Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 177
  • 15 508

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jokainen voi sitten ajatella tykönään minkä verran ostovoima karisee vaikka 100e lisäverotuksella eikä tuo siihen jää maakuntien aloittaessa toiminnan.

Eiköhän ensi keväänä ole vasemmistolla taas normaalia köyhien asialla retostelua vaikka ovat nyt itse asioista päättämässä.

Tässä vielä pierrään verta kustannusten nousun takia.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Joo, tulee. 8 miljardia on 4 miljoonalta 2000 €/vuosi.

Edit: Osa tuosta 8 miljardista kiertyy tosin takaisin kuntatalouteen + muiden alojen palkankorotusten verovaikutus, niin jäisikö tuosta noin puolet muuten rahoitettavaksi.

Ihan vähän syö uskottavuutta, jos ekonomisti pyörittelee lukemat noin pahasti metsään.

En ota kantaa itse palkankorotuksiin. Toisten palkkoihin kun on niin helppo ottaa kantaa. Jos jotain on kuitenkin vaatimassa, niin olisi ihan kiva avata kuvion rahoitusmalli ja mielellään vielä oikein laskettuna.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mutta siis eikö tuo summa ole reilu 170 €/kk, ei 17 €/kk? Eli ekonomistilla on tullut 8 miljardista 800 miljoonaa tai veronmaksajia on ilmestynyt jostain moninkertainen määrä.
Superin Silja Paavola sanoi joku aika sitten radiossa, että hoitajille vaaditut palkankorotukset tulisivat veronmaksajille maksamaan pakastepitsan hinnan verran kuukaudessa. Helvetin kallis pitsa.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Voisikohan tällä olla joku kytkös siihenkin, miksi näihin poskettomiin palkankorotusvaateisiin suhtaudutaan vastapuolella hieman nihkeästi?
Mä en vieläkään oikein ole saanut kiinni tästä "posketon" termistä? Oma lähärin palkkani on niin matala etten sillä tule toimeen, ja olet joutunut keksimään muuta työtä lisäksi. Olisihan se nyt ihan kiva, että raskaalla työllä pystyisi edes itsensä, ja perheensä elättämään.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä en vieläkään oikein ole saanut kiinni tästä "posketon" termistä? Oma lähärin palkkani on niin matala etten sillä tule toimeen, ja olet joutunut keksimään muuta työtä lisäksi. Olisihan se nyt ihan kiva, että raskaalla työllä pystyisi edes itsensä, ja perheensä elättämään.

Nämä on näitä.. Aika usein ihan jo omassa lähipiirissänikin käy tällaisten kommenttien jälkeen ilmi, että kyse on enemmänkin elämisen tasosta kuin liian pienestä palkasta.. Mä olen jo aiemmin tuonut itse esille, että mulla jää kuukaudessa ulosoton jälkeen about 1400€ rukkaseen ja sillä pärjätään 9-vuotiaan jannun kanssa vallan mainiosti.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mä en vieläkään oikein ole saanut kiinni tästä "posketon" termistä? Oma lähärin palkkani on niin matala etten sillä tule toimeen, ja olet joutunut keksimään muuta työtä lisäksi. Olisihan se nyt ihan kiva, että raskaalla työllä pystyisi edes itsensä, ja perheensä elättämään.

Ymmärrän tämän oikein hyvin. Kuitenkin siinä missä te vaaditte (varmasti oikeutetustikin) lisää palkkaa, niin eikö esimerkiksi minulla ole yhtälainen oikeus yrittää pitää oma ansiotasoni ja kritisoida palkankorotuksesta mahdollisesti johtuvia verokorotuksia? Etenkin jos aletaan puhua sadoista euroista per vuosi? Ei tee hyvää perhe HeKeK:n ostovoimalle.

Korotetaan palvelumaksuja ja katsotaan mihin se riittää. Jos käytät, maksat. Jos kuormitat läsnäolollasi hoitajia, maksat. Reilua, eikö?

Tämän kaiken kirjoitan Sdp:n jäsenenä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Auttakaapas tyhmää. Luin Tehyn ekonomisti Ralf Sundin haastattelun. Hän mainitsee, että "Isoon virheeseen KT syyllistyy siinä, että se ottaa huomioon vain 2,5 miljoonaa palkansaajaa vaikka kunnallisveroa kerätään 3,8 miljoonalta. Kun lasketaan oikein mutta käytetään KT:n ilmoittamaa 8 miljardia, kuntalaisen maksettavaksi tulisi lisää noin 17 euroa kuukaudessa. Tämäkin on teoreettinen maksimisumma."
Minusta haastattelun helmi on tämä:
"KT vedättää. Se lähtee laskelmissaan siitä, että käytössä on ainoastaan kuntalaisilta kerättävät verot, vaikka todellisuudessa kuntien tuloista vain 44 prosenttia tulee kunnallisverona ja 56 prosenttia muina tuloina."

eli jos menot kasvavat, niin kyllähän muut tulot kasvavat taikaiskusta eikä menonlisäyksiä tarvitse kattaa pelkästään veronkorotuksilla. Ihanaa!

Kun minä saan tuloja sekä palkoista ja pääomasijoituksista, niin jos menoni kasvavat, niin eihän minun tarvitse tehdä enempää töitä kun varmasti sijoitustuotot kasvavat vastaavasti...
 
Viimeksi muokattu:

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Eikö olisi fiksumpaa pyrkiä parantamaan työoloja ja varsinkin johtamista, sekä pyrkiä henkilömäärän kasvattamiseen (vaikka ulkomailta) kuin ajaa asiaa umpikujaan älyttömällä palkkavaateella?
En ole vieläkään saanut kovin hyvää vastausta siihen, miksi ne ulkomailta tulevat työntekijät haluaisivat tulla Suomeen? Tai ehkä pikemminkin miksi ihmeessä haluaisivat jäädä Suomeen? Ei ainakaan palkan tai työolojen vuoksi. Lähempänä taitaa olla parempia vaihtoehtoja.
Nämä on näitä.. Aika usein ihan jo omassa lähipiirissänikin käy tällaisten kommenttien jälkeen ilmi, että kyse on enemmänkin elämisen tasosta kuin liian pienestä palkasta.. Mä olen jo aiemmin tuonut itse esille, että mulla jää kuukaudessa ulosoton jälkeen about 1400€ rukkaseen ja sillä pärjätään 9-vuotiaan jannun kanssa vallan mainiosti.
No jäisipä edes tuon verran.
Ymmärrän tämän oikein hyvin. Kuitenkin siinä missä te vaaditte (varmasti oikeutetustikin) lisää palkkaa, niin eikö esimerkiksi minulla ole yhtälainen oikeus yrittää pitää oma ansiotasoni ja kritisoida palkankorotuksesta mahdollisesti johtuvia verokorotuksia?
Ilman muuta!

Tästä voi sitten hyvin hypätä seuraavaan asiaan, jos unohdetaan nyt tämä palkankorotus puoli, ja mietitään todellista ongelmaa : hoitajapulaa ja miten sitä lähdettäisiin ratkomaan. Ellei siitä laadukasta työvoimaa ( ei käsipareja) saada mistään, niin pitäisikö lähteä miettimään miten asiaan ruvetaan suhtautumaan?
Onko esim. ok jos palveluasumisessa vanhukset laitetaan kello kuusi illalla sänkyyn ja nostetaan seuraavan kerran aamu yhdeksältä ylös? ( tapahtuu jo nyt)
Hoidetaan vaan alle 80-vuotiaat?
Varhaiskasvatukseen otetaan ainoastaan työssäkäyvien lapset ? Ja kun yhdellä hoitajalla on 12 alle 3-vuotiasta hoidettava, laitetaan heidät keskenään johonkin tilaan x, ja toivotaan parasta?
Kotihoidossa jätetään käynnit välistä, ja hoidetaan ne etänä?

Vaikka täällä inhimillisen puolen ajattelu on ilmeisesti vähän kielletty, niin nämäkin ovat jonkun läheisiä ja omaisia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitää vielä yhteen asiaan ottaa kantaa ja koitan tehdä sen mahdollisimman yleisellä tasolla eli ei koske pelkästään tätä hoitajien lakkoa (teoriassa koskee sitäkin, mutta käytännössä ei mikään paras esimerkki).

Usein keskusteluissa kerrotaan totuutena, että yksityinen palveluntuotanto on kalliimpaa, koska siitä *pitää* jäädä voittoa palveluntarjoajalle. Tämä on teoriassa totta, mutta kuitenkin niin puolikas osatotuus kuin vain voi. Ensinnäkin se, että yksityiselle *pitäisi* jäädä voittoa, ei aina tarkoita ettäkö sille sitä myös jäisi. Näin tapahtuu vain jos homma toimii.

Kuitenkin se varsinainen pihvi on, että pörssiyritysten osingot ovat valtaosaltaan tasoa 3-5% (josta siitäkin valtio kerää verotuloina kolmasosan). Tämä on täysin marginaalinen kuluerä jos sitä verrataan esim siihen, että byrokratiaan, tehottomuuteen ja muuhun perseilyyn menee usein jopa 50% kustannuksista. Jos siis yksityinen pystyy tekemään homma vaikka 10% pienemmällä byroktialla, niin kaikki voittavat. Palvelun maksaja, yksityinen ja palvelun saaja.

disclaimerina toistan, että terveydenhuolto ei ole kaikkein otollisin kohde yksityistämisille, mutta ne osat jotka toimivat kuten esim työterveyshuolto kannattaa säilyttää ja muitakin toimivia suosia (lonkkaleikkauksia tai magneettikuvia tekevät tahot esimerkkeinä). Ei tässä maassa nyt niin helvetin kovin track record ole julkisten palveluiden järjestämisesssä, että toimivaa kannattaa rikkoa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mä en toisaalta oo nähny missään muussa työpaikassa sellaista, että koko homma pyörii ylitöiden ja henkilöstön joustamisen varassa.
No tervetuloa kuljetusalalle. Ei se hoitoala nyt sentään ainoa ole, jossa venymiskyky on tapissa, joskaan tämä ei yhtään vähennä hoitohenkilökunnan ylikuormitusta.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tästä voi sitten hyvin hypätä seuraavaan asiaan, jos unohdetaan nyt tämä palkankorotus puoli, ja mietitään todellista ongelmaa : hoitajapulaa ja miten sitä lähdettäisiin ratkomaan.

Hoitajapulaa kannattaisi alkaa ratkaista Japanin malliin. Isoja investointeja robotisaatioon ja automaatioon. Mahdollisimman paljon mekaanista suorittamista pois ihmisiltä, jolloin työn rasittavuus laskee ja työstä saadaan muutenkin mielekkäämpää.

Tämä olisi myös pitkän tähtäimen huomioimista. Ihmiset ikääntyvät ja hoitotarve kasvaa jatkuvasti.
 
Ja joka tapauksessa Tehy siis laskee vain hoitajien korotusten vaikutuksen, ja julkisen neuvotteluissa ei synny sopimusta, jossa tuo olisi ainoa.
On kyllä melkoinen epäonnistuminen taas työnantajapuolelta jos antavat kaikille saman korotuksen.

Pelkästään sairaanhoitajan ja lähihoitajien kesken voisi katsoa korotuksia tarkemmin. Jotenkin itselle tuntuisi korkealta jos ammattikoulutasoisen lähihoitajan peruspalkka olisi muutaman vuoden päästä 2900€/kk.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No tervetuloa kuljetusalalle. Ei se hoitoala nyt sentään ainoa ole, jossa venymiskyky on tapissa, joskaan tämä ei yhtään vähennä hoitohenkilökunnan ylikuormitusta.
Itseasiassa yhdelle palstalaiselle laitoinkin jossain viestissä mun työuran ja kuorma-auton kuljettaja on yksi niistä aikuisurani ensimäisistä ammateista. Ja yhtään väheksymättä sitä kuljetusalan pitkien päivien tekemistä, niin tää jokapäiväinen jokaisesta vuorosta selviäminen valmiiksi alimitoitetulla henkilöstöllä ja sen joustaminen oli hoitoalalla kyllä alusta lähtien aikamoinen shokki. Ihan harkoista lähtien. Myönnän toki että mun kuljetusalan kokemus on yli 10 vuoden takaa, että voi olla, että sielläkin on menty huonompaan suuntaan.

Hoitopuolellahan on monia työntekijöitä, jotka ei vaan enään jaksa tehdä täysiaikaista työaikaa ja siksi joillain osastoilla voi olla jopa puolet työvoimasta, jotka tekee vajaata prosenttia. Kyllähän sekin jostain kertoo alan kuormittavuudesta. Yleensä se tarkoittaa myös sitä, että nämä henkilöt ovat pois siitä osasta työvoimaa, jotka voisivat tehdä ylitöitä eli sekin taakka kasaantuu pienemmälle porukalle.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Superin Silja Paavola sanoi joku aika sitten radiossa, että hoitajille vaaditut palkankorotukset tulisivat veronmaksajille maksamaan pakastepitsan hinnan verran kuukaudessa. Helvetin kallis pitsa.

SuPerin pj laittaa vähän parempaa pakastepitsaa pöytään.

Lopputulema kaikelle tälle hulinalle ja sähinälle lienee lähellä tuollaista muutaman euron lättyä. Sen kestän kyllä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mutta onko ok jos ammattikoulutasoisen logistiikkapuolen ihmisen palkka on 3000?
Peruspalkkahan ei ole kuin karvan päälle paritonnia (muistaakseni kokemuksesta riippuen 2200-2500). Nyt vertaat lähärin uumoiltua peruspalkkaa toisen alan keskipalkkaan.

Työpaikallani kuljettajien keskipalkka on lähemmäs 4k, mutta kyllä he tekevät sen palkan lisillä. Järjettömillä ylitöillä ja vittumaisilla vuoroilla. Siitä kuuluukin maksaa enemmän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä siellä iso osa hoitajista nauttii vanhoista eduista kuten pitkistä lomista. Uudet eivät pääse näiden etujen piiriin.
Sillä kait tässä asiassa merkitystä vaan sillä mitkä ne työehtosopimukset on.

Eli tuo kahden kerroksen väki on varmasti ongelma. Itse ainakin ottaisin pidemmät lomat pienemmällä palkalla.

Tuohan tuossa suht suuri ongelma , että vanhoilla tolkuttomia etuja ja nuorilla ei sit taas ookaan. Vanhat pistettäisiin normityöntekijän rooliin, niin rahaa säästyisi. Käsittämättömiä lomapäiviähän tuolla, kun tarpeeksi olet palvellut.

Tämä on totta, mutta työ- ja virkasuhteen ero, jota kommentoin liittyy siis nimenomaan mm. työtaisteluoikeuteen. Hoitajilla se on nyt helpompaa ja vapaampaa kuin aiemmin (ja erilaiset rajaukset vaativat erillislainsäädäntöä), kun he pääsääntöisesti eivät ole virkasuhteessa. Poliisit ja pelastustoimi, jotka keskustelussa aiemmin mainittiin ovat virkasuhteisia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mutta onko ok jos ammattikoulutasoisen logistiikkapuolen ihmisen palkka on 3000?
En tiedä, mitä logistiikkapuolen ammattia tarkoitat, mutta aika vaikeaa lienee löytää sellaista logistiikka-alan suorittavaa työtä, jossa peruspalkka olisi 3000 euroa kuussa. Esimerkiksi kuorma-autonkuljettajan tessin mukainen kuukausipalkka on aloittavalla jossain 2300 euron kieppeillä ja korkeimman kokemuslisän kanssakin vain 2500 euron kieppeillä. Terminaalitoiminnassa aloittavan työntekijän peruspalkka on noin 2300 euroa ja suurimman kokemuslisän myötä noin 2650 euroa.

Veikeästi hoitajilla tuntuu nyt menevän niin, että kun puhutaan omasta palkasta, pitää puhua peruspalkasta, mutta muiden ammattien kohdalla retoriikka vaihtuu siihen, että puhutaankin palkasta kaikkine haittalisineen.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Mutta siis eikö tuo summa ole reilu 170 €/kk, ei 17 €/kk? Eli ekonomistilla on tullut 8 miljardista 800 miljoonaa tai veronmaksajia on ilmestynyt jostain moninkertainen määrä.
Kustannus on 8 miljardia kymmenessä vuodessa, eli 800 miljoonaa vuodessa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Hoitajapulaa kannattaisi alkaa ratkaista Japanin malliin. Isoja investointeja robotisaatioon ja automaatioon. Mahdollisimman paljon mekaanista suorittamista pois ihmisiltä, jolloin työn rasittavuus laskee ja työstä saadaan muutenkin mielekkäämpää.

Tämä olisi myös pitkän tähtäimen huomioimista. Ihmiset ikääntyvät ja hoitotarve kasvaa jatkuvasti.

Tarvitaan molempia, ja eiköhän esim. 20v päästä muutenkin alalla kun alalla ole robotisaatiota ja kaikenlaista tekniikkaa aika paljonkin kaikkialla. Ja ihmisten lääkärissä ramppaaminenkin vähenee, kun etävastaanotot ovat yleisempiä (ovat jo, mutta keski-isästä alaspäin enemmänkin) ja on olemassa laitteita, jotka vastaanotolla selvittävät kerralla ja nopeammin enemmän. Leikkaustoiminta ja tehohoidot pysyvät, mutta kyllähän niihinkin on jos minkälaista "robottikättä" jo nyt suunnitteilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä varmasti on hajontaa, mies toiminut tuolla alalla aina - ja PERUSPALKKA on tuon 3000 luokkaa.

Hän ei varmaankaan (suonet anteeksi oletuksen, mutta viitaten tuohon "aina") ole siis juuri aloittanut työtään, vaan on jo kokeneempi työntekijä. Käytännössä minkään aloittavan työntekijän TES mukainen peruspalkka ei liene alalla kolmea tonnia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta tämän ketjun keskustelu on absurdi. Täällä kinataan kenellä on raskain työ ja huonoin palkka, vaikka ydinkysymys on koko sotekentän järkeistäminen.

Väestö vanhenee, sote menot kasvavat ja poliittiset päättäjät yrittävät tulla toimeen entisillä resursseilla. Tämä yhtälö on johtanut työntekijöiden väsymiseen, mikä nyt purkautuu kiukkuna.

Tilanne olisi kohtuu helppo ratkaista, ammattitaitoinen saneerausjohtaja tekisi aika nopeasti, mutta valitettavasti nyt päättäjinä onkin kuntapoliitikot. Jokaisen elinkelpoisen kunnan budjetista löytyy rahaa sote menoihin, kyse on vaan arvovalinnoista. Esimerkiksi Porissa päätettiin pelastaa Ässät ja rakentaa palloiluhalli kymmenillä miljoonilla, kun samaan aikaan kouluissa tingitään kaikesta. Tiedän, provosoiva esimerkki, mutta näitä päätöksiä kuntapoliitikot tekevät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös