Tähän minun on vaikea edes vastauksesi perusteella vastata tyhjentävästi, sillä tietenkään en voi tietää kaikkea omalla kohdallasi asiaan vaikuttavaa yksityiskohtaa.
Se taas on aivan oma valintasi, jos et käytä julkisa palveluja -syytä en osaa edes kuvitella- joten en osaa senkään suhteen mennä yksityiskohtiin.
Mutta mikä nyt voisi äkkiä tulla mieleen, niin voisihan yksityisiin terveyspalveluihin laittaa ALVn oikein hyvin. Kun se nyt on ALV 0, niin sen voisi nostaa yksityisten osalta esim 5%. Tämä jo siksikin, että osa yksityisestä palvelusta joka tapauksessa käyttää julkisia toimitiloja oman toimintansa tukena. Siinä nyt olisi alku.
Yksityisautoilusi luonteesta en selvää saa viestisi pohjalta, mutta jos kyseessä nyt on vaikkapa yrityksen antaman autoetu, voisi sen(kin) verotusta nostaa pykälän pari.
Vaikeassa tilanteessa tarkastelisin ehdottomasti lapsilisän väliaikaista poistoa tietyn tulotason ylittävältä kansanosalta, sillä turhaa on maksaa sitä sijoitusrahastoksi heille, joille ei sille aitoa tarvetta ole.
Eläkekatto olisi nyt syytä ottaa käyttöön, ja veroprosenttia voisi nostaa progressiivisena, jota voisi vielä vähän enemmän jopa jyrkentää. Mutta tämähän ei vaikuta sinuun toki.
Jos olen niputtanut kaikki tuensaajat ja työttömätä samaksi nipuksi, niin tunnustan toki virheeni siltä osin, mutta ehdottomasti kaiken maksettavan yritystuen sitoisin vain työllistämiseen. Eli maksetaan se osa palkasta johon ei yrityksellä ole varoja (kun kuulema ei ole), jotta työssä käyvän ei tarvitse tukiverkkoja käyttää.
Tukiverkot siis olkoon heille, joille ei työtä ole osoittaa, tahi ovat sitä syystä tai toisesta kykenemättömiä tekemään.
Toki voidaan porrastaa tuota ansiosidonnaista siltä osin, jos henkilö jolle koulutusta vastaavaa työtä tarjotaan, ja siitä kieltäytyy määrätietoisesti perusteetta. Mutta vastaavasti sitä on ihan turha laskea, jos kerran yritykset eivät työllistä aktiviisuudestakaan huolimatta. Henkilö kun ei voi pakottaa yritystä rekrytoimaan. Sen tuen tosiaankin voisi vielä maksaa vain sellaisissa tapauksissa, että yritys työllistää työttömän hakijan, eikä työpaikan vaihtajaa. Eli jos ei palkkaa, ei myöskään tukea nosta yritys.
Sitten nostaisin mm Meikkien, luksuselektroniikan, palveluiden, aikakausilehtien, kirjojen, tiettyjen ruokien, luksustuotteiden sekä vaikkapa erilaisten huvituotteiden alveja. Sitten tosiaankin voisi ne litaamattomien yritysten osingot laittaa kokonaisverotukseen. Koulutukselle laittaisin hinna, jos sen täältä saanut opiskelija lähtee töihin ulos maasta siten, ettei vero tule tähän maahan. Silloin vaan mukaan lasku saadusta koulutuksesta. Koultuksen hinnan voisi kuolettaa esim 10K vuodessa, eli sadan tonnin koulutuksen jälkeen olet täällä töissä kymmenen vuotta, niin se on maksettu, ja jos et, niin maksat niiltä vuosilta jotka jäävät toteutumatta.
Lisäksi nostaisin tiettyjen autojen alvia useamman prosentin, sillä se tervehdyttäisi joko autojen kokoa sekä päästöjä, tai sitten vaan maksaisi enemmän. Sähköautoille niinikään ajoneuvoverotus päälle vaan, sillä sekin raha tarvitaan.
Sitten voisi vaikkapa laittaa sen kuuluisan "väliaikaisen" "tiemaksun", eli vaikkapa noin 100 euroa/vuosi yksityisautoille. Onhan näitä juttuja, jolla voidaan taakkaan jakaa, eikä vaan rasittaa kaikella samaa kansanosaa. Vain se tahto puuttuu.
Ja kuten todettua, niin kansanedustajien määrn vuosi tiputtaa 101 edustajaan, sekä karsia valtionhallintoa ja erilaisten julkisten tehtävien halintoja voisi myös karsia isolla kädellä ja lisätä sitä työtätekevää osaa enemmän.
Yritysten hallitusten kokouspalkkiot voidaan niinikään laittaa verotuksen piiriin jne jne.
Polittiset lakot voi oll apskaa, mutta itse olen ne valmis sallimaan, sillä kuten jo totesin, niin ei minulla ole tietoa ihmisten motiivesita eikä heidän vallitsevasta elämäntilanteestaan, mutta omien kokemusteni valossa voin kyllä hyvin todeta, että elämä voi heittää eteen sellaisia vaikeuksia, joista ei nyt vaan aina pääse optimisti eteenpäin, vaan elämä voi olla enemmän taistelua kuin jollakin toisella, eikä se tee tästä ihmisestä yhtään tyhmempää vaikka niin itselleen moni yrittääkiin uskotella, että kaikki on vain siitä omasta erinomaisuudesta elämässä kiinni. Ei ole.
Ja vaikka mitä sinänsä jankuttaisin, ja katselisin eri suunnasta kuin vaikkapa juuri sinä
@BOL , niin ei se ole mitään henkilökohtaista. Tietenkin sen voi niin ottaa, mutta sitä se ei kuitenkaan ole, koska en vois tietää myöskään sinunkaan elämästäsi juurikaan mitään. Mä nyt vaan itse -ja siis ihan henkilökohtaisesti- katselen maailmaa mielummin entistäkin enemmän tasa-arvoisena ja kaikista huolta pitävänä paikkana, ja siitä siis kärsin ajatuksen tasolla ihan vain itse. Sille en taas mahda mitään, jos siitä muut vetää herneet. Täälläkin hyvin vähän esitetään yhtään mitään kättä pidempää ratkaisuksi, kuin vain lakkojen kieltäminen ja köyhien potkiminen. Rakentavaako, no ei!