Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 870
  • 15 508

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Maallikkona sitä miettii, että ei poliitikot yksinään tätä laivaa käännä. Oli sitten minkä värinen hallitus puikoissa tahansa. Velkaantumistahti on niin jäätävää, että pelkästään leikkaamalla ei homma oikene vielä lähellekään.

Maahan pitäisi saada hurjasti lisää paremmin pärjääviä yrityksiä ja sitä kautta verotuloja. Samaan aikaan niin, että ihmisyydestä pidetään kuitenkin huolta. Leikkaaminen ei ole mikään automaattinen ratkaisukeino, koska asiat eivät aina ole yksinkertaisia.

Helpommin sanottu kuin tehty. Jotain pitäisi kuitenkin tehdä.
Tässähän se pyrrhoksen voiton ikävä piirre lienee, että jo nyt korkojen nousun ja yleisen hintatason nousun jälkeen ei sitä investointirahaa oikein meinaa keskituloisille jäädä arjen kulujen jälkeen.

Ja kuitenkin iso osa palkkarahan kierrosta tapahtuu ns. lähellä kuluttajaa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Aivan varmasti! On hieno yhdistys kaiken kaikkiaan, kun pyyteetönnä nostaa Suomea maailman kartalle ja julkaisee vielä tutkimuksia miten se tehdään.
Mä en nyt aivan ymmärrä tätä irvailua Suomen yrittäjien suuntaan. Siellähän on vain vastattu annettuun kyselyyn ja kyselyn tuloksia on käytetty taustatietona esityksille, joille ei ole olemassakaan (vielä) mitään tutkimusdataa. En tiedä, kuka olisi parempi osapuoli vastaamaan yritysten halusta työllistää ihmisiä, kuin ihmisiä työllistävät yritykset?
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Toki oli tuo aika tyhmästi sanottu myös 9 vuotta sitten. Ei voi kyllä mennä minkään ajan hengen taakse.
Totta helvetissä Rinne sanoi tyhmästi, mutta mitä se auttaa tässä tilanteessa, mitä joku pönttö on sanonut 9 vuotta sitten? 2024 ja meillä on joku lakkokevät tulossa.

Tämän hetken ongelmat ovat keskiössä, ei siihen kuulu mitenkään Rinteen sanomiset vuosi Sotshin olympialaisten jälkeen.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Mä en nyt aivan ymmärrä tätä irvailua Suomen yrittäjien suuntaan. Siellähän on vain vastattu annettuun kyselyyn ja kyselyn tuloksia on käytetty taustatietona esityksille, joille ei ole olemassakaan (vielä) mitään tutkimusdataa. En tiedä, kuka olisi parempi osapuoli vastaamaan yritysten halusta työllistää ihmisiä, kuin ihmisiä työllistävät yritykset?
Satoseen viittasin alun alkaenkin. Jos hänen poliittinen johtolankansa on Suomen Yrittäjien kysely, niin aika kaukana ollaan valtion johtamisesta. Siitä tässä on kysymys.

Miksi SY on niin mielenkiintoinen vastine on heidän isoin ongelmansa, joka on Pentikäinen, jolla ei ole oikein mitään uutta sanottavaa ollut muutamaan vuoteen, muuta kuin se, että "Suomeen ei kukaan halua investoida, koska täällä vaan lakkoillaan." Ja silti, kummallista kyllä, joku aina on investoimassa.

Tätä taustaa vastaan koetin olla muka-hauska.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Totta helvetissä Rinne sanoi tyhmästi, mutta mitä se auttaa tässä tilanteessa, mitä joku pönttö on sanonut 9 vuotta sitten? 2024 ja meillä on joku lakkokevät tulossa.

Tämän hetken ongelmat ovat keskiössä, ei siihen kuulu mitenkään Rinteen sanomiset vuosi Sotshin olympialaisten jälkeen.
Keväällä 2019 Rinne puhui valtiovarainministeriön "kamreereista", jotka eivät saa kertoa poliitikoille, mihin rahat riittävät. Eivätkä nuo ajatukset siitä mihinkään muuttuneet Rinteen-Marinin pääministerikaudella, eikä sen laidan mielestä oikein mistään saisi säästää nytkään tai tehdä mitään muutoksia lainsäädäntöön.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2015 Rinne sanonut ... 9 vuotta sitten? Kyllä mielenkiintoinen on ajatus, jos tästä haetaan jotain konsensusta, että mitäs kaikkea immeiset lienevät sanoneet joskus aikanaan.
Niin, eikös se taloustietäjä Orpo joskus todennut, että kaikki raha mikä äannetaan EUlle, tulee kymmenkertaisena takaisin.

Grahn-Laasonen taas tiesi kertoa, että ei valtion tehtävä ole huolehtia kansalaisistaan. Ikäänkuin se valtio olisi jokin kansalaisistaan irrallinen entiteetti, joka sieltä aina kuiskuttelee näiden "valittujen" korviin, että mitä se milloinkakin haluaa, ja "valitut" sitten toteuttavat näitä parhaansa mukaan.

Kuten sanottu, niin poliittinen nerous on meidät hyvin merkittävänä vaikuttajana vaikeuksiin ajanut, joten ensin kannattaa myöntää mikä on mennyt itsellä pieleen kun aika menee vain pääosin toistensa haukkumiseen ja syyttelemiseen, mutta asioiden hoito sitten onkin vähän niin sun näin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkeen epäoikeudenmukaiseen pitää sanoa ei.
Oikeudenmukaisuus = minä ajattelen näin. Epäoikeudenmukaisuus = minun mielestäni tämä ei ole näin.
Oikeudenmukaisuudesta on tullut voima- / taikasana, jolla perustellaan omia mielipiteitä. Li Andersson on tämän sanan tehoviljelijä, sanoma kuulostaa vakuuttavammalta, kun käytetään sitä, eikä "minun mielestäni".
Eri asia on sitten sanan merkitys silloin, kun viitataan lakeihin ja siihen, onko jokin toiminta ollut lakien ja vallitsevan oikeuskäytännön mukaista. (Esimerkiksi sopimusvapautta ei ole määritelty laeissa mitenkään, mutta se on silti sopimusoikeuden pääsääntö). Jos hallitus on muokkaamassa lainsäädäntöä laillisin keinoin, voi toimintaa tällöin pitää oikeudenmukaisena, (mutta silloin sanalla on eri merkitys).
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en nyt aivan ymmärrä tätä irvailua Suomen yrittäjien suuntaan. Siellähän on vain vastattu annettuun kyselyyn ja kyselyn tuloksia on käytetty taustatietona esityksille, joille ei ole olemassakaan (vielä) mitään tutkimusdataa. En tiedä, kuka olisi parempi osapuoli vastaamaan yritysten halusta työllistää ihmisiä, kuin ihmisiä työllistävät yritykset?
No kun se ei nyt kuitenkaan näytä olevan niin, että haluaisivat työllistää sellaisin ehdoin mitä maailma tarjoaa heille juuri nyt. Kun siis ollaan jo tilanteessa, jossa ei edes koulutus tunnu enää auttavan töihin, niin vähän alkaa jo olemaan ristiriidassa koko touhu.

Jos työllistämisen ainoa ideologia on siinä, että voidaan hetki hyötyä jonkun panoksesta, ja sitten pistää ilman seurauksia pihalle, niin ei sekään ihan validi peruste hyvälle tulevaisuudelle ole.

Pitäisi siis kuitenkin olla edes jotakin perusteltua dataa sille, että hallituksen toimet oikeasti lisäisivät työpaikkoja ja ihmisen toimeentuloa. Nykyisillä päätöksillä siis vain lisätään köyhyyttä, ja keskiluokalle ei siis jää yhtään enempää verohelpotuksista huolimatta, kun kaikki siirretään hintoihin. Esim kaikenlaisista puhiesta huolimatta vuoden vaihteen jälkeen vaikkapa vain sen ruuan hinnoissa näkyy pelkkää nousua, eikä mitään ihan pientä, ainakaan K-Kauppojen hinnoissa.

Sen verran muuten vanhaan viitaten, että pipilän hallituksen yksi tyhmimmistä päätöksistä oli tehdä näistä laskutusosuuskunta työntekijöistä yrittäjiä. Tällä saatiin sinnekin kiva alasajo, kun ihmiset työllistivät itseään ilman riskiä ajautua yrittäjiksi. Veikkaan että sielläkin oli takana vain halu kyykyttää työntekijää yritysten etua suojatakseen. Ei täällä siis hallitustenaa toimesta mitenkään sellaisia työystävällisiä olla, ja viimeinen niitti tähän arkkuun tuli nyt tältä Orpon pellehallitukselta, jossa myös tuo suojaosa leikattiin, jolla työnteon kannustavuutta taas leikattiin.

Miten helvetissä ihmistä kannustaisi töihin se, että hän voi vähintäänkin yhtä huonosti tai huonommin siksi, että menee töihin. Ja kun huomioidaan se, miten paskat tulot työttömällä jo tähänkin asti on ollut, niin liike-elämän palveleminen lainsäädännöllä, jolla ihmiset ajaetaan työskentelemään väkisin ilman tietoakaan paremmasta elämästä sen myötä, ei kyllä ihan inhmilliseltä kuullosta, vaan enemmänkin orjuuttamiselta sen uudessa muodossaan.
Ja jotta kukaan ei taas väärin ymmärrä, niin ehdottomasti sellainen tulevaisuus, että mahdollisimman monelle riittää töitä, ja sen myötä kannustava ja hyvä toimeentulo (siinä miettimistä miten se rakennetaan siten ettei nöyryytä tekijää).
Eli jos kerran työllä tästä noustaan, niin tehdään se sitten myös kannustavaksi ja kannustavasti. Nythän tavoitteena on lähinnä alistaa sitä työtätekevää osaa yritysten etua turvaten. En tosiaankaan usko, etteikö töihin olisi ihan tunkuakin, kun vaan edes orastava järki saadaan siihen, miten se myös tuottaa tekijälleen ja luo turvaa tulevaisuudelle.
Uudet tuulethan lisäksi rankaisevat siitäkin, kun ja jos työt äkillisesti loppuvat, ja antaa myös yrityksille tilaa kikkailla sillä, että työsuhteet asettuvat ns "sopivan mittaisiksi".
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Keväällä 2019 Rinne puhui valtiovarainministeriön "kamreereista", jotka eivät saa kertoa poliitikoille, mihin rahat riittävät. Eivätkä nuo ajatukset siitä mihinkään muuttuneet Rinteen-Marinin pääministerikaudella, eikä sen laidan mielestä oikein mistään saisi säästää nytkään tai tehdä mitään muutoksia lainsäädäntöön.
Eipä ne näytä tämän hetkisetkään kovinkaan innokkaasti asiantuntijoita kuuntelevan..paitsi jos tietty itse valitsee asiantuntijansa, jota kuunnella, kuten nyt esim. Satonen.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tällainen on porrastettu työttömyysturva, josta riidellään nyt Tässä hyvää juttua siitä miten pienten kuntien on vaikea jo nyt pitää kausiluontoista työvoimaa.

Kyllähän näihin hallituksen ansiosidonnaiseen ym. leikkauksiin heijastuu semmoinen toivotaan toivotaan asenne.

Eihän siitä voi olla mitään varmuutta tuleeko työllisiä minkä verran ja onko toimet ylipäätään hyödyllisiä talouden kannalta, siksi olisi ollut toivottavaa tehdä vakaasti harkiten esitykset ja tutkia vaikuttavuutta analyyttisemmin.

Ihmisiä pidetään koekaniineina, kun ei haluta selvittää ajan kanssa vaikutuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Eipä ne näytä tämän hetkisetkään kovinkaan innokkaasti asiantuntijoita kuuntelevan..paitsi jos tietty itse valitsee asiantuntijansa, jota kuunnella, kuten nyt esim. Satonen.

Itsehän tuo valinta on itse kunkin tehtävä, myös poliitikon. Vai näkisitkö, että jokaisen poliitikon tulisi kuunnella vain asiantuntijoita, jotka on valinnut Jatkoajan nimimerkki masaman?

Tämä näin ottamatta kantaa Satosen valintoihin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Itsehän tuo valinta on itse kunkin tehtävä, myös poliitikon. Vai näkisitkö, että jokaisen poliitikon tulisi kuunnella vain asiantuntijoita, jotka on valinnut Jatkoajan nimimerkki masaman?

Tämä näin ottamatta kantaa Satosen valintoihin.
Ööö, siis täh? Ai, että kun kritisoi politiikon toimintatapoja lähinnä, niin kohotan itseni muiden yläpuolelle?

Ja tuo viestini oli tähän "laita"-keskusteluun osoitettu, jossa tuossa aiemmin kommentointiin. Eli näkökantoja, nääs.
 
Viimeksi muokattu:

vimpa

Jäsen
Onpas hyvä kirjoitus kaikkineen Emilia Kullakselta.

"Kenen leipää syöt, sen laulua laulat". Tästä kirjoituksesta tulee läpi täysin se kuinka hallituksen odotetaan toimivan EK:n pajavasarana.

Lehti kyllä ansiokkaasti mainitsee kolumnistin viran, jottei kukaan erehdy luulemaan kirjoittajan olevan puolueeton toimittaja.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
"Kenen leipää syöt, sen laulua laulat". Tästä kirjoituksesta tulee läpi täysin se kuinka hallituksen odotetaan toimivan EK:n pajavasarana.
Siinähän puolustetaan Suomen etua ja demokratiaa.

Odotinkin kuka ehtii ensimmäisenä kommentoimaan hallituksen toimivan vain ja ainoastaan EK:n näkemyksien mukaan ja sillä perusteella lyttäämään asiallisen kirjoituksen. Ainoa totuushan kuullaan Hakaniemestä ja vasemmistopuolueiden puoluetoimistoilta...
 

vimpa

Jäsen
Enempää en ala väittelemään, tämän kuitenkin sanon.

Olen huomannut ulosantini olevan heikko ja monesti väärin ymmärrettävä, mutta en tietääkseni kommentoinut hallituksen toimia, enkä väittänyt ainoan totuuden tulevan liitoista tai vasemmistopuolueilta. Kommentoin kirjoitusta ja sen sisältöä.

Olen täysin samaa mieltä hallituksen kanssa, että tarkoituksellisesti tukirahoilla loisivat on saatava töihin. On myöskin asioita, joista olen eri mieltä hallituksen työelämäesitysten kanssa. Ja selvähän se on, että liitot pyrkivät puolustamaan omaa asemaansa ja siinä sivussa vähän työläistenkin oikeuksia.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Nyt on kyllä usko koetuksella. Ei vain kestä talous olla näin montaa päivää lakkoavustuksilla. Kritiikki kasvaa sisälläni että joutuukohan liittoni johtajat luopumaan ansioistaan osoittaakseen mieltä hallitusta vastaan? Tuskin. Ei ole reilua ei, ja nyt kun selvästi hallitusta kiinnosta vittuakaan nämä poliittiset mielenilmaukset niin jotain muuta kehiin sitten. Niin että menee perille eikä jäsenten tarvitse kärvistellä laskevien ansioiden kanssa. (Joo on minulla säästöjä tällaisen varalle mutta en halua niitä enää käyttää), kolme päivää riittää minun puolestani.

Olen täysin sillä kannalla, että noita uudistuksia pitää uudelleen harkita mutta ei ole oikea tapa tämä edistää sitä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Enempää en ala väittelemään, tämän kuitenkin sanon.

Olen huomannut ulosantini olevan heikko ja monesti väärin ymmärrettävä, mutta en tietääkseni kommentoinut hallituksen toimia, enkä väittänyt ainoan totuuden tulevan liitoista tai vasemmistopuolueilta. Kommentoin kirjoitusta ja sen sisältöä.

Olen täysin samaa mieltä hallituksen kanssa, että tarkoituksellisesti tukirahoilla loisivat on saatava töihin. On myöskin asioita, joista olen eri mieltä hallituksen työelämäesitysten kanssa. Ja selvähän se on, että liitot pyrkivät puolustamaan omaa asemaansa ja siinä sivussa vähän työläistenkin oikeuksia.
Se on kato joko - tai. Mutta vastakkainasettelun aika on kuitenkin ohi, eiks ni?

Sama se on täällä, että lusmuilijat on laitettava kuriin, mutta ei ne kaikki ole lusmuilijoita. En minä halua tänne taas 3 vuoden päästä täysin eri linjaa. Jotain järkevää tarttis saada aikaiseksi, niin kyllä niitä asiantuntijoita voisi opetella kuuntelemaan. Me emme tässä maassa tarvitse yhtään jenkkimeininkiä vaihtoehtoisine totuuksineen, siksipä odotan valtion ministeristason toimijalta pikkasen parempaa pelisilmää kuin nyt tämä Satonen nyt sitten on käyttänyt.

Täällä menee kaikki päin helvettiä, jos neljän vuoden välein suuntaa vaihdetaan, niin kuin paskimmissa kiekkoseuroissa konsanaan.

Itse näen oikeudenmukaisuuden olevan kaiken perusta ja vaikka tuossa edellä asiaa jo sivuttiin, niin minusta oikeudenmukaisuuden määritelmä ei ole se miltä minusta tuntuu, vaan se millä lakipykälillä kulloinkin toimitaan. Niin kauan kuin niitä lakeja ei ole lyöty lukkoon, niin yhtä kauan niistä voi käydä keskustelua, että mitä siinä laissa tulee ottaa huomioon. Se miten sen jälkeen toimitaan, perustuu sitten siihen läpimenneeseen lakiin.

Toki lakimuutosehdotuksia kuukletellaan kilvan perustuslakivaliokunnassa, ettei kaikki paska läpi pääse.

Muutenhan kaikki on mahdollista. Enemmistö päättää, että nyt otetaankin kuolemanrangaistus käyttöön, koska meitä on enemmän - ihan niinkö pikkasen karrikoiden.


Kyllä täällä pitää lähteä keskusteluun paljon rakentavammin. Minusta jopa Sipilä lähti huomattavasti fiksummin tätä työmarkkina-aluetta rakentamaan ja lupsakalla oulun murtteella se muutos menikin jotenkin läpi ja olotila oli kautta kentän, että nyt lusitaan joku aika tätä kunhan saadaan laivaa käännettyä. Neuvottelemalla ja rakentavalla keskustelulla tilanne olisi voinut olla ihan eri.

Nyt heti kikyn läpi mentyä alettiin vaatimaan lisää toimia, ettei tämä riitä mihinkään. Ihan niin kuin nyt esim. Ranskassa tupataan toimimaan. Jokainen joka on fransmannin kanssa sopimuksia vääntänyt, tietää, että kinat alkavat vasta allekirjoitusten jälkeen. Ei kukaan sellaista touhua jaksa.

Ihan turha sinne liitoille on lisää bensaa liekkeihin kaataa. Kaupantekoa tämän pitäisi olla ja fiksua neuvottelua.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän tuo valinta on itse kunkin tehtävä, myös poliitikon. Vai näkisitkö, että jokaisen poliitikon tulisi kuunnella vain asiantuntijoita, jotka on valinnut Jatkoajan nimimerkki masaman?

Tämä näin ottamatta kantaa Satosen valintoihin.
Nythän se on hyvin nähtävissä, että kun politiikot kuuntelevat lähinnä vain lobbareita, niin tähän nyt sitten on ajauduttu. Kyllä mä ison vastuun annan monille hallituksille, sekä ihan puhtaasti puolueille, että tilanne on huonoksi päässyt, ja tässä kohtaa on ihan turhaa asemoitua siihen, että kuka vallassa on ollut.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
PAM haluaa, että kauppojen hyllyt on tyhjänä hiihtolomaviikon kynnyksellä. Viikon 7 ke-to-pe kaupan alan logistiikkakeskukset lakkoilee.

Lidlin jakelukeskuksessa työssä ollessani sain huomata, että lakko ei toimintaan vaikuta juuri millään tavalla. Niihin hommiin löytää kortistosta helposti vuokratyöläisiä lyhyeen keikkaan ja esimiehet hoitaa vaativammat työt. Vaikutus kauppoihin on oleva minimaalinen.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Lidlin jakelukeskuksessa työssä ollessani sain huomata, että lakko ei toimintaan vaikuta juuri millään tavalla. Niihin hommiin löytää kortistosta helposti vuokratyöläisiä lyhyeen keikkaan ja esimiehet hoitaa vaativammat työt. Vaikutus kauppoihin on oleva minimaalinen.

Tuskin vaikuttaa kauheasti nytkään. Se mitä PAM ja ay-mafia haluaa on eri asia kuin mitä todennäköisesti tulee tapahtumaan.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Tuskin vaikuttaa kauheasti nytkään. Se mitä PAM ja ay-mafia haluaa on eri asia kuin mitä todennäköisesti tulee tapahtumaan.
Se on valitettavasti juuri näin. Pam edustaa alaa mihin on helppo työllistyä kun työt ei ole mitään ihan haastavimmasta päästä. Varastohommiin keräilyyn sopii lähes kuka tahansa nimittäin.

Pikkuisen eri asia jos vaikka sähkömiehet menee lakkoon niin niihin töihin ei ammattitaitoisia tekijöitä tuosta vain löydykään. Ne kun on jo kaikki jossakin töissä eikä kortistossa ammattilaisia makaa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Sama jatkuu, ovat ajaneet nyt tilanteen siihen, että tuosta ei pääse AY ulos ilman, että tämä päätyy lainsäädännön voimaantuloon tai keskusteluiden aloittamiseen. Toivon ensimmäistä, koska toinen vesittää kaikki mahdolliset muutokset ja minkäänlaisen oikaisun tähän vuotavaan paattiin.

Lisäksi vaihtoehto kaksi pitäisi maksimimäärän ihmisiä edelleen siinä luulossa, että ei ensisijaisesti pidä itse huolehtia omista asioistaan, vaan ulkoistaa ne ehdoitta ay:lle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös