Niin, eipä se työnantajakaan ole mitään pahaa tehnyt, mutta silti se kärsii näistä lakoista. Tuo on aika tyypillinen AY-ajattelumalli, että työnantajan pitäisi ajatella sitä yksittäistä työntekijää, kun sitä työntekijää edustava ammattiliitto näyttää pakaroita koko ajan.
edit. Onhan tuo työnantajalle perin oiva tilaisuus päästä eroon ei-halutusta työntekijästä. Nyt tämän kyseisen työntekijän irtisanomissuojan periaatteessa mursi AY-liike itse. On varmasti tyytyväinen nainen, kun maksanut kiltisti jäsenmaksunsa vuosikausien ajan.
Mun skenaariossa kyse olisi siis ollut tilanteesta, jossa työntekijä haluaa tulla työpaikalle tekemään töitä siinäkin tilanteessa, että hän ei lakon vuoksi pysty käyttämään julkisia, pyöräily ja kävely on sään ja etäisyyden vuoksi pois suljettua ja rahat eivät riitä taksiin. Hän pyytäisi työnantajaa maksamaan taksin ja vähentämään taksin hinnan palkastaan. Saisi siis muutaman kympin edestä palkkaennakkoa vain siksi, että pääsisi töihin. Mun mielestäni tuo ei ole kohtuuton pyyntö, sun mielestäsi tuo on jotain AY-ajattelua.
Minä en ottanut kantaa aiemmin mainittuun ”vaimon työkaveriin”, koska en tiedä, miksi hän ei saanut kyytiä järjestettyä. Minun esimerkkini oli hypoteettinen ja perustui siihen viestiin, jota lainasin, ei aiempaan keskusteluun. Mikäli tuollaisessa hypoteettisessa tilanteessa työnantaja torppaisi pyynnön ja kaupan päälle tarjoaisi monon kuvan takalistoon, niin toivottaisin työnantajalle pikaista konkurssia. ”Vaimon työkaverin” tilanteeseen en yhäkään ota kantaa. Enkä suinkaan tarkoita, että työnantajan pitäisi jollain tavalla proaktiivisesti tuollaista mahdollisuutta tarjota, vaan ainoastaan olisi kaikkien etu suostua pyyntöön siinä tilanteessa, kun muut vaihtoehdot on käyty läpi. Toki työnantajien sekaan mahtuu myös niitä ”ei oo mun ongelma, järjestä asiasi paremmin” -tyyppejä, ja jotka vain kyttäävät sitä mahdollisuutta, että saa näyttää pienuutensa. Edelleenkään tuossa skenaariossa se ei olisi lainkaan työnantajalta pois, mutta valtaansa voi toki aina käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla.