Voi, voi...
Mitenköhän tämän nyt muotoilisi. Vieläkin keskustelussa esiintyy eräitä tahoja, jotka pitävät tiukasti kiinni näkemyksestään, jonka mukaan Jäätteenmäki ei ole toiminut asiassa laittomasti. Saanen tiedustelle mihin näkemyksenne perustuu? Minua ihan vilpittömästi tämä kiinnostaa.
Kuten olen jo useaan otteeseen todennut, Jäätteenmäki ei olisi saanut saattaa julkiseksi tietoonsa tulleen salaisen asiakirjan sisältöä. Sitten taas se, onko kyseessä fyysisesti identtinen kopio UM:n paperista vai joku briefing tms, ei saa tässä juridista relevanssia. Katsokaas, kun salassapitovelvollisuus koskee salaisen asiakirjan sisältöä.
Viranomaisen harkintavaltaan kuuluu, kenellä on oikeus saada tieto salaiseksi julistetusta asiakirjasta. Eli tässä tapauksessa asiasta päättää ulkoministeriö. Esitetään nyt sellainen hypoteesi, että UM:ssä on päätetty, että oppositiojohtaja Jäätteenmäellä on ollut oikeus saada tieto Irak-muistiosta. Mutta saako Jäätteenmäki levitellä salaisen asiakirjan sisältöä suorassa vaalitentissä? Tai esittää sanatarkkoja lainauksia vaalipäiväkirjassaan? No, kun ei saa. Ei, vaikka kuinka olisi oppositiojohtaja. Tiedän, ettei politiikka ole juridiikkaa, mutta poliittisessa elämässäkin on huomioitava juridisen maailman realiteetit.
Tietysti ainakin minusta voidaan hyvinkin kyseenalaistaa se, onko UM:n virkamiesten päätös antaa Jäätteenmäelle tieto salaisesta asiakirjasta syntynyt laillisessa järjestyksessä. Tämä tietysti on sitten aivan toinen keskustelunaihe.
Yksiselitteinen kantani on, että Jäätteenmäki on toiminut asiassa lainvastaisesti. Tämän näkemyksen perustan yksiselitteisesti lakiin. Jos joku ei minua halua uskoa, niin älköön uskoko. Ei paljon vaikuta meikäläisen ruokahaluihin. Mutta tutkikaapa sisimmässänne asiasta ilmenneitä seikkoja. Olisiko sittenkin kenties mahdollista, että Anneli on vähän lipsunut lain toiselle puolelle? Mutta, jos joku haluaa väkisin siinä uskossa elää, ettei näin ole tapahtunut, niin minun puolestani eläkööt. Ei minulla ole mitään kansalaisvelvollisuutta kyseisiä henkilöitä tämän enempää pilvistä pudotella. Ei Tapio näissä asioissa vittuile, Tapio neuvoo...
Mutta edelleen Sergei+muut: kertokaa nyt ihan asiallisesti mihin käsityksenne perustuu, niin katsotaan. Onhan ihan hyvin mahdollista, että huomioni on asiassa kiinnittynyt ainoastaan rajattuihin määrään asianhaaroja. Täten kuulisin erittäin mielelläni teidänkin näkemyksenne asiasta.