Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 423 255
  • 15 517

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän SAK taivu sopeutuksiin kun tajuavat, että lakkonsa eivät tehoa ja persujen sekä hallituksen kannatus jatkaa porskuttamista.

Entä sitten jos ei SAK taivu? No sitten se ei taivu ja lait etenevät. Niin pitkään kun kansa tukee hallitusta ei lainvalmistelu minnekään pysähdy. Vaikka se ay-aktiiveille onkin ylivoimaista tajuta, niin he tässä näyttäytyvät pahiksilta.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Se onkin mielenkiintoista nähdä, että kumman perse kestää. Työnantajan, joka ei saa lakkoilijoita töihin, vai lakkoilijan, joka palkan sijaan saa muutaman kympin lakkoavustusta päivässä.

Meidän ammattiosasto esim tukee lakkoilijoita siten että kun töissäollessaan käyvät työmaakuppilassa niin osaston piikkiin saa syödä lounaan jokaista lakkopäivää kohti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Olisi jännä nähdä millaisia neuvotteluja työryhmissä nyt käydään lainvalmisteluista; niin hallituksen, EK:n kuin SAK:n kesken.

Onneksi tässä maassa kuunnellaan myös työelämän asiantuntijoita.

Kyllä siellä EK:ssa aletaan kohta myös oleen sen puolella että jotain pitää tehdä. Itse painelen huomenna lakkovahdiks. Meidän lafkan rikkuriprosentti on tällä hetkellä 3% ja kaikki ne ovat YTK:ssa.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mitä ja mistä mahtaisit multa leikata? En saa mitään tukia, paitsi yhdestä lapsesta lapsilisää, mutta sekin on tarkoitettu sille lapselle
En ole varma sinun tapauksessa, mutta lapsilisä on tarkoitettu siis lapsen elatukseen, ei siihen että raha siirtyy lapsen tilille korkoa kasvamaan.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kyllä siellä EK:ssa aletaan kohta myös oleen sen puolella että jotain pitää tehdä. Itse painelen huomenna lakkovahdiks. Meidän lafkan rikkuriprosentti on tällä hetkellä 3% ja kaikki ne ovat YTK:ssa.

Meillä ei pyörinyt kai mikään kone edellisen tauon aikana, nyt ainakin yhdessä vuorossa lähes koko pulju käynnissä. Osa sanonut rehellisesti jottei perse kestä.

Luottamusmies oli edellisen tauon aikana pyörinyt ympäri tonttia ja vittuillut töissä oleville. Kannattaisi muistaa jotta elämä jatkuu myös tämän jälkeen.

Edelleen toivon kovasti jottei hallitus peräänny senttiäkään. Ei voi olla jotta tulevaisuudessa aina kun demarit pettää kiukutellaan lakkojen muodossa.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
En ole varma sinun tapauksessa, mutta lapsilisä on tarkoitettu siis lapsen elatukseen, ei siihen että raha siirtyy lapsen tilille korkoa kasvamaan.
Tällaisesta kateudesta soisi päästä jo Suomessa eroon. Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta se mihin se raha ohjataan, on sitten jokaisen itse päätettävissä. Mikäli sillä kerrytetään säästöjä lapselle, on tämä lapsi pienemmällä todennäköisyydellä tulevaisuudessa riippuvainen yhteiskunnasta, joka ei pitäisi olla keneltäkään pois.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä siellä EK:ssa aletaan kohta myös oleen sen puolella että jotain pitää tehdä. Itse painelen huomenna lakkovahdiks. Meidän lafkan rikkuriprosentti on tällä hetkellä 3% ja kaikki ne ovat YTK:ssa.
Selvä, ja kaikki ovat sitten varmistaneet selustansa taloudellisesti tai löytävät uuden työpaikan suht nopeasti, jos firmalle kävisi huonosti. Varsinkin ne 55+ vuotiaat.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mä pyysin kerran pentuna äidiltä, että "nyt kun ne lapsilisät tulee, niin saaks mä semmosen yhden Iron Maidenin videokasetin" ja sain. Tiedä sitten mistä rahoista se otettiin, mutta siinä valtio osaltaan oli kulttuurikasvattamassa minua hyvän musiikin pariin. :)
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tällaisesta kateudesta soisi päästä jo Suomessa eroon. Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta se mihin se raha ohjataan, on sitten jokaisen itse päätettävissä. Mikäli sillä kerrytetään säästöjä lapselle, on tämä lapsi pienemmällä todennäköisyydellä tulevaisuudessa riippuvainen yhteiskunnasta, joka ei pitäisi olla keneltäkään pois.
Ei ole kyse kateudesta. Nuokin rahat olisi hyvä lisä talouden rattaita pyörittämässä. Samoin eläkeläisten varallisuutta pitäisi saada kiertoon eikä jälkipolville talletettuna pankkiin.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tällaisesta kateudesta soisi päästä jo Suomessa eroon. Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta se mihin se raha ohjataan, on sitten jokaisen itse päätettävissä. Mikäli sillä kerrytetään säästöjä lapselle, on tämä lapsi pienemmällä todennäköisyydellä tulevaisuudessa riippuvainen yhteiskunnasta, joka ei pitäisi olla keneltäkään pois.
Kai tässä tilanteessa voi lapsilisätkin säästökohteena käydä läpi. Maksetaan niitä kuitenkin noin 1,5 miljardia.

Iso leikkuukohde siinä missä yritystuet kuten leikattavat kehitysyhteistyö rahat. Eläkkeisiin ei varmaa kukaan koskaan koske.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Ei ole kyse kateudesta. Nuokin rahat olisi hyvä lisä talouden rattaita pyörittämässä. Samoin eläkeläisten varallisuutta pitäisi saada kiertoon eikä jälkipolville talletettuna pankkiin.
Niin eipä niitä tilillä kannata makuuttaa. Sijoitettuna taas ovat nimenomaan talouden rattaita pyörittämässä. Pahoittelut, että tulkitsin viestisi väärin ja oletin tällä korolla viitattavan paljon pinnalla olleeseen keskusteluun osakesäästötilistä. Ollaan siis samalla linjalla, sijoitusvarallisuus kasvuun joka ikäryhmällä, se on kansan etu.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Meillä ei pyörinyt kai mikään kone edellisen tauon aikana, nyt ainakin yhdessä vuorossa lähes koko pulju käynnissä. Osa sanonut rehellisesti jottei perse kestä.

Luottamusmies oli edellisen tauon aikana pyörinyt ympäri tonttia ja vittuillut töissä oleville. Kannattaisi muistaa jotta elämä jatkuu myös tämän jälkeen.

Edelleen toivon kovasti jottei hallitus peräänny senttiäkään. Ei voi olla jotta tulevaisuudessa aina kun demarit pettää kiukutellaan lakkojen muodossa.

Kyllä tiukille se vetää monella mutta yksi ikävä asia tässä on se että jos olet liitossa ja menet lakon aikana töihin niin sanktio voi olla että tulee monoo liitosta ja halveksunnat työkavereilta.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mä pyysin kerran pentuna äidiltä, että "nyt kun ne lapsilisät tulee, niin saaks mä semmosen yhden Iron Maidenin videokasetin" ja sain. Tiedä sitten mistä rahoista se otettiin, mutta siinä valtio osaltaan oli kulttuurikasvattamassa minua hyvän musiikin pariin. :)

Onneksi sentään Maidenia. Tauskin kohdalla voisi jo huutaa leikkurin perään.

Vakavasti ottaen olen itsekin pähkäillyt, että lapsilisät voisi ainakin toistaiseksi jäädyttää osalta kansaa. En tiedä, missä se raja tarkalleen menisi, mutta oletan aiheesta löytyvän ihan tutkimustietoa, ettei vaan kävisi niin, että lapsilisien leikkaukset johtaisi johonkin harkinnanvaraisen tuen tms hakemiseen, kun kakara tarviikin ennakoimatta uudet kurahaalarit.

Omassa taloudessa aiemmin meni joka kuukausi lapsilisien verran rahaa muksujen rahastoihin. Viime aikoina tuohon ei ole ollut varaa, mutta en silti kiukuttelisi, jos meiltäkin lisät lähtisi kokonaan pois.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kai tässä tilanteessa voi lapsilisätkin säästökohteena käydä läpi. Maksetaan niitä kuitenkin noin 1,5 miljardia.

Iso leikkuukohde siinä missä yritystuet kuten leikattavat kehitysyhteistyö rahat. Eläkkeisiin ei varmaa kukaan koskaan.
Minun puolestani voidaan käydä. Olen itse ollut valmis noista luopumaan täysin, sillä mielestäni joku tulotasoon sidottu leikkuri saisi olla, pärjään kyllä ilmankin. Syntyvyysongelmien suhteen tulisi kokonaisuutta tarkastella muutenkin hieman uudelleen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Minun puolestani voidaan käydä. Olen itse ollut valmis noista luopumaan täysin, sillä mielestäni joku tulotasoon sidottu leikkuri saisi olla, pärjään kyllä ilmankin. Syntyvyysongelmien suhteen tulisi kokonaisuutta tarkastella muutenkin hieman uudelleen.
Tuskin noista täysin kannattaa luopua, jos jonkunlaisesta syntyvyydestä halutaan pitää kiinni. Eiköhän näihin voisi jonkun parin prosentin leikkuun tehdä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päiväkodissa oli hyvä määrä työntekijöitä, lapsia taas aika vähän normaaliin verrattuna. Mutta kivasti siellä riittää kasvattajia omille lapsille tänään ja huomenna.

Me ollaan molempien lasten lapsilisät sijoitettu heidän syntymästä lähtien, kiva potti molemmilla kasassa.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessa on koko ajan kasvava joukko ihmisiä, jotka ovat systeemin hyväksikäytön ammattilaisia.
Onko tämä yleinenkin ongelma, josta löytyy ihan tilastotiedettä, vai enemmänkin omaa mutuilua?

En sitä kiellä, etteikö systeemin hyväksikäyttäjiä olisi, mutta ilmiön syistä ja laajuudesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää.
 

Alejandro

Jäsen
Kyllä tiukille se vetää monella mutta yksi ikävä asia tässä on se että jos olet liitossa ja menet lakon aikana töihin niin sanktio voi olla että tulee monoo liitosta ja halveksunnat työkavereilta.
Mistä muuten työkaverit tietävät onko joku lakossa ja onko joku rikkuri? Jos työntekijä on lakossa, niin mistä voi tietää kuka silloin on töissä? Mielenkiinnosta kyselen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mistä muuten työkaverit tietävät onko joku lakossa ja onko joku rikkuri? Jos työntekijä on lakossa, niin mistä voi tietää kuka silloin on töissä? Mielenkiinnosta kyselen.

Lakkovahdit ovat yleensä ay-aktiiveja. Meilläkin on sekä aamu,päivä ja iltavuoron alkamisajankohtaan +-45min eli kyllä siinä kaikki rikkurit huomataan jos niikseen tulee.

Kaikissa isommissa lafkoissa joissa on ay-toimintaa niin on pääsääntöisesti lakkovahdit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös