Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 373
  • 15 508

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Ahtaaja-Pasi ajaa 1,5 miljoonan suomalaisen työntekijän asiaa, mutta lakkoja vastustavat ajavat 6 miljoonan suomalaisen asiaa. Shakkimatti.
Kovia ovat ajamaan koko kansan asiaa. Pasi ei silti ole AY-pomo. Onko nyt sitten niin, että siellä on AY-pomot ja Pasi poteroissa? Sanon edelleen, että poliittisten lakkojen kieltäminen ei ole minkäänlainen ratkaisu tähän tilanteeseen. Toteutuessaan se ajaa tilanteen sellaiseksi, ettei kukaan halua nähdä seuraavia palkkaneuvotteluita. Vai koitetaanko siitäkin sitten selvitä lakeja tekemällä?

6 miljoonan suomalaisen asian ajaminen on ihan heittonakin korni. Toki sarkastiseen paskaan pitää vastata samalla mitalla. Siitä propsit.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Hohhoijaa, eiköhän tämä ollut sitten tässä. Viimeinen matka kohti Suomen talouden lopullista tuhoa alkaa tästä päivästä lukien, kun nämä saatanan apinat (koskee ihan kaikkia osapuolia) eivät löydä yhteisymmärrystä neuvoteltavista asioista (oliko edes loppupeleissä todellista haluakaan?) niin kuin järkevät aikuiset ihmiset.

Vittu, jos minulla olisi diktattorin valtuudet veisin työnantaja- sekä työntekijäjärjestöt ja hallituksen jonnekin helvetin syrjäiseen paikkaan ilman mukavuuksia ja paluukyytiä olisi turha tilailla ennen kuin sopu on syntynyt ja nimet paperissa.

Haistakaa v***u koko sakki! Teidän nimet kirjoitetaan Suomen historiaan ja todella huonossa valossa eli ryhmänä, joka ajoi Suomen talouden lopulliseen luisuun kohti pohjaa.
 
Viimeksi muokattu:

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.

Edelleen ihmettelen, ettei ay-liike vaadi minipalkkaa kirjattavaksi työsopimuslakiin, esim. 10-13 €/h (harjoittelu- ja koeajalta summa voisi olla hieman pienempi), ratkaisisi monta ongelmaa. Toki se sitten söisi ay-liikkeen asemaa, joten ei ilmeisesti siksi kiinnosta.
Johan tämä palstakin todistaa, ettei edes vanhemmat ihmiset osaa tiedonhakua. Onhan täällä ihmetelty mm. mikä on työttömyysvakuutusmaksu.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kappas. Ahtaaja Pasi olikin demari.

Yllättyneet käsi ylös.
 

Liitteet

  • 20240308_194953.png
    20240308_194953.png
    20,4 KB · kertaa luettu: 213

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Ahtaaja Pasi ei ole AY-pomo.


Pasi puhuu täyttä asiaa ja iltapaska nolaa itsensä propagandaotsikollaan.

Jotenkin koomisen ironista kuulla Ahtaaja Pasilta, että ne jotka ovat lakkoja vastaan, ajattelevat vain itseään. Ahtaaja Pasit kun ovat muutenkin n. kerran vuodessa lakossa, kun halutaan vielä vähän lisää.

Nollakoulutuksella sellaisia 4000 euron kuukausiansioita ja muut työsuhde-edut päälle. Ja sitten vielä kehdataan kitistä, kun on niin rankkaa ja pitäisi hieman lisää liksaakin aina tasaisin väliajoin saada.

Onko tämä nyt sitä kuuluisaa hyvätuloisten kadehtimista? Siitä vaan samoihin hommiin jos se kerran on niin helppoa. Ei yllätä että solidaarisuuden käsite on porvarille vieras.
 

Jeffrey

Jäsen
Sen sijaan että täältä joku kävisi kysymässä mistähän se johtuu, niin homma päätetään ratkaista kieltämällä asioita ja vittuilemalla perään.

Olihan siellä käynyt ainakin Ministeri Satonen kysymässä. Tämän jälkeen suomalainen media kävi kyselemässä Hakaniemestä miten on Ruotsissa asian laita ja Hakaniemestä tuli valehtelusyytökset ja vittuilut perään. Tämä kunnes sitten Kauppalehti tajusi käydä siellä Ruotsissa asti kysymässä ja totesi, että Ministeri oli sittenkin oikeasta. Ei ole sen koomin kuulunut Hakaniemestä vittuilua tästä asiasta.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko tämä nyt sitä kuuluisaa hyvätuloisten kadehtimista? Siitä vaan samoihin hommiin jos se kerran on niin helppoa. Ei yllätä että solidaarisuuden käsite on porvarille vieras.
En minä ketään kadehdi, eikä muiden hyvät tulot tosiaankaan ole minulta pois. Päinvastoin, hienoa että tienaavat hyvin.

Siitä taasen pidän mielipiteeni, ettei ahtajien paljon kannattaisi ruikuttaa oikein mistään. Duunareina saavat poikkeuksellisen hyvää tienestiä, eikä työolosuhteet ole mitenkään raadollisia. Vuosien varrella lakkoilleet ties mistä ja kuinka usein, vaikka ovat duunareiden eliittiä kaikkineen etuineen.

Mitä tulee siihen, että hyppää samoihin hommeihin, niin vakavasti oli harkinnassa kuutisen vuotta sitten kun satamasta soitettiin. Silloin ei ollut mahdollisuutta hypätä tuntemattomaan ja mahdollisesti vuosiksi tilapäisahtaajaksi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Olet ehkä nähnyt, mutta päivääkään et ole tehnyt niitä hommia. Ottamatta kantaa ahtaajien palkkaan, niin ei pidä koskaan väheksyä kenenkään duunia jos ei sitä itse ole tehnyt. Minulla ei ole hajuakaan millaista on ahtaajan työ.
En käsittääkseni väheksynyt. Sinunkin työsi on arvokasta, vaikken tiedä mitä teet.
Ahtaajat on nykyään trukkikuskeja. Tai siltä se on aina näyttänyt. Kertokaa joku mikä siinä on haasteellista, vaikeaa tai sellaista mitä normijannu ei opi viikossa? Tai miksi juuri ahtaajaksi tarvitaan monen vuoden koulutus?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olihan siellä käynyt ainakin Ministeri Satonen kysymässä. Tämän jälkeen suomalainen media kävi kyselemässä Hakaniemestä miten on Ruotsissa asian laita ja Hakaniemestä tuli valehtelusyytökset ja vittuilut perään. Tämä kunnes sitten Kauppalehti tajusi käydä siellä Ruotsissa asti kysymässä ja totesi, että Ministeri oli sittenkin oikeasta. Ei ole sen koomin kuulunut Hakaniemestä vittuilua tästä asiasta.
Mitä nyt välikysymys tehtiin asiasta =D
Ja ei tainnut se asiakaan olla niin kuin Kauppalehdessä sanottiin...

Edit: Välikysymys my ass, epäluottamuslause tietysti henkilöä kohtaan, mutta asiaa ei tietty muuta miksikään
 
Viimeksi muokattu:

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Siitä taasen pidän mielipiteeni, ettei ahtajien paljon kannattaisi ruikuttaa oikein mistään. Duunareina saavat poikkeuksellisen hyvää tienestiä, eikä työolosuhteet ole mitenkään raadollisia. Vuosien varrella lakkoilleet ties mistä ja kuinka usein, vaikka ovat duunareiden eliittiä kaikkineen etuineen.

Jos olisit lukenut tuon artikkelin niin tietäisit että Pasi ei "ruikuta" omista tienesteistään tai työolosuhteistaan. Hienosti vahvistit edellisen viestini viimeisen lauseen.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
En tiedä ovatko ammattiyhdistykset aina duunarin asialla, mutta YLE taitaa olla puolensa valinnut. Odotin tänään YLE:n ykkösaamun debattia demarien Tuppuraisen ja hallitusta edustavien Marttilan sekä Junnilan välillä. Toimittaja käytti "asiantuntijana" Åbo Akademin Mika Helanderia. Heti ei nimi soittanut kelloja, mutta kun kaveri lasketteli, tällaisen suht neutraalin kaverinkin mielestä, kovia syytöksiä hallituksen suuntaan, mm. väitti hallituksen toteuttavan vallankumousta, jne, niin epäillys "asiantuntijan" neutraliteettiin heräsi. Sieltähän se löytyi, pesunkestävä demarien aktiivi jo vuodesta 1992. Sellaisen kaverin YLE sitten löysi, oikein kertomaan valtakunnan radioon asiantuntijan mielipiteensä työmarkkinakriisistä ja sen syyllisistä. Toisaalta, yllättyneet käsi ylös......



En ota kantaa YLE:n rahoituksen suuruuteen, mutta kun sitä pottia verorahoilla kerätään, niin olisiko kohtuullista vaatia näin kärjistyneeseen tilanteeseen ainakin lähtökohdiltaan vähän puoluettomampi kaveri? Osaamattomuutta, tyhmyyttä, laiskuuttaa vai tahallista vaikuttamista? YLE?
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
En käsittääkseni väheksynyt. Sinunkin työsi on arvokasta, vaikken tiedä mitä teet.
Ahtaajat on nykyään trukkikuskeja. Tai siltä se on aina näyttänyt. Kertokaa joku mikä siinä on haasteellista, vaikeaa tai sellaista mitä normijannu ei opi viikossa? Tai miksi juuri ahtaajaksi tarvitaan monen vuoden koulutus?
No hyvänen aika. Sinne sitten kaikki vaan. Se on sama kuin mikä tahansa muu homma. Kun se menee hyvin, niin rahaa säästyy. Jos menee kelkkaillessa, niin kaikki menettää rahaa. Ei kaikki opi edes vuodessa perusjuttuja niin ei niitä kyllä pysty vakinaistamaankaan.

Sitten on osaamisen kartuttaminen, eli sieltä perustrukkikuskihommista lähdetään ajelemaan hiukan isompaa vehjettä.

Kontteja siellä puretaan laivasta ja ne tuodaan hiukan isommilla peleillä kuin trukilla etiäpäin. Nappeja on kojetaulussa enemmän kuin venäläisellä korruptioupseerilla prenikoita rinnassa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En käsittääkseni väheksynyt. Sinunkin työsi on arvokasta, vaikken tiedä mitä teet.
Ahtaajat on nykyään trukkikuskeja. Tai siltä se on aina näyttänyt. Kertokaa joku mikä siinä on haasteellista, vaikeaa tai sellaista mitä normijannu ei opi viikossa? Tai miksi juuri ahtaajaksi tarvitaan monen vuoden koulutus?
En ole ahtaaja, mutta ajanut erillaisia trukkeja ja muita koneita n. 20vuotta. Viikossa oppii ajamaan siinä missä pelaamaan tennistäkin, mutta oppiminen tapahtuu siinä työssä. Kyllä siinä kuitenkin aika monta vuotta saa pyöritellä jos jotain vähän painavampaa ja muun muotoista tai pituista tavaraa nostaa tai siirtää kun eurolavaa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä nyt sitä kuuluisaa hyvätuloisten kadehtimista? Siitä vaan samoihin hommiin jos se kerran on niin helppoa.
Oikotiellä oli nolla paikkaa haussa ahtaajille. Verrokkina sairaanhoitajille tuli 441 osumaa. Trukkikuskia vastaavan homman mediaaniliksa 4,5k €/kk kertoo miksi näin on. Eikä tämän esiin tuominen ole kateutta, en kadehdi ahtaajia tai liksojaan. Jos noi kaikki ahtaajat irtisanoutuisivat nyt, niin ensi viikolla noihin hommiin olisi 3,5k €/kk liksoilla kouluttautumassa vähintään kaksi halukasta paikkaa kohden.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oikotiellä oli nolla paikkaa haussa ahtaajille. Jos noi kaikki ahtaajat irtisanoutuisivat nyt, niin ensi viikolla noihin hommiin olisi 3,5k €/kk liksoilla kouluttautumassa vähintään kaksi halukasta paikkaa kohden.
Ei välttämättä, ensin katsoisivat huutolaiset joilla kokemusta muttei vakipaikkaa. Niitä on paljon.
 

molari

Jäsen
Ei välttämättä, ensin katsoisivat huutolaiset joilla kokemusta muttei vakipaikkaa. Niitä on paljon.

Hiemaan aiheen ohi, mutta ovatko nämä "huutolaiset" perua siltä ajalta, kun satamaan mentiin aamulla 5-6 aikaan ja työnjohtaja pestasi (huusi rivistä) tarvittavan määrän porukkaa ja loput lähtivät kotiin. Palkka maksettiin muistaakseni käteen päivän päätteeksi. Eikä tästä lopuksi edes kovin kauaa ole, työsuhde taisi olla tyyliin päivä kerrallaan.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
En ole ahtaaja, mutta ajanut erillaisia trukkeja ja muita koneita n. 20vuotta. Viikossa oppii ajamaan siinä missä pelaamaan tennistäkin, mutta oppiminen tapahtuu siinä työssä. Kyllä siinä kuitenkin aika monta vuotta saa pyöritellä jos jotain vähän painavampaa ja muun muotoista tai pituista tavaraa nostaa tai siirtää kun eurolavaa.
Ja miten se muuttuu vuosien saatossa, että siitä tulee niin paljon haastavampaa, että lisää liksaa? Lyhyt oppimäärä: ota kontti haarukkaan. Aja kontti haarukassa sinne minne perämies näyttää. Vittu et on vaikeeta. No, joutuu siinä tietty tekee monta matematiikan ja fysiikan laskelmaa ennen ja kesken ajelun. Eiku…ei joudukaan…
Ja kyllä, minulla on 2 erittäin hyvää frendiä, jotka ovat ahtaajia. Hekin naureskelevat (syystäkin) aina tätä lakkohommaa ja mikseivät naureskelisi? Ei hävittävää (vielä, toivottavasti tulevaisuudessa kaikki) ja liksa nousee. Jee!
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ja miten se muuttuu vuosien saatossa, että siitä tulee niin paljon haastavampaa, että lisää liksaa? Lyhyt oppimäärä: ota kontti haarukkaan. Aja kontti haarukassa sinne minne perämies näyttää. Vittu et on vaikeeta. No, joutuu siinä tietty tekee monta matematiikan ja fysiikan laskelmaa ennen ja kesken ajelun. Eiku…ei joudukaan…
Ja kyllä, minulla on 2 erittäin hyvää frendiä, jotka ovat ahtaajia. Hekin naureskelevat (syystäkin) aina tätä lakkohommaa ja mikseivät naureskelisi? Ei hävittävää (vielä, toivottavasti tulevaisuudessa kaikki) ja liksa nousee. Jee!
En tiedä onko siinä mitään sen kummemman vaikeaa, mutta samanlailla se vaatii ammattitaitoa ja vaikka se perushomma näyttää helpolta niin ei siihenkään ihan kuka vaan kykene.

Kyllä Ahtaajien palkat on kovat ei siinä mitään ja ilmaa niissä on varmasti, mutta aikamoista väheksentää kyllä tuossa sun tekstissä on trukinkuljettajan työtä kohtaan.
 

PoNppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näyttävät sulamiset
Nappeja on kojetaulussa enemmän kuin venäläisellä korruptioupseerilla prenikoita rinnassa.

Tämä jo kertoo, että satamien automaatio on ihan tervetullut juttu ja tarpeellinen asia. Korkean palkan perustana ei voi olla käytettävän laitteen nappien määrä. Ja sataman kurottajaa tai konttinosturia ei pidä verrata Airbussiin.

Minullakin on työpöydällä olevassa tietokoneessa monta nappia ja se, että osaa painaa niitä oikeassa järjestyksessä vaatii oikeasti kuukausien perehdytyksen ja pohjakoulutuksen. Tarpeen mukaan päätöksilläni voi tehdä paljonkin taloudellista vahinkoa. En silti pidä itseäni korvaamattomana, tai oikeutettuna siihen, että voisin pysäyttää myös muiden mahdollisuuden tehdä töitä sen takia, että ei nyt vaan huvita.

Onko tämä nyt sitä kuuluisaa hyvätuloisten kadehtimista? Siitä vaan samoihin hommiin jos se kerran on niin helppoa
Olen miettinyt tätä samaa. Usein kuulee omassakin työympäristössä , että esihenkilöt ja muut toimihenkilöt ansaitsee enemmän kuin työntekijät, vaikka heiluttelevat vain käsiään. Miksei ne asiasta valittajat itse opiskele esim. insinööriksi ja hakeudu niihin hommiin näyttämään miten hommat tehdään ilman käsien heiluttelua. Saataisiin yritysten tuottavuus heti parempaan kuntoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
En tiedä onko siinä mitään sen kummemman vaikeaa, mutta samanlailla se vaatii ammattitaitoa ja vaikka se perushomma näyttää helpolta niin ei siihenkään ihan kuka vaan kykene.

Kyllä Ahtaajien palkat on kovat ei siinä mitään ja ilmaa niissä on varmasti, mutta aikamoista väheksentää kyllä tuossa sun tekstissä on trukinkuljettajan työtä kohtaan.
Olen itse ajellut sisä- ja ulkovaraston trukkeja puolisen vuotta, kun keräsin kauan sitten rahaa intin ajaksi. Kaasu- sekä sähkötrukkeja. Varaston piällikkö Japi opetti. Työpäivä meni opetellessa molempiin. Mihinkään en törmäillyt koko aikana, eikä mitään hajonnut. Tavarat löysivät hyllynsä ja rekkojen lavat.
Ihan saatanan helppoa duunia ainakin mun mielestä. Kai siitäkin sitten vaikeeta saa, jos oikein yrittää tai jos vaan ei toistot tartu. Ei kaikki osaa koristakaan heitellä.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Pasi olisi kokoomuslainen niin silloin voisi olla yllättynyt. Duunariasemassa olevat miehet esim. tehtaissa taitavat äänestää SDP:tä, Vasemmistoliittoa tai Perussuomalaisia.
Lähinnä tässä nyt se nauratti, että haastateltiin demaripuolueen jäsentä, vaikka annettiin ymmärtää jotain puolueetonta ahtaajaa.

Se olisi ihan hyvä jos näihin haastatteluihin lisättäisiin, jos asianomainen on ollut esim. vaaleissa ehdolla jonkun puolueen kirjoilla.

Vähän sama kun ensimmäisessä lakkokierroksessa Ylellä haastateltiin jotain lakkovahtia, joka kertoi kuinka Perussuomalaiset pettivät heidät. Unohtui mainita että tämä kyseinen henkilö kuului Vasemmistoliittoon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen itse ajellut sisä- ja ulkovaraston trukkeja puolisen vuotta, kun keräsin kauan sitten rahaa intin ajaksi. Kaasu- sekä sähkötrukkeja. Varaston piällikkö Japi opetti. Työpäivä meni opetellessa molempiin. Mihinkään en törmäillyt koko aikana, eikä mitään hajonnut. Tavarat löysivät hyllynsä ja rekkojen lavat.
Ihan saatanan helppoa duunia ainakin mun mielestä. Kai siitäkin sitten vaikeeta saa, jos oikein yrittää tai jos vaan ei toistot tartu. Ei kaikki osaa koristakaan heitellä.
Käsittelin noin 30 vuotta sitten yhtenä kesänä trukkeja. Ainakin senaikaiset sähkötrukit olivat helppokäyttöisiä, vaikka opetteluun meni tietysti oma aikansa. Perusasiat oppi kyllä aamupäivän aikana, mutta tehokkaaseen ja tarkkaan työskentelyyn harjaantuminen kesti varmaan 2-3 viikkoa, siis siten, että trukin käytöstä tuli varmaa ja rutiininomaista. Kokemukseni perusteella muotoilisin, että jos toukokuussa hommat aloittanut kesäjussi ei suoriudu trukin käytöstä mallikkaasti edes elokuussa, niin en ottaisi kaveria samoihin hommiin seuraavaksi kesäksi, saati sitten vakkariksi. Trukkeihin on tullut tietysti kaikenlaista älyä ynnä muuta mukaan, mutta itse työ on tuskin tullut olennaisesti haastavammaksi sitten ysärin päivien.

Sen ymmärrän täysin, että ahtaajat ynnä muut koettavat mystifioida trukin käytöstä jotain todella vaikeasti haltuun otettavaa erikoistyyppien hommaa, johon täytyy kouluttautua ja treenautua vuosikausia, ennen kuin voi varovasti yrittää kutsua itseään ahtaajaksi. Rohkenen epäillä. Käytännön järkeä ja jotain ammattitaitoa siinäkin duunissa tarvitaan, mutta missäpä ei tarvittaisi.

Logistiikassa ja teollisuudessa vanhanaikaiset sekatyömiestason kulihommat ovat kadonneet jo ajat sitten. Ei ole tarvetta eikä varaa paskalautalappujen yms. kerääjiin ja tikkailla kiipeäviin hyllyillä keikkujiin, kun työmenetelmien kehitys, robotiikka ja muu automatisaation eteneminen ovat merkinneet apumieshommien katoamista isolta osin. Ahtaajat ja trukkikuskit alkavat nykypäivänä vertautua entisaikojen apumieshommiin. Automaation vääjäämätön eteneminen satamissa, logistiikkakeskuksissa ja jopa pienemmissä yksikössä tarkoittaa sitä, että trukkikuskeja ja ahtaajia tarvitaan tulevaisuudessa koko ajan vähemmän. AKT:n lakkoherkkyys lisää omalta pieneltä osaltaan automatisoinnin painetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös