-Niks- kirjoitti:
Eniten minua kismittää näissä joissakin selostajissa heidän äänensä, Anssi Ritari on ihan ok höpöttäjä ja osaa pysyä pelin sisällä mutta en voi sietää hänen ääntään, en tiedä mikä siinä on mutta itseäni vaivaa tuollaiset asiat. Itse vain selotuksessa kaipaan hyvää tunnelmaa, analyysit sitten voin vetästä itse jos jaksaa/osaa.
Täysin samaa mieltä.
Laadukkaalla selostajalla on hyvä ääni. Ääni jota jo sinänsä kuuntelee erittäin mielellään. Tällaisia hyvän äänen omaavia ovat ennen kaikkea Antero Mertaranta. Mutta myös esimerkiksi Kari Tyni ja Jouko Jaakkola ovat tällaisia hyvän äänen omaavia selostajia. Varauksin myös J-P Jalo.
Jos selostajalla on kuivalta kuullostava ääni, ei sitä selostusta vain jaksa kuunnella. Ei riitä vaikka osaisi luetella koko jääkiekon sääntökirjan alusta loppuun saakka ulkoa. Esimerkiksi tällä Niki Juuselalla tai Urheilukanavan selostajalla ei ole kaksiset selostusäänet. Oma tapauksensa on myös Pentti Lindegren, huoh...
Joku nimimerkki teki listan mitä kaikkea on perinteistä tehdä Suomen MM-joukkuetta käsittelevessä ketjussa, eli haukkua Tomi Kalliota ja pelaajavalintoja ja mitä kaikkea. Samaan listaan voi myös lisätä Antero Mertarannan haukkumisen. Tuntuu olevan joku kultti, että joka arvokisoissa Mertsi haukutaan pystyyn ns. jääkiekkoasiantuntijoiden piireissä.
Mertaranta osaa mielestäni jääkiekon perusasiat ihan riittävästi, enempää ei selostajan tarvitse osatakaan. Kommentointi on Sihvosten ja kumppaneiden hommia. Mertarannalla on selostusseksikäs ääni, jota on miellyttävä kuunnella. Mertaranta osaa hehkuttamisen jalot taidot ja osaa elävöittää pelin.
Niin ja sillä ei myöskään ole mitään väliä vetääkö Suomen pelejä selostava selostaja kotiinpäin. Totta helvetissä sen kuuluu vetää kotiinpäin. Ne suomalaiset, jotka nyt pitää itseään hienostuneina ja ylempiarvoisina kun kannattaa jotain muuta maata kuin Suomea, niin on kuitenkin vähemmistö ja voivat katsella pelin vaikka ilman ääntä sitten.
Vai olisiko Mertarannan esimerkiksi vuoden 1995 finaalissa pitänyt vain tokaista monotonisena äänenä: No niin, nyt Suomi voitti hienon taistelun jälkeen maailmanmestaruuden ja seuraavaksi siirrymme katselemaan Kauniit ja Rohkeat?