Monesti näkee viljeltävän ajatusta, että antaa työntekijöiden päättää itse palkoistaan.
Millähän muskeleilla joku osa-aikatyötä tekevä myyjä tai tarvittaessa töihin kutsuttava pystyy ihan päättämään omista palkka-asioistaan? Todella ihmeellinen logiikka. On utopistinen ajatus, että he voisivat jollain tapaa itse ihan vaan sopia jopa paremmat työehdot kuin työntekijöiden perustamat järjestöt tekevät heitä varten.
Sillähän se ongelma ratkaistaankin, että vielä isompi osa alkaisi liitottomana tuijottamaan omaa napaansa (ymmärtämättä omaa etuaan). Millä tavalla se olisi työntekijöiden etu, että ehdot ja korotukset poljettaisiin suohon työnantajan toimesta? Vai onko tässä oletuksena, että jos jokainen "päättää" palkka-asioistaan itse niin palkat nousisivat ja työehdot paranisivat?
Sen voi toki jo päätellä, mutta ei löydy ainakaan minulta ymmärrystä sille, että kritisoidaan työntekijöiden taistelua omien työehtojensa puolesta. Varsinkin nämä matalapalkka-alat olisivat saaneet taistella paljon paljon enemmänkin ennen kuin osa-aikatyöt ja muut vastaavat lieroilut laajenivat sille mallille, että osa vakituisen työntekijän tuloista tulee toimeentulotuesta.
Kyllähän töitä tekevälle riittää! Noh, ei sentään täysiä viikkotunteja...