Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Autoiluun suoraan ja epäsuorasti liittyvillä veroilla on ihan varmasti maksettu kaikki autoiluun liittyvä infra.
No EI….
Tosiasiassa autoilija ei maksa edes omia kulujaan
Ja siis tuoreimman tutkimuksen mukaan EU:ssa syntyy vuodessa pyöräliikenteestä 24 miljardin ja jalankulusta 66 miljardin edestä hyötyjä vuosittain. Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.
Kun taas pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euron arvosta hyötyä kilometriä kohden ja kävely jopa 0,37 euroa kilometriltä (mm kansanterveyshyötyinä). Yksityisautoilusta taas aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden.
Autoilun kustannukset aliarvioidaan systemaattisesti liikenneinvestoinneissa. Tämän takia hyöty-kustannuslaskelmia pitää kehittää ja erityisesti kaupunkiliikenteessä laskelmissa pitäisi arvioida myös eri investointien vaikutukset vaihtoehtoisiin liikennemuotoihin. Perinteiset hyöty-kustannuslaskelmat eivät kata kaikkia kustannustekijöitä. Laskentatavat suosivat autoiluinfrastruktuurin rakentamista.
Se, että on sitten Pakko käyttää autoa, on peruja huonosta kaupunkisuunnittelusta… siis siitä, että ne asuin/työpaikka/koulut jne alueet on suunniteltu autolla liikkumisen kautta. Nykyään on onneksi herätty siihen, etät paremmalla kaupunkisuunnittelulla joukkoliikenteen tukemana liikkumisen tarve pienenee oleellisesti.
Kyllä, maaseudulla asia on eri, mutta Kaupungeissa asuu jo lähes 85% suomalaisista… ja kaikissa näissä keskusasumisen rakenteen suunnittelu on olennainen asia autolla liikkumisen vähentämiseksi…
... ja miksi, no siksi että auto on suurin melunlähde, eli viihtyvyyden vähentäjä kaupungeissa. Yksiselitteisesti.
..jos siis ei ilmastonmuutos, ilmanlaatu tai muut ympäristökysymykset kiinnosta.