Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 406 215
  • 15 514

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kaverilla, joka joutuu ajamaan pitkiä matkoja tuo on reilusti alle 0,4e/km koska joutuu ajamaan paljon. Kuulemma se maksu alenee jos kilometrejä paljon.

Ja nuo summat ovat pysyneet samassa vaikka bensan hinta nousee.
Neuvoteltavia asioitahan nuo kilometrikorvaukset ovat, kuten myös palkat. Ei se verohallinnon ilmoittama verovapaa summa tosiaan tarkoita, ettei sen alle/yli voisi maksaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
0,46e/km on verovapaa kilometrikorvaus. Tämähän ei ole mikään absoluuttinen maksimi, mutta sen ylimenevä osuus on verotettavaa ansiotuloa.
Tuotahan minullekin maksetaan ja hyvin se kattaa bensakulut. Hoitajilla on sitten ilmeisesti vähän erilaiset autot kuin minulla.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Julkisella (valtion yksi funktio) puolella oli viime vuosikymmenellä käytössä malli missä ensimmäisistä 5tkm km-korvaus oli täydet. 5-20tkm puolet ja yli 20tkm 0,0€/km.
Tämä taitaa olla siis käytössä edelleen jossain muodossa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onko kaverisi jonkun tietyn tes/kvtes:n piirissä? Jos on, niin minkä? Sieltä asiaa voisi koittaa tarkistella. Muussa tapauksessa tosiaan kyseessä lienee erikseen sovittu asia.
En nyt ala tarkemmin kertomaan, mutta ei hän ainakin tuollaista ole toivonut/halunnut. Eipä ihme ettei ole kuulemma kesätöitä kukaan sieltä hakenut
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Nyt kiinnostelee miten "yhdellä funktiolla" olisi valtion matkustussäännöstä eroava käytäntö. Voitko hieman avata?
Mulla ei ole tiedossa valtion matkussäännön kattavuutta tuolloin, enkä nyt.
Tuon kilometrirajamallin tiedän olleen ainakin yhdessä funktiossa käytössä, sillä aiemmassa työpaikassani (yksityisellä sektorilla) tämä malli oli käytössä yhden kvartaalin.
Mallin toi mukanaan valtiolta uusi hr-päällikkö. Tämän lisäksi saimme hetken nauttia n.25 rivin listasta missä oli lueteltuna sallitut lisävarusteet työsuhdeautoihin. Listalta puuttui mm. kumimatot, mikä torppasi multa aikoinaan Octavian kun autoliikkeen tarjouksessa sellaiset oli.
Jouduin tuolloin säätämään omia ja tiimini autoja tuon vastuullisen hr-päällikön kanssa ja hän kertoi kopioineensa "hyvät" uudistuksensa edellisestä hommastaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla ei ole tiedossa valtion matkussäännön kattavuutta tuolloin, enkä nyt.
Tuon kilometrirajamallin tiedän olleen ainakin yhdessä funktiossa käytössä, sillä aiemmassa työpaikassani (yksityisellä sektorilla) tämä malli oli käytössä yhden kvartaalin.
Yksityinen sektori on yksityinen sektori ja vaikka päällikkö olisi ollutkin julkisella niin valtiolla pätee edelleen matkustussääntö eikä siellä käsittääkseni ole tuollaisia määräyksiä.

AVAINTAN:in sopimuksista löysin tuollaisen, että 5000/km = 43senttiä, seuraavat 38 senttiä. Ei siellä 0-kilometrejä ole kuitenkaan.

@Ötökkä lle tiedoksi.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Yksityinen sektori on yksityinen sektori ja vaikka päällikkö olisi ollutkin julkisella niin valtiolla pätee edelleen matkustussääntö eikä siellä käsittääkseni ole tuollaisia määräyksiä.

AVAINTAN:in sopimuksista löysin tuollaisen, että 5000/km = 43senttiä, seuraavat 38 senttiä. Ei siellä 0-kilometrejä ole kuitenkaan.

@Ötökkä lle tiedoksi.
0-kilometrit varmasti tulivatkin muualta, sillä ne jäivät voimaan ja näyttävät olevan yksityisellä puolella yllättävän yleisiä, siis jonkin km rajan jälkeen.
 
Juu. Jos huumori sallitaan, niin jos Hollmen on sopimuksesta yhtä kassalla kuin puheissaan puolen tunnin viikkotyöajan pidennyksen kanssa, niin voi olla huonokin paperi UPM:lle

Vai jäikö häneltä kenties mainitsematta ihan vaan vahingossa, ettei sitä työaikaa pidennetä tasaisesti vuoden aikana vaan kesälomakaudella tehdään kaikki ns. "sisälle".

Mutta hienoa, että pääsivät sopimukseen.
Niin, tiedossani ei ole muita ”heikennyksiä” kun tosiaan tuo palkallinen työajanpidennys.

Jos asia on, kuten YLE:n jutussa kerrottiin, sai UPM näyttämään itsensä entistä typerämpänä. Erittäin hyvässä tuloskunnossa olevat tuotantolaitokset seisoivat 112 vuorokautta lillukanvarsien takia. Laitokset itse asiassa seisovat vielä muutaman päivän päälle, koska eivät ne ala sormia napsauttamalla tuotantoa tekemään.

Pitääkin jossain kohtaa yrittää laskea tuo UPM:n saama ”säästö” uusien työehtosopimuksien myötä. Veikkaan näppituntumalla takaisinmaksuajan olevan jotain noin 1000 vuotta tästä hetkestä eteenpäin.

Helsingin Sanomien kolumni aiheesta;

 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
0-kilometrit varmasti tulivatkin muualta, sillä ne jäivät voimaan ja näyttävät olevan yksityisellä puolella yllättävän yleisiä, siis jonkin km rajan jälkeen.
Kummastelen tällaista käytäntöä, koska todennettavat kilometrit voi yritys laskuttaa asiakkaalta ja sitä kautta korvata myös työntekijälle. Mistä alasta on kyse?

Usein (kevyt)yrittäjyys on eräs keino välttää tällaisia, jos sopiminen ei onnistu.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kummastelen tällaista käytäntöä, koska todennettavat kilometrit voi yritys laskuttaa asiakkaalta ja sitä kautta korvata myös työntekijälle. Mistä alasta on kyse?

Usein (kevyt)yrittäjyys on eräs keino välttää tällaisia, jos sopiminen ei onnistu.
Olen törmännyt näihin ehkä yllättäen myyntiyhtiöissä, isommissa korporaatioissa, taasen osa pienemmistä "kioskeista" näyttää käyttävän edelleen km-korvauksia osana kokonaispalkintaa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Niin, tiedossani ei ole muita ”heikennyksiä” kun tosiaan tuo palkallinen työajanpidennys.

Jos asia on, kuten YLE:n jutussa kerrottiin, sai UPM näyttämään itsensä entistä typerämpänä. Erittäin hyvässä tuloskunnossa olevat tuotantolaitokset seisoivat 112 vuorokautta lillukanvarsien takia. Laitokset itse asiassa seisovat vielä muutaman päivän päälle, koska eivät ne ala sormia napsauttamalla tuotantoa tekemään.

Pitääkin jossain kohtaa yrittää laskea tuo UPM:n saama ”säästö” uusien työehtosopimuksien myötä. Veikkaan näppituntumalla takaisinmaksuajan olevan jotain noin 1000 vuotta tästä hetkestä eteenpäin.

Helsingin Sanomien kolumni aiheesta;

Se, että paperitehtaat saadaan käymään vuositasolla paremmin ja toivottavasti kuten noissa edellisissä oli, että iso osa hommista voidaan hoitaa ulkopuolisella työvoimalla on 100% voitto. Jos se hirveä 30min työajan pidennys oli se pahin niin voi voi. Toivottavasti se tuleva koko tehtaan poisto ei haittaa.

Lisäksi vaikka siellä olisi tuo 2v paperipuolen voitto niin se tarkoittaa suoraan sitä, että seuraavat neljä communications papersin konetta tullaan sulkemaan Suomesta. Siihen ei tule menemään enemmän kuin viisi vuotta.
No ei se suurinta osaa tekijöistä harmita kun pääsevät työttömyysputkeen mutta entä ne muut?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen törmännyt näihin ehkä yllättäen myyntiyhtiöissä, isommissa korporaatioissa, taasen osa pienemmistä "kioskeista" näyttää käyttävän edelleen km-korvauksia osana kokonaispalkintaa.
Nyt menen mutulla ja omilla havainnoilllani.

Isoimmissa firmoissa käytetään yleisesti nk. autoetua eli saat auton käyttöösi, mikä on taas osa palkkaa. Pienet firmat taas maksavat toteutuneista kilometreistä (oman auton käyttö), jotka lisätään laskutukseen ja siitä myös maksetaan työntekijälle sovittu korvaus.

En ymmärrä sellaista sopimusta, että työntekijä ei saisi mitään korvausta jonkin rajan ylittävästä (20t/km?) osasta, jos ajo liittyy työtehtäviin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos asia on, kuten YLE:n jutussa kerrottiin, sai UPM näyttämään itsensä entistä typerämpänä. Erittäin hyvässä tuloskunnossa olevat tuotantolaitokset seisoivat 112 vuorokautta lillukanvarsien takia. Laitokset itse asiassa seisovat vielä muutaman päivän päälle, koska eivät ne ala sormia napsauttamalla tuotantoa tekemään.

Pitääkin jossain kohtaa yrittää laskea tuo UPM:n saama ”säästö” uusien työehtosopimuksien myötä. Veikkaan näppituntumalla takaisinmaksuajan olevan jotain noin 1000 vuotta tästä hetkestä eteenpäin.

Helsingin Sanomien kolumni aiheesta;

Niin kyllä aika mielenkiintoisesti pitää asiaa tarkastella, jos päätyy siihen lopputulemaan, että UPM:n työtaisteluun johtaneet vaatimukset olivat viisaampi ratkaisu kuin sen kilpailijoiden ratkaisu tehdä yleisen linjan mukaiset palkankorotukset yrityskohtaisena sopimisena ilman työtaisteluja.

UPM menetti arvioiden mukaan yli neljännesmiljardin liikevoittoa lakon myötä ja päälle vielä heikentynyt työnantajakuva ja heikentynyt tavarantoimitusvarmuus asiakkaiden silmissä. Näihin suhteutettuna UPM:n saama neuvottelutulos vaikuttaa lähinnä surkuhupaisalta.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
UPM menetti arvioiden mukaan yli neljännesmiljardin liikevoittoa lakon myötä ja päälle vielä heikentynyt työnantajakuva ja heikentynyt tavarantoimitusvarmuus asiakkaiden silmissä. Näihin suhteutettuna UPM:n saama neuvottelutulos vaikuttaa lähinnä surkuhupaisalta.

Tosiaan olisi kiva miten tämä työtaistelu meni. Paljonko työnantaja hävisi, paljonko työntekijä ja oikeasti se mikä minusta merkitsee, niin paljonko Suomi hävisi? Vai voittiko joku?
 
Se, että paperitehtaat saadaan käymään vuositasolla paremmin ja toivottavasti kuten noissa edellisissä oli, että iso osa hommista voidaan hoitaa ulkopuolisella työvoimalla on 100% voitto. Jos se hirveä 30min työajan pidennys oli se pahin niin voi voi. Toivottavasti se tuleva koko tehtaan poisto ei haittaa.

Lisäksi vaikka siellä olisi tuo 2v paperipuolen voitto niin se tarkoittaa suoraan sitä, että seuraavat neljä communications papersin konetta tullaan sulkemaan Suomesta. Siihen ei tule menemään enemmän kuin viisi vuotta.
No ei se suurinta osaa tekijöistä harmita kun pääsevät työttömyysputkeen mutta entä ne muut?
Olet ilmeisesti nähnyt uuden TES:n, kun puhut faktana jostain ulkopuolisen työvoiman käytöstä, joka oli ehdoton no go Paperiliitolle ja UPM itsekin sen ymmärtää. Paperitehtaista ei sitäpaitsi pysty ulkoistamaan varaston (valmiin tuotteen käsittelyn) lisäksi juuri muuta, koska yksinkertaisesti osaaminen ei riitä. Joo, kunnossapitoa tietysti, mutta historia osoittaa sen olevan kannattamatonta.
Huvittavaa mutuilua, että ”iso osa hommista” voidaan mielestäsi hoitaa ulkopuolisella työvoimalla. Väitteesi perustuu; Ei mihinkään.

Käsittääkseni molemmat osapuolet ovat varsin tyytyväisiä tuohon 30 tunnin vuotuiseen palkalliseen työajanpidennykseen. Toivottavasti saat kuitenkin öisin nukuttua ja UPM:n osakkeet pumppaavat osinkoa tilillesi, vaikka tätäkin oli pakko jeesustella sarkastisella ”hirveä” -kommentilla.

Tottakai on surullista jos suomalaisilta veronmaksajilta loppuu työt. Tuskin sitä kukaan toivoo. UPM tulee supistamaan paperikapasiteettiaan, oli lakkoja tai ei. Logistinen takamatka ja viimeaikoina korostunut kuljetuskustannusten nousu sen aiheuttaa, ei henkilöstökustannukset. Luulisi tämän sinullekin jo aukeavan.

Lopuksi on pakko kysyä, että mitkä neljä konetta tullaan sulkemaan Suomesta? Mitkä jäävät? Ihan mielenkiintoista saada sisäpiirin tietoa tästä.

Ainiin, lihavoinnit omia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kummastelen tällaista käytäntöä, koska todennettavat kilometrit voi yritys laskuttaa asiakkaalta ja sitä kautta korvata myös työntekijälle. Mistä alasta on kyse?

Usein (kevyt)yrittäjyys on eräs keino välttää tällaisia, jos sopiminen ei onnistu.

Niin. Jos voi laskuttaa ne asiakkaalta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täälläkö nyt ihan totena väitetään kotihoidon lähärin ajelevan omalla autolla ja omilla bensoilla asiakkaiden luokse eli heidän koteihinsa? Tuus ny @Ötökkä ihan ite kertoo, kyllä sen voi tänne kertoa.

Se nyt on täysin selvää, ettei tuommoiseen kukaan suostu eikä pidäkkään. Tämmöiset höpinät syö mielestäni melko paljon uskottavuutta ja pidän sitä melko huonona asiana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös