Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 423 142
  • 3 607
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Autoiluun suoraan ja epäsuorasti liittyvillä veroilla on ihan varmasti maksettu kaikki autoiluun liittyvä infra.


No EI….


Tosiasiassa autoilija ei maksa edes omia kulujaan

Ja siis tuoreimman tutkimuksen mukaan EU:ssa syntyy vuodessa pyöräliikenteestä 24 miljardin ja jalankulusta 66 miljardin edestä hyötyjä vuosittain. Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.

Kun taas pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euron arvosta hyötyä kilometriä kohden ja kävely jopa 0,37 euroa kilometriltä (mm kansanterveyshyötyinä). Yksityisautoilusta taas aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden.

Autoilun kustannukset aliarvioidaan systemaattisesti liikenneinvestoinneissa. Tämän takia hyöty-kustannuslaskelmia pitää kehittää ja erityisesti kaupunkiliikenteessä laskelmissa pitäisi arvioida myös eri investointien vaikutukset vaihtoehtoisiin liikennemuotoihin. Perinteiset hyöty-kustannuslaskelmat eivät kata kaikkia kustannustekijöitä. Laskentatavat suosivat autoiluinfrastruktuurin rakentamista.


Se, että on sitten Pakko käyttää autoa, on peruja huonosta kaupunkisuunnittelusta… siis siitä, että ne asuin/työpaikka/koulut jne alueet on suunniteltu autolla liikkumisen kautta. Nykyään on onneksi herätty siihen, etät paremmalla kaupunkisuunnittelulla joukkoliikenteen tukemana liikkumisen tarve pienenee oleellisesti.


Kyllä, maaseudulla asia on eri, mutta Kaupungeissa asuu jo lähes 85% suomalaisista… ja kaikissa näissä keskusasumisen rakenteen suunnittelu on olennainen asia autolla liikkumisen vähentämiseksi…



... ja miksi, no siksi että auto on suurin melunlähde, eli viihtyvyyden vähentäjä kaupungeissa. Yksiselitteisesti.


..jos siis ei ilmastonmuutos, ilmanlaatu tai muut ympäristökysymykset kiinnosta.
 

Undrafted

Jäsen
Jos Helsingistä puhutaan, 15000 eurolla ei uutta autopaikkaa Helsingin alueella rakenneta yhtään mihinkään maan hinnan ja vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi.
Maan hinta on suhteellinen käsitys, kun ei voi olla koko kaupunki yhtä taloakanaa eli pakollakin talojen väliin jää tilaa. Siihen tilaan sitten tehdään katuja, kevyenliikenteenväyliä, leikkipaikkoja, puistoja, autopaikkoja yms. Suurelta osin Suomen teiden kohdalla maanhinta minusta aika merkityksetön, kun tiet kulkevat seuduilla missä ei ole juuri mitään. Ellei sitä tietä siinä menisi olisi samanlaista metsää, niittyä tai peltoa kuin on nyt tien molemmin puolin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Luvut pitävät kutinsa ainakin mitä Autoliiton tarjoamiiin on uskomista. Sitä en epäile. Mutta menopuoleta puuttuu monta asiaa -- katso ketjua taaksepäin.


Niin. Kukaan ei liene väittänytkään etteikö teitä käyttäisi moni muu. Sen sijaan on kyseenalaistettu se, onko yksityisautoilijat välillisiä veroja maksamalla kustantaaneet kaikki liikenteestä johtuvat kulut. Itselläni ei ole mitään agendaa tässä, mutta olen kiinnostunut kokonaiskustannusten muodostumisesta. Toistaiseksi niistä ei ole kovin paljoa kuulunut argumentteja. Yksi laskelma on esitetty: http://www.sarela.fi/autoilun-verot-ja-kustannukset-helsingissa/

Keskustelu ei etene, jos jatkuvasti a) pyritään keskustelemaan kirvesvarresta tai b) kuitataan muiden argumentit jonain "agendana".

Tuo sinun linkittämäsi juttu on autoilun verot ja kustannukset Helsingissä, ja tuosta linkittämästäsi jutustakin on esitetty kommenteissakin kritiikkiä - jota ei kuitenkaan juurikaan oteta huomioon.

Suomessa on myös muita alueita kuin Helsinki - joka kyllä totuuden nimissä on eräs niistä harvoista alueista Suomessa jossa omaa autoa ei välttämättä tarvitse.

Ainakaan puolestani on turha vääntää asiasta enempää - joku muu varmaan jaksaa vääntää pidempään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Valtio sai 2018 8410.2 miljoonaa euroa verotuloja liikenteestä - tämä koostui autoverosta, ajoneuvoverosta, polttoaineverosta ja tämän ALV:sta, uusien ajoneuvojen ALV:sta, ajoneuvojen osien ja huoltojen ALV;sta ja liikenne-ja vakuutusmaksujen verosta.

Toi Autoalan tiedotuskeskuksen listauksessa autoilusta kerättäviksi verotuloiksi on listattu tosiaan myös erilaiset asiaan liittyvät arvonlisäverot, mutta näitä ei voi laskea autoiluun nimenomaisesti kohdistuvaksi verotukseksi.

Autoilusta kerättävät verotulot julkiselle sektorille vuosittain on siis 5,5 miljardia euroa ... ja tienpito ei ole ainoa autoilusta aiheutuva kulu.. siis vaikka ei haluaisi huomoida veroetuja kuten työmatkavähennyksiä jne, niin melu, pienhiukkasten aihuttamat terveyskulut (useita miljardeja), liikenneonnettomuuksien kulut.. niin täysin huomiotta noissa laskelmissa jää muiden liikkumismuotojen tuomat hyödyt.

..joita siis juurijulkastu tutkimus valottaa (The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union)

Ja josta on 20 vuoden ajalta puhdasta dataa köpiksestä, pyöräinfraan 10 vuodessa laitettu 280M€ on tutttanut 2,7M€ terveyshyödyt.. siis täysin kaupungin budjetissa hyödynnettävää rahaa.. sopii tutustua
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toi Autoalan tiedotuskeskuksen listauksessa autoilusta kerättäviksi verotuloiksi on listattu tosiaan myös erilaiset asiaan liittyvät arvonlisäverot, mutta näitä ei voi laskea autoiluun nimenomaisesti kohdistuvaksi verotukseksi.

Autoilusta kerättävät verotulot julkiselle sektorille vuosittain on siis 5,5 miljardia euroa ... ja tienpito ei ole ainoa autoilusta aiheutuva kulu.. siis vaikka ei haluaisi huomoida veroetuja kuten yömatkavähennyksiä jne, niin melu, pienhiukkasten aihuttamat terveyskulut (useita miljardeja), liikenneonnettomuuksien kulut.. niin täyisn huomiotta noissa laskelmissa jää muiden liikkumismuotojen tuomat hyödyt.

..joita siis juurijulkastu tutkimus valottaa (The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union)

Ja josta on 20 vuoden ajalta puhdasta dataa köpiksestä, pyöräinfraan 10 vuodessa laitettu 280M€ on tutttanut 2,7M€ terveyshyödyt.. siis täysin kaupungin budjetissa hyödynnettävää rahaa.. sopii tutustua

Kerätäänkö ne ALV:t autoilijoilta vai ei? Mikäli kerätään, niin miten se ei kohdistu nimenomaisesti autoilijoihin? Kukaan ei ole väittänytkään, että tienpito on ainoa aiheutuva kulu.

Kukaan ei ymmärtääkseni myöskään ole väittänyt sitä, etteikö kävelystä tai pyöräilystä olisi terveyshyötyjä.
 
Iltapäivälehtien kommenttiosioden lukeminen pistää kyllä hymyn huulille, oikeistolaisten katkeraa vinkunaa on aina mukavaa

Vasemmiston epäpyhä kolminaisuus: kateus, kauna ja vahingonilo. Ilman näitä ei tosiaan vasemmistolaisia aatesuuntia olisi.

Kovasti yritetään tupakanpolttoa poistaa Suomesta, mutta epäilen vasemmistolaisuuden olevan ainakin yhtä vaarallista terveydelle.

Tästä pitäisi tehdä riippumaton lääketieteellinen tutkimus. Faktahan on, että, vasurit ovat sairaampia, lyhytikäisempiä ja elämässään onnettomampia kuin me muut.

Jatkuvassa negatiivisuudessa eläminen taatusti lisää mielenterveysongelmia, sydän-ja verisuonisairauksia, todennäköisesti jopa tuhoaa hammaskiillettä hampaiden narskuttelun seurauksena.

Vasemmistolaisen maailmankuvan ja dementoitumisen yhteyttä ei myöskään ole tutkittu, mutta yhtäläisyyksiä on useita:

hämärtynyt ajan taju: potilas/sosialisti elää menneisyydessä.

kaventunut sanavarasto: toistelee samoja fraaseja uudelleen ja uudelleen (saavutettu etu!) , rajallinen ymmärrys, esimerkiksi numerot ja luvut eivät sano mitään (satanen=50)

Muistihäiriöt, esimerkiksi aatteellisessa keskustelussa, kun mennään Neuvostoliittoon tai Venezuelaan tai vaikka sisällissotaan. Hämärtynyt syy-seuraus-päättelykyky

Vasemmistolaisuuden voi rinnastaa myös keskivaikeaa masennukseen: helposti jäävät työt tekemättä, ja ajatusmaailma pyörii kostofantasioiden ympärillä. Tämä ilmenee halussa nähdä muiden kärsivän ja olevan yhtä onnettomia kuin vasemmistolainen. Halutaan vetää muutkin sinne pohjamutiin, missä oma mieli vaeltaa.

Aihetta olisi syytä tutkia, ja yrittää löytää sopiva hoitomuoto. Olisiko se sitten yhdistelmä masennus- ja psykoosilääkityksestä, terapiasta ja ainakin muutamasta historian ja talouden luennosta.

Kaikkia ei tosin voi parantaa, mutta uskoisin että ongelma on lähinnä vanhojen, poistuvien ikäluokkien.

Lisääntynyt opetus ja tiedotus on tehonnut nuorempiin ikäpolviin, ja tapausten määrä on ollut laskussa 80-luvulta asti.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Maan hinta on suhteellinen käsitys, kun ei voi olla koko kaupunki yhtä taloakanaa eli pakollakin talojen väliin jää tilaa. Siihen tilaan sitten tehdään katuja, kevyenliikenteenväyliä, leikkipaikkoja, puistoja, autopaikkoja yms. Suurelta osin Suomen teiden kohdalla maanhinta minusta aika merkityksetön, kun tiet kulkevat seuduilla missä ei ole juuri mitään. Ellei sitä tietä siinä menisi olisi samanlaista metsää, niittyä tai peltoa kuin on nyt tien molemmin puolin.

Varmaan havaitsit keskustelun koskevan Helsinkiä. Tontille ja maalle on määriteltävissä hinta jokaisella läntillä. Loputtomasti voidaan toki länkyttää siitä, miten "kun lentokoneesta katsoo Helsinkiä näkyy pelkkää metsää". Sen jälkeen voidaan odottaa kerrottavan, mihin niistä voi rakentaa ja mikä on se Jokin Muu Paikka (tm), johon aina voidaan uudet asunnot tehdä. Iso osa tästä maasta on nykyään esimerkiksi parkkialuetta vanhoilla suurilla lähiötonteilla.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Eikö kysymys ollut tuloista eikä ns. laskennallisista hyödyistä, jotka todellakin ovat laskennallisia. Autoa käyttävät, usein vielä täysin järjellisin perustein, maksavat monessa eri muodossa veroa, jonka kertymä on erittäin tärkeä valtiolle, toki tiestöä pyritään pitämään kunnossa edes jollain tasolla, mutta sekin työllistää ja tuottaa verotuloja, toisaalta se on myös pakko pitää kunnossa, koska sen olemassaolo on välttämätön. Jos muistan oikein, niin verotulot olivat joskus vuonna 2016 reilusti yli 8mr€ ja teiden kunnossapitoon käytettiin reilusti alle 2mr€, myös pyörätiet kuuluvat tähän, koska heidän maksamansa verotuotto (lähinnä alv uuden pyörän ostosta) jää hyvin pieneksi.
 

teppana

Jäsen
Täällä pohjoisessa auto on meille pakollinen. Viime vuonna taisi tulla about 50k mittariin josta varmasti alle 10% on ajoja jotka edes teoriassa voisi jättää ajamatta. Ei minua ainakaan haittaa vaikka valtio on päättänyt käyttää autoilua yhtenä tapana kerätä veroja. Onhan noita muitakin asioita jotka ovat pakollisia tai lähes pakollisia ja niistä kerätään veroja. Työmatkat on mahdollista vähentää verotuksessa mikä kompensoi jonkin verran kansalaisten maksutaakkaa jotka ovat pakotettuja käyttämään omaa autoa töihin kulkemiseen.
 

Undrafted

Jäsen
Varmaan havaitsit keskustelun koskevan Helsinkiä. Tontille ja maalle on määriteltävissä hinta jokaisella läntillä. Loputtomasti voidaan toki länkyttää siitä, miten "kun lentokoneesta katsoo Helsinkiä näkyy pelkkää metsää". Sen jälkeen voidaan odottaa kerrottavan, mihin niistä voi rakentaa ja mikä on se Jokin Muu Paikka (tm), johon aina voidaan uudet asunnot tehdä. Iso osa tästä maasta on nykyään esimerkiksi parkkialuetta vanhoilla suurilla lähiötonteilla.
Itseasiassa otettiin puheeksi myös muun suomen tieverkosto. Helsinggissäkin talojen väliin jää pakolla tyhjää tilaa, joten mihin hintaan se tyhjä tila olisi myytävissä jollekin halukkaalle on toinen kysymys.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näin uusi hallitus luo työpaikkoja ja verotuloja Suomeen. Tekevät tehtaansa aasiaan, ihan varmasti kuitenkin tekevät.

Jos Keskusta taipuu Vihreille odotan Keskustan kannatuksen tippuvan Pohjois-Suomessa vielä entisestään. Jos tästä nyt jotain positiivista täytyy hakea.

Poliitikkojen puheita pitää lukea tarkkaan ja usein rivien välistä. Nyt riittää tarkkaan lukeminen. Mikkonenhan totesi, että hän "ei näe todennäköisenä kaikkien pöydällä olevien sellutehdashankkeiden läpi menoa".

Lihavointi minun. Ei näe kukaan muukaan todennäköisenä kaikkien läpimenoa. Hankkeita on lähes kymmenen, ja niistä karsiutuu pienemmät Kemin myötä, jonka uskon toteutuvan aika isolla prosentilla. Tällöin mitään muutosta ei todellisuudessa tapahtuisi, mutta vihreissä ja ehkä vähän vasemmallakin voidaan lyödä ylävitosia Mikkosen hyvästä työstä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@Telaketju ja @dana77 Teitä on käsittääkseni rakennettu aika paljon muitakin, kuin yksityisautoilijoita varten, mutta toki se omassa agendassa helposti unohtuu. Pyöräilijät, joukkoliikenne, kävelijät, kaikki vaatii tie- ja siltainfraa, samoin kuin se teollisuus. Koko keskustelu on täysin absurdi, koska teitä olisi vaikkei autoa olisi ikinä keksittykään.
Nopeasti voisi heittää, että yksityisautoilun aiheuttamien kustannusten osuus tieinfrasta on ehkä 90-95% luokkaa. Kalleinta on rakentaa tunneleita, ylikulkuja ja liittymiä ja jos liikenne koostuisi pelkästään edellämainitusta, niin liikennemäärät olisi niin paljon pienemmät ettei näille olisi tarvetta. Siinä missä moottoritiet maksavat sen 10 miljoonaa euroa per kilometri ja lisäkaistojen rakentamisen kustannukset kaupunkeihin vielä jopa triplasti sen, niin kilometri kevyen liikenteen väylää maksaa ihan murto-osan siitä.

En silti ole esittänyt väitteitä liikenteen kustannuksista versus kerätyt verot, joten tähän liittyviin ulkiukkoihin en ole välttämättä kiinnostunut aikaa käyttämään.
 

teppana

Jäsen
Nopeasti voisi heittää, että yksityisautoilun aiheuttamien kustannusten osuus tieinfrasta on ehkä 90-95% luokkaa. Kalleinta on rakentaa tunneleita, ylikulkuja ja liittymiä ja jos liikenne koostuisi pelkästään edellämainitusta, niin liikennemäärät olisi niin paljon pienemmät ettei näille olisi tarvetta. Siinä missä moottoritiet maksavat sen 10 miljoonaa euroa per kilometri ja lisäkaistojen rakentamisen kustannukset kaupunkeihin vielä jopa triplasti sen, niin kilometri kevyen liikenteen väylää maksaa ihan murto-osan siitä.

En silti ole esittänyt väitteitä liikenteen kustannuksista versus kerätyt verot, joten tähän liittyviin ulkiukkoihin en ole välttämättä kiinnostunut aikaa käyttämään.

Entäs raskas kalusto?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Entäs raskas kalusto?
Raskaan liikenteen ja linja-autojen yhteenlaskettu osuus päästöistä on noin 25% ja kun kulutus on keskimäärin ~40 litraa satasella eli reilusti viisinkertainen yksityisautoiluun verrattuna, niin siitä aika suoraviivaisella laskennalla pääsee että näiden kahden tyypin liikennemäärät ovat noin 5% kokonaisuudessa. Jos liikennemäärät tippuisivat 95% niin aika vähän tarvittaisiin moottoriteitä, ramppeja, ohituskaistoja, ruuhkatunneleita tai ylikulkusiltoja.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poliitikkojen puheita pitää lukea tarkkaan ja usein rivien välistä. Nyt riittää tarkkaan lukeminen. Mikkonenhan totesi, että hän "ei näe todennäköisenä kaikkien pöydällä olevien sellutehdashankkeiden läpi menoa".

Lihavointi minun. Ei näe kukaan muukaan todennäköisenä kaikkien läpimenoa. Hankkeita on lähes kymmenen, ja niistä karsiutuu pienemmät Kemin myötä, jonka uskon toteutuvan aika isolla prosentilla. Tällöin mitään muutosta ei todellisuudessa tapahtuisi, mutta vihreissä ja ehkä vähän vasemmallakin voidaan lyödä ylävitosia Mikkosen hyvästä työstä.
Samaa mieltä tuosta kaikesta ja lisään vielä, että sellun keitto ei ole enää vihreissä kirosana. Nykyään sellusta voi tehdä jo vaikka mitä ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Sellussa on siis paljon potentiaalia. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen pitäisi tässä vaiheessa panostaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Samaa mieltä tuosta kaikesta ja lisään vielä, että sellun keitto ei ole enää vihreissä kirosana. Nykyään sellusta voi tehdä jo vaikka mitä ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Sellussa on siis paljon potentiaalia. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen pitäisi tässä vaiheessa panostaa.

Näin juuri. Ja mitä vihreisiin tulee, ydinvoimakaan ei ole ollut ongelma vihreille pitkään aikaan. On jännä asia, että turve on kaikkien mielestä ongelma, mutta ei kepun.
 

teppana

Jäsen
Raskaan liikenteen ja linja-autojen yhteenlaskettu osuus päästöistä on noin 25% ja kun kulutus on keskimäärin ~40 litraa satasella eli reilusti viisinkertainen yksityisautoiluun verrattuna, niin siitä aika suoraviivaisella laskennalla pääsee että näiden kahden tyypin liikennemäärät ovat noin 5% kokonaisuudessa. Jos liikennemäärät tippuisivat 95% niin aika vähän tarvittaisiin moottoriteitä, ramppeja, ohituskaistoja, ruuhkatunneleita tai ylikulkusiltoja.

Moottoriteitä varmaankin tarvittaisiin about sama määrä joustavan liikenteen varmistamiseksi. Raskas kalusto myös kuluttaa yhtä ajoneuvoa kohden tietä huomattavasti enemmän. Ei siinä että olisin merkittävästi eri mieltä pointeistasi. En vain usko että yksityisautoilu nostaa infran vaatimustasoa/kulutusta 90%-95%. Moottoriliikenne sinänsä on suuri kompleksi jota käytetään usean eri toimijan osalta ja ihan asiallista on kerätä myös yksityisautoilijoilta veroa. Niin kustantamaan infran ylläpitoa kuin myös valtion muihin kuluihin.

Mutta tämä keskustelu on ehkä sopivampi jonnekin toiseen ketjuun.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kun kaikki ovat julkistaneet valintansa, niin hallituksen sukupuolijakauma on 8-11. Mukana on useampi alle 40-vuotias nainen. Kuten juuri ylen A-studiossa mainittiin, "tämä on kaikkien aikojen tasa-arvoisin hallituskokoonpano". Melko ronski sukupolvenvaihdos on siis tapahtumassa.
Jännä määritelmä tasa-arvolle. Olisiko hallitus ultimaattisen tasa-arvoinen, jos kaikki olisivat naisia? Ei kai tässä nyt vaan sotketa, tarkoituksella, tasa-arvoa ja feminismiä? Ne ovat enempi toistensa vastakohtia kuin synonyymeja.
Mikä riepu tuolla Sarkkisella on päässään?
Paljon oleellisempi kysymys on, että onko siellä sisällä mitään? Häntä jonkun verran twitterissä seuranneena, en oikein luota. Lähinnä siellä on kykyä nähdä vääryyksiä kaikkialla ja pieni kerros foliota olisi paikallaan tuon kuoren päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös