Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 517 154
  • 15 665

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Noo, vähän piti ylimääräisiä höyryjä päästellä kun täällä alkaa olla toisilla "hieman" hommat laukalla asian suhteen. En minäkään varsinaisesti sitä lakkoilua hyvällä katso, mutta tätä ketjua kun lukee, niin alkaa tuntumaan siltä että voisivat ihan vittuillessaan pitää vielä muutaman viikon kiinni satamia niin ehkäpä se asia tulisi selväksi, että ihan tärkeitä hommia tässä tehdään yhteiskunnan kannalta. Ja todellakin olisi tämä viimeisin sovintoesitys hyväksyä, siitä olen samaa mieltä. Tässä on vähän sellainen ikävä homma, että kun näitä korkeampia korotuksia haetaan, niin seuraavalla kierroksella toiset liitot hakevat AKT:n korotuksia kiinni ja sittenhän se pohjainflaation oravanpyörä on valmis. Malttia ja järkeä pitäisi nyt löytyä kaikilta, työntekijöiltä ja elinkeinoelämältä. Tämä omana mielipiteenä tästä asiasta.

Joo, ja onhan se valtava kokonaisuus, kun miettii mitä kuljetusalaan kaikkinensa kuuluu. Eikä esim. meiltä/meillekään päin mitään liikkuisi, jos ei yhteistyö kuljetuspuolen kanssa sopimuksineen.toimisi. Kuskit ja muu logistiikka ne hoitelee, ja hyvin on hoitanutkin aika. Säällä kuin säällä.

Nämä lakot ja suuret/kalliit ongelmat vaan ovat niin haitallisia kaikelle, että väkisinkin kiristyksen makua on ilmassa. Varsinkin kun AKT ollut niin lakkoherkkä ja käyttää vähän hyväkseen haavoittuvaa ympäristöä. Mutta joo, eihän se yksittäisten logistiikka-ihmisten vika ole, vaan neuvottelijoiden. Toivottavasti pääsevät äkkiä sopuun, muuten tilanne pahenee liikaa monessa asiassa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä tämä AKTn argumentaatio on pettämätön, Kokko siis tiivistää tämän:

- Yleistä Suomen linjaa ei ole olemassakaan
- Haluamme täten samat korotukset kuin Saksan yleinen linja…miksi juuri Saksa, miksei Sambia

Joo-o
 
Viimeksi muokattu:

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä tämä AKTn argumentaatio on pettämätön, Kokko siis tiivistää tämän:

- Yleistä Suomen linjaa ei ole olemassakaan
- Haluamme täten samat korotukset kuin Saksan yleinen linja, miksi juuri Saksa, miksei Sambia

Joo-o
Tähän sopii hyvin vanha viisaus: AKT voi haluta vaikka naapurin muijaa, mutta ei se sitä saa. Näihin vaatimuksiin ei saa missään nimessä suostua, ei edes lähellekään. Kunpa vaan yhteiskunnan pinna kestäisi pistää vihdoin kunnolla kampoihin näille kiristäjille, muuten tästä AKT-kiristyspaskasta ei päästä ikinä eroon.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Mua vähän risoo ahneus, ja se tämän uuden Aina Kaikki Tänne puheenjohtajan vaatimuksissa on tullut ilmi, pitää ilmeisesti saada nimeä itselle tinkimättömänä neuvottelijana.

Vaarana tässä on vain se, että samalla aiheuttaa miljoona tappiot Suomalaisille yrityksille.
Olen satavarma että ALT ei tähän vaadittuun ylimitoitettuun korotukseen suostu, ja niin kauan kuin tämä kapinajengi ei sitä ymmärrä, lasku kasvaa joka päivä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omalta osaltani pitää sanoa, vaikka sinua lainasinkin alkuperäisessä viestissäni, niin ihan yleisellä tasolla kirjoitin asiasta.

Ollaan niin tasa-arvoisia ja ihmisoikeudet kaikille tilipitappidippadappa, mutta jos olet lukion käymätön rasvanäppi ja tienaat. Se on synneistä pahin. Ärsyttää, kun tienaavat viisi tonnia, eivätkä osaa kirjoittaa tai lukea. Eivät ainakaan laskea. Koska vain korkeakoulun käynyt saa tienata Suomessa.

Ja kyllä, olen itse käynyt lukion ja korkeakoulun, enkä kuulu minkäänlaiseen liittoon.
Täältä sivusta heitän, että a) tuotannollisen tai minkä hyvänsä prosessin kyky tuottaa kapitalisoitavaa lisäarvoa ja b) työntekijän ja ammattiryhmän kyky tuottaa lisäarvoa tuotannolliseen tai mihin hyvänsä prosessiin ovat peruslähtökohtia palkanmaksukyvylle ja tämän kohdistumiselle työntekijälle ja ammattiryhmälle. En muista olleeni töissä yhdessäkään yrityksessä, jossa palkanmaksaja miettii sitä, kuinka vähän tai paljon määrätyn tason työntekijälle tai tietylle yksittäiselle työntekijälle saa enintään maksaa, jos koulutustaso on enintään jotakin.

Ihmismieli on kateuteen taipuva, yksillä herkästi ja toisilla vähemmän. Kateelliset voivat kuitenkin miettiä satama-alan tulevaisuutta, jos ahtaajien koulutus- ja sivistystasoon nähden roimat liksat pohdituttavat.

Mitä ahtaajiin tulee, heillä on tehtävä, jossa työnantajaosapuolta voi palkkaneuvotteluissa kiristää jokseenkin kohtuuttomuuteen yltävillä taloudellisilla seurauksilla. Ahtaajien hallussa on pieni mutta välttämätön prosessivaihe isossa ja suurta taloudellista arvoa tuottavassa prosessikokonaisuudessa.

Näihin vuosikymmeniin saakka tuo ahtaajille kuuluva prosessivaihe on ollut hyvin rajallisesti automatisoitavissa. Tilanne on jo muuttumassa, ja automatisoitu lastinkäsittely etenee jatkossa yhä pienempiin satamiin. Ihmisiä tarvitaan jatkossakin, mutta matalan koulutustason lastinsiirtelijöitä tarvitaan jatkossa vähenevässä määrin. Tässä ei ole mitään kummallista eikä poikkeuksellista ajatellen tuotantotalouden ja logistiikan historiaa.

Ahtaajien palkkataso ei kaikilla areenoilla ole niinkään se asia, joka eniten vauhdittaa automatisaatiota. Isompia kysymyksiä ovat prosessien entistä parempi hallittavuus, ennakoitavuus ja virheettömyys, siis yleisesti ottaen kustannustehokkuus, ja silloin kun automaatiota on järkevintä hyödyntää. Toki myös pitkälle automatisoidun sataman toimintakyky ottaisi jotakin osumaa lakon aikana, ja lakkoilulla on muitakin kipupisteitä logistisissa prosesseissa. Yhtä kaikki, ahtaajatyön tarve vähenee jatkossa yhä useammassa lastinkäsittelypisteessä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Jos ne duunit on joka tapauksessa lähössä alta, niin eikö kaikkein järkevintä nimenomaan ole maksimoida se oma liksa kun sen hetken sitä tulee? Ei höpistä mitään lapsellisia Suomen etu juttuja tässä, kun ei se oikeasti ketään kiinosta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Vaarana tässä on vain se, että samalla aiheuttaa miljoona tappiot Suomalaisille yrityksille.
Olen satavarma että ALT ei tähän vaadittuun ylimitoitettuun korotukseen suostu, ja niin kauan kuin tämä kapinajengi ei sitä ymmärrä, lasku kasvaa joka päivä.

Meni jo, Metsäteollisuus yksistään ilmoitti tänään kokevansa päivittäin kymmenien miljoonien liikevaihdon iskut, kyse siis koko alasta. Aivan järjetöntä touhua.

Kokko on näköjään ekonomi, onkohan nyt kuullut vaikutuksista teollisuuteen, kun viikko sitten ei tiennyt niistä mitään.

Häirikkö. SAK yrittää kulisseissa varmasti saada kuriin, mutta ei auta
 
Viimeksi muokattu:

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mua vähän risoo ahneus, ja se tämän uuden Aina Kaikki Tänne puheenjohtajan vaatimuksissa on tullut ilmi, pitää ilmeisesti saada nimeä itselle tinkimättömänä neuvottelijana.

Vaarana tässä on vain se, että samalla aiheuttaa miljoona tappiot Suomalaisille yrityksille.
Olen satavarma että ALT ei tähän vaadittuun ylimitoitettuun korotukseen suostu, ja niin kauan kuin tämä kapinajengi ei sitä ymmärrä, lasku kasvaa joka päivä.
Niin, lähdetään siitä että ALT on kuljetus- ja liikennepalvelujen työnantajajärjestö, ei siis liity millään tavalla ahtaajiin vaan ahtaajien työnantajajärjestönä toimii Satamaoperaattorit.

Kumipyöräliikenteestä täällä ei ole juuri juttua ollutkaan, ei ole tosin ollut missään muuallakaan vaan ahtaajat vie kaiken huomion. Hyvä silti huomata että eräiden nimimerkkien toimesta kuljettajat saavat lokaa niskaansa siitä huolimatta, ehkä ne on ne pekkaset. Pekkaset pitäisi kuulemma pyyhkiä pois, kukaan ei vaan ole esittänyt että miten työajanlyhennysvapaa sitten toteutetaan sen jälkeen. Se on kuitenkin laissa mainittu oikeus jokaiselle työntekijälle, jokaisella allalla jollain tavalla toteutettu mutta pois ne pitäisi kuljettajilta saada. Aletaanko 2-viikkojaksoissa maksamaan ylitöitä sitten kun tulee 75 tuntia täyteen? No sehän ei taas käy, on liian kallista. Otetaan siis työaikapankki käyttöön? Otetaan vaan siinä vaiheessa kun lasketaan kertoimet yö-, ilta- ja pyhätunneille, työnantaja totta kai laskee että se on tunti tunnista, jokainen vuorotyötä tekevä tajuaa kyllä että sehän ei käy millään mittarilla. Mainittakoon nyt vielä tässä että kumipyöräliikenteessä on iltalisä 15% ja yölisä 20% joten jos joku niillä aikoo rikastua niin sitten täytyy öiden pidentyä.

Lisähuomiona vielä sanottakoon että kuorma-autopuolen lakko koskettaa ainoastaan rajattuja työnantajia, lähinnä niitä joilta on edustusta em. ALT:ssä joten ym. nimimerkin kommentissa puhuttu "miljoonatappiot" on hyvin vahvasti liioteltuja. Muutenkin neuvotteluiden tahmeus mahtanee johtua siitä että työnantajilla oli neuvotteluiden alkaessa paperin täydeltä heikennyksiä työntekijöitä kohtaan mutta ei mitään parannuksia, halukkuus neuvotella löytyi vasta siinä vaiheessa kun lakko alkoi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Niin, lähdetään siitä että ALT on kuljetus- ja liikennepalvelujen työnantajajärjestö, ei siis liity millään tavalla ahtaajiin vaan ahtaajien työnantajajärjestönä toimii Satamaoperaattorit.

Kumipyöräliikenteestä täällä ei ole juuri juttua ollutkaan, ei ole tosin ollut missään muuallakaan vaan ahtaajat vie kaiken huomion. Hyvä silti huomata että eräiden nimimerkkien toimesta kuljettajat saavat lokaa niskaansa siitä huolimatta, ehkä ne on ne pekkaset. Pekkaset pitäisi kuulemma pyyhkiä pois, kukaan ei vaan ole esittänyt että miten työajanlyhennysvapaa sitten toteutetaan sen jälkeen. Se on kuitenkin laissa mainittu oikeus jokaiselle työntekijälle, jokaisella allalla jollain tavalla toteutettu mutta pois ne pitäisi kuljettajilta saada. Aletaanko 2-viikkojaksoissa maksamaan ylitöitä sitten kun tulee 75 tuntia täyteen? No sehän ei taas käy, on liian kallista. Otetaan siis työaikapankki käyttöön? Otetaan vaan siinä vaiheessa kun lasketaan kertoimet yö-, ilta- ja pyhätunneille, työnantaja totta kai laskee että se on tunti tunnista, jokainen vuorotyötä tekevä tajuaa kyllä että sehän ei käy millään mittarilla. Mainittakoon nyt vielä tässä että kumipyöräliikenteessä on iltalisä 15% ja yölisä 20% joten jos joku niillä aikoo rikastua niin sitten täytyy öiden pidentyä.

Lisähuomiona vielä sanottakoon että kuorma-autopuolen lakko koskettaa ainoastaan rajattuja työnantajia, lähinnä niitä joilta on edustusta em. ALT:ssä joten ym. nimimerkin kommentissa puhuttu "miljoonatappiot" on hyvin vahvasti liioteltuja. Muutenkin neuvotteluiden tahmeus mahtanee johtua siitä että työnantajilla oli neuvotteluiden alkaessa paperin täydeltä heikennyksiä työntekijöitä kohtaan mutta ei mitään parannuksia, halukkuus neuvotella löytyi vasta siinä vaiheessa kun lakko alkoi.
Meinaatko tosiaan että ahtaajat yksin hakevat tuota suurempaa korotusta? Eiköhän siellä olla samassa rintamassa vaatimassa näitä ylisuuria korotuksia.
Kerro lisää näistä heikennyksistä, kun itse en ole kuullut.
Itse asiassa työaikapankkia saa jo käyttää, mikäli se on TESin mukainen.
Mitä tulee pakkasiin, niin osalle vakivuoroja ajavalle tuo 7,5 tuntia voisi käydäkin, ongelma vain on se että alalla tehdään myös pitkiä päiviä, jolloin viikkotyötunnit ja ajoajat määrittelevät lepoajat.
Kuulin että postin viivästykset koko ketjussa ovat miljoona luokkaa päivässä, he eivät saa käsitellä tavaraa, ja kuljettaa lakon alaisia tuotteita heidän terminaaleissa, tämä vain yhtenä esimerkkinä, ja mitä ymmärsin, niin myös Kaukokiito ja Schenker on samassa tilanteessa, eli kun lasketaan näiden rinnakkaisvaikutuksesta, niin kyllä se on miljoonia.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Meinaatko tosiaan että ahtaajat yksin hakevat tuota suurempaa korotusta? Eiköhän siellä olla samassa rintamassa vaatimassa näitä ylisuuria korotuksia.
Kerro lisää näistä heikennyksistä, kun itse en ole kuullut.
AKT neuvottelee tällä hetkellä muutamilleen sopimusaloilleen työehtosopimuksia, ainoastaan ahtaajien neuvottelut ovat olleet tapetilla ja nekin lähinnä palkankorotusten osalta eikä tekstikysymyksien osalta. Kuorma-auto- ja öljykuljetusten neuvotteluiden osalta tiedän sen että siellä on ollut suuria näkemyseroja tekstikysymysten osalta, työnantajien puolelta on vaadittu mm. että työvuoroja pitäisi voida muttaa sen jälkeen kun ne on jo julkaistu, vaadittu käyttöön työaikapankkia, työ-aikajaksotusten pidentämistä ja työntekijöiden asemapaikkojen lukumäärien lisäämistä jolloin työssäkäyntikulut luonnollisesti lisääntyisivät työntekijöillä huomattavasti. Oletko kenties sisäpiiriläinen vai miksi oletat että sinun pitäisi olla automaattisesti tietoinen näistä vaadituista heikennyksistä?
Itse asiassa työaikapankkia saa jo käyttää, mikäli se on TESin mukainen.
Kyllä, työaikapankkia voidaan käyttää kuljetusallalla jo nyt mutta siihen vaaditaan yhteisymmärrys molemmilta osapuolilta. Kuljetusalalla työntekijät tekevät peruspalkkansa päälle ison osan lisätuloistaan ylitöillä joten ymmärrän erittäin hyvin että tähän ei ole suostumusta. Kun olet noin hyvin perillä kuljetusalasta niin tietänet myöskin sen että peruspalkka duunaritasoa ja lähempänä raksatyöntekijää kuin ahtaajia.
Mitä tulee pakkasiin, niin osalle vakivuoroja ajavalle tuo 7,5 tuntia voisi käydäkin, ongelma vain on se että alalla tehdään myös pitkiä päiviä, jolloin viikkotyötunnit ja ajoajat määrittelevät lepoajat.
Alalla suurin osa vuoroista on kestoltaan vaikeasti ennustettavia, joissain tapauksissa aloitusajan tietää etukäteen mutta ei lopetusaikaa. Siitä voi jokainen miettiä onko mielekästä lähteä työvuoroon kun et tiedä että päättyykö vuoro kenties 11 tunnin vai 14 tunnin päästä. Suomen kokoisessa maassa ajoaikalaki ei juurikaan kiristä, työaikalaki on se suurempi ongelma. Siinä olet oikeassa että on myös sellaisia työvuoroja joissa työaika on helpommin ennustettavissa, se on sitten eri asia että miten toteutetaan se että osalla työntekijöistä käytäntö olisi erilainen kuin lopuilla.
Kuulin että postin viivästykset koko ketjussa ovat miljoona luokkaa päivässä, he eivät saa käsitellä tavaraa, ja kuljettaa lakon alaisia tuotteita heidän terminaaleissa, tämä vain yhtenä esimerkkinä, ja mitä ymmärsin, niin myös Kaukokiito ja Schenker on samassa tilanteessa, eli kun lasketaan näiden rinnakkaisvaikutuksesta, niin kyllä se on miljoonia.
Jokaisella näistä ketjuista alihankkijat ja vuokrakuljettajat ajavat tällä hetkellä niin paljon kuin laki antaa myöten, joitain puutteita voi kuljetuksissa olla mutta suurin osa volyymista tulee hoidetuksi näin hiljaisena vuodenaikana, jos lakko olisi alkanut Huhtikuussa niin tilanne olisi erilainen kun sesonki tavaramäärien suhteen olisi alkamassa. Kuljetusalalla järjestäneisyys on muistaakseni tällä hetkellä noin 50% joten siitä voi laskea että kuinka moni työntekijä on poissa pelistä.
 
Pekkaset pitäisi kuulemma pyyhkiä pois, kukaan ei vaan ole esittänyt että miten työajanlyhennysvapaa sitten toteutetaan sen jälkeen. Se on kuitenkin laissa mainittu oikeus jokaiselle työntekijälle, jokaisella allalla jollain tavalla toteutettu mutta pois ne pitäisi kuljettajilta saada.
Kyllä pekkaset on ihan täysin työehtosopimusasia eikä liity lakiin mitenkään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä pekkaset on ihan täysin työehtosopimusasia eikä liity lakiin mitenkään.
Juuri näin. Toki jos työnantajapuoli ja työntekijäpuoli kokee ne hyväksi, niin vaikea niitä on poistaa. Toki osassa TES:seissä on vaihtoehtoina tuo 37.5h/vko tai sitten 40h/vko + pekkaset. En tiedä AKT:n TESien sisällöstä että voisin kommentoida heidän tilannettaan, mutta omalla alallani on ainakin vaihtoehdot annettu. Työnantajasta sitten kiinni että kummalla mennään, osa työnantajista kokee 40h/vko + pekkaset järkevämmäksi ja osa taas 37.5h/vko.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös täälläkin joku päivä sitten kirjoitettu, lähetyksistä Ukrainaan. Silloin koski muistaakseni Puolustusvoimien kuljetusta. Nyt Sisäministeriön mukaan pelastuskaluston lähettäminen Ukrainaan on myöhästynyt AKT:n lakon takia. Sisäministeriön pelastuskalustolähetys Ukrainaan on myöhästynyt AKT:n lakon vuoksi .

Mikä on asian taustalla muu kuin lakko, en tiedä. Enkä tiedä ollaanko AKT:n porukkaan oltu asian tiimoilta etukäteen yhteydessä. Kunhan ihmettelen...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Mikä on asian taustalla muu kuin lakko, en tiedä. Enkä tiedä ollaanko AKT:n porukkaan oltu asian tiimoilta etukäteen yhteydessä. Kunhan ihmettelen...
Vihjaillaanko täällä siis, että AKT:n lakko olisikin masinoitu idästä käsin? Yhdestä sun toisesta asiasta voikin uskoa, tai ainakin epäillä, että jäljet johtaa hapankaalitehtaalle, mutta AKT kun ei yleensä arkaile käyttää järeintä lakkoasetta Suomessa, niin eiköhän nytkin ole laitettu "touhu pystyyn", koska jäsenistön etu niin vaatii. Lakolle ominaisesti kärsiviä on sitten siellä täällä, joskin toivoisi, että Ukraina Aid olisi lakkotoimien ulkopuolella.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Vihjaillaanko täällä siis, että AKT:n lakko olisikin masinoitu idästä käsin? Yhdestä sun toisesta asiasta voikin uskoa, tai ainakin epäillä, että jäljet johtaa hapankaalitehtaalle, mutta AKT kun ei yleensä arkaile käyttää järeintä lakkoasetta Suomessa, niin eiköhän nytkin ole laitettu "touhu pystyyn", koska jäsenistön etu niin vaatii. Lakolle ominaisesti kärsiviä on sitten siellä täällä, joskin toivoisi, että Ukraina Aid olisi lakkotoimien ulkopuolella.
Em mää mitään vihjaile-mää vaan ihmettelen.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös täälläkin joku päivä sitten kirjoitettu, lähetyksistä Ukrainaan. Silloin koski muistaakseni Puolustusvoimien kuljetusta. Nyt Sisäministeriön mukaan pelastuskaluston lähettäminen Ukrainaan on myöhästynyt AKT:n lakon takia. Sisäministeriön pelastuskalustolähetys Ukrainaan on myöhästynyt AKT:n lakon vuoksi .

Mikä on asian taustalla muu kuin lakko, en tiedä. Enkä tiedä ollaanko AKT:n porukkaan oltu asian tiimoilta etukäteen yhteydessä. Kunhan ihmettelen...
Hesarin jutun perusteella sisäministeriöstä ei ole oltu yhteydessä AKT:n suuntaan, koska ei ole katsottu, että tämä olisi niin kiireinen asia. AKT:n puheenjohtajan mukaan suhtautuvat myönteisesti, jos pyydetään poikkeuslupia Ukrainaan meneviin lähetyksiin ja että Puolustusvoimien kanssa näitä olisi jo sovittu. Puolustusvoimat ei ole kommentoinut.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Kuka sattui katsomaan elisen A-Studion, niin saattoi huomata EKP:n pääjohtajan Lagarden haastattelussa pientä kuittalua työntekijöiden palkoista. EKP tulee painamaan inflaation 2% tuntumaan itketti tai nauratti se ihmisiä, ja korkoja nostetaan tarvittaessa niin paljon jotta tämä saavutetaan. Mitä enemmän poiketaan tuosta EKP:n 2% tavoitteesta palkoissa niin aina vaikeammaksi menee. Ay:lle alkaa tulla aika suoraakin viestiä rivien välistä, että nyt jos ei pysy homma lapasessa, niin sitten itketään ja laitetaan homma väkisin kuntoon.

Ay:lla on nyt aika iso rooli Euroopassa, minkälaiset vuodet meillä kaikilla on edessämme.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
No nyt tuli sitten meille uusi sopimus. Harmi, että yksityiskohtia ei taida vielä tietää.

Lainaus yle.fi

Valtion 80 000 palkansaajan työehdoista neuvottelutulos​

Valtion henkilöstön työehdoista on syntynyt neuvottelutulos, tiedottaa työnantajaa neuvotteluissa edustanut Valtion työmarkkinalaitos.
Kyse on noin 80 000 henkilön työehdoista. Valtion leivissä työskentelee virkamiesten lisäksi muun muassa poliisit sekä Tullin ja Puolustusvoimien henkilöstö.
Neuvottelutulos menee seuraavaksi osapuolten hyväksyttäväksi. Koska kyse on valtion henkilöstöstä, sopimus vaatii vielä hyväksynnän valtioneuvostolta ja sen jälkeen vahvistuksen eduskunnan valtiovarainvaliokunnalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En pidättäisi hengitystä yleislinjasta poikkeavista korotuksista. Tosiasiassa varmaan on luovuttu pitkistä lomista ja vastineeksi tulee 2 % korotus.
Tää olisi ”kiva” kun itselle olisi vuoden päästä tulossa pitkät lomat.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vakuutus- ja rahoitusalalla ei tullut tulosta, seuraava neuvottelu vasta 13.3.

Työnantaja puoli haluaisi ”yllättäen” siirtää yleiskorotuksesta enemmän palkakeskusteluihin, sekä jostain muusta oli myös erimielisyyttä. Lakkoa väläytelty.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tää olisi ”kiva” kun itselle olisi vuoden päästä tulossa pitkät lomat.
Haha, sama tilanne. Asia on herkkä. Juhlin jo kun viime kierroksella ei asiaan puututtu ja sen piti sinetöidä asia. Mutta nyt sitten tapahtui joku poikkeuksen poikkeus. Ja lopputuloksesta kuullaan lähiaikoina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Työnantajapuoli haluaisi antaa vain puolet yleiskorotuksesta eli 1,75% kaikille ja loput 1,75% vain osalle työntekijöistä palkkakeskustelujen kautta. Vääntöä myös kertakorvauksista ja vanheimpanvapaista ja jostain muusta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Täällä ei tainnut vielä olla mainintaa mutta YTN: SKOL siis hyväksyi odotetusti alkuviikosta, tiistaina, sen viime viikolla saadun neuvottelutuksen. Saavutettu neuvottelutulos oli samanlainen kuin aikasemmin Teknolle saatu ratkaisu.

Lyhyesti perälautana jos paikallisesti ei muuta sovita siis, 2023: 3.0% + 0.5% työnantajaerä + 12.5% kuukausipalkasta kertakorvaus, 2024: 1.3% + 1.2% työnantajaerä. 2023 korotus palkkaan tulee huhtikuussa ja kertakorvaus maaliskuussa, 2024 korotus tulee helmikuussa. Kokonaisvaikutus 2 vuodelle siis se tuttu 7%. Sen lisäksi sovittiin lisävapaista perhevapaiden osalta, eli se nousi ei synnyttävällä vanhemmalla 6 päivästä 32 päivää ja synnyttävän vanhemman väheni 4 päivällä 72 arkipäivään.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös