Tapojen turmelus ja toisten ihmisten kunnioittamisen katoaminen päivittäisessä kanssakäymisessä kyllä surettavat minuakin. Välinpitämättömyydestä kumpuava tapojen mureneminen lisää jollakin tavalla erilaisten lieveilmiöiden määrää.
Tavallaan huomaan itsessäni tämän muuttumisen. Vuosia vuosia sitten olin huomaavainen, kohtelias ja toiset mahdollisimman paljon huomioon ottava - monasti menin jopa liiallisuuksiin tässä kohdin, joidenkin mielestä siis. Entäpä nyt... Tietyssä mielessä itsekäs, toisinaan väärällä tavalla suorasukainen - vaikka pidänkin suorapuheisuutta tietyssä mielessä hyveenä, mutta kuten minulle on annettu ymmärtää, joskus olisi hyvä ymmärtää olla hiljaa ja pitää mölyt mahassa. Niin ne hyvät tavat ovat kaikonneet minusta. Mihin? Sanoisin, että eräs syy on kilpailuyhteiskunta, liian kilttinä en pärjännyt siinä - röyhkeämmät kiilasivat ohitseni työpaikoilla saaden parempia tehtäviä (parempaa palkkaa), jouduin tönityksi suunnalta jos toiselta - mitä tosin oli tapahtunut jo lapsuudesta saakka kiusaamisen muodossa, lopulta kävi kuten kävi, ja nyt tilalla on "mulkku", joka ei välttämättä piittaa muista kuin nimeksi, joka toisaalta tekee työssään omat tehtävänsä kaikella ammattitaidolla ja jopa empatialla.
En kuitenkaan syytä kaikesta yhteiskuntaa vaan vikaa on minussakin, miksi annoin periksi kilpailulle ja ryhdyin pelaamaan samaa peliä monen muun kanssa, miksi otin kyynärpäät käyttöön, enkä jatkanut sillä linjalla mihin minut oli kasvatettu? Kasvatettu huomioimaan toinen, olemaan kohtelias - mutta kasvatettu myös olemaan liiankin kiltti. Liika kiltteyskään kun ei ole hyvästä, sen elämä on minulle opettanut, ja sen myötä tilalle on tullut ikävänpuoleinen keski-ikää lähestyvä mies. Mutta silti, ollakseni rehellinen, voisin tehdä monta asiaa toisin, olla joidenkin mielestä "parempi" ihminen mutta osaanko enää sitä? Haluanko sitä? Pelkona on se, että jälleen ylitseni marssittaisi suunnasta jos toisesta. Ehkäpä minun pitäisi jälleen ottaa lusikka (kauniiseen) käteen ja opetella elämään ihmisten tavalla...
Mitä tämä liittyy Hyvinkään ampumistapaukseen? Ei niin yhtään mitään mutta ehkäpä tämä liittyy edes jollain tapaa keskusteluun yleisestä moraalin höltymisestä tänä päivänä. Päivänä, jolloin "minät" pärjäävät muita paremmin.
vlad.