Ajattelin ensin etten edes ota kantaa tähän naurettavaan pyllykipuiluun, mitä täällä EK:n rapalat perukkeineen imaisseet wannabe porvarit ylläpitää. Mutta rupeaa tuo mulkuiksi haukkuminen kieltämättä ottamaan sen verran luonnon päälle, että voi sitä omankin näkökulman tuoda asiaan.
Ensinnä pitää toki sanoa, että en ole liittoon kuulunut pariinkymmeneen vuoteen, joten en kuulu siten näihin "ahneisiin putinisti mulkkuihin". Ja päivääkään en ole tehnyt töitä TES:n mukaisella palkalla, koska se on se minimi palkka ja kuljetusalalla arvostetaan usein rahallisesti ammattilaisia.
Ahtaajan hommista tiedän sen verran, että vaikka täällä kuvitellaan että tekijöitä olisi tulossa jonoksi asti, niin se ei ainakaan kaikissa yrityksissä pidä paikkaansa. Esimerkkinä yksi isoimmista satamaoperaattoreista palkkaa keväisin 100-120 uutta tekijää opettelemaan hommia mutta niistä jää keskimäärin 1% pidemmäksi aikaa töihin. Suurin osa lopettaa alle kuukauden jälkeen kun ei ollutkaan kivaa, kun joka säällä pitää olla laivan kannella kiinnittämässä kontteja merituulessa, rännässä ja pakkasessa, jossa ei pilkkihaalarikaan pidä lämpimänä. Ja sitten on vielä kireät aikataulut, joista ei voida luistaa koska sanktiota. Easy money, they say. Eikun vaan kokeilemaan sieltä lämpimästä konttorista, ei paljon jatkoaikaa päivitellä työn ohessa. Tämä muutaman työnjohtajan satamasta tuntevana.
Oma kokemukseni on kumipyöräpuolelta monenlaisista tehtävistä, kuljettajasta asiantuntijatehtäviin. Parikymmentä vuotta ratin ja penkin välissä ehkä tuo jotain perspektiiviä siihen ahneuteen, kun joudut olemaan päiviä/viikkoja pois perheen luota, työajat on epäsäännölliset ja päivät on pitkiä, joutuu tulemaan toimeen kaikenlaisissa sääoloosuhteissa kaikenlaisten tiellä liikkujien kanssa, olemaan vastuussa kanssa liikkujista sekä arvokkaista kuormista, jotka on usein todella tiukalle aikataulutettuja, ei pysty harrastamaan säännöllisesti koska työajat, alla 200 - 500k€:n ajoneuvo, joka pitää saada peilijäätiköltä metsästä pystyssä ja ehjänä tehtaalle tuomaan puuta. Tässä muutama näkökulma. Moni varmaan kuvittelee, että eihän se ole kuin ajaa autoa ja katsella maisemia, mutta tännekin saa tulla kokeilemaan, on melko stressaavaa hommaa pitkällä aikavälillä. Itse näen sen niin, että myyn omaa aikaa ja ammattitaitoa työnantajalle, niin em. syistä en sitä ihan ilmaiseksi tee. Kyllä se palkankorotus myös tänne kuuluu, ihan yhtälailla kuin kaikille muillekin. Se mikä on kohtuullinen alin palkkataso on sitten eri asia, mutta yritän tuoda näkökulmaa siihen, että kyllä näilläkin aloilla on ihan perusteltua pitää kiinni omista oikeuksistaan vaikka täällä sihteeri-Sirpat ja myyjä-Mynttiset muuta huutelee EK:n propaganda Rapala suussa, ja haukkuu lämpimistä toimistoista duunareita. Voin valitettavasti kertoa, että ette kuitenkaan ole sen parempia ihmisiä.
Olen pahoillani vuodatuksesta, meni hieman tunteisiin. Toivottavasti pääsevät pian sopuun ja takaisin normaaliin päiväjärjestykseen, kuormittaa kieltämättä aika reippaasti tämä lakko meitä ei lakkolaisiakin.