Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 406 476
  • 15 514

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Uein hankalaa arvioida mutta niin yksioikoiseksi ei ole tolkkua lähteä, että johtajan suoriutuminen olisi sama kuin palkankorotusvara duunareille.
No ei tietenkään ole yksioikoista. En ainakaan itse kuitenkaan tyydy siihen helppoon selitykseen, että hyvään johtajaan kannattaa aina panostaa mitä vain. Suoritusta pitää arvioida ja palkitseminen sitten sen mukaan, isolla kauhalla jos aihetta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vertailun vuoksi se Saksan teollisuuden työntekijöidelle tehty sopimus oli siis ekana vuonna 5,2% korotus ja seuraavalla 3,3% ja sen lisäksi molemmille vuosille tulee vielä päälle 1500€ kertakorvaus, eli yhteensä 8.5% korotus palkkoihin kahden vuoden aikana plus 3000€ kertakorvauksien kautta.

Tuosta voi lukea juttua linkin takaa löytyvästä Suomen kuvalehden artikkelista:

Mutta juu toivottavasti tässä päästään neuvotteluratkaisuun mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Niin lähtisi tuo pallo kunnolla pyörimään palkkaratkaisujen osalta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei tietenkään ole yksioikoista. En ainakaan itse kuitenkaan tyydy siihen helppoon selitykseen, että hyvään johtajaan kannattaa aina panostaa mitä vain. Suoritusta pitää arvioida ja palkitseminen sitten sen mukaan, isolla kauhalla jos aihetta.

Minä taas käännän tämän niin, että kannattaa maksaa maltaita välttääkseen surkea johtaja. Hyviä on vaikeampi erottaa keskinkertaisista eikä se ole niin olennaista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä taas käännän tämän niin, että kannattaa maksaa maltaita välttääkseen surkea johtaja. Hyviä on vaikeampi erottaa keskinkertaisista eikä se ole niin olennaista.
Joo, siis samaa mieltä olen rekryvaiheessa. Jatkossa sitten tekemisen pitäisi määrittää palkkakehitystä. Mutta ei silloinkaan tosiaan aina niin yksinkertaista. Saatetaan joutua antamaan keskinkertaiselle loistava korotus, jos muuten menetetään muualle eikä jakseta tai haluta etsiä uutta.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vertailun vuoksi se Saksan teollisuuden työntekijöidelle tehty sopimus oli siis ekana vuonna 5,2% korotus ja seuraavalla 3,3% ja sen lisäksi molemmille vuosille tulee vielä päälle 1500€ kertakorvaus, eli yhteensä 8.5% korotus palkkoihin kahden vuoden aikana plus 3000€ kertakorvauksien kautta.

Tuosta voi lukea juttua linkin takaa löytyvästä Suomen kuvalehden artikkelista:

Mutta juu toivottavasti tässä päästään neuvotteluratkaisuun mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Niin lähtisi tuo pallo kunnolla pyörimään palkkaratkaisujen osalta.
Tämän huonona puolena on toki ettei inflaatio ainakaan hellitä EU:ssa ja EKP pitää asuntovellallisen korkon korkealla.
Oliko tämä n. 8% korotus kahdessa vuodessa yleinen taso Saksassa? Muistelin että joku jamppa sanoi ettei kyseinen metalliliitto edusta kovin suurta osaa maan työvoimasta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, siis samaa mieltä olen rekryvaiheessa. Jatkossa sitten tekemisen pitäisi määrittää palkkakehitystä. Mutta ei silloinkaan tosiaan aina niin yksinkertaista. Saatetaan joutua antamaan keskinkertaiselle loistava korotus, jos muuten menetetään muualle eikä jakseta tai haluta etsiä uutta.

Tosiaan, tuo viestini vastasi oikeastaan aiempaan ihmettelyyn johtajien palkoista ja korotuksista. Markkina on aivan erilainen koska siinä missä kannattaa tosiaan maksaa ”mitä vain” ennemmin kuin päästää Vlad Huoranpenikka tai Velaksi Valevuori raunioittamaan yritys, ei sama päde yleensä normiduunariin. Yhden huonon rivityöntekijän välttämisestä nyt vaan ei voi eikä kannata maksaa esim. miljoonaa.

Tämähän ei myöskään tarkoita että johtajien valinnassa oltaisiin erehtymättömiä. Dynamiikan ymmärtämiseksi kuitenkin hyödyllinen kela.
 
Minä taas käännän tämän niin, että kannattaa maksaa maltaita välttääkseen surkea johtaja. Hyviä on vaikeampi erottaa keskinkertaisista eikä se ole niin olennaista.
Meillä vaihtui pääjohtaja reilu 6 vuotta sitten. Nykyisen aikana liikevoitto on viisinkertaistunut. Edellinen oli aika lapanen. Nykyinen on miljoonien palkkansa ansainnut.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vertailun vuoksi se Saksan teollisuuden työntekijöidelle tehty sopimus oli siis ekana vuonna 5,2% korotus ja seuraavalla 3,3% ja sen lisäksi molemmille vuosille tulee vielä päälle 1500€ kertakorvaus, eli yhteensä 8.5% korotus palkkoihin kahden vuoden aikana plus 3000€ kertakorvauksien kautta.

Tuosta voi lukea juttua linkin takaa löytyvästä Suomen kuvalehden artikkelista:

Mutta juu toivottavasti tässä päästään neuvotteluratkaisuun mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Niin lähtisi tuo pallo kunnolla pyörimään palkkaratkaisujen osalta.

En odota ihan Saksan tasoa, mutta täällä tarjottu 6% vs. 8,5% on aivan liian suuri ero. Lisäksi täysin naurettava kertakorvaus 250€, sen pitää ehdottamasti olla nelinumeroinen luku, jos sellainen otetaan mukaan.

Mutta ei tässä välttämättä pitkää lakkoa tule. Sitten kun tarjoavat 4% + 3% ja kunnon kertakorvauksen, niin eiköhän sopu synny. Nyt jos koskaan palkankorotusvaraa on, varsinkin isoilla yhtiöillä. Viimeiset kymmenen vuotta on valitettu huonoja aikoja, mutta nyt täystyöllisyydellä se ei enää mene läpi.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Suomalainen työnantaja kusee aina duunaria silmään (ja vetoaa milloin kilpailukykyyn milloin mihinkin). Melkein 30 vuotta olin duunarina suomalaisyrityksissä. 2009 aloitin jenkkifirmassa, jossa osaaminen ja omistautuminen näkyy myös pankkitilillä! Suosittelen kaikille...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sitä olen joskus pienessä päässäni miettinyt on se, että miksi korotukset maksetaan aina prosentteina? Sehän vain kasvattaa saman tehtävän palkka-eroja euromääräisesti. Saattaa olla typerä idea, mutta miksi ei tehdä euromääräisiä korotuksia, niin silloin palkka erot eivät ainakaan kasva, ja pienemmällä palkalla tekevälle korotus on prosentuaalisesti suurempi kuin suurempaa palkkaa saavalla.
Vastasit tuolla kysymykselläsi itsellesi. Ei "ne" sellaiseen suostu.

Itse pärjäisin näilläkin tienisteillä, mutta olenkin jo aika vanha. Itse näkisin tekstiasiat ja sitä kautta työssäjaksamisjutskat tärkeämpinä kuin prosenttitappelut. Olen vähemmistönä alallani ja toki muutaman viikon lakkokin auttaisi jaksamaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Suomalainen työnantaja kusee aina duunaria silmään (ja vetoaa milloin kilpailukykyyn milloin mihinkin). Melkein 30 vuotta olin duunarina suomalaisyrityksissä. 2009 aloitin jenkkifirmassa, jossa osaaminen ja omistautuminen näkyy myös pankkitilillä! Suosittelen kaikille...
Suosittelen myös lähtemään ulkomaille. Verot minimissä, mutta joutuu itse säästämään tulevaisuutta varten(eläke) ja ehkä myös maksamaan sairaus(terveys)vakuutuksen. Silti jää aika paljon plussalle. Suosittelen myös sellaista duunia vaihteeksi, jossa on ainoastaan provikkapalkka.

On nimittäin(Spede) motivaatio kohdallaan, kun menee sinne epämukavuusalueelle. Moni ei ole sinne asti päässyt, vaan valittaa jonninjoutavia juttuja mukavuusalueellaan. Toki tunteja joutuu tekemään enemmän kuin 37,5, mutta palkkiokin on ihan eri luokkaa.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Ei liittyne varsinaisesti kuin pariin viestiin yllä. Menin duuniin erääseen suomalaiseen perheyritykseen 1991, joka kuitenkin työllisti noin 400 ihmistä. Tekivät edellisenä vuonna voittoa kaikkien kulujen ja vähennysten jälkeen n. 15 000 000 mk. Omistajaperhe päätti jakaa voiton kaikkien kesken ( kun ottivat siivunsa päältä) ja kaikki, toimari, myyntipäälliköt, huoltokaverit, sihteerit ja varastomiehet sain n, 3500 mk:n bonuksen. Ei prosenttiosuuksia vaan sama raha kaikille. Valitettavasti kaikki muuttuikin sitten seuraavaksi vuodeksi kun olisin ollut itse jaolla. 1992 oli motivoitunutta porukkaa töissä!
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Suosittelen myös lähtemään ulkomaille. Verot minimissä, mutta joutuu itse säästämään tulevaisuutta varten(eläke) ja ehkä myös maksamaan sairaus(terveys)vakuutuksen. Silti jää aika paljon plussalle. Suosittelen myös sellaista duunia vaihteeksi, jossa on ainoastaan provikkapalkka.

On nimittäin(Spede) motivaatio kohdallaan, kun menee sinne epämukavuusalueelle. Moni ei ole sinne asti päässyt, vaan valittaa jonninjoutavia juttuja mukavuusalueellaan. Toki tunteja joutuu tekemään enemmän kuin 37,5, mutta palkkiokin on ihan eri luokkaa.

Niin siis tarkennus; Työskentelen Suomessa, mutta jenkkifirmalle, eli kaikki eläkejutskat ja Suomen kansalaisuus pelittää!
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Suosittelen myös lähtemään ulkomaille. Verot minimissä, mutta joutuu itse säästämään tulevaisuutta varten(eläke) ja ehkä myös maksamaan sairaus(terveys)vakuutuksen. Silti jää aika paljon plussalle. Suosittelen myös sellaista duunia vaihteeksi, jossa on ainoastaan provikkapalkka.

On nimittäin(Spede) motivaatio kohdallaan, kun menee sinne epämukavuusalueelle. Moni ei ole sinne asti päässyt, vaan valittaa jonninjoutavia juttuja mukavuusalueellaan. Toki tunteja joutuu tekemään enemmän kuin 37,5, mutta palkkiokin on ihan eri luokkaa.

Nyt luin tarkemmin. Oletko itse ollut koskaan ns. "epämukavuusalueella"?

Minä muutin 4-kymppisenä Italiaan eron jälkeen duuniin Euroopan komissiolle. Asuin siellä 3.5 vuotta "kultaisessa häkissä" ja palasin "köyhäilemään" takaisin Suomeen. Jotenkin paistaa läpi, voin toki olla väärässä, että sulta nämä kokemukset puuttuu ja vain "heittelet" kuulopuheita. Oli muuten edut kohdillaan komissionduunissa... ja silti palasin Suomeen maksamaan veroja (niitä ei komissionhommissa ollut)!
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen myös lähtemään ulkomaille. Verot minimissä, mutta joutuu itse säästämään tulevaisuutta varten(eläke) ja ehkä myös maksamaan sairaus(terveys)vakuutuksen. Silti jää aika paljon plussalle. Suosittelen myös sellaista duunia vaihteeksi, jossa on ainoastaan provikkapalkka.

On nimittäin(Spede) motivaatio kohdallaan, kun menee sinne epämukavuusalueelle. Moni ei ole sinne asti päässyt, vaan valittaa jonninjoutavia juttuja mukavuusalueellaan. Toki tunteja joutuu tekemään enemmän kuin 37,5, mutta palkkiokin on ihan eri luokkaa.

Mites mahdollisen jälkipolven koulutus kustantaa tässä kuluttomassa unelmayhteiskunnassasi? Entäs oiotaanko esim. tarvittaessa lapsokaisten hampaat nättiin riviiin julkisin varoin?

Ainiin, sinähän mainitsit jossain kannustaneesi lapsiasi suorittamaan tietysti koulut loppuun Suomessa. Menikö sinulta montakin vuosikymmentä säästäessä nuo opinnot mahdollistaaksesi vai painaako lapsillasi kuusinumeroiset opintolainat...?

Jotain olet varmasti sinäkin sosialisti-Suomesta hyötynyt, vaikka kovasti muuta virkat.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Niin siis tarkennus; Työskentelen Suomessa, mutta jenkkifirmalle, eli kaikki eläkejutskat ja Suomen kansalaisuus pelittää!
Luultavasti kuulut siihen 1% jengiin. Hyvin hoidettu asiat. Et ole perusduunari. Pakko arvostaa. Näitä duuneja ei oteta onnella, vaan taidolla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mites mahdollisen jälkipolven koulutus kustantaa tässä kuluttomassa unelmayhteiskunnassasi? Entäs oiotaanko esim. tarvittaessa lapsokaisten hampaat nättiin riviiin julkisin varoin?

Ainiin, sinähän mainitsit jossain kannustaneesi lapsiasi suorittamaan tietysti koulut loppuun Suomessa. Menikö sinulta montakin vuosikymmentä säästäessä nuo opinnot mahdollistaaksesi vai painaako lapsillasi kuusinumeroiset opintolainat...?

Jotain olet varmasti sinäkin sosialisti-Suomesta hyötynyt, vaikka kovasti muuta virkat.
Olen maksanut lasteni koulutuksen tässä Suomalaisessa unelmayhteiskunnassa. Maksoin ihan vapaaehtoisesti siitä, että lapset saivat opiskella sellaisissa kouluissa, jossa ei ollut vääntöä eri kansallisuuksien välillä. Lisää lapsia ei ole tulossa ja puolisolla ei myöskään ole lapsia, eikä tule tulevassa unelmayhteiskunnassa.

Nyt lasten opintolainat menevät osakesäästämiseen. Kiitos tästä sosialisteille. Itse en tuollaisia päätöksiä olisi koskaan tehnyt, koska niissä ei ole juurikaan järkeä. Veikkaan että sosialistien lasten opintolainat menevät dokaamiseen yms. järkevään kuluttamiseen. No valtio saa 24% ALV, paitsi jos pössyttelevät. Siitä ei saa valtio mitään.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt luin tarkemmin. Oletko itse ollut koskaan ns. "epämukavuusalueella"?
Olen ja tulen luultavasti aina olemaan. Pelkällä provikkapalkalla ei voi olla muualla kuin epämukavuusalueella. Mun palkka tulee luultavasti olemaan aina suoritusperustainen, eikä tuo pelota millään tavalla. Siksi on helppo lähteä sellaiseen maahan, jossa ei ole sosiaaliturvaa. Pakko uskoa, että osaa tehdä sen verran rahaa, ettei tarvitse elää katuojassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen maksanut lasteni koulutuksen tässä Suomalaisessa unelmayhteiskunnassa. Maksoin ihan vapaaehtoisesti siitä, että lapset saivat opiskella sellaisissa kouluissa, jossa ei ollut vääntöä eri kansallisuuksien välillä. Lisää lapsia ei ole tulossa ja puolisolla ei myöskään ole lapsia, eikä tule tulevassa unelmayhteiskunnassa.

Laitoit heidät sisäoppilaitokseen vai millä tavalla maksoit heidän koulutuksensa? Suomen perusopetuslainsäädäntö kun kieltää maksujen perimisen perusopetuksesta.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Olen ja tulen luultavasti aina olemaan. Pelkällä provikkapalkalla ei voi olla muualla kuin epämukavuusalueella. Mun palkka tulee luultavasti olemaan aina suoritusperustainen, eikä tuo pelota millään tavalla. Siksi on helppo lähteä sellaiseen maahan, jossa ei ole sosiaaliturvaa. Pakko uskoa, että osaa tehdä sen verran rahaa, ettei tarvitse elää katuojassa.

No ainakin on ollut kova tarve perustella ulkomaille muuttoaan. Sillä, että Suomi on paska maa milloin minkäkin asia. Mutta hyvä se toki on lähteä, jos ei meno miellytä. Ehkä se leidari ottaa vielä paremmin suihinkin kuin suomalainen huora. Itse tuossa tilanteessa kyllä keskittyisin siihen tulevaan muuttoon, kun ei se Suomen paskuudesta ja työehtosopimuksista itkeminen jstkiksessa kyllä mihinkään vaikuta. Eiköhän vanhan kotimaan vitutta at asiat olla aika laittaa hylylly odottamaan kotiinpaluuta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ainakin on ollut kova tarve perustella ulkomaille muuttoaan. Sillä, että Suomi on paska maa milloin minkäkin asia. Mutta hyvä se toki on lähteä, jos ei meno miellytä. Ehkä se leidari ottaa vielä paremmin suihinkin kuin suomalainen huora. Itse tuossa tilanteessa kyllä keskittyisin siihen tulevaan muuttoon, kun ei se Suomen paskuudesta ja työehtosopimuksista itkeminen jstkiksessa kyllä mihinkään vaikuta. Eiköhän vanhan kotimaan vitutta at asiat olla aika laittaa hylylly odottamaan kotiinpaluuta.

Nää thaimaan sankarit lähtevät kova uho päällä puhelinmyyntihommiin jotain pesuaineita kauppaamaan pelkällä provikkaliksalla. Jossain kohtaa se terveys kosahtaa liiasta viinasta ja röökistä ja siinä kohtaa sitten kerjätään tutuilta tai lapsilta lentolippurahat itselle ja sille mustikanpoimijalle. Sitten voidaan siirtyä takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin hoidattamaan niitä sairauksia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä oon ollut yli 10 vuotta Suomen valtiolla töissä. Liksaa on saanut lisää kun oma suoriutuminen on noussut ja vastuut kasvaneet. Liitto neuvottelee max 2% korotuksia, ja itse olen siis neuvotellut päälle paremmat korotukset. Suosittelen siis neuvottelemaan itse!

Vuosilomaa on kuusi viikkoa ja parin vuoden päästä saan 8 vuosilomapäivää lisää. Päivittäinen työaikakin taitaa olla 21 minuuttia vähemmän kuin esimerkiksi finanssialalla.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tämän huonona puolena on toki ettei inflaatio ainakaan hellitä EU:ssa ja EKP pitää asuntovellallisen korkon korkealla.
Oliko tämä n. 8% korotus kahdessa vuodessa yleinen taso Saksassa? Muistelin että joku jamppa sanoi ettei kyseinen metalliliitto edusta kovin suurta osaa maan työvoimasta.

Kyseessä on Saksan suurin ammattiliitto jolla on jäseniä lähes 4 miljoonaa (jäsenmäärän lähteenä IS:n artikkeli: Saksalainen ammattiliitto sopi reippaista palkankorotuksista, jäävät kuitenkin alle inflaation).
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä oon ollut yli 10 vuotta Suomen valtiolla töissä. Liksaa on saanut lisää kun oma suoriutuminen on noussut ja vastuut kasvaneet. Liitto neuvottelee max 2% korotuksia, ja itse olen siis neuvotellut päälle paremmat korotukset. Suosittelen siis neuvottelemaan itse!
Itse ollut nykyisellä työnantajalla (yksityinen) reilut viisi vuotta ja nopeasti laskettuna palkka on noussut karvan vajaat 50 pinnaa tuona aikana. Tuohon ajanjaksoon sisältyy pari 2 % yleiskorotusta, muut itse neuvoteltu. Sillä on iso ero, meneekö töihin kuluttamaan aikaa vai tekemään firmalle tulosta ja kyllä se hyvän työnantajan alaisuudessa näkyy pankkitilillä, kuten kuuluukin. Vastavuoroisesti viimeisin vetämäni projekti meni suoraan sanottuna persiilleen, vaikka ei nyt sentään persneton puolelle kuitenkaan. Nyt ei tuosta syystä tulisi mieleenkään käydä maukumassa lisää liksaa, vaan täytyy pitää huoli, että ensi projektin jälkeen niin voisi tehdäkin.

Yllä oleva puhtaasti esimerkkinä, ei ole tarkoitus paukutella henkseleitä, mutta pointtini on, että palkkojen tasapäistäminen on mielestäni yksi kaistapäisimpiä konsepteista ikinä. Samasta tokmenkuvasta ei pitäisi maksaa samaa palkkaa, vaan samasta suoriutumisesta. Jälkimmäinen johtaa kehitykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös