Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 522
  • 15 505

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olen tehnyt saman havainnon myös yksityisellä puolella, jossa mm. siivous on ulkoistettu. Ennen omat laitoshuoltajat tekivät työnsä moitteetta ja olivat työpaikoissa osa työyhteisöä, sekin vaikuttaa työn tehokkuutteen ja laatuun, että tunnet olevasi osa porukkaa ja työtäsi arvostetaan työkavereita myöten.
Sitten säästösyistä ulkoistetaan työ ja paikoissa ja käy lähes joka viikko uusi tekijä, joka ei tietenkään voi tietää talon toimintatapoja, eikä työnjälki ole mairittelevaa, koska on kiire jo seuraavaan paikkaan.
Todellista säästöähän näistä ei tule, koska kiinteistöt ovat huonommassa kunnossa ja työntekijöitä ja asiakkaita vituttaa.

Niin, tuossahan sinä itse oikeastaan perustelet sen, miksi se ulkoistaminen yleistyy koko ajan. Ja minunkaan mielestäni se ei ole hyvä kehityssuunta.

Todellista säästöä nimenomaan tulee sille työnantajalle lyhyellä aikavälillä, joka on usein se hyvinkin merkittävä asia rahakirstun päällä istujille. Sille tulosvastuussa olevalle jannulle on kärjistetysti paljon parempi vaihtoehto palkata paska työntekijä halvalla kuin hyvä työntekijä kalliilla. Ja sen takia se usein näin toimiikin. Ja se ulkoistaminen on vielä halvempi ja riskittömämpi tapa saada asia hoidetuksi. Pienyrittäjillä toki ei ole varaa toimia näin, mutta isommissa organisaatiossa tuo on ihan yleinen malli.

(Arkielämästä varmaankin paras esimerkki on kiinteistöhuolto. Kiinteistönhoidon kulut lankeavat osakkaiden harteille, ja jostakin syystä melkein kaikki asuinkiinteistöt luottavat kiinteistöhuollon palveluihin, eivätkä oman talonmiehen. Ja sitten soitellaan asukkaiden toimesta lumisina aamuina närkästyneenä, kun ei sitä pihaa ole aurattu tai hiekoitettu. Ei niin, kun sillä huoltopäivystäjällä on 100 muutakin pihaa hiekoitettavana. Se tulee vain paljon halvemmaksi sille osakkaalle/vuokralaiselle pitkässä juoksussa, kuin maksaa siitä luksuksesta, että pääsee sinne esilämmitettyyn hybridi-Toyotaan liukastumatta.)

Säästösyythän johtuvat siitä, että rahaa menee liikaa. Olisiko sinun mielestäsi parempi, että se laitoshuoltaja olisi kuitenkin talon omaa väkeä, ja ottaisikin vähän pienempää korvausta palkan muodossa? Tällöin se työnantaja saisi sen säästönsä, saisi osaavan kaverin siihen kiinteistöön ja se osaava kaveri saisi pitää sen työpaikkansa tutussa kohteessa. (Viimeinen toki kärjistetysti, varmaan työllistyisi halutessaan sinne ostopalvelua tuottavaan yritykseen)
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, onhan se varmasti ikävää kun työläs ja selkärangan omaava kaveri saa ne liiton vätykset näyttämään huonolta.
Lähdettä sille että tämä kaveri on työläs. Se että onko hänellä selkärankaa vai onko selkärangaton on taas subjektiivinen näkemys.
 

rpeez

Jäsen
Ei nyt sentään orjiksi joudu, ei kaikkea tarvitse aina viedä ääripäihin. Mutta näitä harmaalla alueella toimivia yrityksiä löytyy jo nyt ja ei markkinaa paranna, että tällaisille toimijoille annetaan vielä vapaammat kädet.

Kaikki kuulostaa niin kovin yksinkertaiselta, sen kuin vaihtaa vain kilpailijan leipiin. Entä jos sillä kilpailijalla ei olekaan työtä tarjolla? Kai työntekijät jo nyt vaihtaisivat parempaa palkkaa maksavalle työnantajalle, jos työpaikan vaihto ja omien etujen parantaminen olisi noin yksinkertaista.
Varauduinkin tähän kommenttiin jo henkisesti.

Markkinakilpailijan puutteessa verrokki ja kilpailija on sitten toimeentulotuet matalapalkka-aloilla. Palkan pitää tarjota työntekijälle katteen joka tekee työnteon kannattavaksi työntekokulujenkin jälkeen.

Monilla korkeampipalkkaisilla aloilla alkaa työmarkkinat olla jo globaalit ja vähintäänkin Suomen kokoalueella, en niistä kantaisi huolta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos, mielelläni avaan lisää. Lähestyn oikeudenmukaisuutta kahdesta kulmasta. Ensimmäisenä se, että verotusta tulee kerätä riittävästi, jotta kaikki tässä yhteiskunnassa tulevat toimeen. Käytännössähän järjestelmämme ei perustu mihinkään reiluuteen ja oikeudenmukaisuuteen, vaan siihen, että järjestelmää rahoittavat, ketkä siihen pystyvät. Tämä taas tekee sen, että ihmiset joutuvat osallistumaan talkoisiin eri suuruisella panoksella ja se lienee ihan ok lähtökohta, jotta kaikista pystytään pitää huolta.

Sitten päästäänkin siihen toiseen, eli missä ne oikeudenmukaisuuden rajat menee, kuinka paljon keneltäkin voidaan ottaa yhteiseen hyvään. Mielestäni lähtökohta kuitenkin on, että omasta panoksesta pitäisi suoraan hyötyä eniten itse ja itsensä ylittämisessä pitäisi olla selkeät taloudelliset porkkanat, jotta se motivoisi. Jos nyt vaikka tarkastelee tuota huojennetun osingon verotusta, ei se huojennettukaan osuus ole yksityisyrittäjällä mitenkään kevyesti verotettua.

Minusta osinkohuojennuksesta voisi luopua, jos vaikka ansiotuloveroa laskettaisiin merkittävästi tai yrityksen tulosta ei verotettaisi lainkaan ennen kuin rahoja otetaan ulos firmasta.
Viimeisessä kohdassa tulisi osittain hyvin mielenkiintoista siitä, että oikeudenmukaisuuden nimissähän tuo pitäisi sitten ulottaa myös yksinyrittäjiin. Eli veroennakot poistettaisiin kokonaan käytöstä, ja veroa maksettaisiin vain siitä summasta, jonka yrittäjä lopulta nostaa niihin "omiin menoihin".
Vaarana olisi tämän jälkeen se, että alkaisi hitonmoinen kikkailu -jonka valvominen vaatisi melkoisen byrokratian- kun yrittäjät alkaisivat kilvan keksimään, miten kaikki ostettava olisi yritykselle verovähennyskelpoista. Kaikki perheen ruokia myöten katoaisi lopulta verottomaksi, ja ALVitkaan ei enää kiertäisi lopulta.

Yritys kun on yritys ihan sen muodosta ja väkimäärästä huolimatta, joten äkkiä olisi kitinä päällä, kun vain osa joutuisi veroja makselemaan, ja toiset taas ei.

On hyvä kuitenkin muistaa sekin tosiasia, että tämäkin tapa toimia on kuitenkin kannustanut monia siihen yrittäjyyteen, ja vaikka osalla homma kaatuukin, niin moni on myös menestynyt ja saavuttanut ihan mukavasti lisää. Enemmän siis itse näen ongelmaksi sen, että jossakin vaiheessa osa sairastuu siihen, että mikään ei enää ole tarpeeksi, jos vaan voi vielä saada vähän lisää.

Tietenkin raha rauhoitta, en sitä minäkään voi kieltää, mutta ainkain itsellä aina ollut yrittäjän asenne, että laajempi hyvä on kivasta. Yrittäjyys luo vapautta tehdä hyivnkin erilaisia asioita, tai keskittyä siihen intohimoonsa jos sellainen on ja osaamista riittää. Ei se siis pelkästään ole sitä, että kuinka paljon tästä voi saada itselle.

Aikanaan työntekijöiden kohdalla, silloin kun niitä oli, pidin ajatuksesta, että se minkä tuottavat kuuluu pääosin heille, ja se pienikin mitä itselle jäi, auttoi itseä toteuttamaan jotakin muuta. Näin se auttoi molempia osapuolia, ja se oli ihan jees itselle, koska en edes ajatellut etten itse tekisi myös jotakin tuottavaa, vaan ainoastaan hallinnoisin tekijöitä.
Tietenkin se on pakollista, kun homma kasvaa tarpeeksi suureksi, että joku hoitaa hallinnoinninkin, mutta sekään ei ole syy, etteikö homman pitäisi hyödyttää myös tekijöitä.

Itse koen siis, että mahdollisesti palkollisena työskennellessäni vaihan heti paikkaa sellaisen henkilön kanssa, joka joutuu makselemaan niitä yli 50% veroja, sillä uskoisin kyllä sen jäljelle jäävän osuuden kannustavan minua tekemään sen työni ihan parhaalla mahdollisella tavalla, jotta se palkka olisi jatkossakin tarjolla.

Vähän sama ajtus yrittäjyydessä, että jos toiminta tuottaa minulle riittävän palkan, niin ei se minua haittaa jos vaikka tekijätkin saa ihan saman. Kiva vaan kun kaikilla on kannustin pitää homma tulilla siten, että meillä on jatkossakin se palkka tiedossa. Ei niitä rahoja meinaan mukaan saa, ja mielestäni ideologisesti on ihan jees pitää rahaa mahdollisimman paljon liikkeessä, joten niitä kannattaa jakaa jo ihan sen elämisen aikana, jos ei ehdi kaikkea tuhlailla.

Ei siinä tarvitse enää osingoilla kikkailla siis, mutta jos niitä nyt sitten kertyy, niin kyllä se olisi siitä kiva antaa myös tekijöille osansa niistä, ja ei siinä kohtaa enää hirveästi haittaa, jos niistä nyt sattuu vähän enemmän veroakin menemään, kun kuitenkin itsellekin jää siitä väkisinkin sellaista bonusta verojenkin jälkeen.

En muista mikä on tilanne nykyään sen suhteen, että vieläkö yritykset saavat tehdä investointivarauksen tuloksesta, joka ei siis mene verotettavaksi, mutta jos ei, niin sellaisen voisi vaikka palauttaa käytäntöön, mutta oletuksella että se myös menee investointeihin sekä työpaikkoihin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaarana olisi tämän jälkeen se, että alkaisi hitonmoinen kikkailu -jonka valvominen vaatisi melkoisen byrokratian- kun yrittäjät alkaisivat kilvan keksimään, miten kaikki ostettava olisi yritykselle verovähennyskelpoista. Kaikki perheen ruokia myöten katoaisi lopulta verottomaksi, ja ALVitkaan ei enää kiertäisi lopulta.

No eikö tuossa voitaisi valita myös se byrokratiaton, valvomattomuuden tie, jota nyt jo käytetään sosiaalitukien osalta? Samanlaista hitonmoista kikkailua se on monella tukien varassa elävällä, jotta saa maksimoitua saatavaien tukien määrän. Eikä niitä kukaan valvo sen ihmeemmin.

Olen aiemminkin täällä kertonut, kuinka muutama vuosi sitten kerran hain toimeentulotukea rikkinäisen pesukoneen takia. Maksoivat minulle korotetun (harkinnanvarainen?) summan, kun minulle "kuului" muutenkin toimeentulotuki. Mulle olisi riittänyt ihan se perustukikin, mutta kun pyysivät perusteluja, kerroin tukianomuksen johtuvan lapsiperheen rikkoutuneesta pesukoneesta. Nuo perustelut sitten johtivat siihen korotettuun summaan. Sieltä se sitten kilahti tilille muutaman päivän kuluttua, mutta eipä kukaan koskaan kysellyt sen jälkeen, että mihin se raha lopulta käytettiin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, tuossahan sinä itse oikeastaan perustelet sen, miksi se ulkoistaminen yleistyy koko ajan. Ja minunkaan mielestäni se ei ole hyvä kehityssuunta.

Todellista säästöä nimenomaan tulee sille työnantajalle lyhyellä aikavälillä, joka on usein se hyvinkin merkittävä asia rahakirstun päällä istujille. Sille tulosvastuussa olevalle jannulle on kärjistetysti paljon parempi vaihtoehto palkata paska työntekijä halvalla kuin hyvä työntekijä kalliilla. Ja sen takia se usein näin toimiikin. Ja se ulkoistaminen on vielä halvempi ja riskittömämpi tapa saada asia hoidetuksi. Pienyrittäjillä toki ei ole varaa toimia näin, mutta isommissa organisaatiossa tuo on ihan yleinen malli.
Jos se työnantaja voisi harkita ostavansa palvelun yksinyrittäjltä ketjun sijaan, niin se olisi ensinnäkin halvempi ja laatu parempi, mutta tekijälle tuottoisampi. Valitettavasti vaan siellä yrityskentässä tuntuu olevan sellainen käytänne, että siellä ns "tunnetaan toisensa", joten palvelun laatu ei ole kritteri, eikä edes sen hinta, vaan se ostetaan vähän niinkuin "kaverilta". Tai ainakn vähän tällainen on näkemys ollut tuota kenttää seuranneenna.
(Arkielämästä varmaankin paras esimerkki on kiinteistöhuolto. Kiinteistönhoidon kulut lankeavat osakkaiden harteille, ja jostakin syystä melkein kaikki asuinkiinteistöt luottavat kiinteistöhuollon palveluihin, eivätkä oman talonmiehen. Ja sitten soitellaan asukkaiden toimesta lumisina aamuina närkästyneenä, kun ei sitä pihaa ole aurattu tai hiekoitettu. Ei niin, kun sillä huoltopäivystäjällä on 100 muutakin pihaa hiekoitettavana. Se tulee vain paljon halvemmaksi sille osakkaalle/vuokralaiselle pitkässä juoksussa, kuin maksaa siitä luksuksesta, että pääsee sinne esilämmitettyyn hybridi-Toyotaan liukastumatta.)
Itseasiassa tässäkin pätee osin jo yllä mainittu, että kiinteistölle jyvitetty yksinyrittäjä tuottanee paremman palvelun, tulee edullisemmaksi ja työntekijä on taas motivoituneempi. En mene tässä nyt syvemmälle siihen, että miten tämä olisi toteutettavissa, mutta kyllä se olisi.
Säästösyythän johtuvat siitä, että rahaa menee liikaa. Olisiko sinun mielestäsi parempi, että se laitoshuoltaja olisi kuitenkin talon omaa väkeä, ja ottaisikin vähän pienempää korvausta palkan muodossa? Tällöin se työnantaja saisi sen säästönsä, saisi osaavan kaverin siihen kiinteistöön ja se osaava kaveri saisi pitää sen työpaikkansa tutussa kohteessa. (Viimeinen toki kärjistetysti, varmaan työllistyisi halutessaan sinne ostopalvelua tuottavaan yritykseen)
Tässä kohtaa todellakin olisi syytä pysähtyä miettimään sitäkin, että jos olettaa edes jotakin laatua myös vastineeksi, niin se ketjusta ostettu palvelu ei aina olekaan se paras vaihtoehto saada säästöä sekä laatua.
Olen tämän ollut ihan käytännössäkin näkemässä, että jälleen se yksinyrittäjä saattaa tuottaa parasta tulosta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eikö tuossa voitaisi valita myös se byrokratiaton, valvomattomuuden tie, jota nyt jo käytetään sosiaalitukien osalta? Samanlaista hitonmoista kikkailua se on monella tukien varassa elävällä, jotta saa maksimoitua saatavaien tukien määrän. Eikä niitä kukaan valvo sen ihmeemmin.

Olen aiemminkin täällä kertonut, kuinka muutama vuosi sitten kerran hain toimeentulotukea rikkinäisen pesukoneen takia. Maksoivat minulle korotetun (harkinnanvarainen?) summan, kun minulle "kuului" muutenkin toimeentulotuki. Mulle olisi riittänyt ihan se perustukikin, mutta kun pyysivät perusteluja, kerroin tukianomuksen johtuvan lapsiperheen rikkoutuneesta pesukoneesta. Nuo perustelut sitten johtivat siihen korotettuun summaan. Sieltä se sitten kilahti tilille muutaman päivän kuluttua, mutta eipä kukaan koskaan kysellyt sen jälkeen, että mihin se raha lopulta käytettiin.
Tämäkin tukisi ajatusta siitä perustulosta, joka siis verotettaisiin poi sieltä, missä sitä ei tarvita, ja samassa yhteydessä sen lapsilisän voisi muuttaa osaksi sitä perustuloa, jolloin sekin verottuisi posi sielät missä sille ei tarvetta esiinny.
Tohon pesukoneeseen on hankala ottaa kantaa, mutta voisi todeta, että jos sitten halusitte pyykätä jatkossa käsipyykkinä, niin ehkä sitten sama, jos se raha muuten meni perheenne elämänlaatua kohottamaan tuossa tilanteessa, jossa olitte kuitenkin oikeutettuja tuen saamiseen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos se työnantaja voisi harkita ostavansa palvelun yksinyrittäjltä ketjun sijaan, niin se olisi ensinnäkin halvempi ja laatu parempi, mutta tekijälle tuottoisampi. Valitettavasti vaan siellä yrityskentässä tuntuu olevan sellainen käytänne, että siellä ns "tunnetaan toisensa", joten palvelun laatu ei ole kritteri, eikä edes sen hinta, vaan se ostetaan vähän niinkuin "kaverilta". Tai ainakn vähän tällainen on näkemys ollut tuota kenttää seuranneenna.

Itseasiassa tässäkin pätee osin jo yllä mainittu, että kiinteistölle jyvitetty yksinyrittäjä tuottanee paremman palvelun, tulee edullisemmaksi ja työntekijä on taas motivoituneempi. En mene tässä nyt syvemmälle siihen, että miten tämä olisi toteutettavissa, mutta kyllä se olisi.

Tässä kohtaa todellakin olisi syytä pysähtyä miettimään sitäkin, että jos olettaa edes jotakin laatua myös vastineeksi, niin se ketjusta ostettu palvelu ei aina olekaan se paras vaihtoehto saada säästöä sekä laatua.
Olen tämän ollut ihan käytännössäkin näkemässä, että jälleen se yksinyrittäjä saattaa tuottaa parasta tulosta.

Siis mitä sinun mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Pakottaa työnantajat/yritykset ostamaan joltain tietyltä toimijalta palvelu, jota he eivät halua? Voitaisiinko sitten sama tehdä myös vaikkapa yksityishenkilöille? Valtio päättää, minkä merkkisellä autolla saat ajaa? Ihan helposti en näe, että tuohon voitaisiin mitenkään puuttua. Jokainen työnantaja hankkii sen palvelun juuri siltä palveluntarjoajalta, joka sille itselleen parhaiten sopii. Jotkut arvostaa laatua, toiset halpaa hintaa. Se päätös kuitenkin on sen ostajan.

Ihan samalla lailla se toimii suuntaan. Jos Elisa on kauppaamassa tuotettaan yritykselle X, mutta yritys X kertoo käyttävänsä DNA:ta, koska se on halvempi. Elisa voi asiakkuuden halutessaan antaa paremman tarjouksen. Ihan samalla lailla se talon oma laitoshuoltaja (hypoteettinen) voi ilmoittaa tyytyvänsä pienempään palkkaan, jos haluaa pitää työn itsellään. Tällöin se säästöjä hakeva ja halvinta mahdollista palvelua etsivä työnantaja todennäköisesti ottaa vähintäänkin siihen harkintaan oman kaverin käyttämisen ostopalvelun sijaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämäkin tukisi ajatusta siitä perustulosta, joka siis verotettaisiin poi sieltä, missä sitä ei tarvita, ja samassa yhteydessä sen lapsilisän voisi muuttaa osaksi sitä perustuloa, jolloin sekin verottuisi posi sielät missä sille ei tarvetta esiinny.
Tohon pesukoneeseen on hankala ottaa kantaa, mutta voisi todeta, että jos sitten halusitte pyykätä jatkossa käsipyykkinä, niin ehkä sitten sama, jos se raha muuten meni perheenne elämänlaatua kohottamaan tuossa tilanteessa, jossa olitte kuitenkin oikeutettuja tuen saamiseen.

Etkö siis näe siinä mitään ongelmaa talousnäkökulmasta, että joku voi väittää Kelalle tarvitsevansa uuden pesukoneen, ja sitten Suomen valtio heittää sinulle muutaman satasen ryyppyrahaa tilille?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä viesti nyt on kokonaisuudessaan samaa tasoa, kuin se jos väittäisin, että AY-liikkeet ovat uhkailleet fyysisellä väkivallalla liittoon kuulumattomia eri puolilla Suomea. En toki voi kertoa yrityksen nimiä tai liittoja, mutta ihan varmasti näin on tapahtunut.

Minä haluaisin oikeasti tietää nuo yritykset (laita vaikka YV:llä), koska tuo on jo sen sortin rikkomus, että sietääkin menettää elinkeinoluvan tuollaisesta. En toki hetkeäkään usko tuon kertomasi paikkansapitävyyteen, mutta kerro ihmeessä nuo yritykset, niin saadaan muutama mätäpaise alalta pois.

Itse olen ollut alalla nyt 24 vuotta, enkä tuollaisesta ole kuullut. Kaikkea muuta paskaa toki vartijoilla teetetään (työsopimuksissa lukee "muut palvelutehtävät, joita työnantaja osoittaa). Senkin takia epäilen hyvin vahvasti sinun kertomaasi. Ihan varmasti vartiointialallakin on niitä yhden miehen yrityksiä, jotka pyrkivät maksimoimaan voitot hinnalla millä hyvänsä. On vaan sen verran pienet piirit, että uskallan väittää ettei tuota kuvaamaasi ole tapahtunut. Olisi taatusti kantautunut meikäläisen korviin edes huhu-pohjalla.

Ja toisaalta, ketjun aiheeseen liittyen, miten ammattiliitot onnistuivat mielestäsi noita yrityksiä koskevissa ongelma-asioissa? Jos työnantaja rikkoo lakia, niin luulisi olevan helppo pala ammattiliitolle.
Mä en voi sitä paljastaa sinulle, josta pahoitteluni, mutta tiedän tämän faktaksi, että on todella tapahtunut. En sitä muuten edes sanoisi, sillä jos jokin on typerää, niin alkaa täällä keksimään tarinoita itseään pönkittäkseen.
Usko siis pois, että tämä on tapahtunut. Sitä taas en tiedä, että onko asiaan tullut muutos sen jälkeen, kun itse olin jollakin tapaa tuon "ytimessä".

Tässä keississä siis henkilöitä otettiin töihin siivoojien työehtosopimuksella, mutta sitten homma olisikin vartiointitehtävissä. Kaikki nollatuntisoppareilla muutamaa "työnjohtajaa" lukuunottamatta. Hommaan liittyi muitakin otutoksia. Sen verran voin kuitenin sanoa, että kyseessä on kuitenkin ihan tunnettu alan yritys.

Ymmärrän pointtisi viestin sisällöttömyydestä sen suhteen, että ei voi paljastaa yksityiskohtia. Homma on myös niin, että vaikka sen esiin toisikin, niin ei sitä tässä kohtaa voi oikein mitenkään todistaa tapahtuneeksi, ja itseä ei kiinnosta vähääkään päästä kenenkään hampaisiin kun nimiä tulee esiin.

Samoin tutkailin Suomalaista franchising bisnestä jossakin kohtaa, ja onnekkaasti pääsin näkemään sopimuksen kohdassa, jossa vielä ei mitään vaitiololupausta oltu vannottu, ja se on tässä maassa pääosin helvetinmoista kusetusta, ainakin niiden Suomalaisten yritysten toimesta. Tietenkään en voi puhua tässäkään yhdessä täysin yleistäen, mutta kyllä joitakin diilejä sen verran tarkastelin aikanaan, että selväksi tuli että kuka siinä on hyötyjä ja kuka ei.

Tokihan sielläkin ne "onnekkaimmat" pärjää ihan kivasti.

Siksi on tullut oikein hyvin selväksi, että tässä maassa suurin innovaatio monella tuntuu olevan se, miten toisen työstä saatava hyöty maksimoidaan. Ei siis kovin korkea ole luotto niiden yritysten moraaliin, mutta ihan varmastikin siellä on myös niitä todella hyviä työnantajia ja yrityksiä.
Koska ei siis voi kuitenkaan kaikesta ja kaikista tietää, niin voi vain nostaa esiin sitä minkä omin silmin on saanut nähdä.

Mutta juurikin nämä riittävät kokemukset tällaisesta touhusta ovat saaneet minut kallistumaan ajatukseen, jossa en antaisi hitustakaan enempää valtaa yrityksille päästä tekijöiden suhteen niskan päälle. Jos yrityksillä on riski -kuten täällä korostetaan- niin myös tuotto pysyy siellä pääosiltaan, joten kaikki se mikä heillä nyt on suhteessa työntekijöihin lienee osana sitä riskiä, ja that's it.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Lähdettä sille että tämä kaveri on työläs. Se että onko hänellä selkärankaa vai onko selkärangaton on taas subjektiivinen näkemys.
Ei ole millään lailla subjektiivista. Selkärangattomat pistävät juuri koko maata sekaisin omaa itsekkyyttään. Yrittävät toki verhota sen joksikin hyväntekeväisyydeksi, mutta eiväthän he usko edes itse sitä. Laiskoja vätyksiä, niin kuin 90% liittojyristä tietysti onkin ja on aina ollut.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Etkö siis näe siinä mitään ongelmaa talousnäkökulmasta, että joku voi väittää Kelalle tarvitsevansa uuden pesukoneen, ja sitten Suomen valtio heittää sinulle muutaman satasen ryyppyrahaa tilille?
Tavallaan en, mutta ymmärrän kyllä pointtisi tuon suhteen. Olen itse ollut tilanteessa jossa on joutunut seurailemaan alkoholistien touhuamista, ja tietenkin silloin tuli mieleen, että ehkä tehokkaampi holhous olisi voinut auttaa näissä keisseissä siitä syytöntä kärsijää, mutta vaikea keksiä nopeasti, että miten tämä holhous voitaisiiin toteuttaa. Olisiko ajatuksia sen suhteen?

Sillä kun tietää ihamisten kyvyn ylenkatsoa ihmisi, jotka eivät edusta sitä omaa "sosiaaliluokkaa", niin onhan se tietenkin huono vaihtoehto laittaa ihminen jonkin maksumääräyksen kanssa kauppojen tiskeille.
Ehkä yksi tapa voisi olla sellainen, jossa kiinteistöyhtiöstä (usein näissä tapauksissa kuitenkin asutaan kaupungin asunnossa) tarkastaa tilanteen, ja jos kone on rikki, niin KELA kustantaa sen uuden, ja kiinteistöyhtiö toimittaa sen perille. Näin vältyttäisiin tunnistamasta sitä avuntarvitsevaa osapuolta. Silloin se raha ainkain kohdentuu siihen mistä on kyse.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole millään lailla subjektiivista. Selkärangattomat pistävät juuri koko maata sekaisin omaa itsekkyyttään. Yrittävät toki verhota sen joksikin hyväntekeväisyydeksi, mutta eiväthän he usko edes itse sitä. Laiskoja vätyksiä, niin kuin 90% liittojyristä tietysti onkin ja on aina ollut.
Pitkään luulin, että puhelet hallituksesta, jonka näillä näytöin ehdottomasti oletan kuuluvan matelijoiden sukukuntaan, ja selkärangoista ei ole tietoakaan.
 

Tuamas

Jäsen
Minusta tuntuu, että tässä on aika iso sukupolvien välinen kuilu. Tai tuntuu ainakin, että minun sukupolvelleni on erittäin paljon ominaisempaa se, että minulle esimerkiksi on aivan herttaisen yhdentekevää se, että kuuluuko kollegani liittoon vai eivät. Minun puolestani ihan kuka tahansa saa kuulua tai olla kuulumatta mihin tahansa liittoon ja se on asia, joka ei voisi minua vähempää kiinnostaa.

Tässähän se isoin kuilu ei sinänsä ole sukupolvien välillä vaan työpaikkojen välillä.

Menet melkein mihin tahansa isoon tehtaaseen, niin ay-hommat ovat tapetilla ja poterot työntekijöiden sekä työnantajan välillä ovat pysyviä ja syviä.

Toki jopa tehtaissa nuorempi sukupolvi alkaa lipsumaan ay-liikkeen lieasta ja nämä tämänhetkiset lakot ovat ay:n osalta ennen kaikkea merkittävä, mahdollisesti jopa viimeinen, taistelu sen oman vallan säilyttämiseksi.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mitä sinun mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Pakottaa työnantajat/yritykset ostamaan joltain tietyltä toimijalta palvelu, jota he eivät halua? Voitaisiinko sitten sama tehdä myös vaikkapa yksityishenkilöille? Valtio päättää, minkä merkkisellä autolla saat ajaa? Ihan helposti en näe, että tuohon voitaisiin mitenkään puuttua. Jokainen työnantaja hankkii sen palvelun juuri siltä palveluntarjoajalta, joka sille itselleen parhaiten sopii. Jotkut arvostaa laatua, toiset halpaa hintaa. Se päätös kuitenkin on sen ostajan.

Ihan samalla lailla se toimii suuntaan. Jos Elisa on kauppaamassa tuotettaan yritykselle X, mutta yritys X kertoo käyttävänsä DNA:ta, koska se on halvempi. Elisa voi asiakkuuden halutessaan antaa paremman tarjouksen. Ihan samalla lailla se talon oma laitoshuoltaja (hypoteettinen) voi ilmoittaa tyytyvänsä pienempään palkkaan, jos haluaa pitää työn itsellään. Tällöin se säästöjä hakeva ja halvinta mahdollista palvelua etsivä työnantaja todennäköisesti ottaa vähintäänkin siihen harkintaan oman kaverin käyttämisen ostopalvelun sijaan.
En mä sanonut mitään siitä, että pitäisikö joku pakottaa tekemään jotakin. Ei varmaankaan, mutta ainakin itse kyllä yrityksen palveluostoista vastaavana ostaisin ehdottomasti palvelut yksinyrittäjältä/ -yrittäjiltä. Tietäisin saavani ne kilpailukykyisesti, saisin laatua ja saisin lisäksi hyvän mielen siitä, että yritteliäs ihminen saa vieläpä hyvän korvauksen siitä työstään. Kaikki eivät näin ajattele, ja sen omasta mielestäni hyvin ikävää, mutt aminkäs minä sille mahdan.Yksinyrittäjä pystyy kyllä monet palvelut myymään edukkaammin, jos ei se palvelumyyjä tule virosta tai venäjältä.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varauduinkin tähän kommenttiin jo henkisesti.

Markkinakilpailijan puutteessa verrokki ja kilpailija on sitten toimeentulotuet matalapalkka-aloilla. Palkan pitää tarjota työntekijälle katteen joka tekee työnteon kannattavaksi työntekokulujenkin jälkeen.

Monilla korkeampipalkkaisilla aloilla alkaa työmarkkinat olla jo globaalit ja vähintäänkin Suomen kokoalueella, en niistä kantaisi huolta.
Niin ja täytyy muistaa, että on Suomi on pitkien välimatkojen harvaanasuttu maa. Kyllä se pikkukylällä asuva asuntovelallinen vain joutuu menemään siihen paikalliseen tehtaaseen duuniin, jos seuraava oman alan työpaikka on esim. 200 kilometrin päässä. Hommaa on tehtävä hammasta purren, kun ei muutakaan ole tarjolla. Eikä se muuttaminenkaan perheelliseltä noin vain onnistu. Elämän valinnoiksi näitä jotkut sanovat, mutta toisaalta taas puhutaan, että koko maa täytyisi pitää asutettuna.

Usein puhutaan työvoimapulasta, mutta harvemmin palkanmaksajapulasta. Jokainen voi miettiä syitä miksi tänne lennätetään thaimaalaisia poimimaan marjoja, kun samaan aikaan suomalaisia on satojatuhansia kortistossa. Ja miksei voisi tarjota suomalaisille nuorille kesätyötä, jonka jokainen fyysisesti kunnossa oleva pystyy tekemään. Ehkä se 50-vuotias thaimaalainen on vain sitten vetreämpi suomalaisessa metsässä liikkuja, kuin 17-vuotias suomalaisnuorukainen jolle maksettava palkka palautuisi Suomeen kiertoon, tai olisi tulevaisuuden investointi esim. hänen opintoihinsa.

Työnteon kannattavuudesta puhutaan vaalipuheissa, onhan se totta, että toimeentulotukien ei pidä olla sellaisia, että ne luovat liian korkean kynnyksen työn tekemiseen.

Nykyisissä suunnitelmissa on vain se vaara, että matalapalkka-aloille ajetaan porukkaa töihin entistä matalammilla palkoilla. Tarkkoja summia en osaa sanoa, mutta kuvitellaan, että henkilö saa kuukaudessa tukia 1300€, kun palkkatöistä jäisi käteen 1400€. Tulevaisuudessa tukia saa esim. 1200€ ja palkkojen alentamisen ja/tai osa-aikatöitä tekevänä saa käteen 1300€.

Tukia karsimalla työnteon kannattavuus paranee, mutta sen parannuksen syö sitten taas palkkojen alentaminen, jota tulee varmasti tapahtumaan joissain paikoissa paikallisen sopimisen myötä. Samassa suhteessa siis menevät, mutta summat vain pienenevät.

Monesti ajatellaan, että toimeentulotuella elävän pitäisi mennä töihin tienaamaan elantonsa, niin täytyykin, mutta painetta pitäisi laittaa myös työnantajan suuntaan, että tarjoaisi täysiä työtunteja. Se kannustaa työntekoon yhtälailla ja jopa paremmin, kun pystyt oikeasti nostamaan elintasoasi.

Työmarkkinassa on samaa ongelmaa kuin vuokra-asuntomarkkinassa, asuntojen vuokria voi nostaa, koska valtio maksaa asujalle asumistukea. Ja kyllä, demarit ja Kojamo on osa tätä ongelmaa. Yhtälailla työnantaja voi tarjota pientä palkkaa ja pieniä työtunteja, koska valtio maksaa osan ”palkasta” erilaisina tukina.

Kannattavuus ja tuottavuushan niitä päivän sanoja on, mutta vaikea on perustella miten iso marketti tai vaikka pikaruokaketju ei pystyisi tarjoamaan täysiä viikkotunteja niitä haluaville ja töitä tekeville.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä en voi sitä paljastaa sinulle, josta pahoitteluni, mutta tiedän tämän faktaksi, että on todella tapahtunut. En sitä muuten edes sanoisi, sillä jos jokin on typerää, niin alkaa täällä keksimään tarinoita itseään pönkittäkseen.
Usko siis pois, että tämä on tapahtunut. Sitä taas en tiedä, että onko asiaan tullut muutos sen jälkeen, kun itse olin jollakin tapaa tuon "ytimessä".

Tässä keississä siis henkilöitä otettiin töihin siivoojien työehtosopimuksella, mutta sitten homma olisikin vartiointitehtävissä. Kaikki nollatuntisoppareilla muutamaa "työnjohtajaa" lukuunottamatta. Hommaan liittyi muitakin otutoksia. Sen verran voin kuitenin sanoa, että kyseessä on kuitenkin ihan tunnettu alan yritys.

Ymmärrän pointtisi viestin sisällöttömyydestä sen suhteen, että ei voi paljastaa yksityiskohtia. Homma on myös niin, että vaikka sen esiin toisikin, niin ei sitä tässä kohtaa voi oikein mitenkään todistaa tapahtuneeksi, ja itseä ei kiinnosta vähääkään päästä kenenkään hampaisiin kun nimiä tulee esiin.

Niin, se se minun pointtini olikin. Ihan samalla lailla minäkin tiedän tuota tässäkin ketjussa puhuttua "AY-mafian" uhkailua ja kiusantekoa tapahtuneen ihan omissakin työpaikoissani. En nyt viitsi työnantajaa tuoda tässä esille, mutta liiton arvannetkin. Ja jos sitä on ollut yhdessä tai muutamassa paikassa, en näe mitään järkevää syytä olla olematta, että niin tapahtuisi muuallakin. Nyt tuli jo julkisuuteenkin yksi tapaus.

Kuitenkin minulta(kin) penätään aina niitä tarkkoja nimiä ja tapahtumapaikkoja todisteeksi. Ymmärrän sen ihan hyvin, koska ilman niitä "todisteita" sen argumentin painoarvo on aika lailla nolla. Kuten tuossa sinullakin.

Tavallaan en, mutta ymmärrän kyllä pointtisi tuon suhteen. Olen itse ollut tilanteessa jossa on joutunut seurailemaan alkoholistien touhuamista, ja tietenkin silloin tuli mieleen, että ehkä tehokkaampi holhous olisi voinut auttaa näissä keisseissä siitä syytöntä kärsijää, mutta vaikea keksiä nopeasti, että miten tämä holhous voitaisiiin toteuttaa. Olisiko ajatuksia sen suhteen?

Sillä kun tietää ihamisten kyvyn ylenkatsoa ihmisi, jotka eivät edusta sitä omaa "sosiaaliluokkaa", niin onhan se tietenkin huono vaihtoehto laittaa ihminen jonkin maksumääräyksen kanssa kauppojen tiskeille.
Ehkä yksi tapa voisi olla sellainen, jossa kiinteistöyhtiöstä (usein näissä tapauksissa kuitenkin asutaan kaupungin asunnossa) tarkastaa tilanteen, ja jos kone on rikki, niin KELA kustantaa sen uuden, ja kiinteistöyhtiö toimittaa sen perille. Näin vältyttäisiin tunnistamasta sitä avuntarvitsevaa osapuolta. Silloin se raha ainkain kohdentuu siihen mistä on kyse.

Olisi. Ja juuri sitä hallitus on nyt toteuttamassa. Jos se työtön alkoholisti saa 200€ vähemmän kuukaudessa lapaseen, on sillä 200€ vähemmän ostaa sitä viinaa. Toki, tämä ei itsessään sitä alkoholismia paranna, mutta antanee paremmat lähtökohdat siihen holhoamiseen. Itse en kyllä kannusta silti minkäänlaiseen holhoukseen täysi-ikäisten osalta, kukin hoitakoon omat ongelmansa. Toki, apua pitää saada kysyttäessä, mutta mihinkään holhouksiin en esim. alkoholistien kohdalla lähtisi. Se alkaisi jo olemaan aika neuvostoliittoa.

Ei sen tarvitsisi olla maksumääräys. Se voisi hyvinkin olla esimaksettu kortti, jolla sen ostoksen maksaa. Ei siinä kaupan kassalla kukaan tiedä, millä kortilla joku maksaa. Ja toisaalta, jos olet ostamassa jotain jonkun muun rahoilla, kyllä se pitää sitten silloin hyväksyä ne maksavan osapuolen pelisäännöt. Toki on sitten se valinnanvapaus olla hakematta sitä tuotetta, jos se niin ahdistaa kassalla oleminen.

En mä sanonut mitään siitä, että pitäisikö joku pakottaa tekemään jotakin. Ei varmaankaan, mutta ainakin itse kyllä yrityksen palveluostoista vastaavana ostaisin ehdottomasti palvelut yksinyrittäjältä/ -yrittäjiltä. Tietäisin saavani ne kilpailukykyisesti, saisin laatua ja saisin lisäksi hyvän mielen siitä, että yritteliäs ihminen saa vieläpä hyvän korvauksen siitä työstään. Kaikki eivät näin ajattele, ja sen omasta mielestäni hyvin ikävää, mutt aminkäs minä sille mahdan.Yksinyrittäjä pystyy kyllä monet palvelut myymään edukkaammin, jos ei se palvelumyyjä tule virosta tai venäjältä.

Niin. Kuten itsekin jo esiin toit, eivät kaikki noin toimi. Eri työnantajilla voi olla eri kriteerejä sille, mitä halutaan, miten halutaan ja keneltä halutaan. Keskusteluhan lähti liikkeelle työntekijän asemasta "talon omana miehenä" vs "osana ketjutettua palvelua". Se yksittäinen laitoshuoltaja voi halutessaan perustaa oman yhden miehen kiinteistöfirman ja tarjota palvelua sille työnantajalle halvemmalla kuin se iso yritys. Näin ei tapahdu, koska niillä isoilla yrityksillä on varaa tarjota matalampi hinta.

Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Usein puhutaan työvoimapulasta, mutta harvemmin palkanmaksajapulasta. Jokainen voi miettiä syitä miksi tänne lennätetään thaimaalaisia poimimaan marjoja, kun samaan aikaan suomalaisia on satojatuhansia kortistossa. Ja miksei voisi tarjota suomalaisille nuorille kesätyötä, jonka jokainen fyysisesti kunnossa oleva pystyy tekemään. Ehkä se 50-vuotias thaimaalainen on vain sitten vetreämpi suomalaisessa metsässä liikkuja, kuin 17-vuotias suomalaisnuorukainen jolle maksettava palkka palautuisi Suomeen kiertoon, tai olisi tulevaisuuden investointi esim. hänen opintoihinsa.

Niin, tai ehkä se 50-vuotias thaimaalainen tekee sen työn paremmin kuin 17-vuotias. Ja ehkä se thaimaalainen ei valita kaikesta koko ajan? Ja ehkäpä tosiaan se thaimaalainen ei myöskään kuulu ammattiliittoon, jolloin aina yllä leijuva mansikanpoimijoiden lakkouhka ei ole yrittäjälle niin suuri?

On siihen varmaan oikein hyvä syy, että se yrittäjä näin toimii. Minä tiedän sen syyn, ja luulen, että sinäkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, tai ehkä se 50-vuotias thaimaalainen tekee sen työn paremmin kuin 17-vuotias. Ja ehkä se thaimaalainen ei valita kaikesta koko ajan? Ja ehkäpä tosiaan se thaimaalainen ei myöskään kuulu ammattiliittoon, jolloin aina yllä leijuva mansikanpoimijoiden lakkouhka ei ole yrittäjälle niin suuri?

On siihen varmaan oikein hyvä syy, että se yrittäjä näin toimii. Minä tiedän sen syyn, ja luulen, että sinäkin.

Jep veikkaan, että sen 50 vuotiaan thaimaalaisen kohdalla ei tarvitse jännittää ilmestyykö seuraavana päivänä töihin. Toisin kuin se 17-vuotias, joka saattaa yhtenä aamuna todeta ettei nappaa enää poimia marjan marjaa ja jättää tulematta töihin. Koita siinä sitten yrittäjänä pelastaa firmaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, tai ehkä se 50-vuotias thaimaalainen tekee sen työn paremmin kuin 17-vuotias. Ja ehkä se thaimaalainen ei valita kaikesta koko ajan? Ja ehkäpä tosiaan se thaimaalainen ei myöskään kuulu ammattiliittoon, jolloin aina yllä leijuva mansikanpoimijoiden lakkouhka ei ole yrittäjälle niin suuri?

On siihen varmaan oikein hyvä syy, että se yrittäjä näin toimii. Minä tiedän sen syyn, ja luulen, että sinäkin.
Ei kuulu liittoon, ja siksi ovatkin saaneet aina neuvoteltua itselleen hyvät työehdot ja olot. Eiku...

Ehkä tätä marjabisnestä ei tässä nyt kannata ottaa esimerkiksi hyvin toimivasta sopimisen vapaudesta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, se se minun pointtini olikin. Ihan samalla lailla minäkin tiedän tuota tässäkin ketjussa puhuttua "AY-mafian" uhkailua ja kiusantekoa tapahtuneen ihan omissakin työpaikoissani. En nyt viitsi työnantajaa tuoda tässä esille, mutta liiton arvannetkin. Ja jos sitä on ollut yhdessä tai muutamassa paikassa, en näe mitään järkevää syytä olla olematta, että niin tapahtuisi muuallakin. Nyt tuli jo julkisuuteenkin yksi tapaus.

Kuitenkin minulta(kin) penätään aina niitä tarkkoja nimiä ja tapahtumapaikkoja todisteeksi. Ymmärrän sen ihan hyvin, koska ilman niitä "todisteita" sen argumentin painoarvo on aika lailla nolla. Kuten tuossa sinullakin.



Olisi. Ja juuri sitä hallitus on nyt toteuttamassa. Jos se työtön alkoholisti saa 200€ vähemmän kuukaudessa lapaseen, on sillä 200€ vähemmän ostaa sitä viinaa. Toki, tämä ei itsessään sitä alkoholismia paranna, mutta antanee paremmat lähtökohdat siihen holhoamiseen. Itse en kyllä kannusta silti minkäänlaiseen holhoukseen täysi-ikäisten osalta, kukin hoitakoon omat ongelmansa. Toki, apua pitää saada kysyttäessä, mutta mihinkään holhouksiin en esim. alkoholistien kohdalla lähtisi. Se alkaisi jo olemaan aika neuvostoliittoa.

Ei sen tarvitsisi olla maksumääräys. Se voisi hyvinkin olla esimaksettu kortti, jolla sen ostoksen maksaa. Ei siinä kaupan kassalla kukaan tiedä, millä kortilla joku maksaa. Ja toisaalta, jos olet ostamassa jotain jonkun muun rahoilla, kyllä se pitää sitten silloin hyväksyä ne maksavan osapuolen pelisäännöt. Toki on sitten se valinnanvapaus olla hakematta sitä tuotetta, jos se niin ahdistaa kassalla oleminen.



Niin. Kuten itsekin jo esiin toit, eivät kaikki noin toimi. Eri työnantajilla voi olla eri kriteerejä sille, mitä halutaan, miten halutaan ja keneltä halutaan. Keskusteluhan lähti liikkeelle työntekijän asemasta "talon omana miehenä" vs "osana ketjutettua palvelua". Se yksittäinen laitoshuoltaja voi halutessaan perustaa oman yhden miehen kiinteistöfirman ja tarjota palvelua sille työnantajalle halvemmalla kuin se iso yritys. Näin ei tapahdu, koska niillä isoilla yrityksillä on varaa tarjota matalampi hinta.

Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
Ei niillä isoilla yrityksillä ole markkinataloudellisesti katsoen mahdollista tarjota palvelua halvemmalla, eivätkä muuten tarjoakaan, mutta jos niin tekevät, niin se johtuu vain ja ainoastaan hinnanpolkemisesta, joka otetaan aina pois sen tekijän selkärangasta, joten tässäkin sitten tullaan juuri siihen yritysten moraallin, jota ei ole, joten vielä vähemmän syitä antaa yhtään enempää valtaa yrityksille.

Ja muutenkin tuohon valtaan liittyy sekin, että työntekijäkin joutuu ottamaan riskejä työnsä puolesta. Esim. muutto toiselle paikkakunalle jostakin, jossa ei pysty edes realisoimaan vaikkapa asuntoaan järkihinnalla synnyttää älyttömästi riskejä. Ja jos sitten työt päättyvätkin jostakin herraties mistä syystä heti kohta, niin sen kustannukset ja riskit ovat kyllä kohtuuttoman kovat sille työntekijälle,jota sitten täällä sankoin joukoin haukutaa selkärangattomaksi luuseriksi.

Esimaksettua korttia olen itsekin miettinyt, ainakin ruokaostosten suhteen. 200 alennus, sekä suojanoson poisto edes osa-aikaista työtä tekeviltä taas ovat perseestä, ja se että viittaat edes jollakin tapaa siihen, että kaikki kotona olevat juoppoja, ja on hyvä ettei heille anneta rahaa, on melkoista ylenkatselua toisia kohtaan, ja uskonkin ettet nyt ihan sitä toivottavasti tarkoittanut kuitenkaan.

Ja kyllä Uskon ehdottomasti, että liittojen näiltä "vanhoilta änkyräpäiltä" tulee juurikin noita ylilyöntejä, ja se on ihan helvetin typerää, mutta kyllä sieltä tulee työantajapuoleltakin sellaista paskaa välillä, että kaiketi jonkinlaien tasapaino asioissa säilyy siltlä osin. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan tees siitä hyväksyttävää. Mutta uskon siis, kun kerrot näistä kokemuksistasi.

Se ei kuitenkaan ole mikään syy poistaa ammattiliittoja tästä keskustelusta kokonaan pois, vaikka sielläkin voisi juurikin jäsentensä kohdalla toivoa jonkinlaista älyllistä kannanottoa.

Toki osakin niistä on ihan sellaisia, vaikkei niitä mainitakaan sen "koulutetun" kansanosan mielestä, niin soveliaalla tavalla, kun lause ei välttämättä vilise niitä sisvistyssanoja. Se taas ei kuitenkaan tarkoita, että ihminen olisi automaattisesti tyhmä ja idiootti. Toki et ehkä sitä tarkoittanutkaan, mutta vähän sellainen fiilishän tuosta rivien välistä tulee.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pienenä sivuhuomiona. On kohtuullisen huvittavaa, että kun hallitus seisoo järkähtämättä oman ohjelmansa takana ja toteuttaa sitä välittämättä kiristyksestä, täällä vasemmisto nillittää "johtajuuden puutteesta" ja "selkärangattomuudesta". Johtajuutta vasemmiston mielestä on ilmeisesti vapaaehtoinen luovuttaminen kiristäjien edessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös