Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 656
  • 15 508

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Edelleen se on tämä sama nykyinen hallitus, joka on päättänyt verotuksen kiristämisestä muualla. Annetaan muualla enemmän käteen, että toisaalla saa maksaa enemmän veroja. No näyttää temppu toimivan, kun sitä ihan kädenojennuksena pidetään.
Jotenkin vaikea ymmärtää, että kaikkien pitää näihin talkoisiin osallistua?
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jotenkin vaikea ymmärtää, että kaikkien pitää näihin talkoisiin osallistua?
Myös oluen juojien?
Kyllä kaikkien pitää talkoisiin osallistua, mutta ainakin ennen vaaleja kuuli juhlapuheita siitä, kuinka työssäkäyvää suomalaista pitää auttaa, varsinkin sitä autoilevaa. No mitä teki hallitus? Työmatkakulkemisesta kalliimpaa, että edes veronkevennys ei kompensoi tätä vuositasolla.
Verojen ennallaan pitäminenkin olisi jättänyt monelle työssäkäyvälle enemmän käteen, eikä valtio olisi menettänyt ansioverotuloja yli 400 miljoonaa euroa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Myös oluen juojien?
Kyllä kaikkien pitää talkoisiin osallistua, mutta ainakin ennen vaaleja kuuli juhlapuheita siitä, kuinka työssäkäyvää suomalaista pitää auttaa, varsinkin sitä autoilevaa. No mitä teki hallitus? Työmatkakulkemisesta kalliimpaa, että edes veronkevennys ei kompensoi tätä vuositasolla.
Verojen ennallaan pitäminenkin olisi jättänyt monelle työssäkäyvälle enemmän käteen, eikä valtio olisi menettänyt ansioverotuloja yli 400 miljoonaa euroa.
Sori ratakisko loppui, ei pysty enää.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Jos sopeutustarve on 6mrd€ ja lisäsopeutus vielä 3mrd€ päälle, tekee se n. 150€/kk per kansalainen.

Kyllä ainakin työttömät ja asumistuen saajat tekevät osansa. Ehkä tuon verran voisi myös verottaa tässä tilanteessa niitä suurempia eläkkeitä ja tuloja. Esim. yli 4k€ tienaavilta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Verojen ennallaan pitäminenkin olisi jättänyt monelle työssäkäyvälle enemmän käteen, eikä valtio olisi menettänyt ansioverotuloja yli 400 miljoonaa euroa.

Nyt alkaa olemaan niin korkeaa demari-matematiikkaa, etten enää pysy kärryillä. Siis nyt olet jo sitä mieltä, että se verojen laskeminen ei olisikaan laskenut niitä veroja? Vai onko se nyt tämä ansiotuloverotus, mikä sulla hiertää? Oletko ehkä tullut ajatelleeksi sitä, että se määrä mikä tuohon veronkevennykseen valtiolta menee (olkoon sitten tuo 400MEur) tulee sille valtiolle takaisin noilla muilla veronkiristyksillä? Kuten vaikkapa niiden alv-kantojen nosto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos sopeutustarve on 6mrd€ ja lisäsopeutus vielä 3mrd€ päälle, tekee se n. 150€/kk per kansalainen.

Kyllä ainakin työttömät ja asumistuen saajat tekevät osansa. Ehkä tuon verran voisi myös verottaa tässä tilanteessa niitä suurempia eläkkeitä ja tuloja. Esim. yli 4k€ tienaavilta.
Suomi nousuun rikkaita verottamalla. Sitä ei olekaan vielä kokeiltu.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos sopeutustarve on 6mrd€ ja lisäsopeutus vielä 3mrd€ päälle, tekee se n. 150€/kk per kansalainen.

Ja näissä lukemissa ei ole edes huomioitu näiden lakkojen aiheuttamia lisäkuluja vielä.. Karua laskua on hankkimassa AY-liike kansalaisille tällä hetkellä.

Nuo rikkaat ja hyvätuloiset kun meiltä nostavat kytkintä ja muuttavat jonnekin Etelä-Eurooppaan, kukas ne kulut sitten kustantaa?
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt alkaa olemaan niin korkeaa demari-matematiikkaa, etten enää pysy kärryillä. Siis nyt olet jo sitä mieltä, että se verojen laskeminen ei olisikaan laskenut niitä veroja? Vai onko se nyt tämä ansiotuloverotus, mikä sulla hiertää? Oletko ehkä tullut ajatelleeksi sitä, että se määrä mikä tuohon veronkevennykseen valtiolta menee (olkoon sitten tuo 400MEur) tulee sille valtiolle takaisin noilla muilla veronkiristyksillä? Kuten vaikkapa niiden alv-kantojen nosto.
Ansiotulojen veronkevennys tosiaan yhden tiedon mukaan maksaisi noin 407 MEur. Alempien alv-kantojen nosto toisi arviolta noin 58 MEur valtion kassaan, tämä toki sillä oletuksella, että palveluita, lääkkeitä yms. kyseisen alvin piirissä olevia tuotteita ja palveluita käytetään suunnilleen saman verran. Oluen hinnan halpuutus maksaakin sitten suunnilleen saman verran mitä autoilevilta työmatkalaisilta kerätään.

Täällähän on useaan otteeseen kerrottu ja sinäkin olet omalta kohdaltasi tehnyt laskelmia, että jäät tappiolle, joten ostovoiman lisäämiseen suunniteltu veronalennus ei lisääkään ostovoimaa. Vähemmän käteen jäävää rahaa yhdistettynä vaikka kohonneeseen tapahtumalippuun jättää ihmisiä käymättä tapahtumissa. Ei tapahtumalipuista tai muista palveluista saa kerättyä korotettua alvia, jos tapahtumia tai palveluja ei saada myytyä.

Toki sinulla tähän on varmasti paremmat laskelmat, joten kerro nyt miten valtion verotulot lisääntyvät ja miten ostovoiman heikentäminen tuo lisää verotuloja alv-kantojen nousun myötä?
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvin sanottu tältä mtv:n poliitikantoimittajalta, voi olla että syksyllä lyödään tes-neuvotteluissa aikamoiset rätingit eteen ja luvassa on isoja lakkoja joita ei voi sitten lainsäädännöllä kieltää. Toinenkin poliitikantoimittaja otti pienen varaslähdön jo kolmen vuoden päähän, jos demarit ottavat vaalivoiton niin ruvetaanko operoimaan työmarkkinoilla samalla periaattella kun nykyinen doerhallitus.
Ja nähdäänkö sitten se poliittinen työsulku, jossa lopetetaan palkanmaksu työntekijöille kun ei vaalitulos miellytä. Ja ihmetellään päälle että kyllä viikko pitäisi töihin ilman palkkaakin tulla - rosiksessa nährää.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Jos sopeutustarve on 6mrd€ ja lisäsopeutus vielä 3mrd€ päälle, tekee se n. 150€/kk per kansalainen.
Toihan ei sinänsä kuulosta pahalta, paitsi että tossa lienee lapset sun muut mukana.
Kyllä mä helposti tohon ryhtyisin jos tarkoittaisi että kaiken maailman putoushahmot ahtaaja pasit sun muut osallistuisi, ja tietäisi että toi raha ei valu suoraan näille vassari "taiteilijoille" jotka mielummin leikkii taiteilijaa kuin menee töihin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toki sinulla tähän on varmasti paremmat laskelmat, joten kerro nyt miten valtion verotulot lisääntyvät ja miten ostovoiman heikentäminen tuo lisää verotuloja alv-kantojen nousun myötä?

Olenko minä jossain sitten väittänyt, että näin kävisi?

edit. Ammattiliittoketjussa kun ollaan, niin todetaan sen verran, että minulla on muuten sitä ostovoimaa enemmän kuin ammattiliittoon kuuluvalla henkilöllä, koska minulle ei tule kuluja jäsenmaksuista. Ja muutenkin kun koko ajan haluat henkilöidä noita laskelmiasi minuun, niin kyllä, minulle on tällä hallitusohjelmalla helvatan paljon kannattavampaa käydä töissä kuin olla käymättä töissä. Ja sehän se oli se Kokoomuksen suurin vaaliteemakin; tehdä työnteosta entistä kannattavampaa.
 
Viimeksi muokattu:

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olenko minä jossain sitten väittänyt, että näin kävisi?
Jotain hyötykohtaa olen koittanut teksteistäsi löytää, mutta päätelmäni on, että keskituloinen keskimääräinen palkansaaja jää tappiolle ja valtio menettää verotuloja, niin siksi ajattelin, että sinulla olisi jotain laskelmia miten tämä kaikki hyödyttää kansalaista ostovoiman kohoamisena tai valtiota lisääntyneinä verotuloina.

Siitä olemme samaa mieltä, että hyvätuloisia veronkevennys tietysti auttaa enemmän, mutta näkyykö se sitten lisääntyneenä kulutuksena tai muuten valtiolle päin takaisin tulevina veroina esim. alvien muodossa, en osaa arvioida.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jotain hyötykohtaa olen koittanut teksteistäsi löytää, mutta päätelmäni on, että keskituloinen keskimääräinen palkansaaja jää tappiolle ja valtio menettää verotuloja, niin siksi ajattelin, että sinulla olisi jotain laskelmia miten tämä kaikki hyödyttää kansalaista ostovoiman kohoamisena tai valtiota lisääntyneinä verotuloina.

Lue se hallitusohjelma. Siinä on sinulle noitä lukemia, joita minulta penäät.

Ja muista nyt se, että näiden ensimmäisten leikkausten tavoite ei ole saada valtion taloutta plussalle, vaan sopeuttaa sitä. (edit. Osana tätä strategiaa on Kokoomuksella juurikin se työnteon tekeminen kannattavaksi, minkä takia ainoat verohelpotukset käytännössä suunnattiin kahteen pienimpään tulodesiiliin. Ei, kalja-ALVilla ei ole vaikutusta suuntaan taikka toiseen tässä yhtälössä)

Lisää verotuloja toki saataisiin, kun lyötäisiin työmarkkinajärjestöille (molemmille puolille) jokin maltillinen vero, vaikkapa 10%. Samaan syssyyn voisi minun puolestani mennä ne kaikki muutkin yleishyödylliset säätiöt ja yhdistykset. Tai vaikkapa ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuuden poistamalla se valtion veropohja kasvaisi oivalla potilla.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lue se hallitusohjelma. Siinä on sinulle noitä lukemia, joita minulta penäät.

Ja muista nyt se, että näiden ensimmäisten leikkausten tavoite ei ole saada valtion taloutta plussalle, vaan sopeuttaa sitä. (edit. Osana tätä strategiaa on Kokoomuksella juurikin se työnteon tekeminen kannattavaksi, minkä takia ainoat verohelpotukset käytännössä suunnattiin kahteen pienimpään tulodesiiliin. Ei, kalja-ALVilla ei ole vaikutusta suuntaan taikka toiseen tässä yhtälössä)

Lisää verotuloja toki saataisiin, kun lyötäisiin työmarkkinajärjestöille (molemmille puolille) jokin maltillinen vero, vaikkapa 10%. Samaan syssyyn voisi minun puolestani mennä ne kaikki muutkin yleishyödylliset säätiöt ja yhdistykset. Tai vaikkapa ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuuden poistamalla se valtion veropohja kasvaisi oivalla potilla.
Jos valtiolle ”ilmestyisi” 1,4 miljardia euroa rahaa työnteon kautta, niin jakaisitko potin työnantajien ja työntekijöiden kesken, antaisitko vain toiselle osapuolelle ja jos, niin kummalle?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos valtiolle ”ilmestyisi” 1,4 miljardia euroa rahaa työnteon kautta, niin jakaisitko potin työnantajien ja työntekijöiden kesken, antaisitko vain toiselle osapuolelle ja jos, niin kummalle?

No jos minä saisin päättää, niin en kummallekaan. Lyhentäisin tuolla summalla vuosittain valtionvelkaa. Jo muutamassa vuodessa olisi edellisen hallituksen tekemiset kuitattu.

Tai ehkä minä voisinn sen 0,2 miljardia sijoittaa erilaisiin investointeihin tai niiden tukemiseen. Saataisiin lisää niitä työpaikkoja, joista voi sitten mennä lakkoon, kun jonkun toisen tekemiset ei miellytä.

edit. Tämä kommentti/kysymys itseasiassa kertoo sinusta aika paljon. Ei näissä hallituksen toimissa ole kyse vastakkainasetteluista työmarkkinaosapuolien kesken (joo, niitä toki aiheuttavat), vaan Suomen talouden saamisessa sille tasolle, jossa voimme kilpailla verrokkimaiden kanssa tasapuolisesti. Aika moni, vaikkapa AY-liitot, näkevät kaiken vain työmarkkinaosapuolten silmin. Kokonaisuus onkin sitten jotain korkeampaa matematiikkaa, johon ei taivuta.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No jos minä saisin päättää, niin en kummallekaan. Lyhentäisin tuolla summalla vuosittain valtionvelkaa. Jo muutamassa vuodessa olisi edellisen hallituksen tekemiset kuitattu.

Tai ehkä minä voisinn sen 0,2 miljardia sijoittaa erilaisiin investointeihin tai niiden tukemiseen. Saataisiin lisää niitä työpaikkoja, joista voi sitten mennä lakkoon, kun jonkun toisen tekemiset ei miellytä.

edit. Tämä kommentti/kysymys itseasiassa kertoo sinusta aika paljon. Ei näissä hallituksen toimissa ole kyse vastakkainasetteluista työmarkkinaosapuolien kesken (joo, niitä toki aiheuttavat), vaan Suomen talouden saamisessa sille tasolle, jossa voimme kilpailla verrokkimaiden kanssa tasapuolisesti. Aika moni, vaikkapa AY-liitot, näkevät kaiken vain työmarkkinaosapuolten silmin. Kokonaisuus onkin sitten jotain korkeampaa matematiikkaa, johon ei taivuta.
Työllisyysrahaston rahoja ei perinteisesti käytetän valtion kassavajeen paikkaamiseen, vaikka sekin tässä tilanteessa voisi olla suotavaa. No nykyinen hallitus keksi muuta käyttöä näille rahoille.


Selvennyksenä, että sinäkin olet tuonne maksanut joka tilistäsi työttömyysvakuutusmaksua. Sitähän pienennettiin tälle vuodelle, juurikin tuon takia, että työntekijätkin saavat jotain takaisin, että ei se keskituloiselle enemmän jäävä 150 euroa pelkästään ansiotuloveron kevennyksestä johdu, vaan näiden yhteisvaikutuksesta. Työnantajapuoli sai työttömyysvakuutusmaksut kokonaan pois, kun työntekijäpuoli maksaa omaa osuuttaan. Kädenojennus työntekijöille siis.

Tämä 1,4 miljardia tuli muuten siitä, että edellisen hallituksen aikana tuli yli 116 000 uutta työllistä, jotka maksoivat työttömyysvakuutusmaksua ja kasvattivat tätä pottia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
edit. Ammattiliittoketjussa kun ollaan, niin todetaan sen verran, että minulla on muuten sitä ostovoimaa enemmän kuin ammattiliittoon kuuluvalla henkilöllä, koska minulle ei tule kuluja jäsenmaksuista. Ja muutenkin kun koko ajan haluat henkilöidä noita laskelmiasi minuun, niin kyllä, minulle on tällä hallitusohjelmalla helvatan paljon kannattavampaa käydä töissä kuin olla käymättä töissä. Ja sehän se oli se Kokoomuksen suurin vaaliteemakin; tehdä työnteosta entistä kannattavampaa.

Teknisesti katsoen valtiovarainministeriön laskelmat tarkoittavat sitä, että tukia vähennetään, jotta työnteko olisi aiempaa kannattavampaa kuin tukien nostaminen. Oikeistopuolueet allekirjoittavat tämän käytännössä 100 prosenttisesti.

Ay-liike puolestaan on jos ei 100 prosenttisesti niin erittäin suurella osuudella tukien leikkauksia vastaan. Ehkä kuitenkin vähemmän niitä vastaan kuin ovat ay-liikkeen vallan karsimista vastaan. Poliittisten lakkojen rajaaminen on ehdoton ei SAK:lta. Kyse on SAK:lle ja sen liitoille taistelusta omasta tulevaisuudesta.

Kun hallitus ajaa päätökset läpi, SAK:n ja sen liittojen asema muuttuu jo hieman.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Työllisyysrahaston rahoja ei perinteisesti käytetän valtion kassavajeen paikkaamiseen, vaikka sekin tässä tilanteessa voisi olla suotavaa. No nykyinen hallitus keksi muuta käyttöä näille rahoille.

Ei varmaan, mutta sinä kysyitkin miten minä sen käyttäisin. Jos minä pääsisin diktaattorina päättämään asioista, olisi sopeutusohjelma vielä karumpaa luettavaa vasemmiston mielestä kuin tällä hetkellä.

Jos nyt parilla ranskiksella muutama oma toimi:

- ammattiliitot verolle, molemmat puolet (10%)
- säätiöt, kirkko yms. huttuskeida verolle (5%)
- sosiaalitukiin mojovat leikkaukset (ns sossun luukku takaisin, suorat tilisiirrot minimiin. Jonkinlainen maksukorttijärjestelmä, johon sitoutettaisiin ainakin suurimmat toimijat kaupan alalla. Kortille ladattaisiin toimeentulotukea vastaava summa, jolla voisi sitten maksaa pakollisia elintarvikkeita (pl. olut, tupakka jne.).
- Aktiivimalli paljon rajummilla ehdoilla. Ei mitään pelleilyä, vaan oikeasti se vastuu siitä työllistymisestä työnhakijalle. Jos ei nappaa, elämä on. Sitten kituutat niillä peruselintarvikkeilla, jotka valtio kustantaa.
- Eläkkeet syyniin, ainakin ne korkeimmat.
- Yritystuet syyniin ja ylimääräinen huttu pois.
- Lakiin konkreettinen minimipalkka (joku 14-16€), muuten paikallinen sopiminen palkkauksen osalta. Myös lisien. Tuplapalkat kokonaan pois lainsäädännöstä, jääköön paikallisen sopimisen piiriin. (Ne tekee sunnuntaisin, jotka haluaa. Ja ne jotka haluaa, saavat varmasti jonkunlaisen korvauksen työnantajalta)
- Poliittiset lakot kokonaan kieltoon, tukilakot kokonaan kieltoon. Laittomista lakoista osallistuvalle työntekijälle henkilökohtainen sanktio (vaikkapa veroprosentin korotus, muuten liitto maksaa duunarin kulut)

Noilla alkuun, vauhdista voisi sitten heittää lisää, kun vastaan tulee. Sitten, kun talous olisi kohdillaan, alkaisin syöksemään rahaa sinne yhteiskunnalle ei-tuottavaan porukkaan, eli tukien saajiin.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei varmaan, mutta sinä kysyitkin miten minä sen käyttäisin. Jos minä pääsisin diktaattorina päättämään asioista, olisi sopeutusohjelma vielä karumpaa luettavaa vasemmiston mielestä kuin tällä hetkellä.

Jos nyt parilla ranskiksella muutama oma toimi:

- ammattiliitot verolle, molemmat puolet (10%)
- säätiöt, kirkko yms. huttuskeida verolle (5%)
- sosiaalitukiin mojovat leikkaukset (ns sossun luukku takaisin, suorat tilisiirrot minimiin. Jonkinlainen maksukorttijärjestelmä, johon sitoutettaisiin ainakin suurimmat toimijat kaupan alalla. Kortille ladattaisiin toimeentulotukea vastaava summa, jolla voisi sitten maksaa pakollisia elintarvikkeita (pl. olut, tupakka jne.).
- Aktiivimalli paljon rajummilla ehdoilla. Ei mitään pelleilyä, vaan oikeasti se vastuu siitä työllistymisestä työnhakijalle. Jos ei nappaa, elämä on. Sitten kituutat niillä peruselintarvikkeilla, jotka valtio kustantaa.
- Eläkkeet syyniin, ainakin ne korkeimmat.
- Yritystuet syyniin ja ylimääräinen huttu pois.
- Lakiin konkreettinen minimipalkka (joku 14-16€), muuten paikallinen sopiminen palkkauksen osalta. Myös lisien. Tuplapalkat kokonaan pois lainsäädännöstä, jääköön paikallisen sopimisen piiriin. (Ne tekee sunnuntaisin, jotka haluaa. Ja ne jotka haluaa, saavat varmasti jonkunlaisen korvauksen työnantajalta)
- Poliittiset lakot kokonaan kieltoon, tukilakot kokonaan kieltoon. Laittomista lakoista osallistuvalle työntekijälle henkilökohtainen sanktio (vaikkapa veroprosentin korotus, muuten liitto maksaa duunarin kulut)

Noilla alkuun, vauhdista voisi sitten heittää lisää, kun vastaan tulee. Sitten, kun talous olisi kohdillaan, alkaisin syöksemään rahaa sinne yhteiskunnalle ei-tuottavaan porukkaan, eli tukien saajiin.
Tarkoituksena oli osoittaa, ettei se sinun fanittamasi hallituskaan aivan ilman vastakkainasettelua huseeraa työmarkkinatoimissa, paljon puhuttuihin talkoisiin voisi työnantajapuolikin osallistua vaikka yhtä suurella summalla kuin työntekijäpuoli. Työttömyysrahaston osalta siis.

Siinäpä lista, joka on jälleen osoitus monimutkaisten asioiden yksinkertaistamisesta, palkaksi joku 14-16 euroa ja sunnuntaisin töihin ne joita kiinnostaa. Kirkollisveroahan halukkaat jo maksavatkin, tähän yleensä liittyy verovelvollisuus syntymästä lähtien, jos vanhemmat ovat evankelis-luterilaisen tai ortodoksisen kirkon jäseniä. ”Huttuskeida” on sinun oma mielipiteesi, jolle on vaikea keksiä yhteistä nimittäjää, joka määräisi verovelvollisuuden.

Yritystuistakin olet leikkaamassa jotain huttua pois, vailla lukuja tai konkretiaa.
Toki työnhakukin kuulostaa siltä, että sen kuin vain hakee paikkoja ja menee töihin. Jos ei nappaa, elämä on.
Siinä saattaisi muutama valtion maksukortilla ostoksiaan suorittava arpoa onko neljän viljan hiutaleet peruselintarvikkeita, vai saako kortilla vain kaurahiutaleita. No tokihan tämä työllistäisi kaupan alalle, jokuhan voi mennä vaikka sunnuntaina normiliksalla laputtamaan näitä tuotteita, että valtion tuilla elävä löytäisi ne helpommin.
Saakohan ansiosidonnaisen ihan rahana, vai tulisiko sekin korttina joka rajaa tiettyjen tuotteiden ostamisen? Ei työkyvyttömyyseläkeläinenkään ole tuottava jäsen yhteiskunnassa, niin maksukortti vain perunalle ja leivälle.
Tämä taitaisi sotia ihmisoikeuslakeja vastaan.

No tämä nyt ei liity ketjun asiaan mitenkään ja menee kokolailla offtopiciksi, joten olkoon.
Ehkä joskus huomaat, ettei maailma ole niin mustavalkoinen, että työtön vain menee töihin, tai että leikataan yritystukia.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minäkin voin kirjoittaa paperille, että minun toimeni tuovat 200 000 uutta työpaikkaa. Minkäänlaista tutkimusevidenssiä minulla ei tietenkään ole väitteeni tueksi.Se on vain uskottava, koska niin minä olen sinne ohjelmaan kirjoittanut.

Niin, minä en ole hallitusohjelmaa laatinut, mutta minulta penättiin lukemia. Siksi kehotin niitä etsimään tuolta. Suurimman oppositiopuolueen vaihtoehtobudjetin talouden sopeuttaminen perustui "talouskasvuun", toki mitään lukuja tai muita perusteita ei tuolle annettu.

Yritystuistakin olet leikkaamassa jotain huttua pois, vailla lukuja tai konkretiaa.
Toki työnhakukin kuulostaa siltä, että sen kuin vain hakee paikkoja ja menee töihin. Jos ei nappaa, elämä on.
Siinä saattaisi muutama valtion maksukortilla ostoksiaan suorittava arpoa onko neljän viljan hiutaleet peruselintarvikkeita, vai saako kortilla vain kaurahiutaleita.

Niin. Pääpiirteittäin noin. Jos joku maksaa sinun elämisesi, minusta on oikeutettua, että se joku muu päättää mihin ja miten sinä ne rahat käytät.

En minä puhunut yritystukien leikkaamisesta, vaan niiden tarkistamisesta. Jos leikattavaa löytyy (kuten varmaan löytyy), leikkuriin vaan.

Saakohan ansiosidonnaisen ihan rahana, vai tulisiko sekin korttina joka rajaa tiettyjen tuotteiden ostamisen? Ei työkyvyttömyyseläkeläinenkään ole tuottava jäsen yhteiskunnassa, niin maksukortti vain perunalle ja leivälle.
Tämä taitaisi sotia ihmisoikeuslakeja vastaan.

Ansiosidonnaiseen en ottanut kantaa ollenkaan, siihen en osaa sanoa mielipidettäni. Kuten en myöskään työkyvyttömiin. Lähtökohtaisesti minusta sille työkyvyttömälle pitää tarjota edellytykset kunnolliseen elämään. Minä rahoitin kolmen vuoden ajan itseni ja alle kouluikäisen lapseni elämisen 1400€:lla kuussa. En näe miksi tuohon ei kykenisi se työkyvytönkin, jos minäkin siihen kykenin.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin varmasti nykyteknologia mahdollistaisi sille työkyvyttömälle sen kaljankin oston sillä kortilla. Ei se minusta ongelma olisikaan.

Ja se työkyvytönkin voisi usein työllistyä vaikkapa ihan meikäläisenkin hommiin, ellei työkyvyn syynä ole puhekyvyn menetys. Miksi esimerkiksi meillä on kortisto pullollaan selkävaivaisia ihmisiä, jotka eivät tee töitä? Miten helvetissä he sitten toimivat vapaa-ajallaan, jos eivät pysty liikkumaan tai istumaan. Noin niinkuin kärjistetysti. Ne vuodepotilaat onkin sitten asia erikseen, he kuuluvatkin siihen ryhmään, josta meidän muiden täytyy pitää huoli.

Onko sinusta muuten oikein, että meikäläisellä on 24-vuotias entinen työkaveri, joka nostaa täyttä työkyvyttömyyseläkettä (juurikin sen selän takia), mutta kykenee riekkumaan viikonloput baarissa ja tienaa pimeästi Onlyfansilla ja sillä maailman vanhimmalla ammatilla? Enkä todellakaan usko hänen olevan ainoa laatuaan tässä maassa. Silti tällekin ihmiselle halutaan taata se työkyvyttömyyseläke, koska selkä on pipi eikä mitään pysty tekemään.
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, minä en ole hallitusohjelmaa laatinut, mutta minulta penättiin lukemia. Siksi kehotin niitä etsimään tuolta. Suurimman oppositiopuolueen vaihtoehtobudjetin talouden sopeuttaminen perustui "talouskasvuun", toki mitään lukuja tai muita perusteita ei tuolle annettu.
Jokainen osaa kirjoittaa numeroita peräkkäin. Tai ainakin melkein jokainen. Pitäisi olla jotain evidenssiä siitä mihin luvut perustuvat. Hallitusohjelman luvuille ei ole mitään todisteita siitä, että sen toimet toisivat 100 000 työpaikkaa lisää. Nyt näyttää pikemminkin siltä, että se on edelliseen hallitukseen verrattuna lisäämässä työttömyyttä 100 000. Se taas lisää julkisen talouden menoja, vaikka niille työttömille jaettaisiin elintarvikekortteja vain puuroon ja näkkäriin. Jossain niiden pitäisi asuakkin. Telttamajoituskin maksaa ja se ei Suomen talvessa varmaan ole oikein vaihtoehto?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jokainen osaa kirjoittaa numeroita peräkkäin. Tai ainakin melkein jokainen. Pitäisi olla jotain evidenssiä siitä mihin luvut perustuvat. Hallitusohjelman luvuille ei ole mitään todisteita siitä, että sen toimet toisivat 100 000 työpaikkaa lisää.

Ehtisitkö joskus jopa lukea hallitusohjelman? Tiedoksesi, missään kohdassa ei puhuta 100 000 lisätyöpaikasta. Sen sijaan hallitus haluaa tukia kiristämällä ja muilla toimilla työllistää 100 000 ihmistä lisää. Oleellinen ero.

Kerrataan vielä: hallitus tekee esityksiä ja eduskunta päätöksiä valtion menojen vähentämiseksi. Taustalla on fakta siitä, että Suomessa maksetaan lisävelalla tietty osuus kaikista menoista sosiaaliturvasta alkaen. Oikeistohallitus ei leikkaa suurimmilta tulodesiileiltä veroja korottaen vasemmiston tapaan, koska ne ne ovat nettomaksajia jo nyt. Leikkaukset kohdistuvat niihin, jotka ovat nettosaajia.
 

Ramsss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehtisitkö joskus jopa lukea hallitusohjelman? Tiedoksesi, missään kohdassa ei puhuta 100 000 lisätyöpaikasta. Sen sijaan hallitus haluaa tukia kiristämällä ja muilla toimilla työllistää 100 000 ihmistä lisää. Oleellinen ero.
Itse asiassa olen lukenut hallitusohjelman. Ilman tutkimusnäyttöä ja varsinkin kun on päinvastaista tutkimusnäyttö kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä. Niiden uskottavuus on samaa tasoa, kuin minä kirjoittaisin Jatkoajassa, että minulla on keinot jolla voin työllistää 200 000 ihmistä lisää. Pientä korvausta vastaan toki.

Oletko sinä tutustunut työllisyyskehitykseen edellisen hallituksen jälkeisenä aikana?

Helmikuussa 2023 työttömiä työnhakijoita oli 190 000
Helmikuussa 2024 työttömiä työnhakijoita oli 231 000

Eli nykyinen hallitus on edellä aikataulusta jos sen tarkoituksena on lisätä työttömiä työnhakijoita sadalla tuhannella. Tätä menoa hallituskauden päättyessä työttömiä työnhakijoita on lähes 200 000 enemmän kuin edellisen hallituksen päättäessä tehtävänsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös