 607

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mites koulumatkat? Kun jos joutuu bussia yms käyttämään, eli asut kauempana koulusta, niin on joutunut jonkun omavastuun ilmeisesti maksamaan.
Joo, näin taitaa olla. On pitänyt hakea jotain opiskelijakorttityyppistä, jolla sitten saanut matkat halvemmalla. Tääkin on mulle vielä ihan auki, että kuuluuko matkatkin maksuttomuuteen. Asuminen ei kai sentään, eihän kaikki 2. asteen opiskelijat huoltajillaan asu.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Millähän konstilla kepulit aikoo kieltää kauppojen omat tuotemerkit? Säätävät lain?

Tässähän on myös Lidl kohteena jolla pääosa tuotteista on omilla merkeillä. Mahtaa olla Neckarsulmissa haavit auki kun Suomesta tulee tieto että se on nyt Crivitit ja Dulanot finito!

Puhumattakaan Nobelanerista! Siinä on palstaveli @pettter sekaisin kuin seinäkello Malmin Liiterissä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No ei tietenkään maksateta, sitähän tuo maksuttomuus tarkoittaa, että oppikirjat kustannetaan kunnan toimesta.

Hieman epäselvästi kirjoitettu minulta. Tarkoitin, että nykyään paperikirjat uusiutuvat kovin usein ja maksaja tälle löytyy, eikä asialle oikein voi mitään. Sen sijaan, kun maksaja on kunta, toivon tämän edistävän materiaalien muuttumista digitaaliseksi. Kuka ties joskus voisi olla vaikka jonkinlainen oppikirjojen "Netflix", johon kunnat ostavat lisenssejä.
 
Millähän konstilla kepulit aikoo kieltää kauppojen omat tuotemerkit? Säätävät lain?

Tässähän on myös Lidl kohteena jolla pääosa tuotteista on omilla merkeillä. Mahtaa olla Neckarsulmissa haavit auki kun Suomesta tulee tieto että se on nyt Crivitit ja Dulanot finito!

Puhumattakaan Nobelanerista! Siinä on palstaveli @pettter sekaisin kuin seinäkello Malmin Liiterissä.
Tuntuu uskomattomalta kun miettii kuinka paljon esim. S-ryhmässä on kepulaista vaikutustaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millähän konstilla kepulit aikoo kieltää kauppojen omat tuotemerkit? Säätävät lain?

Eiköhän tuohon jotain keksitä, jotta se eläkeiläisten viiskymppiä saadaan takaisin. Ja vähän vielä enemmänkin. Jotta saadaan rahoitettua maahan sopeutumista jne. Tosin tähän voidaan kyllä ottaa velkaakin. Nou hätä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuntuu uskomattomalta kun miettii kuinka paljon esim. S-ryhmässä on kepulaista vaikutustaa.
Mitä ikinä tuo kyseinen kohta oikein käytännössä tarkoittaakaan, niin se on varmaa, että suomalaiset poliitikot eivät tohdi ryhtyä sellaisiin toimiin, jotka leikkaisivat S:n ja K:n voittoja. Ja S:n puolella edustajistot ja hallintoneuvostothan nyt tosiaan ovat pullollaan poliitikkoja, kepulaisia ja muitakin myös.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Myös EU:lla saatta olla oma sanansa kilpailun minimointiin tai rajoittamiseen. Kansaahan ei kuunnella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hieman epäselvästi kirjoitettu minulta. Tarkoitin, että nykyään paperikirjat uusiutuvat kovin usein ja maksaja tälle löytyy, eikä asialle oikein voi mitään. Sen sijaan, kun maksaja on kunta, toivon tämän edistävän materiaalien muuttumista digitaaliseksi. Kuka ties joskus voisi olla vaikka jonkinlainen oppikirjojen "Netflix", johon kunnat ostavat lisenssejä.
Mullakaan ei ole ihan tarkkaa tietoa, miten nuo menee, mutta digikirjoillekin se periaate on, että jokaisesta käyttäjästä menee maksu, ihan kuin perinteisilläkin kirjoilla, kun jokainen osti tietysti omansa. Eli kunta ei voi hankkia jotain materiaalia, ja jakaa sitä vapaasti kaikille. Toki tähän on varmasti tulossa nyt uusia käytänteitä, tähän astihan oppilaat ovat ostaneet digikirjan itse kuten ennen perinteisen kirjan. Tämä oppimateriaalien hankinnan siirtyminen kunnille muuttanee pelikenttää ja käytänteitä. Useat kunnathan ovat jo omatoimisesti aloittaneet tätä jo ennen uuden hallituksen päätöksiä.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mullakaan ei ole ihan tarkkaa tietoa, miten nuo menee, mutta digikirjoillekin se periaate on, että jokaisesta käyttäjästä menee maksu, ihan kuin perinteisilläkin kirjoilla, kun jokainen osti tietysti omansa. Eli kunta ei voi hankkia jotain materiaalia, ja jakaa sitä vapaasti kaikille. Toki tähän on varmasti tulossa nyt uusia käytänteitä, tähän astihan oppilaat ovat ostaneet digikirjan itse kuten ennen perinteisen kirjan. Tämä oppimateriaalien hankinnan siirtyminen kunnille muuttanee pelikenttää ja käytänteitä. Useat kunnathan ovat jo omatoimisesti aloittaneet tätä jo ennen uuden hallituksen päätöksiä.
Digikirjathan ovat itse asiassa kalliimpia, kuin perinteiset kirjat, koska lisenssiä ei voi siirtää oppilaalta toiselle, ja edes lisenssin ostanut oppilas itse ei saa kirjaa käyttöönsä kuin määräajaksi. Tuttu opettaja arveli, että digiloikasta siirrytään halvimpiin mahdollisiin painettuihin kirjoihin, ja saman kirjan pitää kestää vuosikymmenen huolellisten lukiolaisten varovaisessa käsittelyssä. Tietokoneita opiskelijoille tuskin on varaa kustantaa, siis henkilökohtaiseen käyttöön. Osalla tullee olemaan oma kone, osa käyttää koulun lainakonetta - ja kuinka usein niitä sitten uusitaan on resurssikysymys.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Autoilun verotuloista jää toki yli, kun lasketaan pelkästään tieinfrastruktuurin ylläpitokustannukset, mutta itse infrastruktuurin perustamisen hinta pitäisi myös arvioida. Yksin Helsingissä on n. 1000 km katuja, joiden hinta nykykustannuksin on n. 15 milj. €/km eli tämän infran arvo on näin laskien yhteensä 15 miljardia. Luku on tietenkin vain suuntaa antava ja riippuu laskentatavasta. Yhden parkkipaikan hinta Helsingissä taisi olla jopa 65 000 € ja sekin tila on poissa rakentamisesta tai muusta hyötykäytöstä, mille myös pitää laskea hintansa. Tämä kaikki edellä on tietenkin vain pieni osa koko Suomen tie- ja katuinfran arvosta. Kokeile laskea sille kaikelle hinta, niin katsotaan, mihin bensaverot yms. riittää.
Helsingissä oli kadut jo ennen autoja. Autoiluun suoraan ja epäsuorasti liittyvillä veroilla on ihan varmasti maksettu kaikki autoiluun liittyvä infra.
Lisäksi vastoin yleistä vihervasemmistolaista luuloa, ihan kaikki eivät autoile vain vittuillakseen. Joku saattaa mennä töihin, toinen kuljettaa vekaroita hoitopaikkoihin jne. Vaihtoehto olisi, että harrastaisimme kaskiviljelyä ja metsästystä. Nimittäin sen verran kovan kilpailuedun auto antaa verrattuna niihin maihin, missä niitä ei käytetä
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä kaikki edellä on tietenkin vain pieni osa koko Suomen tie- ja katuinfran arvosta. Kokeile laskea sille kaikelle hinta, niin katsotaan, mihin bensaverot yms. riittää.
Ja jos ei riitä, niin päälle voi laskea myös ympäristövaikutukset (pienhiukkasten terveysvaikutukset sekä ilmaston lämpeneminen)
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt kun kaikki ovat julkistaneet valintansa, niin hallituksen sukupuolijakauma on 8-11. Mukana on useampi alle 40-vuotias nainen. Kuten juuri ylen A-studiossa mainittiin, "tämä on kaikkien aikojen tasa-arvoisin hallituskokoonpano". Melko ronski sukupolvenvaihdos on siis tapahtumassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt on vähän sellaista itkunaurua. On kuulema kaikkien aikojen tasa-arvoisin ministeritilanne, kun suurin osa on naisia. Missä kohtaa tämä tosiaan meni niin, että feminismi on tasa-arvoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joku saattaa mennä töihin, toinen kuljettaa vekaroita hoitopaikkoihin jne. Vaihtoehto olisi, että harrastaisimme kaskiviljelyä ja metsästystä. Nimittäin sen verran kovan kilpailuedun auto antaa verrattuna niihin maihin, missä niitä ei käytetä
Hirveän vähän jossain New Yorkissa on näkynyt metsästäjiä ja kaskiviljelijöitä. Sen verran kovan kilpailuedun tiheä asuminen ja toimiva joukkoliikenne antavat.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Hirveän vähän jossain New Yorkissa on näkynyt metsästäjiä ja kaskiviljelijöitä. Sen verran kovan kilpailuedun tiheä asuminen ja toimiva joukkoliikenne antavat.
New York romahtaisi päivässä parissa ilman autoja. Ruoka ja tavarat eivät kulje metrolla. Oletko nähnyt koskaan autoa Nykissä? Varmaan piruuttaan pyörivät ympyrää siellä.
Kommenttisi oli poikkeuksellisen tyhmä, jopa vihervasemmistosta käsin lausuttuna.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Autoilun verotuloista jää toki yli, kun lasketaan pelkästään tieinfrastruktuurin ylläpitokustannukset, mutta itse infrastruktuurin perustamisen hinta pitäisi myös arvioida. Yksin Helsingissä on n. 1000 km katuja, joiden hinta nykykustannuksin on n. 15 milj. €/km eli tämän infran arvo on näin laskien yhteensä 15 miljardia. Luku on tietenkin vain suuntaa antava ja riippuu laskentatavasta. Yhden parkkipaikan hinta Helsingissä taisi olla jopa 65 000 € ja sekin tila on poissa rakentamisesta tai muusta hyötykäytöstä, mille myös pitää laskea hintansa. Tämä kaikki edellä on tietenkin vain pieni osa koko Suomen tie- ja katuinfran arvosta. Kokeile laskea sille kaikelle hinta, niin katsotaan, mihin bensaverot yms. riittää.

Juu korkeimmillaan tuo 65k kun rakennetaan pihakannen alle tai parkkiluolaan - haitari tuollaiset 15-65k ja aika vähän parkkipaikoista on pihakannen alla tai luolassa. Toki näin saadaan kivan iso numero käyttöön.

Eihän ne verot riitä ikinä yhtään mihinkään kun lasketaan kaikki kulut uudelleen ja uudelleen - eli mitään ei ole ikinä veroilla siis maksettu. Vai?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
New York romahtaisi päivässä parissa ilman autoja. Ruoka ja tavarat eivät kulje metrolla. Oletko nähnyt koskaan autoa Nykissä? Varmaan piruuttaan pyörivät ympyrää siellä.
Kommenttisi oli poikkeuksellisen tyhmä, jopa vihervasemmistosta käsin lausuttuna.
Ei kai kukaan taas ole ollut autoilua kieltämässä, puhe oli töissä käymisestä ja lapsien viemisistä. Muuten joudutaan metsästämään. Ei silti, jos tarve tulisi niin Manhattanin logistiikka saataisiin hoidettua tavalla tai toisella ilman polttomoottoreitakin,

Olen silti ajanut autoa Manhattanilla. Kerran. Viimeisen sellaisen. Toki New Yorkia huhujen mukaan on saaren ulkopuolellakin.

En nyt hirveästi leijailisi kommenttien järkevyydellä jos on pitänyt lapsien tarhaan viennin vaihtoehtona kaskiviljelyä vaikka kuinka maalaisliittolainen tai persu olisitkin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Pyöräteiden rakentamisen tukemiseksi pitäisi säätää polkupyörävero. Ai niin, eihän se käy. Vaikka singahtelevat ympäriajajat ovat nykyään riski itselleen ja ja muille, esim kävelijöille. Kävelyvero olisi ollut monen hallituksen unelma, mutta ovat käsittäneet jalkailun ihmisoikeudeksi, johon kuuluvat suojatiemaalaukset ja korokkeet kaistojen väliin. Meni samaan ideapönttöön vessapaperin aiheuttaman kuormituksen eli viemäri-infraveron hylkäämiseen, nyky-yhteiskunnassa.

Töihin viidenkymmenen kilometrin päähän autoileva tupakoiva, perkeleesti ylitöitä tekevä ammattihenkilö, joka juo viinaa (ei tietenkään autoillessaan, kessu palaa kyllä) mutta ei hakkaa puolisoaan ja lapsiaan vaan kannustaa heitä sivistymään, on melko hyvä veronmaksaja. Asuu omakotilossa, josta maksaa reilut kiinteistöverot ja katumaksut. Ei remontoi tupaa itse vaan työllistää eli maksaa jonkun toisen tekemään veronalaisen homman.

Kuolee vailla turhia säästöjä saappaat jalassa noin seitsemänkymppisenä, ehtien iskostaa ylityömoraalin ja hyvinvointivaltion ideologian Suomessa ikuisesti asuviin lapsenlapsiinsa.
Hieno kansalainen oli hän, näin muistellaan, antoi panoksensa yhteiskunnan kehittämiseen.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@dana77 Rautalankaa ja ratakiskoa: Väitteeni on, että ilman auton keksimistä eläisimme huomattavasti vähemmän kehittyneessä yhteiskunnassa. Jos pieni jutun värittäminen vie sinulta järjen, niin ei voi mitään.
Suomalaisista suuri osa joutuu valitsemaan auton tai kotiin jäämisen välillä. Tajuutsä? Ja juuri autojen mahdollistava suurempi liikkuvuus edesauttaa koulutusta, luo työpaikkoja jne.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ministerikokemusta toisinaan pidetään jonkinlaisena poliittisena meriittinä, mutta eihän tuo voi kovin hankala homma olla normaalitoopellekaan.
Nimittäin, aika kevyesti heitellään ministeripestejä väliaikaisiksi tai puolitellaan, silleen niinku sopivasti kivoille kavereille, jotka ovat xx tai xy tyyppejä jostain Suomen kolkasta.

Suvi Linden ei taida nostaa kättään pystyyn tai tykätä viestistäni. Luultavasti hän ei olisi palstalaiseksi päässytkään, karsintaraja tänne lienee vieläkin.

Ps. Alex Stubb olisi kyllä päässyt, hehe. Voi hän toki ollakin jäsen. hehehe.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomalaisista suuri osa joutuu valitsemaan auton tai kotiin jäämisen välillä. Tajuutsä? Ja juuri autojen mahdollistava suurempi liikkuvuus edesauttaa koulutusta, luo työpaikkoja jne.
Olen tietoinen siitä, että maaorjuus on päättynyt ja ihmisillä on kotiinjäämisen lisäksi paljon muitakin vaihtoehtoja, kuten muuttaminen tai joukkoliikenteen käyttäminen. Kyse on vain insentiiveistä. On toki valitettavaa, että te henkiset maalaisliittolaiset olette vuosikymmenten tukiaispolitikalla saaneet jarrutettua maan luontaista kaupungistumista kymmenillä vuosilla verrattuna vaikka länsinaapuriimme, jonka seurauksena meillä on rakennettuna tönöjä haja-asutusalueille jossa ei ole työpaikkoja ja aiheuttaneet tämän keskustellun ongelman. Kaupungistuminen on se joka luo talouskasvua ja työpaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Vasemmistoliiton ministerivalinnat menivät nappiin, ehkäpä koko hallituksen pätevimmät ministerit. Iltapäivälehtien kommenttiosioden lukeminen pistää kyllä hymyn huulille, oikeistolaisten katkeraa vinkunaa on aina mukavaa viihdettä.

Edit: vedetään sen verran takaisin, että ehkä se pätevin kuitenkin Haavisto on. Muutenkin myös nuo Vihreiden valinnat lämmittää mieltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vasemmistoliiton ministerivalinnat menivät nappiin, ehkäpä koko hallituksen pätevimmät ministerit.
Samaa mieltä, että paljon hyvääkin on vasemmistoliiton ministerivalinnoissa. Eritysesti se, että salkut ovat kevyimmästä päästä ja niitä on ainoastaan kaksi. Lähihoitaja ja muumimaailman kassa on kyllä kova hauiksen näyttö.
 
Viimeksi muokattu:

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä splitti taisi olla vaan ja ainoastaan Vasemmistoliiton keino nostaa profiiliaan kolmen ministerin puolueeksi ja erottautua tällä RKP:stä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös