Lähestyt koko säästämistä sangen kummallisella tavalla...
Minä viittasin PELKÄSTÄÄN Maroonin palkasta tulleeseen säästöön koko ajan. Minkä sinä mainitsit alussa olevan merkittävän, ja minä olin erimieltä. Etenkin kun siinä joutuu laskemaan mukaan myös palkanpidätyksen, sekä sen että joku siinä tilallakin tulee pelaamaan. Enkä ole siinä suhteessa mielipidettäni muuttanut, sillä laskee asiaa mitenkä vain Maroonin palkasta säästetty summa on pennejä siihen nähden mitä oikeasti tarvitaan. Sama juttu noiden muiden kanssa, pois lukien Perron.
Tilanne ei ole niin yksinkertainen, että voisi pohtia vain Maroonista tulleita säästöjä, vaan se on vain yksi osa ratkaisua.
Eikä tilanne ole myöskään niin yksinkertainen että voi laskea pelkkiä säästöjä. Jokaisen runkopelaajan tilalle pitää hommata uusi pelaaja. Ja se ei tapahdu ilman että niillekkin maksaa palkkaa, mikä syö saavutettua säästöä.
Esim noiden mainitsemiesi pelaajien kanssa tilanne on tämän tyylinen jos nostetaan omista junnuista sopimuksen alaiset korvaavat pelaajat:
Khudobin 2,5 - Matt Hackett 0,6 = 1,9
Horcoff 1,750 - Julius Nattinen 0,775 = 0,975
Stewart 1,7 - Nicola Kerdelis 0,925 = 0,775
Maroon 1,5 - Ondrej Kase 0,67 = 0,83
Säästöjä yht 4,48
Käytin varsinaisia palkkoja yllä, junnujen kohdalla siis todennäköisesti virheitä. Mutta mun pointti on edelleenkin se, että kun noista säästöistä ottaa korvaavan pelaajan pois, niin ei sieltä isoja säästöjä tule jos pienestä summasta säästää. Ja se Maroonin 1.5 miljoonaa on pieni summa, vaikka monta semmoista lopulta isoksi summaksi muuttuukin.
Perron on sitten toinen tarina, sillä hänen tämän kauden palkkansa on 4.5 miljoonaa(caphit on ~3.8), joten siitä saa helposti jo useamman miljoonan säästöjä, jos hänen kanssaan ei haluta jatkosopimusta tehdä. Jamie McGinnin palkka on 3 miljoonaa(caphit 2.95), joten siitäkin jäisi säästöjä kivasti. Jos pelkästään niitä haetaan. Mutta surulliselta rupeaa kokoonpano näyttämään jos kaikki vähänkin kokemusta omaavat pelaajat päästetään pois ja nostetaan farmista nuoria tilalle.
Mikä on myös yksi syy siihen miksi minä en osaa nähdä näillä vähän pienimmillä säästöillä isoakaan merkitystä kokonaiskuvassa. Kokonaiskuvassa jossa haluan nähdä Anaheimin jatkossakin kilpailukykyisenä joukkueena.
Anaheimin palkat ensi kaudella on muuten tällä hetkellä noin 1.3 miljoonaa enemmän kuin mitä joukkueen caphitit on. Puhtaasti rahan kannalta tilanne on siis kaikkea muuta kuin mitä Anaheim viime kausina hakenut.
Ja vaikkei sisäisen palkkakaton määrä olekkaan tiedossa, niin kaikki viittaa siihen että säästöjen tulee olla luokkaa useita miljoonia, jos Hampusin lisäksi muita sopimuksettomia "super-junnuja" halutaan Anaheimissa ensi kaudella nähdä.
Tietenkin jos omistajat antavat kuluttaa palkkakattoon asti, niin sitten tilanne on täysin toinen. Ja siinä kohtaa voi nämä pienetkin säästöt nousta merkittäväksi kokonaisuuuden kannalta. Viime vuosien palkkakatto - 10 miljoonaa = anaheimin sisäinen palkkatto yhtälöllä tilanne onkin sitten "vähän" haastavampi.