Antero Mertaranta – sinivalkoinen ääni

  • 306 409
  • 1 461
Ehkä kaikken ärsyttävintä mertsissä on tuo: xxxx ohjaa maalille!!! HÄ? Aivan sama vaikka Sami Salo pyssyttäis 160mph, ni tää hehkuttaa kuuluisaa ohjausta!

Kyllä nyt tuntuu muutenkin, että mertaranta on auttamatta menneen talven lumia. Parempia olisi esim jo mainitut Tuomas Virkkunen ja Anssi Ritari.
Rauhallisia, selkeitä ja asiantuntevia selostajia. (Tai Linkku!?)

Mertsi on nyt enää lätkän "Kyllönen". Nyt, kun kun kyllönen on palannut formulahommiin, sitä oikeasti huomaa kuinka pihalla tämä herra on. Vähän samaa alkaa olla mertsin selostuksissa. Mutta toisaalta antsahan on nyt todella hauska "seonsiinä" tv-juontaja, ni pitäähän sitä huippuhuumoria kylvää siellä selostuskopissakin.
 
Laskekaapa seuraavassa pelissä kuinka monta kertaa Mertsi sanoo "nopeasti ja terävästi". Esim. "Peltonen vie kiekkoa nopeasti ja terävästi Venäjän alueelle"

Kyllä Antero on mies paikallaan. Pikku virheet ei mua haittaa. Pääseepähän brassailemaan kotikatsomossa kun tietää enemmän. Muistaakseni Raimo Häyristä tituleerattiin joskus aikoinaan euroopan nopeimmaksi puhujaksi. Mielestäni Mertaranta ei nopeudessa juurikaan "Höyrylle" häviä.
 

badgeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Detroit Red Wings
Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta kyllä Antsaa jaksaa ihan hyvin kuunnella, ku vertaa tohon Kanada-Slovakia pelin selostajaan.. Samaan kastiin menee Kari Tynin kanssa..
 

JiiTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se täytyy kyllä todeta, että Niki Juuselalla on ainakin parhaat jutut;

"Chara pystyy lyömään vastustajaa 4 metrin etäisyydeltä, ja mailakin on ainakin 2 metriä pitkä."

"...toisaalta,eihän Charan tarvitse ottaa kuin 2 potkua, niin mennään jo kolmeasataa!"
 

Petski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Avalanche
JiiTee kirjoitti:
Se täytyy kyllä todeta, että Niki Juuselalla on ainakin parhaat jutut;

"Chara pystyy lyömään vastustajaa 4 metrin etäisyydeltä, ja mailakin on ainakin 2 metriä pitkä."

"...toisaalta,eihän Charan tarvitse ottaa kuin 2 potkua, niin mennään jo kolmeasataa!"
Laittoi hymyilyttämään myös USA vs Valko-Venäjä-pelissä Juuselan tokaisu, kun jenkkipakki antoi kovan perstaklin vastustajalle ja valko-venäläinen jäi haukkomaan henkeä: "...ja siellä valko-venäläinen jää kitumaan jään pintaan..."

Mertsin yleisin sana taitaa olla aavistus. Kaikki on aavistuksen verran. Vastustaja jopa johtaa aavistuksen verran, eli maalilla. Kuitenkin, ei osaa kuvitella kisoja ilman Mertsiä.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Löytyykö täältä Mertaranta-faneja, jotka katsoivat Urheilukanavalta tänään Saksa-Tshekki -peliä?

Jos löytyy, niin vieläkö Antero tuntuu hyvältä selostajalta?

Tunnustan, etten katsonut koko ottelua, mutta kolmannen erän perusteella olen hyvin vakuuttunut Urheilukanavan kaksikosta. Anssi Ritari selostaa sujuvasti, pistää merkille asioita, on kiinnostunut taktiikasta, luo tunnelmaa ja kysyy asiantuntijalta, jos on kysyttävää.

Petteri Sihvosella on mielipiteitä, hän yrittää selvittää mitä jäällä tapahtuu ja miksi niin tapahtuu.

Tämän Tshekki-Saksa -kamppailun kolmannen erän aikana Urheilukanavan kaksikko puhui JÄÄKIEKOSTA enemmän kuin Mertaranta viime MM-kisoissa yhteensä. Ja söikö se tunnelmaa? No ei, itse ainakin jännitin ja tunsin voimakkaaasti.

Uskallan näinkin pienellä otannalla sanoa, että jos joku kaipasi Mertarantaa selostamaan tätä peliä, niin kyseessä oli Mertaranta-fani, ei jääkiekon ystävä.
 
Viimeksi muokattu:

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Anssi Ritari on todellakin hyvä selostaja ja on yksinkin pärjännyt hienosti näissä aikaisemmissa MM-kisapeleissä.

En varsinaisesti Mertarantaa kritisoi. Antsa on aivan loistava tunnelmanluoja, mutta näitä mukahauskuuksia voisi jätää vähemmälle. Ritari on oikeastaan selostuksen jokaisella osa-alueella hyvä ja hänkin osaa luoda sitä tunnelmaa.
 

Selänne 8#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, KalPa ja Anaheim Ducks
Kyllähän Ritari on erittäin hyvä selostaja ja kun ottaa huomioon, että hän selostaa pelit Suomesta käsin, olisi ihan mukava jos Yle sais Anssin tohon Juuselan tilalle. Mertarantakin on vuosien varrella jotain pelistä oppinut, kun pistää esimerkiksi merkille jos joukkue avaa lyhyillä syötöillä. Ennen Mertaranta hehkutti pelkästään eikä juuri sen kummemmin peliä ymmärtänyt.

J-P Jalo ja Anssi Ritari osaavat hyvin kommunikoida mukana olevien kommentaattoreiden kanssa, mutta kuullostaisi varmaan vähän oudolta jos joku P.Sihvonen olis Mertsin vieressä kommentoimassa. Välillä Antsa kyllä ärsyttää, mutta ei sitä silti pois vaihtaisi.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itseäni eniten harmittaa se, että Mertarannan selostuksia joutuu kuuntelemaan ilman kommentaattoria. Sellaisen olemassaolo pelastaisi jo paljon. Jortsun kommentteja joutuu odottelemaan mainoskatkoille ja vaikka hyviä ovatkin, niin aika lyhyitä. Sitten kuuluukin jo Suhosen ääni ja kaikki on pilalla. Kun Yle ei Mertsiä pois vaihda, niin tulisi edes joku kommentoimaan.

Paras vaihtoehto tietenkin olisi koko selostajan vaihto. Nuorempana Mertsi oli vielä mielestäni hyvä selostaja ja kuului mm-kisoihin, mutta ehkä ikä on tuonut sen, että selostukseen kaipaisi tasoa eikä jatkuvaa hehkutusta ja vastustajan vaarallisuuden korostamista. Unohtamatta surkeita vitsejä. Positiivista oli, etä Sveitsiä vastaan Antero kertoi jutun, joka ensimmäistä kertaa miesmuistiin jaksoi naurattaa. En tiedä oliko tilanteeseen sopiva, kun Hiller pitkästä aikaa joutui torjuntatöihin ja nappasi pari koppia niin tuli se Kekkonen, Kekkonen -juttu, mutta ihan hyvä kuitenkin. Muuten vitsit onneksi olivatkin vähissä, kun herralla oli löysät housuissa Suomen saamattomuuden takia.

Täällä on näköjään kaikki itseänikin vituttavat puolet Mertsistä jo käsitelty, joten en niitä jaksa enää puida. Odotan vain, onko Jatkoaika vielä silloin olemassa, kun Mertsi korvataan uudella selostajalla, jotta asiaa pääsisi tähän ketjuun hehkuttamaan.

Ritari on hyvä selostaja. Kun ottaa vieläpä huomioon sen asian, että selostaa tv-kuvan avulla.
 

sjuttonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, bostonilaiset, italofutis
Itse en ole mikään Mertaranta-fani, mutta kyllä hänen selostuksiaan kuitenkin kuuntelee ihan mielellään. Vitsit on kyllä tosiaan yleensä aika väsyneitä, kuten esimerkiksi tuo Sveitsi-pelin "Kekkonen, Kekkonen.." juttu. Mutta kuitenkin Mertaranta on hyvä luomaan tunnelmaa ja hehkuttamaan tarvittaessa, mikä on hänen paras puolensa jääkiekkoselostajana.
Ja veikkaanpa, ettei suuri osa TV-katselijoista kuitenkaan huomaa noita Mertarannan tiedollisia puutteita.

Ja luin tässä jokin aika sitten jotain lehteä (en muista enää mitä),jossa oli juttu tulevista jääkiekon MM-kisoista. Siinä jutussa oli viittaus Mertarantaan jotenkin näin "Onneksi meitä suomalaisia on siunattu ammattitaitoisella hehkutusautomaatilla". Ja kyllä tuo taisi olla ihan tosissaan kirjoitettu.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Eniten minua kismittää näissä joissakin selostajissa heidän äänensä, Anssi Ritari on ihan ok höpöttäjä ja osaa pysyä pelin sisällä mutta en voi sietää hänen ääntään, en tiedä mikä siinä on mutta itseäni vaivaa tuollaiset asiat. Itse vain selotuksessa kaipaan hyvää tunnelmaa, analyysit sitten voin vetästä itse jos jaksaa/osaa.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
-Niks- kirjoitti:
Eniten minua kismittää näissä joissakin selostajissa heidän äänensä, Anssi Ritari on ihan ok höpöttäjä ja osaa pysyä pelin sisällä mutta en voi sietää hänen ääntään, en tiedä mikä siinä on mutta itseäni vaivaa tuollaiset asiat. Itse vain selotuksessa kaipaan hyvää tunnelmaa, analyysit sitten voin vetästä itse jos jaksaa/osaa.
Vähän samaa vikaa. Anssi Ritari tosin menee vielä jotenkin, mutta Niki Juuselan ääni ja artikulaatio ajavat väliin epätoivon partaalle. Mertsi on nimenomaan äänensä puolesta ihan eri sarjassa kuin muut, vaikka jutut kenties välillä kuraa olisivatkin (itsehän en ymmärrä jääkiekkoa lainkaan, joten paha sanoa).

Petteri Sihvoselle tosiaan vielä pisteet - kirjoitusten asiansa hieman liian vakavasti ottava, itseään korostava hyypiö loistaa poissaolollaan, erinomainen kommentaattori. Sihvonen kykenee puhuessaan ilmaisemaan asiansa lyhyesti, mutta erittäin selkeästi, mikä on jokseenkin täydellinen vastakohta kirjoitusten itseluodulle jargonille.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
Sitä Juuselaa ei kyllä jaksa kuunnella sekuntiakaan. Miten olis Iku Viitanen tilalle ja kunnon juomatarjoilun kera tietenkin.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
raisu kirjoitti:
Miten olis Iku Viitanen tilalle ja kunnon juomatarjoilun kera tietenkin.
Asiasta kukkapurkkiin. Olin Kuulevanani eilen radio rock:ilta että Heikelä - Linnanahde Korporaatio olisi tehnyt MM-kisa biisin, jossa nimenomaan Iku Viitasen legendaarisia älämölöjä. Biisi julkaistaan maanantaina, ja sen pitäisi soida jossain klo 6-9:30 välisenä aikana.

Sitä odotellessa tuolta voi hakea esimakua peleihin.
http://www.edu.lahti.fi/~rvarkka/iku.html
 
Viimeksi muokattu:

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Mertaranta on hyvä selostaja siitä ei käy kiistäminen. En vaan ymmärrä miksi pitää väkisin yrittää keksimällä keksiä hyviä juttuja, joka ainakin henk. kohtaisesi pistää korvaan kun juttujen taso on niin huono.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
hannes_ko kirjoitti:
Löytyykö täältä Mertaranta-faneja, jotka katsoivat Urheilukanavalta tänään Saksa-Tshekki -peliä?

Jos löytyy, niin vieläkö Antero tuntuu hyvältä selostajalta?

Tunnustan, etten katsonut koko ottelua, mutta kolmannen erän perusteella olen hyvin vakuuttunut Urheilukanavan kaksikosta. Anssi Ritari selostaa sujuvasti, pistää merkille asioita, on kiinnostunut taktiikasta, luo tunnelmaa ja kysyy asiantuntijalta, jos on kysyttävää.

Petteri Sihvosella on mielipiteitä, hän yrittää selvittää mitä jäällä tapahtuu ja miksi niin tapahtuu.

Tämän Tshekki-Saksa -kamppailun kolmannen erän aikana Urheilukanavan kaksikko puhui JÄÄKIEKOSTA enemmän kuin Mertaranta viime MM-kisoissa yhteensä. Ja söikö se tunnelmaa? No ei, itse ainakin jännitin ja tunsin voimakkaaasti.

Uskallan näinkin pienellä otannalla sanoa, että jos joku kaipasi Mertarantaa selostamaan tätä peliä, niin kyseessä oli Mertaranta-fani, ei jääkiekon ystävä.

Tämä piti kirjoittaa tänne, mutta eipä enää tarvitse. Kiitos siitä. Itse en olisi paremmin samoja asioita voinut sanoiksi pukea.
Huomasiko kukaan laskea, montako kertaa Sihvonen sanoi "analyyttinen" :D "Jos tämä Saksan maali hyväksytään, mun on pakko analysoida tätä tilannetta"
Ritari on muuten hemmetin hyvä. Vähän siitä tulee sellanen naivi fiilis, mutta ehkä just siksi mä siitä pidänkin. Jos ei tiedä asiasta, niin kysyy reilusti Petteriltä missä mennään.
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Oikeastaan on ihan sama kuka näitä peruspelejä selostaa, mutta sitten kun aletaan puhua ratkaisupeleistä, niin kyllä minä ainakin haluan kuulla Mertsin tunnepitoista selostamista.

Esimerkkinä Torinon Olympialaisten viimeisten minuuttien tuskaiset parkaisut:
"Tehkää pojat se maali!"
"Leijonat taistelee vimmatusti"

Kattokaa Youtubesta viimeiset puolitoista minuuttia tuosta surullisesta finaalista ja miettikää haluatteko kuulla tuollaisen draaman hetkillä jotain v**un nippelitietoja monotonisella äänellä kerrottuna.

Viis faktoista. Jääkiekko on kuitenkin lopunkaiken todella tunnerikas peli ja osa sen viehätyksestä perustuu varmasti tunteikkuuteen. Tätä puolta Mertaranta osaa kuvata todella hyvin selostuksissaan.

Melkein tuli itku, kun katsoin tuon pätkän. Olli Jokisen viimeinen yritys osuu Lundqvistin kilven sivuun. Pari senttiä ylemmäs ja se olisi kimmonnut kilven kautta verkkoon. Puhumattakaan viidestä sentistä. Näitä on ikävä jossitella, mutta kuvastaa silti Suomen käsittämättömän huonoa karmaa näissä ratkaisupeleissä. Varsinkin kun vastapuolena on muuan Ruotsi.

Ja ettei mene synkistelyksi, Mertsi hoitaa myös hehkuttelun todella mallikkaasti.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
hannes_ko kirjoitti:
Tunnustan, etten katsonut koko ottelua, mutta kolmannen erän perusteella olen hyvin vakuuttunut Urheilukanavan kaksikosta.

Petteri Sihvosella on mielipiteitä, hän yrittää selvittää mitä jäällä tapahtuu ja miksi niin tapahtuu.

Luin tota sun viestiä ja naureskelin vedet silmissä, mutta sitten pysähdyin hetkeks ja aattelin, ookkohan ihan tosissas?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lampinen kirjoitti:
Luin tota sun viestiä ja naureskelin vedet silmissä, mutta sitten pysähdyin hetkeks ja aattelin, ookkohan ihan tosissas?

Nyt on pakko kysyä, miksei olisi?? Veikkaanpa että kaikkein eniten jääkiekkoa seuraavista on aika pitkälti samaa mieltä. Sitten on olemassa nämä satunnaiset fanit jotka muna pystyssä katsoo jotain Suomi-Kazakstan alkusarjan matsia ja kehuu koko ajan Mertarannan hapankaali-juttuja.

Mertaranta sopii niille jotka eivät ole hirveästi viitsineet tutustua lajiin nimeltä jääkiekko.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Daespoo kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, miksei olisi?? Veikkaanpa että kaikkein eniten jääkiekkoa seuraavista on aika pitkälti samaa mieltä. Sitten on olemassa nämä satunnaiset fanit jotka muna pystyssä katsoo jotain Suomi-Kazakstan alkusarjan matsia ja kehuu koko ajan Mertarannan hapankaali-juttuja.

Kuuntelisin mielummin sormetkin pystys Mertarantaa, kuin Sihvosta.

Daespoo kirjoitti:
Mertaranta sopii niille jotka eivät ole hirveästi viitsineet tutustua lajiin nimeltä jääkiekko.

Ja Sihvonenko pesee Mertarannan?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lampinen kirjoitti:
Ja Sihvonenko pesee Mertarannan?

Kun puhutaan jääkiekkotietämyksestä niin Petteri Sihvonen vie pesäpallo-Mertsiä 100-0 noin karkeasti ottaen.

Itse asiassa väitän että tämän palstan top50 (viestien määrällä mitattuna) kirjoittajaakin tietävät lätkästä enemmän kuin Mertaranta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lampinen kirjoitti:
Ja Sihvonenko pesee Mertarannan?
Toinen on kommentaattori ja toinen selostaja, joten vertaileminen on hiukan huonoa kaikenkaikkiaan.
Itse kyllä pidän Anteroa ihan kelpo selostajana, vaikka tietysti 15 vuoden aikana sitä tavallaan turtuu siihen hommaan, ja helposti jutut toistelevat itseään.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Daespoo kirjoitti:
Kun puhutaan jääkiekkotietämyksestä niin Petteri Sihvonen vie pesäpallo-Mertsiä 100-0 noin karkeasti ottaen.

Itse asiassa väitän että tämän palstan top50 (viestien määrällä mitattuna) kirjoittajaakin tietävät lätkästä enemmän kuin Mertaranta.

Joo! Itsekkin haluaisin kuulla kesken finaalin NHL:än pistepörssin voittajan vuodelta 1982, kun kuunnella mitä pelissä tapahtuu!
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Sihvonen on asiantuntijakommentaattorina, ei selostajana.

Kukaan ei halua monotonista jaarittelijaa selostajaksi pelkkiä tilastofaktoja luettelemaan, niin kuin tuntuu olevan joidenkin mielestä ainoa vaihtoehto koko kansan Mertsille. Sen sijaan Mertarannan tilalle haluttaisiin hyvä jääkiekkoselostaja, joka ymmärtää lajia, kuten Ritari tai Jalo. Mielestäni Juuselakin on selvästi parempi selostaja kuin Mertaranta.

Mertarannankin juttelut menisivät paremmin läpi, jos siellä kopissa olisi asiantuntija oikaisemassa Mertsin päättömyyksiä. Valitettavasti Mertaranta ei sellaista sinne halua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös