Mulla on vuosittain muutama parin päivän sairausloma ja olisin ihan yhtä lailla pois, jos en saisi palkkaa. Kaikilla ei ilmeisesti ole varaa tuohon.Toki näin, mutta omasta työhistoriasta suurin osa ollut sitä, että mennään kesäkuumalla 20 asteen pakkaseen ja talvella hikoillaan lämpimässä ennen kuin mennään ulkokeliin.
En nyt ihan tosissani väitä, etteikö normaalit ihmiset sairastaisi kerran-kaksi vuodessa, mutta aika sakeaa itkeä, kun työnantaja ei kaikkien mielestä ole palkanmaksuvelvollinen työntekijän sairastaessa. Jumalauta, palkka on korvaus siitä, että tehdään tuottavaa työtä. Sairastaminen ei ole sitä. Ikävää toki, mutta miksi siitä kuuluu saada palkkaa?
@MENTALSPORT, pääosin olen tehnyt suorittavaa työtä, enkä pysty nykyäänkään tekemään etätyötä.
Varmasti eri aloilla tapahtuu erilaisia asioita, mutta erittäin suurena työllistäjänä voin kertoa, että iso osa näistä työssä tapahtuvista vammoista johtuu työntekijän huolimattomuudesta ja työtehtävän väärästä ohjeiden vastaisesta suorituksesta. Nämä johtuvat taas usein siitä, että on paljon rutiininomaisia tehtäviä ja unohtuvat ne ohjeet ja huolellisuus. Tämä on ymmärrettävää enkä syytä työntekijöitä siitä, mutta viikoittain näitä tutkivana uskallan sanoa, että reilusti yli puolet näistä olisi vältettävissä.
Miksi AY-liike vastustaa tätä sinänsä typerää eka sairauspäivä palkattomaksi -lakia, jos kerta sen voi sopia tessissä erikseen muutenkin, kuten olen Satosen puheista ymmärtänyt?
Nykyisellään lainsäädäntö lähtee siitä, että työssä käyvää ihmistä ei taloudellisesti rangaista lyhyestä sairastumisesta. Hallituksen suunnitteilla oleva lainsäädäntö lähtee siitä, että tilanne muuttuu.Toisaalta miksi hallitus sitten ajaa sitä lakia?
Siksi, että ei tultaisi työpaikalle tartuttamaan muita, ja työpaikan kokonaissaikkumäärä jäisi alhaisemmaksi, eli TUOTTAVAA työtä tehdään tällöin enemmän. Lisäksi kukin sairastunut toipuu keskimäärin nopeammin, jos malttaa jäädä ajoissa saikulle, eikä tuhnaa ensin 1-2 päivää puolikipeänä ennen kuin voimat loppuu tai on jo niin sairas, ettei kehtaa töihin mennä enää. Ja vielä kolmanneksi se on työnantajalta yksi hyvä tapa pitää huolta työntekijöistään.En nyt ihan tosissani väitä, etteikö normaalit ihmiset sairastaisi kerran-kaksi vuodessa, mutta aika sakeaa itkeä, kun työnantaja ei kaikkien mielestä ole palkanmaksuvelvollinen työntekijän sairastaessa. Jumalauta, palkka on korvaus siitä, että tehdään tuottavaa työtä. Sairastaminen ei ole sitä. Ikävää toki, mutta miksi siitä kuuluu saada palkkaa?
.
Selvää lienee, että läpi vietynä tämä laki takaa sen, että seuraavissa neuvotteluissa työnantajapuoli haluaa sen sopimuksiin tai sitten siitä pitää "maksaa" jotain muuta. Satosen jekutusyritys olisi naurettava, jos ei olisi niin perseestä.Miksi AY-liike vastustaa tätä sinänsä typerää eka sairauspäivä palkattomaksi -lakia, jos kerta sen voi sopia tessissä erikseen muutenkin, kuten olen Satosen puheista ymmärtänyt?
Entäs sitten kun työssä hajoaa jokin kone, laite tai ohjelmisto tms? Pitäisikö palkanmaksu keskeyttää heti niiltä joiden työtä tuo koskee?Jumalauta, palkka on korvaus siitä, että tehdään tuottavaa työtä. Sairastaminen ei ole sitä. Ikävää toki, mutta miksi siitä kuuluu saada palkkaa?
@erku vastasikin edellä jo hyvin, mutta vielä vähän lisää. Monessa työehtosopimuksessa on jo määritelty sairaslomapäivien korvauksista. Kaikissa sopimuksissa sitä ei kuitenkaan ole tehty ja myös sopimuksettomilla aloilla laki menisi suoraan käytäntöön.Miksi AY-liike vastustaa tätä sinänsä typerää eka sairauspäivä palkattomaksi -lakia, jos kerta sen voi sopia tessissä erikseen muutenkin, kuten olen Satosen puheista ymmärtänyt?
Helsingissä on tähän keksitty jo ratkaisu. Sairausloma kirjoitetaan suoraan ajanvarauspuhelun perusteella ja toimitetaan digitaalisesti. Suuri hyöty varmasti työnantajalle tuollaisesta todistuksesta.Voin sanoa ihan suoraan että aiemmassa työpaikassa kun asia oli noin hoidettu niin jo siitä että joutuu useammaksi tunniksi lähteä sitä saakelin paperia sieltä hakemaan niin ei sieltä koskaan pelkästään sen päivän sairaslomalla tultu pois.
Ei, se on työnantajasta johtuvaa, toisin kuin lentsu.Entäs sitten kun työssä hajoaa jokin kone, laite tai ohjelmisto tms? Pitäisikö palkanmaksu keskeyttää heti niiltä joiden työtä tuo koskee?
No paskataudissa tai korkeassa kuumeessa helpottaa työntekijän elämää, mutta jos niitä saikkuja tuntuu olevan epäilyttävästi niin työnantajan pitää varmaan puuttua asiaan.Helsingissä on tähän keksitty jo ratkaisu. Sairausloma kirjoitetaan suoraan ajanvarauspuhelun perusteella ja toimitetaan digitaalisesti. Suuri hyöty varmasti työnantajalle tuollaisesta todistuksesta.
Montako päivää luulet minun lakkoilleen 25 vuoden työuran aikana? Vihje: Pyöreä luku.Ei, se on työnantajasta johtuvaa, toisin kuin lentsu.
Tuossa joku painotti työntekijän hyvinvointia. Lakkoilu ilmeisesti sitten on toisinpäin toimimista. Ei, vaan joillakinhan on vain oikeuksia ilman velvollisuuksia.
En nyt tiedä miksi kuvittelit minun viitanneen sinuun tai ylipäätään yksittäiseen henkilöön.Montako päivää luulet minun lakkoilleen 25 vuoden työuran aikana? Vihje: Pyöreä luku.
Entäs sitten kun työssä hajoaa jokin kone, laite tai ohjelmisto tms? Pitäisikö palkanmaksu keskeyttää heti niiltä joiden työtä tuo koskee?
No joo, pieni filosofinen näkemys- ja ilmeisesti kokemuserokin meillä tässä on. Mun mielestä jokin laite tai ohjelmisto voi mennä epäkuntoon ihan yhtä sattumanvaraisesti kuin tekniikan kanssa symbioosissa operoiva homo sapiens.Ei, se on työnantajasta johtuvaa, toisin kuin lentsu.
En tiedä millä alalla olet, mutta jos joudut viikottain tutkimaan vammoja tai edes huolimattomuuden ja työohjeiden vastaisesta toiminnasta johtuvia asioita, niin ei teillä ole kyllä prosessit tai työnjohto kunnossa. Itse olen ollut vetämässä isoa organisaatiota sisältäen ison konepajan, ja meillä olisi ollut katastrofi jos viikottain olisi noiden asioiden kanssa joutunut painimaan. Työtapaturmissa meillä oli 0 tavoite (ja aika lähelle päästiin) eikä edes läheltä piti tilanteita sattunut viikottain. Itse johtajana pidin sitä erittäin tärkeänä asiana, että meillä oli turvallista työskennellä. Toki myös työntekijöillä on asiaan velvollisuus ja vaikutus.Varmasti eri aloilla tapahtuu erilaisia asioita, mutta erittäin suurena työllistäjänä voin kertoa, että iso osa näistä työssä tapahtuvista vammoista johtuu työntekijän huolimattomuudesta ja työtehtävän väärästä ohjeiden vastaisesta suorituksesta. Nämä johtuvat taas usein siitä, että on paljon rutiininomaisia tehtäviä ja unohtuvat ne ohjeet ja huolellisuus. Tämä on ymmärrettävää enkä syytä työntekijöitä siitä, mutta viikoittain näitä tutkivana uskallan sanoa, että reilusti yli puolet näistä olisi vältettävissä.
Ei ole, vaan palkka on korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Tuottavuus taas sitten muodostuu tehokkaista työjärjestelyistä, motivoituneista työntekijöistä ja erilaisista työelämän pelisäännöistä joissa sekä työnantaja ja työntekijä joustavat, mutta jos sairastamista mietitään pelkästään tuottavuuden kannalta voidaan miettiä esimerkiksi seuraavia skenaarioita:Jumalauta, palkka on korvaus siitä, että tehdään tuottavaa työtä. Sairastaminen ei ole sitä. Ikävää toki, mutta miksi siitä kuuluu saada palkkaa?
Niin no siis saa. Muttei niin että sairastut ja tulee puhelu ettei tartte tulla enää. Itsekin sain monoa lopulta kun olin ollut vitun monta päivää pois töistä ja korvaavaa työtä ei ollut tarjolla.Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuo, koska se on bullshittiä. Tietyin reunaehdoin se nimittäin on irtisanomiseen oikeuttava syy.
E: @ultrar ehtikin jo avata asiaa.
Ihan vain kun juuri olin viitannut hyvinvointiin.En nyt tiedä miksi kuvittelit minun viitanneen sinuun tai ylipäätään yksittäiseen henkilöön.
Kovasti usein painotetaan työntekijän hyvinvoinnista huolehtimista erinäisissä yhteyksissä. Toki tärkeää, mutta junan olisi syytä mennä molempiin suuntiin.
Minusta oli ihan surkuhupaisaa, kun eräs jyväskyläläinen yhtiö tarjosi henkilökunnalleen perinteisen joululounaan 13.12.2023 ja samainen henkilökunta aloitti poliittisen lakon 14.12. Oikeuksia ilman velvollisuuksia.
Voit uskoa tilanteen olevan hyvin erilainen eri aloilla. Prosessiteollisuutta ei voi verrata jonnekin, jossa päivittäin käsitellään satoja lavoja tavaraa, tuhansia asiakkaita ja satoja työntekijöitä. Me puhumme kahdesta aivan eri maailmasta. Otetaan nyt esimerkkinä vaikka tasokärryn käyttö, niin joskus vain kokeneellekin työntekijälle voi käydä, että vetää sitä ja se osuu jalkaan vaikka ohje on, että sitä saa vain työntää. Vaikka tapaturma olisi pieni eikä edes aiheuta poissaoloja, niin silti tehdään tutkinta tapahtuneesta, mikä onkin oikein. En siis todellakaan osta näkemystäsi, oikeastaan edes pienemmässä määrin. Olen pahoillani jyrkästä näkemyserosta.En tiedä millä alalla olet, mutta jos joudut viikottain tutkimaan vammoja tai edes huolimattomuuden ja työohjeiden vastaisesta toiminnasta johtuvia asioita, niin ei teillä ole kyllä prosessit tai työnjohto kunnossa. Itse olen ollut vetämässä isoa organisaatiota sisältäen ison konepajan, ja meillä olisi ollut katastrofi jos viikottain olisi noiden asioiden kanssa joutunut painimaan. Työtapaturmissa meillä oli 0 tavoite (ja aika lähelle päästiin) eikä edes läheltä piti tilanteita sattunut viikottain. Itse johtajana pidin sitä erittäin tärkeänä asiana, että meillä oli turvallista työskennellä. Toki myös työntekijöillä on asiaan velvollisuus ja vaikutus.
Ei varmaan kannattaisi sitten rangaista, ja voisi vaikka laittaa tuon kiintiön sinne lakiehdotukseen. Mutta kun ei tule korvaavia ehdotuksia, niin hallitus on pakotettu toimimaan(copyright Satonen).Hallitus eikä kukaan muukaan ole varmaankaan halukas rankaisemaan niitä, jotka pelaavat rehellistä peliä.
Sen sijaan ongelmana ovat ne päihdeongelmaiset tai työtä vieroksuvat yksilöt, jotka ovat väärinkäyttäneet nykyistä järjestelmää ja heidät tässä halutaan kuriin.
Satonen vaikuttaa kyllä persoonana sellaiselta, että hän taitaa enemmän nauttia tästä konfliktista, kuin että etsisi oikeasti ratkaisua. Se on sitten eri asia, mitä mieltä hän oikeasti on, mutta tämänlaisen vaikutelman miehestä saa.Ei varmaan kannattaisi sitten rangaista, ja voisi vaikka laittaa tuon kiintiön sinne lakiehdotukseen. Mutta kun ei tule korvaavia ehdotuksia, niin hallitus on pakotettu toimimaan(copyright Satonen).
Hallitus eikä kukaan muukaan ole varmaankaan halukas rankaisemaan niitä, jotka pelaavat rehellistä peliä.
Sen sijaan ongelmana ovat ne päihdeongelmaiset tai työtä vieroksuvat yksilöt, jotka ovat väärinkäyttäneet nykyistä järjestelmää ja heidät tässä halutaan kuriin.