Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 302
  • 15 505

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eikö lakkovahdit yleensä painota, että eivät ole estämässä ketään saapumasta töihin, vaan ohjeistamassa ja keskustelemassa? Nythän Nesteen pääluottamuskyrpä "jyrähtää" iltapäivälehdessä, et ovat pitämässä huolta, ettei kukaan ylimääräinen saavu työpaikalle.
Mitähän ne meinaa tehdä, jos joku vaan pokkana kävelee portista läpi.
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ylen aamu pyörii taustalla.
Jäärät toistelemassa valmiiksi opeteltuja fraaseja, joihin eivät taida itsekään uskoa.
"Järkyttäviä leikkauksia".

Tuollaista yleishaitallista toimintaa ei pitäisi kenenkään joutua verorahoilla sponsoroimaan.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jep, vaalien galluppeja tehdessä menee ihan arvailuksi mitä loput miljoonat suomalaiset äänestävät kun gallupin otanta on sen muutama tuhatta.
Kyllä minä tilastotieteestä ymmärrän, enkä selännemäisesti ihmettele miksei minulta tai kavereilta ole kysytty asiaa. Toki paljon mahdollista, että minutkin on tuonne tilastoitu. En vain muista olinko tuohon aikaan Terveystalon työterveysasiakas ja minä päivinä olin saikulla, vai olinko ollenkaan.

Puolen miljoonan ihmisen otanta on toki suuri ja kertoo yleisestä trendistä, mutta tutkimuksessa ei eritelty poissaolojen syytä.
Kyllähän krapula- ja/tai laiskuussaikuttajia varmasti löytyy, mutta yhtä lailla tilastoon voi vaikuttaa viikonlopun sairastelut ja täten perjantain ja maanantain poissaolot.
Ei se kovin tavatonta taida olla, että torstaina sairastuu, perjantain on poissa töistä ja maanantaina taas rivissä. Siinä mielessä turha niputtaa perjantain tai maanantain sairauspoissaolot omaksi lomaksi.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Olisihan julkinen liikenne voinut olla lakossa torstaina, kuten viimeksi. Syynä tälle on mielenosoitus tänään Senaatintorilla. Joku kyyninen voisi todeta, että sieltä on hyvä lähteä kuppilan kautta viettämään pidennettyä viikonloppua. Matsiin pääsy huomenna vaikeutuu. Muuta vaikutusta lakolla ei ole minulle.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Taisi tuo Iltalehden uutinen vuodelta 2013 olla ainut tilasto minkä löysit tukemaan omaa mielipidettäsi. Reilussa kymmenessä vuodessa työelämä ja tätä myöten sairauslomat ovat voineet muuttua.

Jutusta lainattua:



Kolmanneksen jälkeen jää vielä kaksi kolmasosaa. Maanantain luvuista tuossa uutisessa ei ollut muuta mainintaa, kuin että se on määrällisesti toiseksi suurin yksittäinen sairauslomapäivä. Muiden päivien osalta en uutisessa nähnyt jakaumaa lukujen osalta. Tämän yli kymmenen vuotta vanhan tutkimuksen pohjalta ei siis voi päätellä, että suurin osa on saikulla perjantaisin ja maanantaisin. Varsinkaan näin vuonna 2024.
Näille sinun perjantain sairastumisille ja viikonlopun terveenä oloille ei taida löytyä muuta kuin sinun oma mutusi.

E: Lisättäköön vielä, että tuo Iltalehden uutisessa oleva tilasto on Terveystalon tekemä tutkimus on noin puolen miljoonan palkansaajan otannalla. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2013 Suomessa oli palkansaajia 2 457 000. Eli lähes kahden miljoonan palkansaajan kohdalta tilastoja ei ole, joten arvailuksi menee onko jakauma saikkupäivien osalta samanlainen.
Sovitaan niin, että se on sitten minun oma mutuni perustuen 10 vuotta vanhoihin tilastoihin ja tein väärin kun referoin sitä. Nöyrimmät anteeksipyyntöni siitä sinulle.
Minulla on opiskelujeni jälkeen työelämää nyt vähän alle 40 vuotta takana, joten jotain minäkin olen vuosien varella nähnyt liittyen noihin ns. pystypäiviin ihan käytännön tasolla.
Mutta antaa olla, kun sinä kuitenkin tiedät asiat paremmin.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sovitaan niin, että se on sitten minun oma mutuni perustuen 10 vuotta vanhoihin tilastoihin ja tein väärin kun referoin sitä. Nöyrimmät anteeksipyyntöni siitä sinulle.
Minulla on opiskelujeni jälkeen työelämää nyt vähän alle 40 vuotta takana, joten jotain minäkin olen vuosien varella nähnyt liittyen noihin ns. pystypäiviin ihan käytännön tasolla.
Mutta antaa olla, kun sinä kuitenkin tiedät asiat paremmin.
En tiedä sen paremmin, sen takia en kirjoittelekaan omia väittämiäni, kun en tiedä totuutta asioista. Varsinkin tänä aikana, kun internetistä löytää kattavasti tietoa lähes joka asiasta. Ostaisin väitteesi paremmin, jos sairauspoissaoloista, -päivistä ja syistä olisi tuoreita tilastoja saatavilla.

Vaikka sinulla mittava työura onkin, niin ei se välttämättä kerro yhtään mitään Suomen työmarkkinatilanteesta tai sairauspoissaoloista.
Minä olen työurani aikana nähnyt absolutisteja, jotka ovat maanantaina tai perjantaina sairauslomalla. En silti ole täällä tai muuallakaan väittämässä, että kukaan ei olisi krapulan tai ryyppäämisen takia poissa töistä. Oma näkemys on yleensä hyvin subjektiivinen, se kun ei välttämättä kerro yleisestä tilanteesta, vaan omista havainnoista.

Toki, jos olet työskennellyt näiden tilastojen parissa, tai esimerkiksi työterveydessä kirjoittanut jatkuvalla syötöllä krapulasaikkuja, niin ymmärrän kantaasi paremmin.
 

Jyskälä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Synkkää kyllä on joidenkin suhtautuminen tavallisiin työntekijöihin ja heidän oikeuksiinsa. Juuri tuollaisen ajattelun takia näitä lakkoja tarvitaan. Täysi tuki lakoille ja mielellään vähän rajumpiakin toimia hallituksen toimia vastaan!

Julkisen liikenteen ja kaupanalan lakot haittaavat myös omaa elämää hiukan, mutta hyvän asian puolesta siinä taistellaan.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Synkkää kyllä on joidenkin suhtautuminen tavallisiin työntekijöihin ja heidän oikeuksiinsa. Juuri tuollaisen ajattelun takia näitä lakkoja tarvitaan. Täysi tuki lakoille ja mielellään vähän rajumpiakin toimia hallituksen toimia vastaan!

Julkisen liikenteen ja kaupanalan lakot haittaavat myös omaa elämää hiukan, mutta hyvän asian puolesta siinä taistellaan.

Kuka täällä on ollut niitä tavallisia työntekijöitä vastaan, kun ainakin itse olen juuri sellainen tavan tallaaja? Henkilökohtaisesti koen tilanteen niin, että tässä ollaan lopulta juuri heidän (meidän) puolella, kun rakenteita keventämällä saadaan pidettyä hyvinvointiyhteiskunta ehkä jonkinmoisessa kuosissa myös tulevaisuudessa. Keinoista voidaan olla montaa mieltä, mutta eiköhän kaikki oikeasti tiedosta tilanteen vakavuuden ja sen, että jokaisen tulisi kyetä tinkimään jostakin. Ja ne osingot verolle myös perkele, jos joku minulta kysyy. Ja yritystuet tarkasteluun, samalla kun räjäytetään koko asumistukihimmeli.

Edit. Olipa paljon kirotusvireitä.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Kuka täällä on ollut niitä tavallisia työntekijöitä vastaan, itse olen juurikin sellainen tavan tallaaja? Itse ainakin koen niin, että tässä ollaan lopulta juuri heidän puolellaan, kun rakenteita keventämällä saadaan pidettyä hyvinvointiyhteiskunta ehkä jonkinmoisessa kuosissa myös tulevaisuudessa. Keinoista voidaan olla montaa mieltä, mutta eiköhän kaikki oikaseti tiedsta tilanteen vakavuuden ja sen, etät jokaisen tulisi kyetä tinkimään jostakin. Ja ne osingot verolle myös perkele, jos joku minulta kysyy. Ja yritystuet tarkasteluun, samalla kun räjäytetään koko asumistukihimmeli.
Tämäpä tämä. Kaikki tunnustavat sen tosiasian että jotain pitää tehdä. Mutta sitten kuitenkaan mitään ei saisi tehdä jos se osuu omalle kohdalle. Jostainhan se on aloitettava, ottamatta kantaa sen kummemmin näiden nyt pöydällä olevien keinojen puolesta tai niitä vastaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En tullut eilen ajatelleeksi, että tänään on lakko enkä tajunnut hamstrata ruokaa. Kävin siis äsken ruokakaupassa. Maksoin itsepalvelukassalla.

Omalla pikkukylällä on S-market ja K-market. S on auki yhden vuoron verran kuuteen asti. K normaali aukioloajalla kun yrittäjävetoinen. Ajattelin ihan siitä ilosta käydä illalla kaupassa vaikka en oikeastaan mitään tarvitsekaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Tässä myös hyvä muistaa se, että esimerkiksi Saksassa, Britanniassa, Hollannissa poliittiset lakot ovat täysin kiellettyjä. Ranskassa ja Belgiassa ne ovat käytännössä eläkeuudistuksia lukuunottamatta kiellettyjä. Ruotsissa ja Norjassa lakot ovat käytännössä kiellettyjä ja ainoastaan lyhytkestoinen prostestiluonteinen toiminta sallittua. Myös Tanskassa poliittinen lakko-oikeus on hyvin rajoitettu ja vaatii kohtuullista työsuhteiden kannalta ymmärrettävää syytä.

Edes Suomessa kaikki henkilöt eivät saa osallistua poliittiseen lakkoon. Kunnan ja valtion virkamiehet, eli esimerkiksi poliisit, upseerit, virkasuhteiset opettajat ja lääkärit eivät voi laillisesti osallistua poliittiseen lakkoon.

Itse en ajattelisi niin, että näissä maissa tai näissä viroissa jotenkin ylitsepääsemättömästi syrjittäisi kansalaisia tai heiltä jollain tapaa vietäisi perusoikeuksia pois. Nämä ovat myös valtioita jotka kelpaavat meille esimerkiksi monessa muussa asiassa, niin tietty rusinapulla efekti tässä huokuu.

Lopulta kuitenkin poliittisissa lakoissa on kyse siitä, että hyvin pieni joukko ihmisiä haluaa pitää kiinni omasta poliittisesta ei-demokratisesta vallasta masinoimalla suuren joukon ihmisiä vastustamaan hyvin pientä joukkoa ihmisiä jotka ovat demokraattisesti valittu toimimaan poliittisessa päätöksenteossa. Näin toimiessaan tämä pieni joukko ei-demokratisesti valittuja ihmisiä ulkoistaa myös vastuun ja kustannukset kolmansille osapuolille.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö lakkovahdit yleensä painota, että eivät ole estämässä ketään saapumasta töihin, vaan ohjeistamassa ja keskustelemassa? Nythän Nesteen pääluottamuskyrpä "jyrähtää" iltapäivälehdessä, et ovat pitämässä huolta, ettei kukaan ylimääräinen saavu työpaikalle.

Kuulostaa aika arveluttavalta kertoa estävänsä ketään saapumasta töihinsä.
Olisi varmaan aika mielenkiintoinen aamu, jos joku seisoisi oven edessä ja ilmoittaisi minulle etten saa tulla töihin koska olemme lakossa. Suattaapi olla että puhumalla selvittäisiin ja suattaapi olla ettei puhumalla selvittäisi.

Tänäänkin töissä iloisena, luonnollisesti.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö lakkovahdit yleensä painota, että eivät ole estämässä ketään saapumasta töihin, vaan ohjeistamassa ja keskustelemassa? Nythän Nesteen pääluottamuskyrpä "jyrähtää" iltapäivälehdessä, et ovat pitämässä huolta, ettei kukaan ylimääräinen saavu työpaikalle.

Kuulostaa aika arveluttavalta kertoa estävänsä ketään saapumasta töihinsä.
Tuolle voisi nokkelasti vastata, että ei sinne tehdasalueille normaalipäivänä ainakaan kukaan ulkopuolinen saapastele. Ja voihan joku työntekijä työvuoronsa ulkopuolella hakea jotakin unohtunutta omaisuuttaan työpaikaltaan niin pidättelettekö sitäkin ylimääräistä.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Synkkää kyllä on joidenkin suhtautuminen tavallisiin työntekijöihin ja heidän oikeuksiinsa. Juuri tuollaisen ajattelun takia näitä lakkoja tarvitaan. Täysi tuki lakoille ja mielellään vähän rajumpiakin toimia hallituksen toimia vastaan!

Julkisen liikenteen ja kaupanalan lakot haittaavat myös omaa elämää hiukan, mutta hyvän asian puolesta siinä taistellaan.


En usko, että ne [lakot] edistävät oikein mitään järkevää tai hyödyllistä asiaa, Mäkelä tylytti Ylellä.

Hänen mukaansa kyse on mielenosoittamisesta, joka ei johda mihinkään.

– Lakkoillaan siinä määrin, kun hyväksi katsotaan ja sen jälkeen mennään eteenpäin hallituksen linjalla, hän sanoi.

Mäkelä arveli, että lakkojen pitkittyminen tai mahdollinen yleislakko saisi ammattiyhdistysliikkeiden jäsenet lopulta kyseenalaistamaan koko työtaistelutoimien mielekkyyden.

– Siinä kohtaa moni työntekijä saattaa alkaa miettimään, minkä takia tässä loppujen lopuksi lakkoillaan ja esittämään ikäviä kysymyksiä liiton suuntaan, kun alkaa lakkokassa palamaan pohjaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varsin laimeaksi näyttää jäävän lakon mielenilmauksellinen puoli. Joku 50 000 marssimassa olisi jo jotain, mutta huomioiden kuinka moni tänään ja huomenna on vapaalla, onhan tuo Senaatintorin "tuhansia" aika kesy.

Sitä vastoin kansalaisaloite poliittisten lakkojen kieltämiseksi on eilen ja tänään trendannut isosti ja veikkaisin vaadittavat 50 000 täyttyvän vielä tämän viikon aikana.

 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Myönnän tippuneeni rahtusen kun menin lukemaan Iltalehden live seurantaa lakon etenemisestä. Viimeinen päivitys ollut ennen kymmentä aamulla koska
9:41
Iltalehden lakkokierros päättyykin aamupäivän osalta tähän toisin kuin aiemmin ilmoitimme. Alun perin lakkoilijoille oli järjestetty makkaranpaistoa kello 9.45, mutta saamiemme tietojen mukaan kuskit olivatkin poistuneet paikalta järjestämään saunailtaa.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoinen kalenterivuosi tulossa, kun Teknologiateollisuuden työehtosopimukset loppuvat tämän vuoden lopulla ja mm. KVTES ja PAM:in alaiset työehtosopimukset ensi vuoden alussa. Eiköhän nämä lakot ole osittain ainakin neuvotteluasemien hakua niihin neuvotteluihin.
Jos palkaton sairausloma runnotaan läpi lakiin, niin ainakaan noilla aloilla ei tarvitse odotella palkankorotuksia tai muidenkaan ehtojen paranemista, koska työnantajapuoli voi käyttää vipuvartena palkattoman sairauslomapäivän lisäämistä TES:iin, tai sitten olla lisäämättä sitä sinne, mutta jostain muusta työntekijäpuolen on tingittävä.

Toivotaan korkojen laskun jatkuvan ja ostovoiman paranevan sitä myöden, koska tulevat TES-neuvottelut eivät todennäköisti suju kovin sopuisissa merkeissä, eikä työntekijöiden ostovoimaa ainakaan saada parannettua. Laski hallitus tuloveroprosenttia yhdellä prosentilla, että jotain sentään ostovoiman parantamiseen.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mielenkiinnolla odotetaan päivän mielenosoitusta. Hirtetäänkö Orpo-nukke? Näkyykö punalippuja? Näkyykö Palestiinan lippuja? Onko Haavisto mukana?
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Mielenkiintoista on ollut lukea, että lakkovahdit ovat tehneet listoja henkilöistä, jotka menevät töihin. Siinä sorrutaan samalla rikokseen, mutta eipä se edes yllätä liittojen taholta, heidän omiensa valvontamekanismit ovat aika huterat. Painostus on ollut kovaa ja se oli sitä jo viime keväänä. Tämä on varmasti osasyynä siihen, että liittojen jäsenmäärät laskevat. Vaikka itsekin olen nähnyt sen painostuksen ja työajalla tehdyn värväyksen, jota ei saisi tehdä ja siihen tietysti puututaan, niin esim. tämä lakkovahtien tekeminen on pysynyt aina sovituissa raameissa.
 

Big Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, IPK, Manchester United, San Jose Sharks, NFL
Varsin laimeaksi näyttää jäävän lakon mielenilmauksellinen puoli. Joku 50 000 marssimassa olisi jo jotain, mutta huomioiden kuinka moni tänään ja huomenna on vapaalla, onhan tuo Senaatintorin "tuhansia" aika kesy.

Sitä vastoin kansalaisaloite poliittisten lakkojen kieltämiseksi on eilen ja tänään trendannut isosti ja veikkaisin vaadittavat 50 000 täyttyvän vielä tämän viikon aikana.

Pitääkin tuo mennä allekirjoittamaan, meinasi päästä unohtumaan. Kiitos että jaoit tänne.
 

Oadie

Jäsen
Mielenkiinnolla odotetaan päivän mielenosoitusta. Hirtetäänkö Orpo-nukke? Näkyykö punalippuja? Näkyykö Palestiinan lippuja?
Palestiinan lippuja näkyi ja siihen liittyviä iskulauseita. Fiksuja "Haistakaa paska" kylttejä näyttää löytyvän myös. Punalippuja ei kuvissa vielä näkynyt. Jäteautojen lakkoileva porukka lähti Iltalehden mukaan saunaan vetämään keittoa. Huikea lakko. Kaikki viimeistään maanantaina töihin muutaman satasen köyhempänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös