Mä oon koko mun työuran odottanu, että johtaminen, töiden organisointi ja työolot parantuisi. Tätähän ei tapahtunut ja tein sitten omat ratkaisut ja syyrryin yksityisen palvelutarjoajan leipiin tekemään vastaavaa hommaa ja palkka nousi kerralla lähemmäksi 10e / tunti. Hauskaa on, että se on se sama kunta joka ostaa nyt palvelun tältä minun työnantajalta ja joutuu maksaan paljon enemmän koska myös tälle yksityiselle palveluntarjoajalle täytyy jäädä voittoa. Ja tämä minun esimerkki on vaan yksitapaus mutta niitä on ihan helvetisti. Aivan turha selittää ettei ole rahaa palkankorotuksiin koska ne palvelut on silti tuotettava sitten kalliilla yksityisen kautta.
Myös koronapandemia paljasti, että aika hyvin sillä tikun nenääntyöntämisellä pystyi tienaamaan. Vaasassa taisi parhaillaan olla testauspisteellä 50e/tunti liksat.
Monet entiset työkaverit on odottanut yli 30 vuotta työolojen parannusta ja samalla nähnyt työn vaativuuden kasvun, osaamistarpeet kasvun jne. Millä todennäköisyydellä
@Jani82 uskot, että nämä sun mainitsemat asiat tapahtuu seuraavan 10 vuoden ajalla? , kun ne eivät ole tapahtuneet tähänkäänmenessä? Ja kyllä, itsekkin olin tyrmistynyt kun niitä skeletoneita ei haluttu hankkia, mutta No can do.
Uskallan väittää, että jos hoitajille lyödään kuoppakorutukset ja he saavat työstä ansaitsemanaa palkan kuntoon, niin nämä muut työn organisoimiseen ja tehostamiseen auttavat asiat alkavatkin yhtäkkiä kiinnostaa työnantajia, koska se on totta, että menot nousevat. Toisaalta työn houkuttelevuus ja alalle parempi hakeutuminen saattaa säästää terveyskuluja, jolloin ei voida sanoa varmasti että hoitajien palkankorotus olisi pelkkä menoerä.