Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 515 412
  • 15 665

msg

Jäsen
Tämä koko alan flätti palkkamalli on oikeasti ongelma niin hoitoalalla kuin kunnissa yleisemminkin.

Olisiko mahdollista että esimerkiksi Espoossa, jossa on pula Varhaiskasvatuksen opettajista, uudelle rekrylle maksaa reilusti taulukkoa enemmän nostamatta muiden saman yksikössä tai samassa kaupungissa jo työskentelevien palkkoja?
En siis puhu siitä minimaalisesta henkilökohtaisesta lisästä vaan paljon isommasta erosta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eli omaiset jätetään kitumaan omaishoitajan roolissaan, kun ei tää nykyinen systeemi toimi.
Sori, et saa lomaa.

Suurin osa ajasta omalla osastolla menee käytännössä vahtimiseen. Hoidollista työtä on varsin vähän loppujen lopuksi, koska asiakaskunta on pääosin kotona asuvaa eri tyyppistä muistisairasta. Osa on todella hyvässä fyysisessä kunnossa, mutta päässä ei liiku mikään. Tämä myös tarkoittaa sitä, että hoitajien määrä on hieman korkeampi kuin palvelutaloissa, joissa asiakaskunta on jo matkalla kohti viimeistä suoraa. Meillä asiakkaat ovat vasta kääntymässä pikkuhiljaa tuolle suoralle ja kohti palveluasumista.

Välillä sitten on toki normaalia haavanhoitoa, avanteita, vuoteeseen hoidettavia jne. mutta pääosa on ohjattavissa tai pienillä fyysisillä avuilla. Hygieniasta ei juuri kenestäkään ei ole enää huolehtimaan.

Kun huomioidaan sekin seikka, että näiden asiakkaiden määrä kasvaa jatkuvasti vuosi vuodelta ja resurssit ovat jo nyt ihan perseestä. Olisi hienoa kuulla mikä se uusi ajatusmalli mahtaa olla, jolla hoidetaan suurempi asiakasmäärä pienemmillä resursseilla, samalla kun omaishoitajat ovat jatkuvasti ihan loppu ja väsyneitä.

Joka kuukausi tulee vastaan ihan kamalia tilanteita omaishoitajien kertomana. Ja kun peilaa viikon lah-jaksoa sitten kotona selviytymiseen, niin kyllä välillä hirvittää asiakkaan lähtiessä kotiin taas.
Se on kylmäävä fakta, että työvoimaa ei tule olemaan tuollekkaan alalle sen enempää kuin nykyisin.
Mistä sitä sitten otetaan ellei tapoja muuteta? Ei mistään eli jotain pakko muuttaa ja se todennäköisin vaihtoehto on yksikköjen koon kasvattaminen tai vaihtoehtoisesti potilasmaksujen merkittävä nostaminen jos haluaa parempaa kuin sen peruspalvelun.
Verotusta ei voida nostaa kun jo nyt on käytännössä selvää, että 70-luvun puolen välin jälkeen syntyneet eivät tulee terveitä eläkepäiviä nauttimaan nykyisten eläkkeellä olevien sukupuolvien malliin. Nykyisten eläkeläisten on siis kannetava osansa kustannuksista kun eläkemaksut olivat heillä merkittävästi pienemmät.

Yksi isoimmista ongelmista on täysin keinotekoiset hoitajamitoitukset kun niillä ei ole mitään oikeaa merkitystä mihinkään.
Jos omaiset eivät halua jaksa hoitaa niin siitä hoidosta on maksettava itse enemmän niin silloin saa parempaa palvelua, sekään ei toki takaa henkilöstöä sen enempää kun sitä ei vaan ole ellei niitä filippiiniläisiä tai thaimaalaisia saa palkata pienemmällä palkalla kun eivät kieltä osaa.

Nykyiset rakenteet olisi pitänyt purkaa ja keskittyä sitten toiminnan kehittämiseen nyt rakennettaan vaan hallintoa, eikä resursseja ole kentälle tulossa tippaakaan lisää. Sotella tekohengitetään taas kymmeniä kuntia vähäksi aikaa kun terveydenhuolto menot hävisivät, ongelmaksi tulee taas liian pienet Sote-alueet ja yhtenäistettävät palkat.
Palkat pitäisi eriyttää tehtävien ja paikkakunnan mukaan niin, että vaativista tehtävistä saat parempaa palkkaa ja siitä perushommasta vain sitä peruspalkkaa. Toki se tietty suoritepalkkauskin tulisi olla mukana, jotta pelkästään samalla tittelillä samassa tehtävässä olevat eivät saa samaa palkkaa, jos toista ei kiinnosta hommat vaan on pelkästään töissä ja toinen tekee ne työt.
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Eli ongelma on että "pakkolakia" ei tehty ennen kuin lakko alkoi? ok. Minä kuvittelin että ongelma oli lain sisältö.
Voi herranjestas miten typerää näsäviisastelua. Tiedät tasan tarkkaan mitä tarkoitin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisiko mahdollista että esimerkiksi Espoossa, jossa on pula Varhaiskasvatuksen opettajista, uudelle rekrylle maksaa reilusti taulukkoa enemmän nostamatta muiden saman yksikössä tai samassa kaupungissa jo työskentelevien palkkoja?
En siis puhu siitä minimaalisesta henkilökohtaisesta lisästä vaan paljon isommasta erosta.

Teknisesti olisi, käytännössä ehkä ei. Pointti varmaan että koko Espoossa pitäisi maksaa selvästi enemmän, kaikille. Vrt. joku Kajaani.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Vaikka minä en tunnetusti pakkolakia kannata, niin ihan mielenkiinnosta kyselen että miten itse näkisit tilanteen olevan muiden yhteiskunnan kannalta kriittisten työntekijöiden kanssa? Pitäisikö esim poliiseilla ja palomiehillä olla rajoittamaton oikeus lakkoilla? Tulipalohan on varsin vähän, mutta olisi mielenkiintoista nähdä poliisien lakko.
Olisin ehkä kuollut jos pelastuslaitos lakkoilisi ja valtio ei siihen puuttuisi. Oli alakerrassa tulipalo.
Sehän on selvää, että josain aloilla pitää väkisin olla pakkolaki.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikea rastihan tämä hoitajien, lastenhoitajien ja opettajien asia on. Toisaalta helvetin tärkeitä omassa työssään ja arvostan kovasti mutta kääntöpuolella on sitten se, kuinka paljon täytyy kaikkien maksaa lisää veroja, jotta tämä arvostuksen nousu saadaan maksettua? Riittääkö prosentti? Sitten kun se kehveli vieköön on vielä semmoinen homma, että näillä mainituilla ammattiryhmillä veroprosentin nousu kuitenkin syö ison osan palkankorotuksen tuomasta hyödystäkin.
Ei riitä. Hoitajia on Suomessa 150 000 kpl. Poskettomimmat palkkapyynnöt mitä on kuultu ovat 3,6% vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan YLI muiden. Tuo tarkoittaa siis 20% korotusta. Kun hoitajien keskiansiot ovat sen kolmisen tuhatta euroa, niin tuo tarkoittaisi 600e kuussa eli sivukuluineen kustannus olisi lähes 10k€ vuodessa. Eli hoitajien määrällä kerrottuna lisäkustannus olisi 1,5 miljardia euroa joka vuosi. Opettajia on pyöreästi 75 000. Vaikka heidän korotuksensa olisikin vain maltillinen 5%, niin siitäkin tulee helposti 250 miljoonaa euroa. Sitten on toki muu kunta-ala. Varovaisestikin päästään pariin-kolmeen miljardiin. Valtio kerää ansiotuloveroa 6-8 miljardia euroa vuosittain ja kunnat parikymmentä miljardia. Jos veroprosentti on tavallisella ihmisellä tähän asti ollut noin 25%, niin sitä pitäisi helposti nostaa jopa 28%:iin, jotta kasvaneet menot saataisiin katettua.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Teknisesti olisi, käytännössä ehkä ei. Pointti varmaan että koko Espoossa pitäisi maksaa selvästi enemmän, kaikille. Vrt. joku Kajaani.

Ajattelin vain, jos joku sitten kyselisi "samasta työstä sama palkka-henkisesti" palkkaerojen perään, niin kai pitäisi pystyä jotenkin perustelemaan vaikkapa 1000 € ero palkassa samalla työnantajalla samassa työssä.
Yksityisellä toki voi aina leipoa jonkun kivan tittelin ja keksiä sille sopivan palkan, jos löytää jonkun hyvän työntekijän, mutta kaupungilla voi vaihtamalla saada vain paremman johtajan ja paremmat työkaverit, mutta palkka on sama.
PK-seutuhan nosti taannoin muutamalla satasella, mutta ei se rekryongelmia ratkaissut, kun kaikkiin hakuihin ei tule välttämättä yhtään kelpoisuusehdot täyttävää hakijaa ja Oikotien päiväkoosteessa lähes joka päivä on yksi tai useampi paikka auki.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olisiko mahdollista että esimerkiksi Espoossa, jossa on pula Varhaiskasvatuksen opettajista, uudelle rekrylle maksaa reilusti taulukkoa enemmän nostamatta muiden saman yksikössä tai samassa kaupungissa jo työskentelevien palkkoja?
En siis puhu siitä minimaalisesta henkilökohtaisesta lisästä vaan paljon isommasta erosta.
Ihan perseestähän tuommoinen olisi noin kategorisesti toteutettuna. Vasta valmistunut, aika osaamaton ja täysin kokematon uusi työntekijä saisikin huomattavasti isompaa palkkaa kuin jo pidempään töissä ollut, ammattitaitonsa jo osoittanut opettaja.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ihan perseestähän tuommoinen olisi noin kategorisesti toteutettuna. Vasta valmistunut, aika osaamaton ja täysin kokematon uusi työntekijä saisikin huomattavasti isompaa palkkaa kuin jo pidempään töissä ollut, ammattitaitonsa jo osoittanut opettaja.
Mutta näinhän se menee yksityisellä sektorilla (teollisuudessa). Ei yksityiset maksa samasta työstä samaa palkkaa, eikä palkkaa makseta sen enempää kokemuksen, koulutuksen tai pätevyyden perusteella. Palkka maksetaan sen mukaan, paljonko työntekijän arvellaan tuovan asiakkailta rahaa sisään. Aloitteleva koodari menestyvässä ja paljon voittoa tekevässä firmassa voi hyvin saada enemmän palkkaa kuin kokenut koodari pitkään konkurssikypsänä olleessa firmassa.
 

msg

Jäsen
Ihan perseestähän tuommoinen olisi noin kategorisesti toteutettuna. Vasta valmistunut, aika osaamaton ja täysin kokematon uusi työntekijä saisikin huomattavasti isompaa palkkaa kuin jo pidempään töissä ollut, ammattitaitonsa jo osoittanut opettaja.
Niinhän se olisi.
Toki nythän se pidempään töissä ollut saa kokemusvuosilisänsä riippumatta siitä miten työnsä tekee tai on tekemättä ja taloon tulevan uuden työntekijän palkka katsotaan taulukosta ja sillä henkilökohtaisella "satasen" palkanlisällä ei ole ihmeitä tehdä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
2007 tämä meni ainakin niin, että kun joukkoirtisanoutumiset olivat tulossa niin liitot huolehtivat ettei sopimusta tehdä ellei siihen sisälly ehto kaikken irtisanoutuneiden paluusta töihinsä lomiaan polttamatta jne. mikäli halusivat tehtävissään jatkaa.. Muistaakseni irtisanoutumiset eivät koskaan edes ehtineet astua voimaan ennenkö sopimus saatiin aikaan..
Tällaisia "joukkoirtisanoutumisia" ei siis ole koskaan ole nähty, eikä laki sellaista transaktiota edes tunne. On vain irtisanoutumisia, jotka pitää jokaisen henkilökohtaisesti hoitaa omasta puolestaan. Juridisesti voisi olla aika tekemätön paikka alkaa TES-sopimuksessa ottaa kantaa yksittäisten ihmisten irtisanoutumisiin tai lomiin.

Viimeksi nähtiin vaan jotain uhkailulistoja, että panokset kovenee ja me ollaan jo valmiiksi täällä vaatteiden alla valmiiksi alasti ja varpisti irtisanoudutaan jos ei viittäsataa tule.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta näinhän se menee yksityisellä sektorilla (teollisuudessa). Ei yksityiset maksa samasta työstä samaa palkkaa, eikä palkkaa makseta sen enempää kokemuksen, koulutuksen tai pätevyyden perusteella. Palkka maksetaan sen mukaan, paljonko työntekijän arvellaan tuovan asiakkailta rahaa sisään. Aloitteleva koodari menestyvässä ja paljon voittoa tekevässä firmassa voi hyvin saada enemmän palkkaa kuin kokenut koodari pitkään konkurssikypsänä olleessa firmassa.
Kyllä minä tuon ymmärrän. Mutta ei aloittelevan koodarin pitäisi saada parempaa palkkaa firmassa A, jos samassa firmassa A osaavampi ja ammattitaitoisempi koodari myös työskentelee.

Sitähän msg kysyi, että pitäisikö Espoossa maksaa uudelle opelle heti isompaa palkkaa kuin Espoossa jo työssä olevalle. Saisi minusta maksaakin, jos se uusi on parempi kuin vanha, mutta jos vanhan työntekijän osaaminen ja suoriutuminen on hyvää, niin kyllä sen pitäisi enemmän saada kuin uuden. Ja uudella tarkoitan esim. vastavalmistunutta, jonka ammattitaito ei vielä ole kehittynyt. Jos uusi taas on jo osaava ja suoriutuva (jopa paremmin kuin se vanha), niin saa sille minustakin maksaa enemmän. Eli maksettaisiin siitä työ- ja ammattitaidosta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: msg

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Minä en tiedä, kerto ihmeessä miksi lakon aikana tehty laki on oikeuksien polkemista, mutta ennen lakkoa ei?
En puhunut laista mitään. Vaan lakon estävistä toimista. Joihin kuuluu neuvottelu ja vastaantuleminen.
Mutta okei, ollaan sitten näsäviisaita eikä edes yritetä keskustella. jotenkin tyypillistä
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä minä tuon ymmärrän. Mutta ei aloittelevan koodarin pitäisi saada parempaa palkkaa firmassa A, jos samassa firmassa A osaavampi ja ammattitaitoisempi koodari myös työskentelee.

Sitähän msg kysyi, että pitäisikö Espoossa maksaa uudelle opelle heti isompaa palkkaa kuin Espoossa jo työssä olevalle. Saisi minusta maksaakin, jos se uusi on parempi kuin vanha, mutta jos vanhan työntekijän osaaminen ja suoriutuminen on hyvää, niin kyllä sen pitäisi enemmän saada kuin uuden. Ja uudella tarkoitan esim. vastavalmistunutta, jonka ammattitaito ei vielä ole kehittynyt. Jos uusi taas on jo osaava ja suoriutuva (jopa paremmin kuin se vanha), niin saa sille minustakin maksaa enemmän. Eli maksettaisiin siitä työ- ja ammattitaidosta.

Niin, vähän niinkuin Anton Lundell tienaa Floridassa tuplaten enemmän kuin huomattavasti meritoituneempi Joe Thornton? Miksei samoja markkinatalouden lakeja voisi soveltaa myös normaalissa työelämässä? Jos sen nuoremman koodarin panos ja merkitys firmalle on parempi kuin sen jo firmalle panoksensa antaneen, miksei siitä voisi palkita avokätisemmin..?

edit. No joo, periaatteessa ollaan siis samaa mieltä, nyt kun luin viestisi uudestaan...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jännä homma, että puhuvat vain puhelimessa tekemättä mitään, mutta silti Jatkoajan janipettereillä pieni pelko perseestä, että josko lakkoilevat tai irtisanoutuvat, eikä olekaan hoitajia.

Kolmea sairaanhoitajaa läheltä seuranneena, oksettaa joidenkin vähättely työn määrästä. Ehkä sen tuottoa ei voida rahassa mitata, koska terveydenhuolto on kuluerä, mutta niin on moni muukin asia hyvinvointiyhteiskunnassa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyllä minä tuon ymmärrän. Mutta ei aloittelevan koodarin pitäisi saada parempaa palkkaa firmassa A, jos samassa firmassa A osaavampi ja ammattitaitoisempi koodari myös työskentelee.
Näin voi kyllä käydäkin. Käytännössä kuitenkin yksityisellä sektorilla on muita mekanismeja, joilla pystyy ulosmittaamaan koulutuksensa, kokemuksensa ja työtehonsa rahassa, esim. työpaikan tai -tehtävän vaihtaminen. Konkurssikypsän firman A on vaikea pitää työntekijöitä, jos he saavat parempaa palkkaa vaihtamalla menestyvään naapuriin B. A ajautuu väkisin tuotantovaikeuksiin ja sitten konkurssiin, koska se ei voi kilpailla palkassa.

Sitähän msg kysyi, että pitäisikö Espoossa maksaa uudelle opelle heti isompaa palkkaa kuin Espoossa jo työssä olevalle.
Joo, minä en sitä kysynyt. Tuo kysymys on mulle vielä liian vaikea vastattavaksi. Olen tässä ketjussa tainnut sanoakin, että ennustan koko palvelualaa ja sen palkkausta kohtaavan ison murroksen länsimaissa, jossa "raadoilta" tuskin vältytään. Julkinen sektori on sitten siinäkin vielä asia erikseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tällaisia "joukkoirtisanoutumisia" ei siis ole koskaan ole nähty, eikä laki sellaista transaktiota edes tunne. On vain irtisanoutumisia, jotka pitää jokaisen henkilökohtaisesti hoitaa omasta puolestaan. Juridisesti voisi olla aika tekemätön paikka alkaa TES-sopimuksessa ottaa kantaa yksittäisten ihmisten irtisanoutumisiin tai lomiin.

Ei ihan normaalin sopimusoikeuden piirissä ole mitään ongelmaa tehdä sopimusta henkilöiden ottamisesta ns. vanhoina työntekijöinä. Se ei varmaankaan ole SOTES, jossa tämä sovittaisiin vaan jokin allekirjoituspöytäkirja. Määritelminä tietyt päivät, tietyt työnantajat jne. Jokainen tietenkin sekä irtisanoo työsopimuksensa että solmii sellaisen itsenäisesti. Itse tointa tietenkin vältetään viimeiseen saakka.

(Irtisanoutuminen ei muuten ole transaktio.)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko tässä nettokustannukset?
Siinä oli suorat kustannukset. En mitään välillisiä vaikutuksia edes yritä laskea.
Tollanen liksankorotus isolle joukolle olisi älytön buusti taloudelle.
Ihmeellistä logiikkaa. Jos veroja korotettaisiin 3% niin sehän olisi suoraan pois yksityisestä kysynnästä ja tappaisi taloutta tehokkaasti. Ei se raha tyhjästä tule.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei ihan normaalin sopimusoikeuden piirissä ole mitään ongelmaa tehdä sopimusta henkilöiden ottamisesta ns. vanhoina työntekijöinä. Se ei varmaankaan ole SOTES, jossa tämä sovittaisiin vaan jokin allekirjoituspöytäkirja. Määritelminä tietyt päivät, tietyt työnantajat jne. Jokainen tietenkin sekä irtisanoo työsopimuksensa että solmii sellaisen itsenäisesti. Itse tointa tietenkin vältetään viimeiseen saakka.
Ongelma olisi, että ei kaksi osapuolta (eli TA ja AY) voi keskenään sopia kolmansien osapuolten (työntekijöiden) työsopimuksissta. Toki jonkunlainen optio tai yksipuolinen työnantajan sitoutuminen olisi varmaan mahdollinen.

Jos joku huono työntekijä menisi irtisanoutumaan, niin en kyllä ottaisi häntä takaisin mikäli se minusta olisi kiinni. Palkkaisin vaikka jonkun toisen siihen positioon tai tekisin organisaatiomuutoksen millä sen saisi kierrettyä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ongelma olisi, että ei kaksi osapuolta (eli TA ja AY) voi keskenään sopia kolmansien osapuolten (työntekijöiden) työsopimuksissta. Toki jonkunlainen optio tai yksipuolinen työnantajan sitoutuminen olisi varmaan mahdollinen.

Jos joku huono työntekijä menisi irtisanoutumaan, niin en kyllä ottaisi häntä takaisin mikäli se minusta olisi kiinni. Palkkaisin vaikka jonkun toisen siihen positioon tai tekisin organisaatiomuutoksen millä sen saisi kierrettyä.

Totta kai voi sopia, että tiettynä ajankohtana irtisanoutuneet / tiettynä ajankohtana rekrytoituneet henkilöt saavat tietyn määräaikaisen ehdon työsopimuksiinsa, joko talokohtaisesti tai kollektiivina. TES-VES-allekirjoituspöytäkirjoissa tällaisia määräaikaisia ehtoja työsuhteen keston / voimassaolon määrättynä päivänä perusteella tehdään useinkin, toki ei normaalisti juuri tässä tarkoituksessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko muuten jollain sisäpiirin tietoa, että minkälaisia ehtoja nyt neuvotteluissa on inflaation varalle. Vanhoina hyvinä aikoina kun oli käytössä oma valuutta, niin ei ollut mikään ongelma suostua poskettomiinkin palkankorotuksiin hymyillen ja sitten vaan viedä niiltä pohja romahduttamalla rahan arvo devalvaatiolla.
Nyt kun inflaatio laukkaa, niin ei välttämättä olisi huono taktiikka suostua euromäääräisesti kalliiseen sopimukseen, kunhan taustalla huolehditaan että rahan arvo laskee varmasti riittävästi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Teknisesti olisi, käytännössä ehkä ei. Pointti varmaan että koko Espoossa pitäisi maksaa selvästi enemmän, kaikille. Vrt. joku Kajaani.
Mä olen ymmärtänyt, ettei kunta- alalla voi maksaa samasta työstä eri palkkaa. Nuo ikälisät ei tätä kumoa, koska nämä jokainen saa kuitenkin samalla periaatteella ennen pitkää.

Toisaalta sitten taas esimerkiksi juuri hoitoalalla näitä eri palkkoja on, joita nyt sitten ollaan harmonisoimassa korkeimman palkan mukaan, että ota näistä nyt sitten selvää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko muuten jollain sisäpiirin tietoa, että minkälaisia ehtoja nyt neuvotteluissa on inflaation varalle. Vanhoina hyvinä aikoina kun oli käytössä oma valuutta, niin ei ollut mikään ongelma suostua poskettomiinkin palkankorotuksiin hymyillen ja sitten vaan viedä niiltä pohja romahduttamalla rahan arvo devalvaatiolla.
Nyt kun devalvaatio laukkaa, niin ei välttämättä olisi huono taktiikka suostua euromäääräisesti kalliiseen sopimukseen, kunhan taustalla huolehditaan että rahan arvo laskee varmasti riittävästi.
Kai se on se, että palkkaohjelmat halutaan sitoa yleiseen linjaan, eli aina jotain sen päälle. Eli jos inflaatio kova, niin yleinen linja, mitä se nyt sitten nykypäivänä mahtaa tarkoittaakaan, tuskin jää pieneksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös