Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 421 030
  • 15 517

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Täälläkö nyt ihan totena väitetään kotihoidon lähärin ajelevan omalla autolla ja omilla bensoilla asiakkaiden luokse eli heidän koteihinsa? Tuus ny @Ötökkä ihan ite kertoo, kyllä sen voi tänne kertoa.

Se nyt on täysin selvää, ettei tuommoiseen kukaan suostu eikä pidäkkään. Tämmöiset höpinät syö mielestäni melko paljon uskottavuutta ja pidän sitä melko huonona asiana.
Hyvin usein kyllä ajelevat omilla autoillaan. Ihan ekalla googlauksella esim löytyi tällainen juttu.


Auto siis usein ollut jopa vaatimus vakituiseen työpaikkaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin usein kyllä ajelevat omilla autoillaan. Ihan ekalla googlauksella esim löytyi tällainen juttu.


Auto siis usein ollut jopa vaatimus vakituiseen työpaikkaan.
Toki autoa vaaditaan tai "vaaditaan" monessakin hommassa mutta kysehän oli kustannustusten korvaamisesta eli niistä kilometreistä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Toki autoa vaaditaan tai "vaaditaan" monessakin hommassa mutta kysehän oli kustannustusten korvaamisesta eli niistä kilometreistä.

Tuossa esim asiasta. Ne kilometrirajat tuota sotkee paljon ja nykyinen bensanhinta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Hyvin usein kyllä ajelevat omilla autoillaan. Ihan ekalla googlauksella esim löytyi tällainen juttu.


Auto siis usein ollut jopa vaatimus vakituiseen työpaikkaan.

Tuosta linkistä suora lainaus:

– Jos noin 20-vuotias nuori lähihoitaja joutuu ostamaan vaikkapa 15 000 euron auton, jotta saisi työpaikan. Onhan se aikamoinen vaade, kun vuotuinen bruttopalkka on alle 30 000, sanoo Paavola.

Onpahan taas kasa paskaa tuo lainaus. Kuka helvetti pakottaa ostamaan 15 000€ auton, kun toimivia autoja saa parilla tonnilla. Oma ensi autoni maksoi muistaakseni 1500€ (johon lainasin vielä rahat isältä), sillä ajoin parhaimmillaan vajaa 150 kilometriä päivässä työmatkoja ja hyvin toimi.

On maailma mennyt merkilliseksi, jos ensiauton tulisi olla 15 000€ auto. Minä olen ollut jo pitkään työelämässä, nykyisin jo ihan hyvällä liksalla ja oma autoni maksoi vuosi sitten 23 000€. Joku realismi pitäisi olla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Sinänsä lähäreillä on siis asiat ihan ok, että ylipäätään saavat kilometrikorvauksia. Ite oon eri aloja tässä 12v aikana tehnyt ja kertaakaan ei ole tarvinnut edes uneksia muusta kuin verottajalta saatavasta kilometrikorvauksesta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Tuossa esim asiasta. Ne kilometrirajat tuota sotkee paljon ja nykyinen bensanhinta.
Ei tuo verottajan antama senttimäärä ole mikään absoluuttinen vakiosumma mikä pitää tai olisi hyvä maksaa.

Edelleen odottelen.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Se, että paperitehtaat saadaan käymään vuositasolla paremmin ja toivottavasti kuten noissa edellisissä oli, että iso osa hommista voidaan hoitaa ulkopuolisella työvoimalla on 100% voitto. Jos se hirveä 30min työajan pidennys oli se pahin niin voi voi. Toivottavasti se tuleva koko tehtaan poisto ei haittaa.

Lisäksi vaikka siellä olisi tuo 2v paperipuolen voitto niin se tarkoittaa suoraan sitä, että seuraavat neljä communications papersin konetta tullaan sulkemaan Suomesta. Siihen ei tule menemään enemmän kuin viisi vuotta.
No ei se suurinta osaa tekijöistä harmita kun pääsevät työttömyysputkeen mutta entä ne muut?
Niin, kaikki on suhteellista. Jos nyt esim. pyydän asiakkaalta 365 euroa laskutuksessa lisää ja hän kysyy, että "minkä ihmeen takia?". Minä vastaan Hollmenilaisittain, että "eihän se oo kuin euro päivässä." Eli tosiaan tarkoitus oli tuo työaika tehdä kaikki kesäkaudella, ei suinkaan joka viikko vuodessa. Käytännössä katsoen siis kesälomakausi olisi tehty 4-vuoroisena - lyhyempänä kiertona.

Tossa jonkin verran seurannut näitä työntekijöitä, niin sukkelaa kuin se onkin, työllistyvät he aika hyvällä prosentilla muualle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Toki autoa vaaditaan tai "vaaditaan" monessakin hommassa mutta kysehän oli kustannustusten korvaamisesta eli niistä kilometreistä.
No, mutta koita nyt päättää, että mistä olet eri mieltä. Ensin väität, etteivät hoitajat aja omilla autoillaan ja seuraavassa viestissä oletkin sillä linjalla, että autoa vaaditaan monessa hommassa.

En ole kotihoidossa tai -sairaanhoidossa töissä, mutta voin kertoa salaisuuden. Kyllä, aika usein joutuvat käyttämään omia autojaan. Muuten minua on kusetettu ja olen itse turhaan pyöräillyt töihin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maaseudulla on ihan tavallista, että hoitohenkilöstö ajaa omalla autolla kotihoidossa olevien vanhusten luo. Toki kilometrikorvaukset (0,46€/km) näistä maksetaan, mutta väite, ette se kata edes bensakuluja, on väärä. Tai sitten korvaus on pienempi tai vastaavasti kulutus n. 20 ltr/100 km. Auton käytön kokonaiskuluja korvaus ei luonnollisesti kata. Käsittääkseni meillä työnantajalla on pari autoa käytettävissä niille, jotka eivät omaan pirssiin halua kilometrejä kerätä. On myös totta, että työnhakijalta edellytetään ajokorttia ja omaa autoa. Sama käytäntö on myös osalla opetuspuolella, jos tunteja on eri kouluilla tai paikkakunnilla.

 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täälläkö nyt ihan totena väitetään kotihoidon lähärin ajelevan omalla autolla ja omilla bensoilla asiakkaiden luokse eli heidän koteihinsa? Tuus ny @Ötökkä ihan ite kertoo, kyllä sen voi tänne kertoa.

Se nyt on täysin selvää, ettei tuommoiseen kukaan suostu eikä pidäkkään. Tämmöiset höpinät syö mielestäni melko paljon uskottavuutta ja pidän sitä melko huonona asiana.
No, mutta koita nyt päättää, että mistä olet eri mieltä. Ensin väität, etteivät hoitajat aja omilla autoillaan ja seuraavassa viestissä oletkin sillä linjalla, että autoa vaaditaan monessa hommassa.

En ole kotihoidossa tai -sairaanhoidossa töissä, mutta voin kertoa salaisuuden. Kyllä, aika usein joutuvat käyttämään omia autojaan. Muuten minua on kusetettu ja olen itse turhaan pyöräillyt töihin.
Siinähän tuo lukee, mitä olen vailla. Vaihtoehtoisesti vain toinen toteutuva ei ole riittävä vastaus.
 

Outsider

Jäsen

Tuossa esim asiasta. Ne kilometrirajat tuota sotkee paljon ja nykyinen bensanhinta.

Tuosta linkistä löytyvä tieto on aika kaukana väitteistäsi, että korvaus olisi reilusti alle 0,4€/km ja että se ei kattaisi edes bensakuluja. Eilisen hinnoilla Suomen kalleinta 95 olisi saanut tuolla 5000km jälkeiselläkin korvauksella n. 17,5 litraa/100km.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siinähän tuo lukee, mitä olen vailla. Vaihtoehtoisesti vain toinen toteutuva ei ole riittävä vastaus.
Kotihoidon lähärit sekä kotisairaanhoidon sairaanhoitajat ajavat asuinpaikkakunnallani omilla autoillaan ja omilla polttoaineillaan töissä. Saavat 46 senttiä kilometriltä korvausta työnantajalta, mutta se ei muuta omalla kortilla mittarilta ostettua polttoainetta työnantajan polttoaineeksi. Tilanne olisi eri, jos tankkaisivat työnantajan kortilla.

Korvaus sinällään on hyvä, niin kauan, että autoon tulee tonnin remontti. Työsuhteessa olevilla hoitajilla on tässä yrittäjänriski.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kotihoidon lähärit sekä kotisairaanhoidon sairaanhoitajat ajavat asuinpaikkakunnallani omilla autoillaan ja omilla polttoaineillaan töissä. Saavat 46 senttiä kilometriltä korvausta työnantajalta, mutta se ei muuta omalla kortilla mittarilta ostettua polttoainetta työnantajan polttoaineeksi. Tilanne olisi eri, jos tankkaisivat työnantajan kortilla.
Aivan, no ompas tilanne aivan kamala. Jaksuhaleja ja voimia kaikille asianosaisille.

Turhaa työntekijäosaston on keksiä löperöitä väitteitä edes tänne vaikean neuvottelutilanteen takia, tuommoiset ei palvele ketään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Aivan, no ompas tilanne aivan kamala. Jaksuhaleja ja voimia kaikille asianosaisille.

Turhaa työntekijäosaston on keksiä löperöitä väitteitä edes tänne vaikean neuvottelutilanteen takia, tuommoiset ei palvele ketään.
Ensin väität, etteivät aja omilla autoillaan ja polttoaineillaan, sitten jaat jaxuhaleja, kun olet väärässä.

Vai oletko edelleen sitä mieltä, että eivät aja omilla autoillaan? Siinä tapauksessa olet nimittäin aika pahasti kassalla tässä asiassa, mutta silloinhan on aina paras huudella, jos ei asiasta mitään tiedä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Aivan, no ompas tilanne aivan kamala. Jaksuhaleja ja voimia kaikille asianosaisille.

Turhaa työntekijäosaston on keksiä löperöitä väitteitä edes tänne vaikean neuvottelutilanteen takia, tuommoiset ei palvele ketään.
Edelleen sen 5000km jälkeen ne korvaukset tippuu. Joillain alueilla ne matkat 8vat valitettavan pitkiä mitä joudutaan ajelemaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensin väität, etteivät aja omilla autoillaan ja polttoaineillaan, sitten jaat jaxuhaleja, kun olet väärässä.

Vai oletko edelleen sitä mieltä, että eivät aja omilla autoillaan? Siinä tapauksessa olet nimittäin aika pahasti kassalla tässä asiassa, mutta silloinhan on aina paras huudella, jos ei asiasta mitään tiedä.
En nyt valitettavasti oikein voi enempää asiassa auttaa jos on hankaluutta päästä kiinni kohtaan omalla autolla JA omilla bensoilla.

Höpinät että tankataan ihan omalla kortilla mutta laskutetaan kilometrit ei tuohon määritelmään kuulu. Uskallan jopa väittää isossa kuvassa työnantajalta löytyvän auto tätä tarvitsevalle, jos muuten ei työntekijöitä saada. Itsekkin olen useamman yksityisen sotealan yrityksen autolla ajanut vaikka en heillä edes ole ollut töissä sekä olen ajanut laskutettavaa kilometriajoa muulla kalustolla.

Toimintatapana ajo omalla autolla ja toteutuneet kilometrit maksetaan työnantajan puolelta on aivan normaali kautta maan usealla alalla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
En nyt valitettavasti oikein voi enempää asiassa auttaa jos on hankaluutta päästä kiinni kohtaan omalla autolla JA omilla bensoilla.
Niin, minähän kirjoitin, että ne ovat omia aineita, jos ne itse mittarilta omalla kortilla tankkaa. Aivan hyvin voi sanoa, että silloin ajaa omalla autolla ja omilla polttoaineilla. Toki työnantaja maksaa sitten matkakuluja, mutta sitä tuskin kukaan on kiistänytkään.

Kyllä tässäkin pitäjässä on yksi auto kotihoidon/sairaanhoidon käytössä ihan firman puolelta. Sitä on jakamassa päiväsaikaan viisi sairaanhoitajaa ja seitsemän lähihoitajaa.

Itse pidän tuota 46 sentin matkakulua ihan ok korvauksena. Enemmän harmitti, kun tarvitsimme aiemmin kaksi autoa puolison työn takia. Nyt, kun pärjää yhdellä oman työni takia, niin eipä ole juurikaan ahdistanut.

Tottakai olet itse ajanut monesti juuri sotealan tahojen autoilla, kukapa meistä ei olisi? Tai kaveri ainakin on.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuinka korkeana palstan hoitajat/hoitajien puolisot näkevät sellaisen skenaarion että kun aikanaan sopu syntyy niin korotus tullaan repimään tavalla tai toisella sitten töissä olevien selkänahasta. Palkkasummalla on kumminkin kattonsa ja jos palkka nousee niin väkeä vähennetään.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, minähän kirjoitin, että ne ovat omia aineita, jos ne itse mittarilta omalla kortilla tankkaa. Aivan hyvin voi sanoa, että silloin ajaa omalla autolla ja omilla polttoaineilla. Toki työnantaja maksaa sitten matkakuluja, mutta sitä tuskin kukaan on kiistänytkään.

Kyllä tässäkin pitäjässä on yksi auto kotihoidon/sairaanhoidon käytössä ihan firman puolelta. Sitä on jakamassa päiväsaikaan viisi sairaanhoitajaa ja seitsemän lähihoitajaa.

Itse pidän tuota 46 sentin matkakulua ihan ok korvauksena. Enemmän harmitti, kun tarvitsimme aiemmin kaksi autoa puolison työn takia. Nyt, kun pärjää yhdellä oman työni takia, niin eipä ole juurikaan ahdistanut.

Tottakai olet itse ajanut monesti juuri sotealan tahojen autoilla, kukapa meistä ei olisi? Tai kaveri ainakin on.
Alkuperäinen väite oli osan hoitajista tekevän persnettoa tankkaamisen takia ja tämän takia ei kaikkialle saa työntekijöitä. Syynä tämmöiseen voi olla vain työntekijän ajaminen omalla autolla sekä omilla bensoilla saamatta korvausta ajetuista kilometreistä, se ei vielä ole persnettoa jos saa pienempää kilometrihintaa kuin verottajan maksimi verovapaan kilometrin hinta.

Eli ilmeisesti näin ei nyt sitten olekaan vaan kysymys on enemmänkin omalla autolla ajamisesta ja suhteellisen normaaleista kilometrikorvauksista. Todennäköisesti toimintatapoja on yhtä paljon kuin on toimijoita mutta lopputulemana hoitajat saa korvauksen ajetuista kilometreistä eikä alkuperäisen väitteen mukaan tee persnettoa. Yleensä työntekijät ajaa ennemmin kilometrejä kuin ottaa firman auton käyttöön, varsinkin jos päiväkilometrit menee useammalle sadalle, korvaustaso kun on suhteellisen hyvä jopa näillä polttoainehinnoilla.

En ala mihinkään pippelinmittailuun kuka on ajanu missäkin ja näillä palstoilla kaikki on enempi ja vähempi tarkastamatonta empiriaa, joka voi olla totta tai ei.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kuinka korkeana palstan hoitajat/hoitajien puolisot näkevät sellaisen skenaarion että kun aikanaan sopu syntyy niin korotus tullaan repimään tavalla tai toisella sitten töissä olevien selkänahasta.
Hienosti ilmaistu. Siinähän lukee aika pitkälti, että julkisen puolen työntekijät eivät ole "töissä olevia", vaan tukien varassa eläviä loisia.

Julkisen puolen ihmisetkin ovat pääsääntöisesti ihan "töissä olevia". Hyvinvointivaltio Pohjoismaissa on pitkälti rakennettu julkisten palveluiden ja yksityisten yritysten varaan.

Itse kysymykseesi, näkisin, että niitä verorahoja työnnetään vähemmän Suomea ja suomalaisia hyödyttäviin kohteisiinkin.

@Eikka86, olemme varmasti isossa kuvassa samaa mieltä. Itse en pidä noita kilometrikorvauksia kovinkaan huonoina. Henkilökohtaisesti otin kantaa vain siihen, kun tunnuit olevan varma, että jokaisella lähihoitajalla/sairaanhoitajalla on auto käytössä talon puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Hienosti ilmaistu. Siinähän lukee aika pitkälti, että julkisen puolen työntekijät eivät ole "töissä olevia", vaan tukien varassa eläviä loisia.

Julkisen puolen ihmisetkin ovat pääsääntöisesti ihan "töissä olevia". Hyvinvointivaltio Pohjoismaissa on pitkälti rakennettu julkisten palveluiden ja yksityisten yritysten varaan.

Itse kysymykseesi, näkisin, että niitä verorahoja työnnetään vähemmän Suomea ja suomalaisia hyödyttäviin kohteisiinkin.

Minä ainakin luen tuon viestin niin, että ”töissä olevilla” tarkoitettiin tässä yhteydessä nimenomaan niitä hoitajia, mihin tuo lainauksesta pois jättämäsi viimeinen lause vahvasti viittaa. Hoitaja puolellahan asiaa perustellaan vahvasti niin, että kovemmalla palkalla saadaan lisää hoitajia, mutta valitettavasti tilanne taitaa olla se, että kovemmalla palkalla on varaa palkata entistä vähemmän hoitajia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Minä ainakin luen tuon viestin niin, että ”töissä olevilla” tarkoitettiin tässä yhteydessä nimenomaan niitä hoitajia, mihin tuo lainauksesta pois jättämäsi viimeinen lause vahvasti viittaa.
Tosiaan joo, oma tulkintavirheeni siis.

Siinä mielessä kuitenkin höpöhöpöä, että hoitajapula on pienemmällä palkkakustannuksellakin kriittinen, eikä sinne väkeä ole tulossa taakkaa jakamaan. Ilmeisesti hoitajat kokevat, että paremmalla palkalla nykyisen, ylisuuren, työtaakan jotenkuten sietää.
 
Maaseudulla on ihan tavallista, että hoitohenkilöstö ajaa omalla autolla kotihoidossa olevien vanhusten luo. Toki kilometrikorvaukset (0,46€/km) näistä maksetaan, mutta väite, ette se kata edes bensakuluja, on väärä. Tai sitten korvaus on pienempi tai vastaavasti kulutus n. 20 ltr/100 km. Auton käytön kokonaiskuluja korvaus ei luonnollisesti kata. Käsittääkseni meillä työnantajalla on pari autoa käytettävissä niille, jotka eivät omaan pirssiin halua kilometrejä kerätä. On myös totta, että työnhakijalta edellytetään ajokorttia ja omaa autoa. Sama käytäntö on myös osalla opetuspuolella, jos tunteja on eri kouluilla tai paikkakunnilla.

Itse asiassa jos paljon ajaa niin kilometrikorvaus kattaa kyllä kaikki kulut.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Minä ainakin luen tuon viestin niin, että ”töissä olevilla” tarkoitettiin tässä yhteydessä nimenomaan niitä hoitajia, mihin tuo lainauksesta pois jättämäsi viimeinen lause vahvasti viittaa. Hoitaja puolellahan asiaa perustellaan vahvasti niin, että kovemmalla palkalla saadaan lisää hoitajia, mutta valitettavasti tilanne taitaa olla se, että kovemmalla palkalla on varaa palkata entistä vähemmän hoitajia.

Juuri tämä oli viestini pointti. Kovat korotukset tulevat näkymään työnhyvinvoinnin heikentymisenä entisestään koska sitten on entistä vähemmän väkeä töissä. Mutta ehkä se raha sitten korvaa vitutuksen ja uupumisen, mene ja tiedä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös