Kokoonpanon osalta pääsen vastaaviin lukemiin ja työn kustannus varsinaisesta kokoonpanosta siellä noin 10-15 %, lähempänä ehkä sitä yläpäätä.
Tämä on kuitenkin ainoastaa kokoonpanon osuus. Jos oletetaan, että itse materiaalien osalta työn kustannukset ovat kokoluokassaan samat, työn kustannus jo tuplaantuu tässä välissä. Tämän lisäksi auto tarvitsee suunnitella, myydä ja markkoinoida - jotka ovat jo paljon enemmän työvoimavetoisia prosesseja. Toki auto pitää myös kuljettaa markkinoille, ja sillä pitää olla myyntiin sopivat tilat yms., mutta nämä tuskin ovat kovinkaan suuria työvoiman kustannusten osalta.
Yhteenvetona kuitenkin jos materiaalituotannon työvoimakustannusten osuus Valmetin saamasta myyntituotosta on jotakuinkin sama kuin kokoonpanon osalta, Valmetin saamasta kustannuksesta noin 30 % on työvoimakustannusta. Koko auton hinnan osalta tulee vielä myyjän marginaali, mutta lisäksi siellä on se suunnittelu, myynti, markkinointi jne. Näiden perusteella sanoisin, että työvoimakustannusten osuus auton hinnasta on noin 30 %. Itseasiassa ChatGPT arvioi Mersujen osalta tämän olevan 20-30 %.
10 % nosto työvoiman kustannuksessa nostaisi autojen hintaa siis sen samaisen 10 %. 50 000 euron auton hinta nousisi 55 000 euroon, eli 5 000 euroa. Joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin mikä on esimerkin 1,5 alv korotus. Muistetaan myös se, että ALV:n nostaminen ei nosta koko auton hintaa, vaan ainoastaan verollista hintaa ja sen ALV osuutta. Palkkojen nosto nostaa jokaisen työvaiheen hintaa jossa ihminen on mukana. Sitä kautta se nostaa euromääräisesti myös esimerkiksi katteita, alveja, muita veroja yms.