Öööh mun loma kyl pysy käytännössä ihan samana.
Eli et enää lomaile sitä kahdeksaa viikkoa vaan sen normaalin viisi. Onhan se toki melkein sama, mutta tuosta syystä suurin osa julkisen puolen työntekijöistä ottaa mielummin sen pienemmän palkan.
Niin oletkin. Minä kysyin nyt aikataulusta että milloin se tapahtuu mutta ethän sinä siihen pysty vastaamaan. Siksi se työolojen parantaminen palkkauksenkautta näyttää jopa paljon realistisemmalta. Eikä se ole hoitajien vika.
Miksi minun pitäisi tietää se aikataulu?
Ei se vika ole mutta ongelmaa ei korjata nostamalla palkkoja enemmän kuin alan tuottavuus kasvaa, tuollaisten korotusten jälkeen pitää toimintaa tehostaa ja niitä käsipareja on entistä vähemmän käytössä.
Täällä takerrutaan nyt ihan sikana tähän lomahommaan joka ei koske läheskään kaikkia sotealan työntekijöitä. Onneksi opettajien lomat on ok.
Jos halutaan julkisen ja yksityisen puolen paremmat osat, mutta ei olla valmiita hyväksymään niitä julkisen puolen huonompia puolia niin ei tarvitse ihmetellä miksi tuota ei ymmärretä.
Opettajat harvemmin työskentelevät yksityisellä puolella ja lisäksi he eivät samalla tavalla huuda tuollaisen palkan korotuksen perään.
Sitä kutsutaan demokratiaksi, kansan valitsemat edustajat päättävät yhteisten rahojen käytöstä.
Julkisella puolella on paljon hyvää osaamista, myös johtajissa. Valitettavasti he eivät pysty käyttämään osaamistaan täysimääräisesti, koska raamit on määrätty poliitikkojen puolesta.
Jos joku virkamies ehdottaa oman organisaationsa saneerausta, ammattiyhdistys vastustaa alta aikayksikön. Eikä tässä vielä ole ongelmaa, sehän on ammattiyhdistyksen tehtävä.
Ongelma syntyy siinä vaiheessa, kun valtuutettujen tai lautakunnan jäsenten pitäisi tehdä päätöksiä. Ammattiyhdistys ottaa yhteyttä "omiin poliitikkoihinsa", jotka ryhtyvät puolustamaan omiaan. Muutama kytkykauppa toisten puolueryhmien kanssa ja saneeraus on peruttu.
Porin organisaatiosta on tehty muistaakseni 90 luvulla tutkimus, jonka mukaan sitä voisi supistaa kolmanneksen. Sen jälkeen se on kasvanut joka vuosi
Niin poliitikot, jotka ovat itse töissä organisaatiossa ei ole demokratiaa vaan korruptiota. Jos julkisessa toimessa työskentelviltä kiellettäisiin kunnallispolitiikka niin muutoksia uskallettaisiin tehdä. Nyt ei uskalleta ottaa kaverilta hommia pois.
Uudet aluevaltuustot ovat tästä karmaiseva esimerkki siellä on merkittävästi enemmän sote-alan eudstajia kuin heitä on väestössä niin luuletko, että tämmöinen porukka leikkaa omistaan? No ei tällöin on mahdotonta tehdä niitä muutoksia, siihen tarvittaisiin täysin ulkopuoliset tahot.
Niin julkinen hallinto on iso ja tehoton, sen lisäksi se heijastuu sieltä alemmille tasoille. Sen sijaan, että asiaa yritettäisiin korjata nyt rakennetaan uusia hallinnon tasoja, jonka myötä sinne kentälle tulee rahaa entistä vähemmän. Ei yksityisellä olisi ollut mitenkään mahdollista hoitaa sote:a kuten nyt hoidettiin kun se laitetaan toimeen vain julkisen toiminnan kautta.