Antero Mertaranta – sinivalkoinen ääni

  • 306 605
  • 1 461

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Tulee itku silmään, kun katsoo tuota pätkää. "Koivu lyö Suomen finaaliin"
Se hetki on parasta kun Mertsi huomaa kiekon lipuvan maaliin. Yhtäkkiä ratkeaa liitoksistaan. Uskomatonta.

Mun mielestä tää on yksi niistä syistä, miksi näitä kisoja jaksaa vuodesta toiseen seurata. Sanokaa kiekkoviisaat mitä sanotte. MM-kisat on ennenkaikkea tunteellinen tapahtuma ja sitä tunteellisuutta Mertsi välittää kotikatsomoihin suvereenilla tavalla. On ihan eri asia selostaa jotain kotimaan SM-liigaa, tai NHL:ää. MM-kisoissa on kuitenkin kyse paljon muustakin kuin pelkästä jääkiekosta, kuten saimme vuonna 1995 nähdä.
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, Italia, AC Milan
johnnywee kirjoitti:
Mun mielestä tää on yksi niistä syistä, miksi näitä kisoja jaksaa vuodesta toiseen seurata. Sanokaa kiekkoviisaat mitä sanotte. MM-kisat on ennenkaikkea tunteellinen tapahtuma ja sitä tunteellisuutta Mertsi välittää kotikatsomoihin suvereenilla tavalla. On ihan eri asia selostaa jotain kotimaan SM-liigaa, tai NHL:ää. MM-kisoissa on kuitenkin kyse paljon muustakin kuin pelkästä jääkiekosta, kuten saimme vuonna 1995 nähdä.

Mä oon täysin samaa mieltä sun kanssas. Mertarantaa parempaa selostajaa ei löydy, mitä tulee lätkän mm-kisoihin ja varsinkin Suomen peleihin. Moni peräänkuuluttaa asiantuntemusta enemmän, mutta Mertsillä on sitä mun mielestä ihan tarpeeksi ainakin näin "tavallisen pulliaisen" korvaan kuultuna. Siinä on mun mielestä ihan tarpeeksi selostajalle että opettelee jonkun Italian nelosketjun laiturin tiedot (missä sarjoissa on urallaan pelannut, jne.) ulkoa ja osaa kertoa ne pelin kuluessa kuin vettä vaan (tämän tosin osaa muutkin kuin Mertaranta). Mun mielestä olisi typerän kuuloista jos kesken jonkun pelin selostaja alkaisi pätemään ja kertomaan millaisella taktiikalla nyt pitäisi pelata, jne. Säästetään se niille kaikkitietäville Suhosille sinne studioon. Se riittää että selostaa millaista taktiikkaa valmentaja kulloinkin käyttää (ei siis mitenkään syvällisesti vaan ihan ne tavalliset, esim. "nyt on selkeästi siirrytty kolmeen kenttään", tms.)

Mä en oikeasti edes uskalla ajatella sellaista vaihtoehtoa että Mertsi olisi mm-kisojen tai muun arvoturnauksen aikana kipeänä, tms. ja selostuskopissa olisi (ei millään pahalla mutta..) joku v***n Niki Juusela selostamassa vaikkapa turnauksen loppuottelua Suomi-Ruotsi.

Viestini pointti siis oli: Sellaista tunnetta jonka Mertsi luo, ei pysty kukaan toinen selostaja luomaan, IMO.

Offtopic: mun mielestä yksi todella pätevä selostaja on J-P Jalo, mutta sehän ei taas liity tähän mitenkään :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Janezky84 kirjoitti:
Mun mielestä olisi typerän kuuloista jos kesken jonkun pelin selostaja alkaisi pätemään ja kertomaan millaisella taktiikalla nyt pitäisi pelata, jne.
JUURI sitähän Mertaranta tekee aina, kun Suomi on tappiolla. "Nyt EI SAA ottaa jäähyjä!", "Nyt TÄYTYY saada paine vastustajan päätyyn!", "Nyt TÄYTYY saada niitä vetoja maalille asti!". Vastaavasti niukassa johtoasemassa vastaavat neuvot toisinpäin. Meillä on aika erilainen käsitys erinomaisesta selostajasta.
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Leon, oletko tosissasi?

Noihan on tollaisia jokaisen kaduntallaajan hokaamia perusjuttuja. Kuten juuri tuo "Ei jäähyjä". Ei Mertsi siis tuossakaan mitään varsinaista taktiikkaa rupea lyömään pöytään vaan kertoo niitä perusfaktoja, joita varmasti jokainen pyörittelee siellä kotikatsomossakin.

Kyllä me ainakin huudettiin kisastudiossa kilpaa Mertsin kanssa, että "nyt ei niitä v***n jäähyjä!" Elettiin sitä peliä, eikä ruvettu piirtämään paperille Suomen neloskentän hyökkäyksen sateenvarjotekniikkaa. Tämän homman hoitavat tosiaankin Suhonen ja Aravirta studion puolella, erätauolla.

Ei kaiken tarvitse olla niin järkiperäistä ja negatiivista.
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, Italia, AC Milan
Leon kirjoitti:
JUURI sitähän Mertaranta tekee aina, kun Suomi on tappiolla. "Nyt EI SAA ottaa jäähyjä!", "Nyt TÄYTYY saada paine vastustajan päätyyn!", "Nyt TÄYTYY saada niitä vetoja maalille asti!". Vastaavasti niukassa johtoasemassa vastaavat neuvot toisinpäin. Meillä on aika erilainen käsitys erinomaisesta selostajasta.

Joo, mä ilmaisin itseni aika kehnosti. Nuohan ovat ennemminkin "itsestäänselvyyksiä" jotka tajuaa ihan normaali penkkiurheilijakin. Mä tarkoitin lähinnä sitä että sieltä ei tarvitse selostajan toimesta tulla mitään "Nyt pitäisi siirtyä 2-1-2:sta 1-2-2:teen, että johtoasema säilyy" (varmaan naurettava esimerkki, mutten osaa parempaakaan :), tai muita vastaavanlaisia kommentteja. Selostajan pitäisi pitää pääpaino nimenomaan hehkuttamisessa ja intensiivisyydessä eikä missään "Suomen pelikirjan tulkitsemisessa", tms. En nyt lähde sanomaan että joku muu vastaavassa tilanteessa tekisi näin, mutta tiivistän vielä pointtini:

Selostajan tehtävä selostamossa on luoda tunnelmaa ruudun ääressä peliä tuijottaville penkkiurheilijoille ja rivikansalaisille. Mitä tulee jääkiekon arvoturnauksiin, Mertaranta on tällä osa-alueella huimasti kaikkien muiden Suomalaisten selostajien yläpuolella ja siksi hänen pitää selostaa Suomen pelit jatkossakin.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Mertarantaa puolustellaan ettei jaksaisi kuunnella jotain tilastoja koko ottelua. Onko se Mertsin seuraavan sitten pakko olla ihan täysin toisesta laidasta? Eikö joku selostaja siltä väliltä, älyä jotain jääkiekosta jota Mertsi ei hallitse, mutta osaisi myös selostaa tarvittavan elävästi.

Entisiä selostajiakin on pidetty "korvaamattomina", ei se kumminkaan niin ole.
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Kyse onkin nyt juuri siitä, että tällä hetkellä en ole tietoinen selostajasta, joka jääkiekon MM-kisoissa Mertsin pystyisi pesemään. Ne nimet mitä täällä on ehdoteltu, ovat mielestäni aivan luokattomia verrattuna Mertarantaan.

Joku Niki Juusela. Luulin aluksi, että joku heitti vitsillä, mutta ei. Noh, onneksi maailmaan mahtuu mielipiteitä.
 

TML

Jäsen
"Se kuuluisa lämäri", "Se kuuluisa avaus", "Se kuuluisa viimeinen minuutti", "Se kuuluisa vauhtikone".

Mitkä helvetin kuuluisat sillä on aina mielessä?
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun mielestä parivaljakko Mertsi&Tami toimi hyvin Venäjä-pelissä. Mertsi vois käyttää enemmän kommentaattoreita jatkossakin.
 

Fubar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun mielestä parivaljakko Mertsi&Tami toimi hyvin Venäjä-pelissä. Mertsi vois käyttää enemmän kommentaattoreita jatkossakin.

Jep. Tyhjänhöpinä vähenee, kun on joku toinenkin äänessä. Muistuu mieleen wanhat futisselostukset, joissa nuorella ja notkealla Mertarannalla oli kommentaattori mukana ja jälki oli mainiota.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kyllähän mertaranta loisti taas negatiivisessä mielessä. Olikohan Ruotsi peli, kun Mertaranta haukkui Immosen yhdessä vaihdossa, jossa Ruotsi pyöritti. Mertarannan mielestä Immonen on ollut suuren suuri pettymys jne.. Mutta kun tämä kenttä tuli seuraavan kerran jäälle ja rakensi hyvän maalipaikan niin Mertaranta kehuikin ketjun Immosta myöten ylistyssanoja viljellen. Pointti oli siinä, että edellisen vaihdon aikana Immonen oli huono pelaaja, jonka koko kausi on mennyt hiukan huonosti, mutta seuraavassa vaihdossa taas huippupelaaja, joka on jypissä nakutellut kovia tehoja koko kauden ajan. Sekaisin on koko äijä.
 

VilleP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peltosaaren Nikkarit, Pittsburgh Penguins
Oli lätkätietämys tai pelin seuraaminen mitä hyvänsä Mertsi on hyvä selostaja siinämielessä että menee harvoin lukkoon sanallisesti. Hyviä lausahduksia on tullut yksi jos toinen vuosien varrella. Mertarannan selostukset tuo ennenkaikkea tunnelmaa kiekkolähetyksiin.
 

Killer #93

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Toronto Maple Leafs
Voisikohan tuo kuuluisa Mertaranta pikku hiljaa lopettaa tuon kuuluisan kuuluisan hokemisen? Alkaa vähitellen hiipiä se kuuluisa vitutus siihen kuuluisaan tajuntaan.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Voisikohan tuo kuuluisa Mertaranta pikku hiljaa lopettaa tuon kuuluisan kuuluisan hokemisen? Alkaa vähitellen hiipiä se kuuluisa vitutus siihen kuuluisaan tajuntaan.

Juuri olin tulossa avautumaan tästä samasta asiasta! Vaikka onkin paras selostaja tällä hetkellä kiekkoa selostamaan tunnelman puolesta niin noista muutamista fraaseista pitäisi päästä jo eroon.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Oulun Kärpät
Voisikohan tuo kuuluisa Mertaranta pikku hiljaa lopettaa tuon kuuluisan kuuluisan hokemisen? Alkaa vähitellen hiipiä se kuuluisa vitutus siihen kuuluisaan tajuntaan.

Kyllä tuo alkaa pikkuhiljaa keittämään.
Mitenköhän monta kertaa Mertaranta käyttää tuota sanaa seuraavissa mm-kisoissa? Voisipa piruuttaan laskea.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Alkaa olla tosiaan mitta täysi tuon "kuuluisa"-sanan käytön suhteen. Tänään tuli ainakin yli 10 kertaa. Miten voikin näin harmittomat pikkuasiat saada vitutuksen aikaiseksi?
 

Porris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkaa olla tosiaan mitta täysi tuon "kuuluisa"-sanan käytön suhteen. Tänään tuli ainakin yli 10 kertaa. Miten voikin näin harmittomat pikkuasiat saada vitutuksen aikaiseksi?

Tämä on vähän sama kun jalkapalloselostajien termi "Keskeen". Mikä *** keskeen? Onko vaikea sanoa "Keskittää" tai "Syöttää keskelle"? Eihän keskeen ole edes Suomea?

Mutta jokaisella selostajalla on typeriä maneereita mitkä ärsyttää. Ja todentotta Mertsilläkin niitä on.
 

ipamies#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Prague Rangers
Mertaranta on ylivoimainen tunnelman välittäjä. Esimerkiksi tämän iltaiselle harvinaislaatuisen tunnelatauksen ottelulle olisi ollut hankala kuvitella ketään muuta selostajaa.

Pitkää ikää, Mertsi!
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Alkaa olla tosiaan mitta täysi tuon "kuuluisa"-sanan käytön suhteen. Tänään tuli ainakin yli 10 kertaa. Miten voikin näin harmittomat pikkuasiat saada vitutuksen aikaiseksi?

Täysin samaa mieltä. Mertaranta on muuten ihan ok, mutta tietyt pakonomaisuudet hänen selostuksessaan kyllä vituttavat. Melkein kaikki asiat ovat kuuluisia ja parin minuutin välein on pakko keksiä jotain tosi vekkulia. Toki sinne ihan hauskojakin murjaisuja osuu joukkoon, mutta harvemmin enää nykyään.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Huikea jamppahan Mertsi on noita pelejä selostamaan. Itsekin kiinnitin tänään huomiota tohon kuuluisa-sanan viljelimiseen. Paha vaan, kun kerran tuollaisen toiston huomaa, niin sitä automaattisesti rupeaa laskemaan, kuinka monesti kyseinen sana tulee ja huomio olennaisesta kiinnittyy aivan muualle. Noh, koitetaan kestää ja toivottavasti Antero ei jatkossa jatka tuolla hänelle kuuluisalla tavalla.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alkaa olla tosiaan mitta täysi tuon "kuuluisa"-sanan käytön suhteen. Tänään tuli ainakin yli 10 kertaa. Miten voikin näin harmittomat pikkuasiat saada vitutuksen aikaiseksi?
Kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota "vimmattu"-sanaan ja sen eri muotoihin Mertsin selostuksissa. Niitä nimittäin tulee yleensä pelin aikana vähintään yhtä monta kuin "kuuluisaa".
 

Wagneri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tulevat mestarit
Ja se ohjaus.....siniviivalta, rystyltä, pisteiden välistä! kyllä minä ymmärrän ohjauksella jotain muuta kuin 140 km/h lähtevää laukausta!
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Ei se kuuluisan -sanan viljely pahemmin häiritse. Mulle on tärkeintä se, että selostaja tuo hyvän tunnelman peliin. Pakko kuitenkin todeta, että ne Mertsin "vitsit" ovat mauttomia.

Silti kuuntelen paljon mieluummin Antsaa kuin vaikka Niki Juuselaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Hämmästyttävän kauan Mertaranta on tärkeimmät jääkiekon tapahtumat YLE:lle selostanut. Varmaan jo 15 vuotta. Eipä siis ihme, että jotkut asiat alkavat hiljalleen ärsyttää miehessä. Kuten juuri tuo "kuuluisa". Eilen se tosiaan tuli lähes joka toisessa lauseessa. Tältä osin Antsa voisi vähitellen päivittää pelikirjaansa. Kaikki asiat eivät ole kuuluisia eikä se enää edes kuulosta hauskalta.

Samoin häiritsee tietty puusilmäisyys. Kun Antsa on päättänyt, että joku asia on näin, se on näin. Koko selostuksen läpi. Vaikka omat silmäni näkisivät jotain ihan muuta.

Mutta en silti selostajaa vaihtaisi. Edelleen Antero hoitaa hommat hienosti ja juttujaan on useimmiten mukava kuunnella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös