@rinne
voitko selventää tuota, miten mielipide esitetään faktana? Kuuleeko sen äänenpainosta vai mitkä ovat näitä kovia faktoja, joita esimerkiksi selostaja jääkiekossa saa sanoa ja mitkä ovat sellaisia mielipiteitä naamioituna faktaksi?
Olen usein kuullut tämän saman ja yleisesti tällainen taipumus "esittää mielipiteet faktoina" piirtyy usein ihmisten päässä samaan muotoon kuin "olen ylimielinen." Miksi tämä asia minua henkilökohtaisesti näin valtavasti kiinnostaa niin olen saanut kirjoitetusta tekstistä vuosia, vuosia & vuosia palautetta, kuinka "yritän esittää mielipiteet faktoina", joka sitten jonkun toimesta lasketaan miinukseksi.
Se, etten ymmärrä tätä asiaa, voi hyvinkin selittää, miksi minuun uppoaa Mäkinen niin hyvin kuin tällä hetkellä uppoaa. Jos verrataan esim. Liigan selostajiin niin aika harva on lähelläkään tuota Mäkisen tasoa. Liigassakin on muutama (jätetään nimeämättä) selostaja, joilla on tapana kertoa pelitapahtumia ja sitten itse kerätty wikipedia jonkun pelaajan seurajoukkuehistoriasta. En sano, että tuo on missään nimessä väärin, kyllähän sieltä hyvää tietoa tulee, mutta minä kuuntelen mieluummin esim. Mäkisen "faktoiksi naamioituja mielipiteitä" kuin oikeasti wikipedian kertausta.
Toki en nyt sitä sano, etteikö Mäkistä saisi kritisoida, mutta esimerkiksi tästä ketjusta oma kokemukseni on se, että tasoon nähden kritiikkiä on aika paljon ja en ole ihan varma, onko se riittävä "näyttö", että jokin asia "ärsyttää." Miksi selostaja ei voi sellaisissa peleissä muuten mennä sinne asiantuntijan tontille, kun pelissä ei ole asiantuntijaa? Ja esimerkiksi kun näitä asiantuntijoita nyt jokaisessa nykymaailman Liiga- ja jääkiekkostudiossa pyörii niin miten se asiantuntijuus syntyy? Onko se henkilökohtainen pelihistoria jääkiekosta, jolla tullaan asiantuntijaksi?
Jos esim. mietitään Rautakorpea niin häntä on usein pidetty hyvänä asiantuntijana, silloin kun hän on ollut jotakin peliä kommentoimassa. Rautakorvellahan on varsin nimetön pelaajakokemus, mutta valmentajanäkemys on vuosia pitkä. Mutta lähinnä nyt haen sitä, mitkä ovat jääkiekkopelissä semmosia "faktoja", joita ainoastaan asiantuntija saa sanoa ja mitkä ovat niitä faktoja, joita ei-asiantuntija saa kertoa? Kun minun mielestäni jääkiekossa on aika monta sellaista asiaa, joita asiantuntijatkin toki hokevat, mutta ovat nekin mielipiteitä.
Esimerkiksi pystysuunnan jääkiekolla on ollut vuosia huono klangi suomalaisessa jääkiekossa ja kiekkokontrollilla & rytmityksellä on ollut faktan veroinen P. Sihvosen julistama totuus asiasta. Edelleen tästä huolimatta aina tuntuu löytyvän jokaisesta sarjasta varsin ikiaikaista kiekotonta pyörimistä ja hyökkäyspeliä rakenteella "päätyyn ja kaikki perään" -harrastavia löytyy pudotuspeleistä asti. Mikä olisi tässä asiassa "fakta" asian varsinaisessa merkityksessä? Olisiko tästä poimittu fakta se, että Suomi on saanut hopeaa pystysuunnan K. Jalosen johdolla ja meidän pelin J. Jalosen johdolla MM-kisoissa?