Kimmo_Ahteri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
En ole ihan ymmärtänyt mitä SAK:n suurimmat jäsenliitot hyötyvät vientivetoisesta palkkamallista. Heitä lienee suurin osa koko jäsenmäärästä. Mallin tarkoitus on pitää huolta siitä ettei julkisella puolella liksat nouse vientiteollisuutta nopeammin, mutta SAK:ssa taitaa olla enemmän duunareita vientiteollisuudessa.Ilmeisesti tässä tarvitaan EK:n ja SAK:n ääntä. Muuten törmätään kansainvälisiin sopimuksiin ja muuhun sopimusoikeuteen.
Niin monesta suusta tätä jo toitotettu. Onhan tässä oikeusministeriö ja valtakunnansovitteliakin esittänyt huomioita, joita sitten lisätty että tulkinnanvaraisuudet vähenisi. Lakikoneisto sitten käy tämän vientimallin läpi.
Noin muuten, voihan tässä tavallaan olla työllisyyttä lisääviä toimia, jos AY heikkenee pitkässä juoksussa eikä heillä ole tarpeeksi vääntövoimaa työnantajapuolta vastaan palkkaneuvotteluissa. Alempi palkkataso kilpailijamaihin nostaa kilpailukykyä. Tosin tällä logiikalla investoinnit olisivat lisääntyneet Suomeen Sipilän kikyn jälkeen, mutta mitään investointiaaltoa ei tähän maahan tullut pl tuulivoima. Tuntuu että lopulta aina on jokin este investoinneille, ja aika usein vika on työvoimassa, mutta myös verotuksessa ja yritystuissa.
Jos tässä jotain sopua haluaisi hakea, onko jotain jossa EK voisi tulla vastaan? Satosen mallissa on poimittu rusinat muiden Pohjoismaiden työmarkkinoiden pullista. Mitkä voisivat olla EK:n kipukohtia jotka voisivat olla hyväksyttävissä?