Olen hieman hämmentynyt siitä, että useiden tässä ketjussa kirjoittaneiden jutuista paistaa aivan suoraan - tai sitten rivien välistä, että Mertaranta ei selostajana ole tarpeeksi asiantunteva " meille lajin todellisille ymmärtäjille ".
Piti itse asiassa ensin ottaa pari lainaustakin tähän, mutta niitä onkin aivan hirveä määrä, joten turha kohdistaa tätä kritiikkiä kehenkään yksittäiseen henkilöön.
Itse pidän itseäni varsin asiantuntevana jääkiekon tuntijana. Takana kuitenkin parinkymmenen vuoden lajin aktiivinen seuraaminen, tv-pelejä ja merisäätä.
On aina hauska lukea asiantuntevaa lätkäjournalismia, pelaajien taustoja, arvioita tulevasta ja menneiden vuosien muisteloita.
Liigakiekkoa seuratessani on hyvää ja tarpeellista, että esim radioselostajat ovat ajan tasalla sarjatilanteen, loukkantumisten ja huhujenkin suhteen. Lisäksi on ihan kiva juttu, jos joku myös selostaa itse ottelua.
Maaottelut - oli sitten kyseessä jääkiekko, jalkapallo, lentopallo jne.. - on kuitenkin aina tarpeen selostaa aivan eri tavalla. Noita selostuksia ei ole suunnattu meille, jotka MM-turnauksen päätyttyä siirrymme tälle forumille jo pohtimaan tulevan liigakauden alkua. Meille, jotka Kärppien mestaruuden jälkeen olemme kiinnostuneempia Kari Jalosen jatkoaikeista.
Selostukset, joita Antsakin vetää, on suunnattu suomalaisille, jotka kerran vuodessa seuraavat kevään huipennusta - ja silloin tällöin jonkun hassun europelin. Itse en henkilökohtaisesti tunne kovin montaa sellaista ihmistä, joista Mertsi ei olisi juuri oikea henkilö tuohon hommaan. On vastemielinen ajatus, että selostuskoppiin siirrettäisiin jonkinlainen kisastudioista tuttu (ja sinne kuuluva) kiekkojournalismi. On myös erikoista miten niin monet nimimerkit väittävät huomanneensa Mertsinkin jutuissa piirteitä siitä, että tämä ei olisi valmistautunut illan otteluun käymällä läpi pelaajalistoja yms. Omasta puolestani voin sanoa, että YLEn kanavilla en ole tällaista koskaan kokenut, Maikkarilla sitäkin enemmän.
Mertaranta on kieltämättä valtakunnan yksinoikeutettu leijona-selostaja juuri
siksi, että selosti itsensä yhteiskunnan kollektiiviseen muistiin keväällä `95.
Tuota asemaa vahvistaa myös se, että suuria tunteita herättäviä selostajia ei tällä hetkellä oikeastaan muita ole. Virkkunen nyt ehkä poikkeuksena, mutta laji tuossa tapauksessa väärä. J-P Jaloa ei voi suurten pelien selostajana pitää, ihan hyvin hehkutteli WCupissa, mutta ei siten, että satunnainen jääkiekonseuraaja edes muistaisi, että kuka siellä jorisi.
Varmaan moni tuomitsee allekirjoittaneen kirjoitukset ja mielipiteet, mutta pakko vielä lisätä, että ylipäänsä olette palstaveljet aivan väärillä linjoilla tuomitessanne Mertarannan ja kaikki hänen hokemansa (joita kaikki fanit voitettujen matsien jälkeen innokkaasti kännissä toistelevat).
Onhan meillä aina ne ti-aamut IS Veikkaajan kanssa, Urheilukanavan kiekkostudiot, Petteri Sihvosen kaikki muut sepustukset jne. Ja ennen kaikkea meillä on Jatkoaika.