Olen itse ajellut sisä- ja ulkovaraston trukkeja puolisen vuotta, kun keräsin kauan sitten rahaa intin ajaksi. Kaasu- sekä sähkötrukkeja. Varaston piällikkö Japi opetti. Työpäivä meni opetellessa molempiin. Mihinkään en törmäillyt koko aikana, eikä mitään hajonnut. Tavarat löysivät hyllynsä ja rekkojen lavat.
Ihan saatanan helppoa duunia ainakin mun mielestä. Kai siitäkin sitten vaikeeta saa, jos oikein yrittää tai jos vaan ei toistot tartu. Ei kaikki osaa koristakaan heitellä.
Käsittelin noin 30 vuotta sitten yhtenä kesänä trukkeja. Ainakin senaikaiset sähkötrukit olivat helppokäyttöisiä, vaikka opetteluun meni tietysti oma aikansa. Perusasiat oppi kyllä aamupäivän aikana, mutta tehokkaaseen ja tarkkaan työskentelyyn harjaantuminen kesti varmaan 2-3 viikkoa, siis siten, että trukin käytöstä tuli varmaa ja rutiininomaista. Kokemukseni perusteella muotoilisin, että jos toukokuussa hommat aloittanut kesäjussi ei suoriudu trukin käytöstä mallikkaasti edes elokuussa, niin en ottaisi kaveria samoihin hommiin seuraavaksi kesäksi, saati sitten vakkariksi. Trukkeihin on tullut tietysti kaikenlaista älyä ynnä muuta mukaan, mutta itse työ on tuskin tullut olennaisesti haastavammaksi sitten ysärin päivien.
Sen ymmärrän täysin, että ahtaajat ynnä muut koettavat mystifioida trukin käytöstä jotain todella vaikeasti haltuun otettavaa erikoistyyppien hommaa, johon täytyy kouluttautua ja treenautua vuosikausia, ennen kuin voi varovasti yrittää kutsua itseään ahtaajaksi. Rohkenen epäillä. Käytännön järkeä ja jotain ammattitaitoa siinäkin duunissa tarvitaan, mutta missäpä ei tarvittaisi.
Logistiikassa ja teollisuudessa vanhanaikaiset sekatyömiestason kulihommat ovat kadonneet jo ajat sitten. Ei ole tarvetta eikä varaa paskalautalappujen yms. kerääjiin ja tikkailla kiipeäviin hyllyillä keikkujiin, kun työmenetelmien kehitys, robotiikka ja muu automatisaation eteneminen ovat merkinneet apumieshommien katoamista isolta osin. Ahtaajat ja trukkikuskit alkavat nykypäivänä vertautua entisaikojen apumieshommiin. Automaation vääjäämätön eteneminen satamissa, logistiikkakeskuksissa ja jopa pienemmissä yksikössä tarkoittaa sitä, että trukkikuskeja ja ahtaajia tarvitaan tulevaisuudessa koko ajan vähemmän. AKT:n lakkoherkkyys lisää omalta pieneltä osaltaan automatisoinnin painetta.