Kiitos, mielelläni avaan lisää. Lähestyn oikeudenmukaisuutta kahdesta kulmasta. Ensimmäisenä se, että verotusta tulee kerätä riittävästi, jotta kaikki tässä yhteiskunnassa tulevat toimeen. Käytännössähän järjestelmämme ei perustu mihinkään reiluuteen ja oikeudenmukaisuuteen, vaan siihen, että järjestelmää rahoittavat, ketkä siihen pystyvät. Tämä taas tekee sen, että ihmiset joutuvat osallistumaan talkoisiin eri suuruisella panoksella ja se lienee ihan ok lähtökohta, jotta kaikista pystytään pitää huolta.
Sitten päästäänkin siihen toiseen, eli missä ne oikeudenmukaisuuden rajat menee, kuinka paljon keneltäkin voidaan ottaa yhteiseen hyvään. Mielestäni lähtökohta kuitenkin on, että omasta panoksesta pitäisi suoraan hyötyä eniten itse ja itsensä ylittämisessä pitäisi olla selkeät taloudelliset porkkanat, jotta se motivoisi. Jos nyt vaikka tarkastelee tuota huojennetun osingon verotusta, ei se huojennettukaan osuus ole yksityisyrittäjällä mitenkään kevyesti verotettua.
Minusta osinkohuojennuksesta voisi luopua, jos vaikka ansiotuloveroa laskettaisiin merkittävästi tai yrityksen tulosta ei verotettaisi lainkaan ennen kuin rahoja otetaan ulos firmasta.
Viimeisessä kohdassa tulisi osittain hyvin mielenkiintoista siitä, että oikeudenmukaisuuden nimissähän tuo pitäisi sitten ulottaa myös yksinyrittäjiin. Eli veroennakot poistettaisiin kokonaan käytöstä, ja veroa maksettaisiin vain siitä summasta, jonka yrittäjä lopulta nostaa niihin "omiin menoihin".
Vaarana olisi tämän jälkeen se, että alkaisi hitonmoinen kikkailu -jonka valvominen vaatisi melkoisen byrokratian- kun yrittäjät alkaisivat kilvan keksimään, miten kaikki ostettava olisi yritykselle verovähennyskelpoista. Kaikki perheen ruokia myöten katoaisi lopulta verottomaksi, ja ALVitkaan ei enää kiertäisi lopulta.
Yritys kun on yritys ihan sen muodosta ja väkimäärästä huolimatta, joten äkkiä olisi kitinä päällä, kun vain osa joutuisi veroja makselemaan, ja toiset taas ei.
On hyvä kuitenkin muistaa sekin tosiasia, että tämäkin tapa toimia on kuitenkin kannustanut monia siihen yrittäjyyteen, ja vaikka osalla homma kaatuukin, niin moni on myös menestynyt ja saavuttanut ihan mukavasti lisää. Enemmän siis itse näen ongelmaksi sen, että jossakin vaiheessa osa sairastuu siihen, että mikään ei enää ole tarpeeksi, jos vaan voi vielä saada vähän lisää.
Tietenkin raha rauhoitta, en sitä minäkään voi kieltää, mutta ainkain itsellä aina ollut yrittäjän asenne, että laajempi hyvä on kivasta. Yrittäjyys luo vapautta tehdä hyivnkin erilaisia asioita, tai keskittyä siihen intohimoonsa jos sellainen on ja osaamista riittää. Ei se siis pelkästään ole sitä, että kuinka paljon tästä voi saada itselle.
Aikanaan työntekijöiden kohdalla, silloin kun niitä oli, pidin ajatuksesta, että se minkä tuottavat kuuluu pääosin heille, ja se pienikin mitä itselle jäi, auttoi itseä toteuttamaan jotakin muuta. Näin se auttoi molempia osapuolia, ja se oli ihan jees itselle, koska en edes ajatellut etten itse tekisi myös jotakin tuottavaa, vaan ainoastaan hallinnoisin tekijöitä.
Tietenkin se on pakollista, kun homma kasvaa tarpeeksi suureksi, että joku hoitaa hallinnoinninkin, mutta sekään ei ole syy, etteikö homman pitäisi hyödyttää myös tekijöitä.
Itse koen siis, että mahdollisesti palkollisena työskennellessäni vaihan heti paikkaa sellaisen henkilön kanssa, joka joutuu makselemaan niitä yli 50% veroja, sillä uskoisin kyllä sen jäljelle jäävän osuuden kannustavan minua tekemään sen työni ihan parhaalla mahdollisella tavalla, jotta se palkka olisi jatkossakin tarjolla.
Vähän sama ajtus yrittäjyydessä, että jos toiminta tuottaa minulle riittävän palkan, niin ei se minua haittaa jos vaikka tekijätkin saa ihan saman. Kiva vaan kun kaikilla on kannustin pitää homma tulilla siten, että meillä on jatkossakin se palkka tiedossa. Ei niitä rahoja meinaan mukaan saa, ja mielestäni ideologisesti on ihan jees pitää rahaa mahdollisimman paljon liikkeessä, joten niitä kannattaa jakaa jo ihan sen elämisen aikana, jos ei ehdi kaikkea tuhlailla.
Ei siinä tarvitse enää osingoilla kikkailla siis, mutta jos niitä nyt sitten kertyy, niin kyllä se olisi siitä kiva antaa myös tekijöille osansa niistä, ja ei siinä kohtaa enää hirveästi haittaa, jos niistä nyt sattuu vähän enemmän veroakin menemään, kun kuitenkin itsellekin jää siitä väkisinkin sellaista bonusta verojenkin jälkeen.
En muista mikä on tilanne nykyään sen suhteen, että vieläkö yritykset saavat tehdä investointivarauksen tuloksesta, joka ei siis mene verotettavaksi, mutta jos ei, niin sellaisen voisi vaikka palauttaa käytäntöön, mutta oletuksella että se myös menee investointeihin sekä työpaikkoihin.