Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 436 949
  • 15 528

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sehän ei ole minun asiani, en ole poliitikko. Juuri oli esim maataloudella kriisi ja sinne löytyi ihan hallituksen puolesta isoja summia. Samoin maanpuolustukseen.

Toinen vaihtoehto on tosiaan se, että ihmiset hoitavat jonkun ajan päästä vanhempansa ja isovanhempansa itse. Ja järjestävät esim lastenhoidon itse.

Kentällä sen alan kriisin näkee. Palkka on varmasti yksi helpommista tavoista nostaa alan vetovoimaa. Samalla työ keventyisi kun niitä työkavereita olisi enemmän.

Ei myöskään kerro paljon kunnioittamisesta että omasta alasta ja sen tilanteesta puhuminen on mielestäsi mouhoamista.

Niinpä niin. Rahaa pitäisi saada, mutta ei ole sinun asiasi selvittää mistä sitä saadaan? Ehkä sitä rahaa ei oikeasti ole jaettavaksi nyt, eikä kyllä olekaan. Ja kovasti haluat nyt tuoda tätä inhimillistä puolta esiin, niin mietipäs jos nuo maanpuolustukseen käytetyt rahat olisi käytetty teihin.. Voipi olla, että lähikuukausina saattaisi hiukan teilläkin työt lisääntyä. Toki, niitä autettavia ihmisiä olisi varmaankin koko ajan vähemmän..

Muutoksiahan meillä tulee joka tapauksessa jokaiselle alalle ja rajusti lähivuosina, ellei nyt jostain saada masinoitua muutamaa sataa tuhatta työntekijää lisää maan ajojen sisäpuolelle.

Kyllä mä kunnioitan ihan kaikkia työntekijöitä, mutta esimerkiksi tuo parempi puolisko tienaa tällä hetkellä julkisella puolella sellaiset reilut 3000€/kk käteen, niin en nyt oikein saa tästä ideasta kiinni, että hänellekin pitäisi maksaa ihan helvetisti lisää pääasiassa tikun nenään työntämisestä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mä en toisaalta oo nähny missään muussa työpaikassa sellaista, että koko homma pyörii ylitöiden ja henkilöstön joustamisen varassa.
Se mitä olet nähnyt, ei välttämättä kerro yhtään mitään todellisuudesta. Esimerkiksi Puolustusvoimissa ei voitaisi järjestää yhtään isoa sotaharhoitusta ilman merkittävää henkilöstön joustamista ja ylitöiden teettämistä.

Lisäksi vaikka kuljetusala on sellainen, jossa työntekijöiden joustoa tarvitaan, jotta hommat hoituvat säällisesti. Jos ennakoitu työaika on klo 17 saakka ja siinä kohtaa kuljettajalla on vielä 150 km määränpäähän, niin tuskinpa siinä on mitään muuta järjellistä vaihtoehtoa, kun ajaa urakka maaliin ja tehdä se pari tuntia ylityönä.

Sitten on myös ehkä ihan hyvä huomioida, että eri toimialoilla henkilöstön joustaminen tapahtuu erilaisin mekanismein. Asiantuntijatyössä on hyvin tyypillistä, että kollegan sairastuessa hoidetaan myös hänen työt eikä siitä saa mitään erillistä korvausta. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, onko mielekkäämpi tapa paikata kollegan saikku se, että tekee tuplatyöajan ja saa tuplapalkan ynnä ylityökorvaukset vai se, että normaalin työajan puitteissa koettaa jotenkin selviytyä kahden ihmisen työtehtävistä ilman mitään ylimääräistä rahallista kompensaatiota.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Niinpä niin. Rahaa pitäisi saada, mutta ei ole sinun asiasi selvittää mistä sitä saadaan? Ehkä sitä rahaa ei oikeasti ole jaettavaksi nyt, eikä kyllä olekaan. Ja kovasti haluat nyt tuoda tätä inhimillistä puolta esiin, niin mietipäs jos nuo maanpuolustukseen käytetyt rahat olisi käytetty teihin.. Voipi olla, että lähikuukausina saattaisi hiukan teilläkin työt lisääntyä. Toki, niitä autettavia ihmisiä olisi varmaankin koko ajan vähemmän..

Muutoksiahan meillä tulee joka tapauksessa jokaiselle alalle ja rajusti lähivuosina, ellei nyt jostain saada masinoitua muutamaa sataa tuhatta työntekijää lisää maan ajojen sisäpuolelle.

Kyllä mä kunnioitan ihan kaikkia työntekijöitä, mutta esimerkiksi tuo parempi puolisko tienaa tällä hetkellä julkisella puolella sellaiset reilut 3000€/kk käteen, niin en nyt oikein saa tästä ideasta kiinni, että hänellekin pitäisi maksaa ihan helvetisti lisää pääasiassa tikun nenään työntämisestä.
Ei se lääkärikään sinulta kysy miten se murtunut jalka operoidaan.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Olen nähnyt monessakin työpaikassa sitä, että se pyörii ylitöiden varassa.
Sen sijaan, että siihen tilanteeseen olisi tyydytty on alettu tekemään muutoksia siihen mitä tehdään ja milloin tehdään. Iso osa noista hoitoalan ongelmista on itseaiheutettua, huonolla johtamisella, resurssoinnilla ja järjettömillä mitoituksilla.
Palkkaus ei ratkaise työvoimapulaa millään tavalla ne ongelmat ovat paljon syvemmällä, mutta tämän asian tunnustaminen on hoitoalalla se vaikein asia.
Asioita ei vaan ole mahdollista tehdä samalla tavalla tulevaisuudessa kuin nyt.
Niin mähän sanoin, että itse en ole nähny. Muovihitsarina työpäivä alkoi ja päättyi aina tiettynä hetkenä. Jos halusi tehdä lisää fyffee ni sai jäädä tekemään. Kukaan ei ikinä sitä määrännyt eikä kukaan kuollu jos halusikin lähteä kotiin.

Tottakai pitää muuttua. Olen jopa sinun ehdotuksia vienyt eteenpäin. Rahaa vaan niihin ei ollut Hoitoala ja käytännöt kuitenkin kehittyvät tosinopeaan tahtiin. Tulee parempia ja tehokkaampia tuotteita ja välineitä. Se on ihan humpuukia ajatella ettei hoitoala olisi kehittynyt mitenkään.

Ja sitten kääntöpuolella sulla on ihan sairaan katastrofaalisia ajatuksia ja ideoita, joista osa on tosi loukkaaviakin. Ei palkkaus poista ongelmia. Mutta tässä haetaan sille omalle työlle rahallista arvostusta. Ja siihen on meillä täysi oikeus.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei niin. En tosin ymmärrä miten tämä liittyy mitenkään lainaamaasi viestiin, tai ketjun aiheeseen.
Siihe än liittyy, että hoitajana minun tehtäväni ei ole selvittää mistä rahat minun palkkaan "kaivetaan". Ei tainnut maanviljelijätkään kertoa mistä heille täytyy kaivaa uudet avustukset.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tottakai pitää muuttua. Olen jopa sinun ehdotuksia vienyt eteenpäin. Rahaa vaan niihin ei ollut Hoitoala ja käytännöt kuitenkin kehittyvät tosinopeaan tahtiin. Tulee parempia ja tehokkaampia tuotteita ja välineitä. Se on ihan humpuukia ajatella ettei hoitoala olisi kehittynyt mitenkään.

Voisikohan tällä olla joku kytkös siihenkin, miksi näihin poskettomiin palkankorotusvaateisiin suhtaudutaan vastapuolella hieman nihkeästi?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä mä kunnioitan ihan kaikkia työntekijöitä, mutta esimerkiksi tuo parempi puolisko tienaa tällä hetkellä julkisella puolella sellaiset reilut 3000€/kk käteen, niin en nyt oikein saa tästä ideasta kiinni, että hänellekin pitäisi maksaa ihan helvetisti lisää pääasiassa tikun nenään työntämisestä.
Tarkoittaa yli 5000€/kk bruttotuloja, joka on hyvin vahvasti tikunnenääntyöntäjien ylädesiilissä. Ei varmaan kannata kovin suuria linjanvetoja tehdä tällaisten yksittäisten kokemusten perusteella.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siihe än liittyy, että hoitajana minun tehtäväni ei ole selvittää mistä rahat minun palkkaan "kaivetaan". Ei tainnut maanviljelijätkään kertoa mistä heille täytyy kaivaa uudet avustukset.

Niin, lähinnä meinaankin sitä kuuluisaa ison kuvan katsomista. Se on helvetin helppoa huutaa kurkku suorana lisää palkkaa, jos kenelläkään sitä ei ole varaa antaa. Tässäkin ketjussa on aika monta kertaa tuotu esiin nuo taloudelliset puolet, niin sinä käännät aina sen takaisin siihen, että inhimilliset puolet jne.. Onko sulle kertaakaan tullut mieleen, että sitä rahaa niihin korotuksiin yksinkertaisesti ei ole?
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Voisikohan tällä olla joku kytkös siihenkin, miksi näihin poskettomiin palkankorotusvaateisiin suhtaudutaan vastapuolella hieman nihkeästi?
Ehdottomasti voi. Sensijaan Rahaa löytyy maksaa vuokrafirman kautta tuleville sijaistajille jotka tienaavat lähemmäksi 30e/tunti plus vuokrafirman lisät päälle. Eli voisko ajatella että osan tosta rahasta voisi vaikka lyödä sille omalle väelle ettei sieltä ne loputkin karkaisi yksityiselle ja sit kunta ostais ne hoitajat vielä kalliimalta sieltä tekemään samoja hommia mitä ne alunperinkin teki?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tarkoittaa yli 5000€/kk bruttotuloja, joka on hyvin vahvasti tikunnenääntyöntäjien ylädesiilissä. Ei varmaan kannata kovin suuria linjanvetoja tehdä tällaisten yksittäisten kokemusten perusteella.

Ei niin, mutta samat palkankorotukset tulisivat myös emännälle. Tässä se pointti juuri onkin, ei kaikki tarvitse lisää liksaa, ja silti sitä nyt vaaditaan...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Siihe än liittyy, että hoitajana minun tehtäväni ei ole selvittää mistä rahat minun palkkaan "kaivetaan". Ei tainnut maanviljelijätkään kertoa mistä heille täytyy kaivaa uudet avustukset.

Joo-o. Mennään vaan kaikki lakkoon, vaaditaan lisää liksaa ja joku muu miettii, että mistä ne rahat "kaivetaan".

En ole missään nimessä hoitajien palkankorotuksia vastaan, mutta ne rahat on pakko ottaa jostain. Ei ole tietysti sinun päätös että mistä, mutta kieltämättä hämmentävä kommentti.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Itse työtaisteluun ja sen keinovalikoimaan en enää jaksa ottaa kantaa millään muotoa. Enkä oikeastaan alan ongelmiin, vetovoimaan ja tulevaisuuden näkymiinkään. Sen sijaan tyydyn toteamaan lakonisesti, että osalla keskusteluun osallistujista ei ole kyllä minkään näköistä hajua minkälaista hoitajan työ voi olla. Minkälainen on työyhteisö ja sen sisäiset pelisäännöt. Ei käryäkään miten asioita johdetaan ja miten se heijastuu vaikkapa käytännön vuodeosastotyöhön.

Siitä huolimatta täältä saa lukea todellisuudesta irtaantuneita vertauksia, rinnastuksia ja olettamuksia faktoina. Asioita, joihin en ole yli 20 vuoden urani aikana törmännyt. Ja ei, en ala niitä pilkkomaan, perkaamaan enkä oikomaan. Sen sijaan toivon, että neuvottelupöydässä olevat jaksavat niitä oikoa.

Mitä Millariikkaan tulee, niin on hän monin verroin parempi asemassaan, kuin pari edeltäjäänsä.

Veikkaisin että posketon palkankorotus vaade kirvoittaa hiukan provosoiviakin vasta-argumentteja.
Itse en näe yhtälössä loogisuutta: huonosti johdettua, huonoa työilmapiiriä ja pulaa tekijöistä yritetään ratkoa nyt haetulla utopistisella palkkaratkaisulla. Alan suhteellinen ansiokehitys ei poikkea yleisestä kehityksestä. Valtiontalous on (nähtävästi) pysyvässä alijäämässä ja verotus ylisuurta. Sote kakku vie viidenneksen verokertymästä, eikä sillä rahalla pystytä ylläpitämään/uudistamaan nykyisiä tiloja (esim. Lastensairaalan rahoitus).
Eikö olisi fiksumpaa pyrkiä parantamaan työoloja ja varsinkin johtamista, sekä pyrkiä henkilömäärän kasvattamiseen (vaikka ulkomailta) kuin ajaa asiaa umpikujaan älyttömällä palkkavaateella? Tutkitusti palkankorotuksen sitouttava vaikutus on todella heikko, eikä esitetty malli tuo parannusta työn kuormittavuuteen.
Omassa lähipiirissä terveydenhuoltoalalle kouluttautuneet ovat olleet hyvin selvillä tulevasta ansiotasostaan, työolot ovat lähes kaikille tuottaneet ikäviä yllätyksiä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Koska pidetään itseä vähän älykkäämpää ja me hoitsut ollaan vaan tyhmiä korvattavia.

Ei missään nimessä näin. Päivittäin kun hoitajien kanssa tekemisissä sairaaloissa työn puolesta, niin hyvinkin tiedossa se arvokas duuni. Siviilissäkin tarvinnut heitä tietysti monta kertaa.

Se on se yleinen kunta-alan palkkaus ja monet muuttujat, jotka ovat hankalampi pala tässä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sitä mä olen myös tässä miettinyt, kun joka käänteessä tuodaan esille, että ylitöitä on pakko tehdä. On se kyllä perhanan huonosti neuvoteltu TES liitolta, jos työntekijöitä voidaan ylitöihinkin pakottaa.. (?) Itse työskentelen palkkakuopassa olevalla matalapalkka-alalla (juuri tänään muuten pääsivät sopuun uudesta TESssistä, ja ihan peruskorotuksilla), ei meillä vaan ketään voida pakottaa ylitöihin.. Ja meillä on varmaan koko AY-maailman aikaansaamattomin liitto...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sitä mä olen myös tässä miettinyt, kun joka käänteessä tuodaan esille, että ylitöitä on pakko tehdä. On se kyllä perhanan huonosti neuvoteltu TES liitolta, jos työntekijöitä voidaan ylitöihinkin pakottaa.. (?) Itse työskentelen palkkakuopassa olevalla matalapalkka-alalla (juuri tänään muuten pääsivät sopuun uudesta TESssistä, ja ihan peruskorotuksilla), ei meillä vaan ketään voida pakottaa ylitöihin.. Ja meillä on varmaan koko AY-maailman aikaansaamattomin liitto...
No eihän käytännössä pakotetakaan, mutta ihmiset on solidaarisia työkavereille ja potilaille/asukkaille. Muutaman kerran teet kahdestaan iltavuoron jossa pitäisi olla neljä, niin kyllä sitä aika helposti jää niitä työkavereita auttamaan ihan velvollisuudentunteesta. Kun ne samat mummot on joka tapauksessa sinne petiin saatava.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No eihän käytännössä pakotetakaan, mutta ihmiset on solidaarisia työkavereille ja potilaille/asukkaille. Muutaman kerran teet kahdestaan iltavuoron jossa pitäisi olla neljä, niin kyllä sitä aika helposti jää niitä työkavereita auttamaan ihan velvollisuudentunteesta. Kun ne samat mummot on joka tapauksessa sinne petiin saatava.

Niin, eli loppujen lopuksi siis ihan itse olette rakentaneet sen tilanteen, että "ylitöillä pyöritetään kokonaisia osastoja"..? Eikö sulle makseta ihan lakisääteinen korvaus siitä joustamisesta tuollaisessa tilanteessa? Eli vapaaehtoisesti joustat, niin nyt pitäisi saada siitä vapaaehtoisuudesta lisää fyrkkaa? Tämähän on vähän samanlainen ajattelumalli kuin taannoin Kreikassa, kun bussikuskeille maksettiin lisää liksaa, jotta tulisivat ajoissa töihin...

edit. Eihän se nyt perhana voi mennä niin, että sinä päätät joustaa, ja samalla "päätät" että minullepas muuten kuuluu tästä joustamisesta enemmän palkkaa? Jos joustamisesta maksettava AY_liikkeen itse sopima korvaus ei miellytä, niin älä jousta...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Niin, eli loppujen lopuksi siis ihan itse olette rakentaneet sen tilanteen, että "ylitöillä pyöritetään kokonaisia osastoja"..? Eikö sulle makseta ihan lakisääteinen korvaus siitä joustamisesta tuollaisessa tilanteessa? Eli vapaaehtoisesti joustat, niin nyt pitäisi saada siitä vapaaehtoisuudesta lisää fyrkkaa? Tämähän on vähän samanlainen ajattelumalli kuin taannoin Kreikassa, kun bussikuskeille maksettiin lisää liksaa, jotta tulisivat ajoissa töihin...

edit. Eihän se nyt perhana voi mennä niin, että sinä päätät joustaa, ja samalla "päätät" että minullepas muuten kuuluu tästä joustamisesta enemmän palkkaa? Jos joustamisesta maksettava AY_liikkeen itse sopima korvaus ei miellytä, niin älä jousta...
Varmaan haluaisimme että palkka olisi kunnollinen ilman sitä joustoakin? Ja että alalla olisi tekijöitä niin paljon, että työkavereita ei tarvitsisi jättää "kuseen" jos tulee pari päällekkäistä saikkua?

Osassa työpaikoissa voi priorisoida jos on suuri henkilöstöjävaje. Tai vaikka olla sitten tekemättä sitä paperia. Ihmisiä ei voi jättää lääkitsemättä paskat vaipoissa pyörätuoliin koko päiväksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei niin, mutta samat palkankorotukset tulisivat myös emännälle. Tässä se pointti juuri onkin, ei kaikki tarvitse lisää liksaa, ja silti sitä nyt vaaditaan...
Vuorenvarma asia, että joka ikisessä työtaistelussa tai Tes-väännössä on aina heitä jotka eivät tarvitse lisää. Olisi se aika kummallista sekin, jos alipalkatun enemmistön palkkaa ei voitaisi nostaa, koska on myös pieni osa sopivasti palkattuja.

Ja minustakin olisi siis kiva, jos tämä asia voitaisiin ratkaista kestävällä tavalla ja kivasti jokaiselle tarpeen ja kysynnän mukaan. Pidän hoitotyön houkuttelevuutta keskeisimpänä ongelmana, joka näkyy jo oppilaitoksissa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmaan haluaisimme että palkka olisi kunnollinen ilman sitä joustoakin? Ja että alalla olisi tekijöitä niin paljon, että työkavereita ei tarvitsisi jättää "kuseen" jos tulee pari päällekkäistä saikkua?

Osassa työpaikoissa voi priorisoida jos on suuri henkilöstöjävaje. Tai vaikka olla sitten tekemättä sitä paperia. Ihmisiä ei voi jättää lääkitsemättä paskat vaipoissa pyörätuoliin koko päiväksi.

Jos sä et ole tyytyväinen palkkaasi, niin ei kai kukaan pakota sitä työtä tekemäänkään? Paitsi nyt toki jatkossa ehkä pakkolain voimalla, jota sitäkään ei tulisi ilman työntekijäpuolen aloitetta... Sulle on TESsissä sovittu AY-liikkeen toimesta tietty korvaus siitä, että et jätä työkavereitasi kuseen, miksi se ei sinulle riitä? Ja jos se ei sinulle ole riittävä korvaus, ihan itse teet sen valinnan jätäkö kaverit kuseen vai otatko sen korvauksen mikä siitä on etukäteen sovittu. Ei kai se minun ja muiden tehtävä ole maksaa sinun omantuntosi perusteella lisää veroja..?

Tuossa oli tänään tilanne, jossa kaksi kollegaani pitelivät övereissään hilluvaa narkomaania aloillaan, jotta se hoitaja saa tehtyä työnsä. Näillä molemmilla vartijoilla oli taatusti pienempi tuntiliksa, kuin sillä hoitulilla, jota jeesasivat. Olisi varmaan ollut tosi jees fiilis sillä hoitajallakin, kun vartijat olisivat lakossa, koska palkka on niin paska. Olisitko siinä tilanteessa hoitajana itse ottanut ne asiakkaan väkivaltaisuudet vastaan hyvillä mielin ja miettinyt, että kyllä on se hyvä, että vartijat lakkoilevat, kyllä ne parempaa liksaa ansaitsevat? Vai olisiko se potilas jäänyt hoitamatta, vaikka tuossa aiemmin niin kovasti sitä mainostit, että kaikki pitää hoitaa?
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuossa oli tänään tilanne, jossa kaksi kollegaani pitelivät övereissään hilluvaa narkomaania aloillaan, jotta se hoitaja saa tehtyä työnsä. Näillä molemmilla vartijoilla oli taatusti pienempi tuntiliksa, kuin sillä hoitulilla, jota jeesasivat. Olisi varmaan ollut tosi jees fiilis sillä hoitajallakin, kun vartijat olisivat lakossa, koska palkka on niin paska. Olisitko siinä tilanteessa hoitajana itse ottanut ne asiakkaan väkivaltaisuudet vastaan hyvillä mielin ja miettinyt, että kyllä on se hyvä, että vartijat lakkoilevat, kyllä ne parempaa liksaa ansaitsevat? Vai olisiko se potilas jäänyt hoitamatta, vaikka tuossa aiemmin niin kovasti sitä mainostit, että kaikki pitää hoitaa?
Arkipäivää psykiatrialla. Toki ilman niitä vartijoita. Samoin sijaishuollossa, jossa niitä ikäviäkin tapauksia tunnetaan. Esimerkiksi juuri Muhokselta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Taidan nyt ainakin hetkeksi vetäytyä keskustelusta. Ei tee hyvää vittuuntua vielä täälläkin.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aina kun näitä keskusteluita terveydenhuoltoon liittyen käy tai niistä lukee, niin toistuu se että työntekijöitä on liian vähän. Työvoimapula ja sairaslomat syynä, jos nyt lähdetään miettimään että neljän hengen osasto pyörii kahdella jatkuvasti. Syynä sairaslomat, niin en valitettavasti usko että siihen auttaa korkeampi palkka, jos työ on liian kuormittavaa tai sitä on liikaa, niin silloin pitäisi saada lisää käsipareja.

Jos palkkoja nostetaan, niin niitä käsipareja ei tule yhtään lisää, vaan ne valitettavasti vähenevät. Kuormittavasta työstä ei tule vähemmän kuormittavaa, vaikka tilinauhaan tulee lisää euroja.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos palkkoja nostetaan, niin niitä käsipareja ei tule yhtään lisää, vaan ne valitettavasti vähenevät. Kuormittavasta työstä ei tule vähemmän kuormittavaa, vaikka tilinauhaan tulee lisää
No ehkä sillä palkannousulla saatais pidettyä niitä nykyisiä käsipareja. Nyt tuppaa vasemmalta ja oikealta katoamaan niitä.
 

kasipallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Turvallisuusalalta löytyy kokemusta parinkymmenen vuoden ajalta, joista seitsemän päätoimisena. Sairaalavartijana tuli oltua viitisen vuotta päivystyksessä yöaikaan, josta lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Työskentelin pari vuotta sairaanhoitajana kehitysvammapsykiatrian kriisiyksikössä. Siellä tuli väkivaltatilanteita päivittäin. Ei sinne vartijoita tai poliiseja pyydetty apuun, vaan me hoitajat ratkaisimme ne tilanteet oikeilla tekniikoilla ja ylivoimalla. Tilanteet olivat usein sellaisia että asiakas olisi tappanut, jos siihen olisi antanut mahdollisuuden. Tästä kun siirryin koulukotimaailmaan, niin se oli kuin lepokoti.

Jo pelkästään tuon kahden vuoden aikana sairaanhoitajana koin enemmän väkivaltaa ja uhkatilanteita kuin kahdenkymmenen vuoden aikana turvallisuusalalla. Siinä perspektiiviä työn haastavuuteen tiettyjen asiakasryhmien kanssa toimiessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös