Asiaa
Viestin lähetti Muksu
Mertaranta on "opettanut" monelle suomalaiselle jääkiekon tajuamatta lajista mitään... Suomessa oli ja meni kiekkobuumi ilman, että sitä käytettiin lajikulttuurin juurruttamiseen...
Sitä viljaa niitetään pelin näivettymisenä neppailuksi... Samalla kun lajin julkisuusarvo ja sitä kautta kiinnostavuus vaikka poliitikkojen keppihevosiksi ja marttakerhojen puheenaiheeksi on kasvanut 10 vuodessa valtavasti, on lajituntemus samalla pysynyt suuren yleisön ulottumattomissa.
Se on iso ristiriita koska on olemassa todellinen vaara, että ihmiset jotka eivät ole koskaat varusteet päällä kiekkoa pelanneet painostavat lajia muuttumaan jatkossakin ja entistä enemmän.
Jälleen kerran Muksulta niin ansiokas kirjoitus, että sen olisi voinut lainata kokonaisuudessaan. Toki todellisuus on aina värikylläisempi, mutta edellä mainittukin on totta.
Aiheesta jatkaen: Tämä on juuri se iso ero verratuna Kanadaan - enkä puhu nyt Kanadasta joukkueena, vaan kansana ja (jääkiekko)kulttuurina. Monesti on saanut hämmästellä, kuinka syvällisesti Kanadassa lajia ymmärtävät myös 'tavalliset kaduntallajat', naiset ja sellaiset, jotka eivät ole lajia varmuudella itse pelanneet?
Jatkoajastakin on kehkeytynyt jääkiekosta kiinnostuneiden Martta-kerholaisten ykköspaikka. Täällä esiintyvät monet sellaiset suurina laji-auktoriteetteina, joilla selvästikin oma pelikokemus on hyvin vähäinen (junnuvuosilta muutama vuosi) tai ei pelikokemusta (eli sisäistä lajituntemusta) ollenkaan.
Ei siinä mitään; Eihän jääkiekko tai tämä palsta mikään elitistinen mellastuskenttä olekaan, mutta totesinpa vain, että kirjoittajia vähän aikaa seuraamalla voi aika nopeasti päätellä ne, joilla on omaakin pelaajataustaa takana. Sama juttu, jos itse alkaisi kommentoimaan formuloita; Pakkosyötettyä tietoa on vaikka kuinka paljon kolmelta vuosikymmeneltä, mutten minä silti pysty sanomaan tajuavani lajista syvällisesti hevon vittuakaan.
Nämä jatkoajan maajoukkueosiot ovat pääsääntöisesti oikea itsekidutuksen huipentuma - ja täällä sitä roikutaan, luonnollisesti...
Mertarantaan sen verran, että voi minun puolestani jatkaa, mutta olisi kaikkien onni, jos hän saisi parikseen selostajakoppiin jonkun lajia oikeasti ymmärtävän. Mertaranta voisi keskittyä hehkuttamiseen ja toinen voisi paikkailla pahimmat asiavirheet, kertoa lajista laajemmin jne...
Suomen ehkäpä paras selostaja on pyöräilyä Eurosportilla selostava Peter Selin (selostustyyli toki lajin luonne huomioonottaen). Jokakesäiset Ranskan ympäriajot ovat sohvaurheilijan suurta juhlaa, eikä vähiten Selinin vuoksi.