Osaa, lakkorallit kestää niin kauan kun hallitus peruu ainakin osan typeristä hankkeistaan.
Ei tule perumaan. Ja se lakkorallikin kyllä hiipuu.
Itse olen töissä Suomen mittakaavassa hyvin isossa firmassa. Meillä työntekijöistä helmikuun alun lakon aikana töihin tuli kolmannes, loput oli lakossa. Huomenna alkavassa lakossa suhde on enää 50-50. Moni on jo käynyt ilmoittamassa etukäteen, että tämä saa olla heidän osaltaan viimeinen lakko. Jos seuraava lakko kuitenkin vielä tulee, niin arviolta 75% jengistä tulee töihin. Siihen se sitten luultavasti jämähtää, sillä loput änkyröistä kyllä pitää ylimääräisiä vapaapäiviä vaikka maailman tappiin asti, jos se on vaihtoehto työnteolle.
Ylityökiellon aikana ylitöihin tuli porukasta noin 90%. Eli osa niistä pahimmistakin änkyröistä rikkoi ylityökieltoa, koska siihenhän ei saanut tukia ja homma oli ollut suoraan pois omasta tilistä.
Meistä toimihenkilöistä töissä on ollut lakon aikana koko ajan 100%.
Opettajien lakon aikana lakkovahdit keräsivät nimilistat työpaikalle tulevista. Minäkin olin yhtenä päivänä. Vahdittiin kaikkia koulun ulko-ovia. Töihin tulleista tiedotettiin OAJ:lle, joka erotti töitä tehneet jäsenet, jos sellaisia oli. Vantaalla rehtorit tajusivat erota OAJ:sta jo ennen lakkoa, joten he olivat töissä. Uudelleen liittymiselle muistaakseni oli vuoden karenssi.
Jännä juttu, kun liitot itse pitävät kovaa meteliä siitä, että työnantajalla ei ole mitään oikeutta kerätä nimilistoja lakkoihin osallistuvista. Yllätys, että tämäkään ei päde toiseen suuntaan. Pitää varmaan itsekin alkaa kerätä ja jakaa sitten ylityöt jatkossa sen perusteella.
No, huomenna pääsee taas toivottamaan portilla voimattomina toljottaville lakkovahdeille hyvät huomenet.