Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 409 462
  • 15 517

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aikoinaan kyselin AY-väeltä mihin jäsenmaksut ovat menneet, jos lakkokassaa ei käytännössä ole ja lisämaksuja kaivataan jäsenistöltä.

Kukaan ei minulle vastannut - maksaa vain olisi pitänyt. Eivätpä ajat ole muuttuneet - paitsi AY-johtajien palkat entistä suuremmiksi.

Normisettiä. Suosittelen kaikille YTK:hon liittymistä ammattiliiton sijaan. Saa hieman enemmän vastinetta rahalle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Normisettiä. Suosittelen kaikille YTK:hon liittymistä ammattiliiton sijaan. Saa hieman enemmän vastinetta rahalle.

Koko-kassa toisena hyvänä vaihtoehtona.
Just meinasin tulla kertomaan, että ei se YTK halvin todellakaan ole. Toki se on yksi niistä muutamasta, mihin voi liittyä kuka tahansa koulutustaustasta tai ammattialasta riippumatta. Jos pelkästään kassassa tahtoo olla, niin kannattaa selvittää, mikä on itselle edullisin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varsinkin niiden, jotka kuuluvat EK:n talutusnuorassa olevan Akavan tukijoihin.
Itseasiassa totta. Kun vuosimaksu on kiinteä, niin saa paremman odotusarvon YTK:n jösenyydelle ja ansiosidonnaiselle mitä enemmän tienaa. Harvoja kiinteähintaisia vakuutuksia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sitten kun lakko on ohi ja tuplaprovikat poistuu, niin ihmetellään kun mikään ei ole muuttunut paremmaksi.
Joo ja varsinkin jos suostuvat niihin järjettömiin vaatimuksiin mm. arkipyhäkorvausten leikkauksista niin kannattaa kysyä kannattiko. Onhan se kiva jos peruspalkkaa nostetaan sen verran että tekee muutaman satasen vuodessa, mutta vastaavasti leikataan pyhäkorvauksista niin tulee toista tonnia takkiin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Standimyynti on vaikeaa, mutta operaattorin omassa kaupassa myynti hyvällä kauppapaikalla on helpompaa ja kannattavampaa, kun asiakkailla on jo joku tarve kauppaan tullessaan. Toki niissäkin käy renkaan potkijoita ilman aikomustakaan ostaa mitään.
Mulla on kerran ollut niin ärsyttävä ja liittymää pakkomyyvö myyjä, että lähdin menemään liikkeestä vaikka olin jo valinnut puhelimen minkä ostaisin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Käytännössä ilman kompromisseja ei synny mitään. KT on kiistassa konpromissihalunsa ilmaissut, ja kaikkia tyydyttävällä ja myös kaikkia epätyydyttävällä tavalla tuo sovintoesitys on muodostettu.

Näistä voi sitten olla eri mieltä, toimitaanko järkevästi, mutta itse olen tässä keskustelussa nyt sillä kulmalla, mitä uskoakseni tulee tapahtumaan.
Mitek KT on ilmaissut kompromissihalun? Siirsivät esim lakkoa pääsiäispyhille ja sitten olivat itse silloin lapissa hiihtämässä ja meuvottelut tyssäsivät? Se "sovintoehdotuskin" taisi olla 0,7%
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitek KT on ilmaissut kompromissihalun? Siirsivät esim lakkoa pääsiäispyhille ja sitten olivat itse silloin lapissa hiihtämässä ja meuvottelut tyssäsivät? Se "sovintoehdotuskin" taisi olla 0,7%
Se KT:n ukko jossain ajankohtaisohjelmassa kertoi olevansa valmis kompromissiin. Se sitten taas, että kompromisseja on monenlaisia.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Anteeksi typot. Hoitajan budjetin luurin näyttö ei riitä näkyvyyteen auringonpaisteessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitek KT on ilmaissut kompromissihalun? Siirsivät esim lakkoa pääsiäispyhille ja sitten olivat itse silloin lapissa hiihtämässä ja meuvottelut tyssäsivät? Se "sovintoehdotuskin" taisi olla 0,7%
No juu, itse tietysti sanoivat, mutta päättelen, että liikettä on tapahtunut, kun reilu viikko sitten sovintoesitykselle ei ollut edellytyksiä ja nyt sitten on. Tiistain jälkeen ollaan viisaampia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Just meinasin tulla kertomaan, että ei se YTK halvin todellakaan ole. Toki se on yksi niistä muutamasta, mihin voi liittyä kuka tahansa koulutustaustasta tai ammattialasta riippumatta. Jos pelkästään kassassa tahtoo olla, niin kannattaa selvittää, mikä on itselle edullisin.
Jos pääsee muualle kuin YTK:hon, niin kannattaa tuota YTK:ta välttää. Kaikkien ulottuvilla, niin jäsenistön työttömyys sangen yleistä(verrattuna vaikka KOKO-kassalaisiin), ja tuo nostaa jäsenmaksun noin kaksinkertaiseksi edullisimpiin verrattuna. Jos opettaja ei liitossa, se opettajien sama työttömyyskassa silti hyvä vaihtoehto, KOKOakin halvempi taisi olla tänä vuonna. Itse olen KOKOssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mulla on kerran ollut niin ärsyttävä ja liittymää pakkomyyvö myyjä, että lähdin menemään liikkeestä vaikka olin jo valinnut puhelimen minkä ostaisin.
Noin kannattaa tehdä. Hyvät myyjät ovat miellyttäviä ja ammattitaitoisia, mihin kuuluu mm. se että mitään ei väkisin tyrkytetä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Aikoinaan kyselin AY-väeltä mihin jäsenmaksut ovat menneet, jos lakkokassaa ei käytännössä ole ja lisämaksuja kaivataan jäsenistöltä.

Kukaan ei minulle vastannut - maksaa vain olisi pitänyt. Eivätpä ajat ole muuttuneet - paitsi AY-johtajien palkat entistä suuremmiksi.


Tää ammuttiin ainakin Tehyn osalta alas.

Toki jokainen sitten uskokoon mihin haluaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Totta kai ammuttiin - mitä muuta odotit?

Täydellistä totuutta tuskin saamme tietää, mutta uskon, että STT on oppinut menneistä eikä uutisoi mitään, mitä ei ole tarkistettu useampaan kertaan.
En jotenki osta tuota että Tehyllä olisi kassa loppu. Superin kassa onkin sitten paljon pienempi eli varmaan osittain totta ja osittain sitten puppua.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En usko, että yleiskorotus voi olla alle kahta millään opetuksen alalla. Yleinen linja 2, ja inflaatio 4-5%.
Ehdotukseen tuli yleiskorotus 2,0% ja ne palkkaohjelman korotukset just sitä prosentin luokkaa vuodessa viiden vuoden ajan, mitä aavistelinkin. Ikävä kyllä ne esitetään paikallisesti sovittaviksi, joten meille aineenopettajille tuskin taaskaan tihkuu oikein mitään. Lisäksi pienimpiin palkkoihin joku lisäkorotus ja syksyllä kaikille 0,50%.

Mielenkiintoista on mitä tarkoittaa "useita työehtoja parantavia tekstikohtia, esim. työaikoihin liittyen".

Saa nähdä, meneekö läpi.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Eiköhän lähipäivinä saada lisätietoa joukkoirtisanoutumisesta. Vaikea nähdä tuota hyväksyttävän ainakaan hoitajien puolelta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ehdotukseen tuli yleiskorotus 2,0% ja ne palkkaohjelman korotukset just sitä prosentin luokkaa vuodessa viiden vuoden ajan, mitä aavistelinkin. Ikävä kyllä ne esitetään paikallisesti sovittaviksi, joten meille aineenopettajille tuskin taaskaan tihkuu oikein mitään. Lisäksi pienimpiin palkkoihin joku lisäkorotus ja syksyllä kaikille 0,50%.

Mielenkiintoista on mitä tarkoittaa "useita työehtoja parantavia tekstikohtia, esim. työaikoihin liittyen".

Saa nähdä, meneekö läpi.
Itse olisin "tyytyväinen" tähän. Tuossa nyt oikeasti koitetaan kuitenkin matalimpia palkkoja nostaa hieman enemmän, ja myös koko julkisen palkkatasoa samoin maltillisesti. Itse en koe niin isossa palkkakuopassa olevani, niin tuo olisi taloustilanteen huomioiden ihan tyydyttävä lopputulos. En tiedä, mitä niillä aloilla tuumitaan, joissa kuoppaa enemmän.

Epäilen, että hoitajille 5 % viidessä vuodessa ei tule riittämään, kun 18 % hakivat viidessä vuodessa. Toivon, että he voivat jäädä keskenään sopimaan mahdollisesti paremmista ehdoista, jos tämä muille käy. Itse en antaisi latiakaan enempää kyllä työnantajana ainakaan ennen palkkaharmonisaation vaikutusten selviämistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On kyllä melkoinen epäonnistuminen jos extrakorotus koskee koko kunta-alaa.

Kunta-alan pääsopimus on sellainen, että jokaisen on hyväksyttävä sopimukset kokonaisuudessaan, tai muuten yksikään niistä ei synny. Siksi mikään ”hoitajakorotus” tai mikään muukaan vastaava, vaikkapa ”lastentarhanopettajakorotus” on käytännössä mahdoton.

Mitä sovintoesitykseen tulee, arvelen että kelpaa muille paitsi Tehylle. Ehkä Superillekin, vaikea sanoa. Mutta toki kaatuu, jos yksikin vastustaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onhan se vähän huvittavaa, että kunta-alan pääsopimuksen nimellä kulkevan paperin kaatavat todennäköisimmin ne, joiden työnantajana on käytännössä valtio eli nämä kukkaruukut tai maakunnat.
 
Kunta-alan pääsopimus on sellainen, että jokaisen on hyväksyttävä sopimukset kokonaisuudessaan, tai muuten yksikään niistä ei synny. Siksi mikään ”hoitajakorotus” tai mikään muukaan vastaava, vaikkapa ”lastentarhanopettajakorotus” on käytännössä mahdoton.

Mitä sovintoesitykseen tulee, arvelen että kelpaa muille paitsi Tehylle. Ehkä Superillekin, vaikea sanoa. Mutta toki kaatuu, jos yksikin vastustaa.
Tuotakin voi varmasti muuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös