Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 435 102
  • 15 528

Wristlock

Jäsen
Kuulostaa oikein hyvältä, ettei häiriköille anneta periksi.

Hallituksen sisältä ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmistä kuuluu viestiä, että lakot ovat vain lujittaneet hallituksen yhteishenkeä.

– Näin tiivis joukko ei ole ollut kertaakaan. Hallituksen puntti ei tutise, IS:lle arvioidaan.

Toisaalta tiedot kertovat myös siitä, että lakkorintama ei ole täydellinen.

Palvelualojen ammattiliitto Pam ei saa ainakaan kaikkia K-Citymarketeja kiinni yrityksistään huolimatta.

Työmarkkinasodissa, kuten sodissa yleensäkin, totuus on ensimmäinen uhri.

Esimerkiksi yleissitovuutta kukaan ei ole purkamassa.


Myöskään lakko-oikeutta ei olla poistamassa liittojen höpinöistä huolimatta.
Heh, taas kerran anti-AY ja satusetämies Timo "What you are thinging abaut the case of "Sture Fjäder"?" Haapalan pään sisältä kuuluu ääniä, jotka hän on sitten litteroinut iltapuluun. Työnantajansa pitäisi jo vihdoin ulottaa Timon sosiaalisen median kielto koskemaan kaikkia medioita ja ohjata Timo työterveyden kautta hyvin ansaittuun eläkeputkeen.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@Lynx_j

Aa, tosiaan, poliittisiin lakkoihin on tulossa rajauksia. Käsi pystyyn virheen merkiksi, minä jotenkin tulkitsin että tässä keskusteltiin nimenomaan AY-liikkeiden alle kuuluvista normaaleista lakoista.

Minun mielestäni poliittisten lakkojen rajoittaminen on oikein hyvä asia. Ei se oikein edistä kenenkään asiaa, että Suomi laitetaan seis, kun koetaan joku politiikka itselleen ikäväksi.
Tietysti tolla verukkeella se on vähän arveluttavaa lakkoilla. Mutta toisaalta taas siinähän poliitikot yrittää asettaa itsensä arvostelun yläpuolelle, kun päätöksiä ei saa vastustaa. Kansanedustajia kuitenkin nimikkeeltään ovat.

Mulle on vaan viime vuosilta jäänyt sellainen mielikuva, että laillisia lakkoja ei TA:n, tai heitä symppaavien, puolelta ole edes olemassa. Siksi mulle tuo lakkoilu on vähän epäselvää, kun aina kaikki on laitonta.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minun mielestäni poliittisten lakkojen rajoittaminen on oikein hyvä asia. Ei se oikein edistä kenenkään asiaa, että Suomi laitetaan seis, kun koetaan joku politiikka itselleen ikäväksi.
Miten nämä nyt käynnissä olevat yhden päivän poliittiset lakot ovat seisauttaneet Suomen?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miten nämä nyt käynnissä olevat yhden päivän poliittiset lakot ovat seisauttaneet Suomen?

Ei kai mitenkään. Väittikö joku jossain niin?

Ei niistä kyllä varmasti sen puoleen ole oikein mitään apujakaan ollut kellekään, työnantajille vain koitunut hankaluuksia ja kuluja.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kai mitenkään. Väittikö joku jossain niin?

Ei niistä kyllä varmasti sen puoleen ole oikein mitään apujakaan ollut kellekään, työnantajille vain koitunut hankaluuksia ja kuluja.
Esimerkiksi sinun kommentistasi voi saada sellaisen kuvan, joskaan siinä ei eritelty mikä lakko, milloin ja miten pysäyttää Suomen:
Minun mielestäni poliittisten lakkojen rajoittaminen on oikein hyvä asia. Ei se oikein edistä kenenkään asiaa, että Suomi laitetaan seis, kun koetaan joku politiikka itselleen ikäväksi.

En usko, että sinä tai kukaan muukaan osaa vielä kertoa lakkojen hyödyllisyydestä. Tai, kun tykkäät pyytää linkkejä, niin voit väitteesi tueksi laittaa sellaisen, jossa tästä on jotain dataa. Ja mikään mielipidekirjoitus ei ole faktuaalista tietoa, vaan mielipide.

Työnantajalle koituvista kuluista olen samaa mieltä, joskaan en osaa yksilöidä onko jollekin yksittäiselle yritykselle kertynyt jopa säästöä lakkopäivästä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ja jossain vaiheessa annetaan vielä periksi, monessa asiassa ja hyvä niin.
Periksi antamisesta en tiedä, mutta voihan se hyvin olla että jotain kompromisseja nähdään. Satonen ainakin moneen kertaan todennut eri yhteyksissä, että mikäli AY-liikkeeltä hyviä ehdotuksia ja vaihtoehtoja tulee, niin keskustelut voidaan aloittaa suunnilleen samantien.

Nyt olisi hyvä ja tärkeä asia, jos AY-liikkeet eivät kaikkea riitauttaisi viimeiseen asti, ja vetäisi esimerkiksi lakkoja ihan överiksi. Varsinkaan millään yleislakoilla uhkaile Suomen vahingoksi. Mielummin toivoisin heiltä konkretiaa pöytään, joita ymmärtääkseni on kovin heikonlaisesti tippunut keväästä lähtien. Niin on ainakin infottu millon missäkin.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Periksi antamisesta en tiedä, mutta voihan se hyvin olla että jotain kompromisseja nähdään. Satonen ainakin moneen kertaan todennut eri yhteyksissä, että mikäli AY-liikkeeltä hyviä ehdotuksia ja vaihtoehtoja tulee, niin keskustelut voidaan aloittaa suunnilleen samantien.

Nyt olisi hyvä ja tärkeä asia, jos AY-liikkeet eivät kaikkea riitauttaisi viimeiseen asti, ja vetäisi esimerkiksi lakkoja ihan överiksi. Varsinkaan millään yleislakoilla uhkaile Suomen vahingoksi. Mielummin toivoisin heiltä konkretiaa pöytään, joita ymmärtääkseni on kovin heikonlaisesti tippunut keväästä lähtien. Niin on ainakin infottu millon missäkin.
Toivotaan vaan, että pääsevät johonkin pöytään. Tuo yleislakko ei välttämättä ole kovin epätodennäköinen skenaario.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä on taas itselleni vähän ihmettelyn aihetta AY-asiaa hipoen.. Noilla palkoillahan pystyy ihan helposti elämään, vaikka jotkut koko ajan huutavatkin, että mihinkään ei ole enää varaa. Sitä omaa elintasoaankin voi laskea, jos tuntuu siltä, että rahat eivät riitä kaikkeen.

Mulla parempi puolisko sai juuri palkkakuitin käteen 50% sopparista; 2600€ bruttona. (OK, mukana yksi ylityövuoro ja pyhätunteja). Ja nimenomaan vanhustenhoidossa. Odottaa toki vesi kielellä koronatestausten alkamista taas, kun helpoilla hommilla sai kevyesti tuplat lisää, kunhan vaan oli valmis ajelemaan töihin vähän kauemmaksikin.

Minä olen ymmärtänyt, että sote-puolella on niin huutava pula hoitajista, että käytännössä kaikki ovat korvaamattomia. Siksi ihmettelenkin, mikseivät nämä "kituuttamiseen pakottavaa palkkaa" nauttivat mene niihin töihin, joista tienaa tuolla lailla? Toki, siinä joutuu uhraamaan viikonloppuja ja näkemään ehkä vähän vaivaa, mutta näköjään se korvauskin on aika jees.

Hoitoalalla ylipäätään hieman erikoinen tilanne, että kun julkisen puolen liksoilla ei hoitajia saada tarpeeksi, niin otetaan niitä vuokrafirmojen kautta kalliimmalla. Vuokrafirmat sitten pystyvät niitä suurempia palkkoja maksamaan näille samoille hoitajille. Jos itsellä oma kollega ensin irtisanoutuisi ja tulisi irtisanomisajan jälkeen takaisin töihin vuokrafirman kautta huomattavasti suuremmalla palkalla, niin kyllä itsekin vakavasti miettisin samaa siirtoa.

Siinä mielessä hoitajilla itsellään pienimuotoisen kuristusotteen paikka tässä olisi, jos rohkeasti siirtyisivät suurissa määrin vuokrafirmojen listoille.

Mutta miksi tähän ketjuun päädyin, oli se, että aamulla töihin lähtiessä laitoin spotifysta podcastin pyörimään ja heti podin alkuun sekä ensimmäisellä katkolla oli teollisuusliiton mainos, joka oli kyllä niin puhdasta vasemmistopropagandaa että oksat pois. Tuosta olisi parikin riviä saanut AY-bingossa kasaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Kuulostaa oikein hyvältä, ettei häiriköille anneta periksi.

Hallituksen sisältä ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmistä kuuluu viestiä, että lakot ovat vain lujittaneet hallituksen yhteishenkeä.

– Näin tiivis joukko ei ole ollut kertaakaan. Hallituksen puntti ei tutise, IS:lle arvioidaan.

Toisaalta tiedot kertovat myös siitä, että lakkorintama ei ole täydellinen.

Palvelualojen ammattiliitto Pam ei saa ainakaan kaikkia K-Citymarketeja kiinni yrityksistään huolimatta.

Työmarkkinasodissa, kuten sodissa yleensäkin, totuus on ensimmäinen uhri.

Esimerkiksi yleissitovuutta kukaan ei ole purkamassa.


Myöskään lakko-oikeutta ei olla poistamassa liittojen höpinöistä huolimatta.
Vähän jo annettiin periksi.

 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Hoitoalalla ylipäätään hieman erikoinen tilanne, että kun julkisen puolen liksoilla ei hoitajia saada tarpeeksi, niin otetaan niitä vuokrafirmojen kautta kalliimmalla. Vuokrafirmat sitten pystyvät niitä suurempia palkkoja maksamaan näille samoille hoitajille. Jos itsellä oma kollega ensin irtisanoutuisi ja tulisi irtisanomisajan jälkeen takaisin töihin vuokrafirman kautta huomattavasti suuremmalla palkalla, niin kyllä itsekin vakavasti miettisin samaa siirtoa.

Siinä mielessä hoitajilla itsellään pienimuotoisen kuristusotteen paikka tässä olisi, jos rohkeasti siirtyisivät suurissa määrin vuokrafirmojen listoille.
Osassa hyvinvointialueita on tehty päätös olla ottamatta vuokrafirmojen hoitajia paikkaamaan. Sen sijaan varahenkilöstöä on vahvistettu ja raja-aitoja tätä kautta laajennettu, kun ei enää pienet yksiköt vastaa pienestä alueesta, jolloin oli pakko soitella vuokrafirmoille. Varahenkilöstö tekee siis laajemmalla alueella hommia ja koko hommassa on nyt enemmän järkeä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Periksi antamisesta en tiedä, mutta voihan se hyvin olla että jotain kompromisseja nähdään. Satonen ainakin moneen kertaan todennut eri yhteyksissä, että mikäli AY-liikkeeltä hyviä ehdotuksia ja vaihtoehtoja tulee, niin keskustelut voidaan aloittaa suunnilleen samantien.

Nyt olisi hyvä ja tärkeä asia, jos AY-liikkeet eivät kaikkea riitauttaisi viimeiseen asti, ja vetäisi esimerkiksi lakkoja ihan överiksi. Varsinkaan millään yleislakoilla uhkaile Suomen vahingoksi. Mielummin toivoisin heiltä konkretiaa pöytään, joita ymmärtääkseni on kovin heikonlaisesti tippunut keväästä lähtien. Niin on ainakin infottu millon missäkin.
Tämä on kyllä siinä mielessä jännä tilanne, että on mennyt hallituksen puolelta huuteluksi. "Tulkaa itse kertomaa, miten tämä pitäisi hoitaa!"

Eikö siellä TA:n puolella ole sen vertaa mielikuvitusta, että tulisi jotain muuta vaihtoehtoa edes alustavasti mieleen?

No juu, koko sotealan ongelma voidaan tiivistää helposti paikallispoliitikkojen osaamattomuuteen. Vuosikausia on tehty juustohöyläbudjetteja, kun ei osata johtaa. Eli kaikilta hallinnonaloilta on vaadittu esim. 3 %säästöjä. Sitten öyhötetään syksyllä, että "miten voidaan vaatia 3-4 miljoonaa lisämäärärahaa sotepuolelle?", kun ensin ollaan itse leikattu rahoitusta. Noh, siellä on tiettyjä asioita, jotka on lain mukaan pakko maksaa. Esim. lastensuojelun tilanteet, erikoissairaanhoidon laskut jne. Jne.


Tällä tyylillä on vuosia menty ja nyt kun valtio rahoittaa sotealueet kunnilta saaduin budjettiesityksin, niin mitäpä luulette? Onko siellä esitetty höylättyä budjettia, vai se oikea määrä, mikä vuodessa on rahaa kulunut?

Nyt sitten porukalla ihmetellään, että onpas paljon leikattavaa ja isot ikäluokat ovat vasta saapumassa massoittain terveydenhuollon piiriin. Vituiks män...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tämä on kyllä siinä mielessä jännä tilanne, että on mennyt hallituksen puolelta huuteluksi. "Tulkaa itse kertomaa, miten tämä pitäisi hoitaa!"

Eikö siellä TA:n puolella ole sen vertaa mielikuvitusta, että tulisi jotain muuta vaihtoehtoa edes alustavasti mieleen?

No juu, koko sotealan ongelma voidaan tiivistää helposti paikallispoliitikkojen osaamattomuuteen. Vuosikausia on tehty juustohöyläbudjetteja, kun ei osata johtaa. Eli kaikilta hallinnonaloilta on vaadittu esim. 3 %säästöjä. Sitten öyhötetään syksyllä, että "miten voidaan vaatia 3-4 miljoonaa lisämäärärahaa sotepuolelle?", kun ensin ollaan itse leikattu rahoitusta. Noh, siellä on tiettyjä asioita, jotka on lain mukaan pakko maksaa. Esim. lastensuojelun tilanteet, erikoissairaanhoidon laskut jne. Jne.


Tällä tyylillä on vuosia menty ja nyt kun valtio rahoittaa sotealueet kunnilta saaduin budjettiesityksin, niin mitäpä luulette? Onko siellä esitetty höylättyä budjettia, vai se oikea määrä, mikä vuodessa on rahaa kulunut?

Nyt sitten porukalla ihmetellään, että onpas paljon leikattavaa ja isot ikäluokat ovat vasta saapumassa massoittain terveydenhuollon piiriin. Vituiks män...

Minua kun lainasit ja satun olemaan vielä linjoilla hetken, niin itse olen kyllä ainakin ihan työntekijä ja täysin riippumattoman yms. työnantajan alaisuudessa ollut koko työikäni, ja olen mielestäni sen kyllä riittävän monesti tuonut esiin. Eli nämä "siellä TA puolella hoi" voidaan varmaan lyhentämättömänä ohjata eri työnantajille :)

SDP:n suhmurointi-rahastosta toivottavasti löytyy kirjanpito siitä, kuinka montaa sataa miljoonaa, jopa miljardeja, on upotettu Sotemuutoksiin. Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on niin arvokas asia ja pitäisi olla aina kaikkien saatavilla, että sen vaaliminen myös järkevällä taloudella on ihan ehdoton edellytys jatkuvuuden kannalta. Varsinkin tällä demografialla.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua kun lainasit ja satun olemaan vielä linjoilla hetken, niin itse olen kyllä ainakin ihan työntekijä ja täysin riippumattoman yms. työnantajan alaisuudessa ollut koko työikäni, ja olen mielestäni sen kyllä riittävän monesti tuonut esiin. Eli nämä "siellä TA puolella hoi" voidaan varmaan lyhentämättömänä ohjata eri työnantajille :)

SDP:n suhmurointi-rahastosta toivottavasti löytyy kirjanpito siitä, kuinka montaa sataa miljoonaa, jopa miljardeja, on upotettu Sotemuutoksiin. Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on niin arvokas asia ja pitäisi olla aina kaikkien saatavilla, että sen vaaliminen myös järkevällä taloudella on ihan ehdoton edellytys jatkuvuuden kannalta. Varsinkin tällä demografialla.
Täytyy kuitenkin myöntää niitä sossuja haukkuessaan, että kyllä se pipilän poppoon sote vasta kalliksi olisikin käynyt. Mutta eittämättä ei ole ihan helppo asia järjestettäväksi, ja kyllähän se jotakin saattaa pataan ottaa jos lähin terveyskeskus tahi sairaala tuntuu vaativan kierroksen maapallon ympäri. Mutta tarkkaana tosiaankin olisin, että kuinka paljon aletaan yksityiselle puolelle tästä sotkusta rahaa jakelemaan, sillä toisin kun luullaan, niin ei se yksityinen mitään autuutta tuo. Ei osaamisen, eikä hoidon sisällönkään suhteen, ja ongelmatapauksissa jotakuinkin aina päädytään kuitenkin julkisen piiriin. Jos firma haluaa maksella jollekin sen yksityisen, niin ok, mutta kyllä mä ainakin laittaisin pelimerkit tasa-arvoistavaan julkiseen, että se toimisi vieläkin paremmin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Täytyy kuitenkin myöntää niitä sossuja haukkuessaan, että kyllä se pipilän poppoon sote vasta kalliksi olisikin käynyt. Mutta eittämättä ei ole ihan helppo asia järjestettäväksi, ja kyllähän se jotakin saattaa pataan ottaa jos lähin terveyskeskus tahi sairaala tuntuu vaativan kierroksen maapallon ympäri. Mutta tarkkaana tosiaankin olisin, että kuinka paljon aletaan yksityiselle puolelle tästä sotkusta rahaa jakelemaan, sillä toisin kun luullaan, niin ei se yksityinen mitään autuutta tuo. Ei osaamisen, eikä hoidon sisällönkään suhteen, ja ongelmatapauksissa jotakuinkin aina päädytään kuitenkin julkisen piiriin. Jos firma haluaa maksella jollekin sen yksityisen, niin ok, mutta kyllä mä ainakin laittaisin pelimerkit tasa-arvoistavaan julkiseen, että se toimisi vieläkin paremmin.

Joo tarkotin lähinnä sitä, että Soten kyhäelmään on kaikkinensa painettu niin paljon euroja, että läpinäkyvyys tekisi todella hyvää. Ei SDP siihen yksi syyllinen ole, vaan sieltä 10-15 vuoden takaa on moni päätös esim. Kataisen/Sipilän ajoilta, mutta se älytön rahanviljely lähti ihan lapasesta Marinin kaudella, ja mm. Kiuru ja Linden ovat varmasti jo taustansakin vuoksi tietoisia siitä, mihin ja minkä verran rahaa on syydetty tehottomiin järjestelmiin Sotessa. Sote-kuvio kiinnostaa paitsi henk.koht. toki mutta jo ihan työnkin puolesta, ja tässä on monta asiaa nyt pöydällä yhtä aikaa. Iso vaikutus meidän putiikkiin sillä, miten kuviot toimivat. Jotenkin pitäisi oppia ottaa mm.todella hyvin toimivasta työterveyshuollosta tässä maassa.
 
Viimeksi muokattu:

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Soten ongelmat ovat tehottomissa ja yliraskaissa organisaatioissa unohtamatta huonoa johtamista. Jos yksinkertaisen päiväkirurgisen toimenpiteen siirtämiseen tarvitaan neljän-viiden asiantuntijan työpanosta, niin ei ongelmat rahoituksen syytä ole. Edellä mainittu esimerkki totta ja löytyy palstalta. Mitä isompi soteorganisaatio, sitä enempi siinä on löysää ja asioiden juoksutus jostain syystä on porrastettu järjettömästi. Johtaminen ja organisaatiot kuntoon ja vapautuneet resurssit oikeaan hoitotyöhön.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ammattiliitosta voi saada potkut jos tekee mitä sattuu eikä toimi ohjeiden mukaan. Ehkä ei olisi kannattanut lähteä käräjille potkuja kyseenalaistamaan. Toimitsijalle tuli 39 810 euron oikeuskulut. (Hovioikeus ei antanut valituslupaa).
Käräjäoikeus katsoi näytetyksi, että toimitsija oli laiminlyönyt noudattaa työaikoja ja olleen luvatta poissa useaan otteeseen töistä. Hän oli tehnyt työnantajan ohjeiden vastaisesti työaikaleimauksia ja välillä jopa lyönyt laimin leimausten ja kalenterikirjausten tekemisen kokonaan.

Käräjäoikeus katsoi miehen menettelyn rikkoneen ja laiminlyöneen työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavia velvoitteita. Kokonaisuutena asia tarkastellen työnantajalla oli ollut irtisanomiseen on ollut asiallinen ja painava syy.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ammattiliitosta voi saada potkut jos tekee mitä sattuu eikä toimi ohjeiden mukaan. Ehkä ei olisi kannattanut lähteä käräjille potkuja kyseenalaistamaan. Toimitsijalle tuli 39 810 euron oikeuskulut. (Hovioikeus ei antanut valituslupaa).


Tuossa siis ”ammattiliitosta” sanan tilalle voit vaihtaa minkä tahansa työpaikan - ihan hyvä opetus kyllä. Normaalissa työsuhteessa tapahtunutta luvatonta poissaoloa töistä, mistä muodostuu potkujen peruste. Kyseinen henkilöhän oli nimenomaan ollut työsuhteessa yhdistykseen.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Lainaan nyt sen verran, että missään nimessä ei ollut tarkoitus henkilöidä tätä sinuun, joten pahoitteluni jos sellaiseen muotoon sen puin.

Enkä toivottavasti ole väittänyt ettei mitään ns toimihenkilöitä yhtään missään tarvita.
Yksityiskohtiinkin on vaikea mennä, sillä näissä on nyt näitä tunnistettavuuskysymyksiä, ja siksi varmaankaan tämä ei ole helpoin paikka kuvailla ja avata yksityiskohtaisesti kaikkia asioita hyvin spesifisti, joten sillähän se aina pilkaksi päätyy.

Kilpailulainsäädäntöä en jaksa läpi nyt lukea, ja voipi olla että käytän siten tuossa väärää ilmaisua, mutta tiedän tapauksia joissa olemassa oleva yhteistyö on irtisanottu siksi, että uudet vaatimukset työn tuottamisessa tuolle instansille vaativat mm 20 hengen palkkaamista, jotta palvelu olisi voinut jatkua. Tämän pakottamana koko tuo palvelu oli tuolloin alasajettava. Itse palvelu ei missään nimessä olisi tätä vaatinut, mutta uudet kilpailutuskuviot tilaavassa yrityksessä tämän kesken sopimuskauden vaativat.

Luonnollisestikaan ei enää voinut myöskään uuteen kilpailutukseen osallistua palkkaamatta kahtakymmentä tekijää. Tulos, palvelun hinta tilaajalle nousi ja tekijälle laski hyvinkin ratkaisevasti, sillä tämän seurauksena tuotettavan työn hinnasta aiemman 100%:n sijaan laski tekijälle noin 40%:n työn hinnasta.

Edelleen siis korostan sitä, että vastaava suunta on vienyt eri alojen tekijöitä ikeeseen, jossa tuota työtä myyvä yritys on paisunut mittakaavoihin, jollaisiin ei välttämättä olisi tarvetta. Eli näissä tapauksissa usein sen työtä tekevä osa rahoittaa aivan turhia henkilöitä, koska esim taloushallinto ei vaadi yhden henkilön kohdalla montaa tekijää sen suhteen.

Pien- ja yksinyrittäjienkin kohdalla tämän muuttaminen erityisesti helpottaisi työn tuottoa tekijälleen ja kannustaisikin yrittämiseen, kun sitä ei ole pakko paisuttaa monen hengen porukaksi voidakseen saada työnsä. Näille aloille on siis pesiytynyt -ainakin osin- kulttuuri, jossa juurikin kipailutksen vaatimuksilla luodaan sijaa turpeille yksiköille, koska vain he oikeastaan voivat saada nuo sopimukset.

Jos joku siis myy työsi (enkä nyt tarkoita sinua henkilökohtaisesti), niin en usko että sinäkään varsinaisesti nautit ajatuksesta että sinulle jää jämät ja jos et suostu, niin et voi tehdä työtäsi ollenkaan. JOillakin aloilla tämä todellakin eniten on poissa siltä tasolta, joka työn lopulta tekee ja sen rahan siten tuottaa.

Ideaalitapauksissahan tilanne siis olisi se, että tuo tekijä maksaa vain siitä minkä tarvitsee. Suurta älyä kun ei vaadi elää toisen työllä ja sillä tehdä se tuotto. Lisäksihän näissä tapuksissa työn määrää ja tuottavuutta tekijöilleen ohjaa vieläpä sen yrityksen johto, ja jos yrityksen filosofiana on vieläpä tuotta se sisään tuleva raha nollatuntisopimuksilla, niin uskoaseni eivät koe sitä organisaatiota työnsä kannalta kovinkaan arvossa.
Lisäksihän juurikin turpeus on se syy, millä ihan kelpo työt muuttuvat halpatyöksi, koska todetaan olevan enemmän arvoa kaikella sillä muiden panoksella kuin sillä itse työllä.

En siis ihan kiinni että miksi suotta alat pilkalliseksi tässä asiassa, sillä tämähän lienee ihan totta ja menemättä yksitysikohtiin, niin edellä ottamani esimerkki on täysin todellinen. Alaa en mainitse juurikaan sysitä, että täällä ei liene tarkoituksena kenenkään tunnistettavauus.

Nykyiset -ja korjataan nyt tähän muotoon- kilpailuläinsäädännölliset TAI yritysten sisäiset määritykset oman kilpailuttamisensa ehtojen suhteen, eivät mahdollista ammattilaisen pääsyä tekemään työtään ilman, että välissä on isompi organisaatio.

En tarkoita mitenkään pilkata sinun näkemystäsi maailmasta ja siitä miten se toimii, enkä tiedä ikääsi, mutta tiedän ihan oman pitkän historiani vuoksi näistä kokemuksista. Tiedän myös sen, miten näissä yrityksissäkin jotka työtä ovat kaupanneet on kulttuuri muuttunut sen suhteen, että siitä työntekijän osasta on koko ajan karsittu lisää sen organisaation omiin taskuihin, vaikka eivät silloin aiemminkaan nälkään kuolleet kun olivat valmiita maksamaan tekijällekin.

Eli tekijän asema on heikentynyt hyvässä tahdissa ilman mainittavaa lisähyötyä heille. En tiedä, että onko tämä jotenkin vaikeaa ymmärtää, mutta ehkä asiaan vaikuttaa niin kokemukset kuin sekin ettei kaikkea voi avata aina niin yksityiskohtaisesti vaan joutuu puhumaan vähän yleisemmin asioista.
Mutta totisesti on ero siinä, että jos ammattilainen ei tarvitse työnsä suorittamiseksi isoa organisaatiota eikä tuo työ itsessäänkään laadultaan sellaista vaadi (koska laatu tulee yleensä tekijän mukana), niin saako tekijä itselleen koko myyntihinnan vai ainoastaan pienen osan siitä. Jälkimmäisessä tapauksessa kuvittelisin tekijänkin motivaation olevan lähellä samaa prosenttilukemaa kuin tuottokin ja vice versa.

Ja kun lisäksi uskon vieläpä, että se ammatti-ihminen osaa sen työsnä paremmin kuin se yrityksen johto, organisaatio, sijoittajat ja herra ties mitkä, niin aina en vain näe tarpeelliseksi muuttaa työtä halpatyöksi vain siksi, että sen pitää elättää joukkoa itse siihen työhön liittymättömiä henkilöitä. Yksittäinenkin ihminen yleensä kykenee myymään itselleen tarvittavat työt, joten siihenkään ei tarvita ihan joka alalla mitään verkostoa, sillä se yksi tekijä voi kuitenkin tehdä tosiaankin vain sen tietyn määrän työtä vaikka se organisaatio myisi sitä ihan tolkuttomasti. Eli lisäarvo myynnistäkin syntyy lähinnä organisaation tarpeisiin, eikä niinkään sen yksittäisen työntekijän tarpeita tyydyttämään.

Kun tähän lisäksi otetaan aspekti, jossa alati pyritään myymään noita yrityksiä x-ajan jälkeen, niin usein sekään ei päädy sen tekijän hyväksi, joka huonoimmassa tapauksessa menettää työnsä.

Mutta joo, saat toki jatkaa ivallista suhtautumistasi ihan rauhassa. Ei se minulta ole pois, eikä juuri haittaa vaikka idioottina pidetäänkin.
Piti tähän tarttua jo hieman aiemmin, mutta luin tekstisi puhelimella enkä sitten jaksanut alkaa näpytellä ja sitten unohdinkin koko asian.

Tässä mielestäni termit ovat hieman hakusessa, eli kuvauksesi taitaa koskea kilpailutusta eikä kilpailulakia, jossa säädetään muun muassa määräävästä markkina-asemasta ja kartelleista. Itse tuohon 20 lisähenkilön palkkaamiseen on sinänsä vaikea ottaa kantaa, koska en tiedä onko kyse esimerkiksi kunta-alasta, jossa on tapahtunut jokin lakimuutos vai yhtiön omat prosessit ja tavoitteet, joissa joko on tai ei ole järkeä.

Näin kuitenkin toimihenkilönä en yhtään ihmettele, jos ns. suorittavaa työtä tekevien työntekijöiden mielestä minun roolini on jotain täysin turhan palkkakulun ja pahanilmanlinnun välillä. Ongelmahan toimihenkilöiden töissä on usein se ettei "kukaan" tiedä mitä siellä tehdään ja tuottavuuden arviointi on lähes mahdotonta, koska en minäkään nyt varsinaisesti tee mitään muuta kuin sellaisia töitä, joista syntyy kuluja yritykselle verojen, viranomaismaksujen ja palvelumaksujen muodossa. Milloin sitten tekemäni työ näkyy? No käytännössä silloin jos syystä tai toisesta en saa töitäni hoidettua joko omasta syystäni tai muiden takia, ja asiat lävähtävät suorittavaa työtä tekevien eteen tai sitten yrityksen pöydälle. Oman työni tuottavuus taas saattaa näkyä esimerkiksi siten, että jos (ja kun) verottaja tekee yritykselle verotarkastuksen, työntekijät ja yritys eivät joudu maksamaan massiivisia sakkoja tai joudu keskustelemaan viranomaisten kanssa miksi eivät ole noudattaneet viranomaismääräyksiä tai hoitaneet veroasioita asianmukaisesti. Sitä on kuitenkin hieman hankala mitata kun emme voi elää vaihtoehtotodellisuudessa, jossa mitään tekemiäni töitä ei olisi hoidettu ollenkaan. Siksi ulkopuolelta on myös hieman hankala arvioida onko kyseisiä töitä tekemässä riittävä määrä ihmisiä vai olisiko toimihenkilöiden määrää mahdollista vähentää tai jopa ulkoistaa kokonaan.

Eikä kannata ymmärtää väärin, sillä olen ollut myös sellaisessa työyhteisössä, jossa toimihenkilöitä oli aivan liikaa työmäärään nähden ja vaikka olisi kuinka yrittänyt olla tehokas ja käyttää työpäivänsä täysimääräisesti tuottavaan työhön, jossain kohtaa päivää tai viikkoa saattoi tulla sellainen tilanne vastaan, jossa kello on 12 ja päivän viimeinen sähköposti on lähetetty. Tosin en tuollaisessa työpaikassa ollut kuin pari kuukautta, joten sekin on mahdollista, että satuin vain osumaan sellaiseen ajankohtaan, jossa töitä on normaalia vähemmän. Siksi en nyt tuoltakaan työpaikalta lähtisi supistamaan näin lyhyellä kokemuksella.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piti tähän tarttua jo hieman aiemmin, mutta luin tekstisi puhelimella enkä sitten jaksanut alkaa näpytellä ja sitten unohdinkin koko asian.

Tässä mielestäni termit ovat hieman hakusessa, eli kuvauksesi taitaa koskea kilpailutusta eikä kilpailulakia, jossa säädetään muun muassa määräävästä markkina-asemasta ja kartelleista. Itse tuohon 20 lisähenkilön palkkaamiseen on sinänsä vaikea ottaa kantaa, koska en tiedä onko kyse esimerkiksi kunta-alasta, jossa on tapahtunut jokin lakimuutos vai yhtiön omat prosessit ja tavoitteet, joissa joko on tai ei ole järkeä.

Näin kuitenkin toimihenkilönä en yhtään ihmettele, jos ns. suorittavaa työtä tekevien työntekijöiden mielestä minun roolini on jotain täysin turhan palkkakulun ja pahanilmanlinnun välillä. Ongelmahan toimihenkilöiden töissä on usein se ettei "kukaan" tiedä mitä siellä tehdään ja tuottavuuden arviointi on lähes mahdotonta, koska en minäkään nyt varsinaisesti tee mitään muuta kuin sellaisia töitä, joista syntyy kuluja yritykselle verojen, viranomaismaksujen ja palvelumaksujen muodossa. Milloin sitten tekemäni työ näkyy? No käytännössä silloin jos syystä tai toisesta en saa töitäni hoidettua joko omasta syystäni tai muiden takia, ja asiat lävähtävät suorittavaa työtä tekevien eteen tai sitten yrityksen pöydälle. Oman työni tuottavuus taas saattaa näkyä esimerkiksi siten, että jos (ja kun) verottaja tekee yritykselle verotarkastuksen, työntekijät ja yritys eivät joudu maksamaan massiivisia sakkoja tai joudu keskustelemaan viranomaisten kanssa miksi eivät ole noudattaneet viranomaismääräyksiä tai hoitaneet veroasioita asianmukaisesti. Sitä on kuitenkin hieman hankala mitata kun emme voi elää vaihtoehtotodellisuudessa, jossa mitään tekemiäni töitä ei olisi hoidettu ollenkaan. Siksi ulkopuolelta on myös hieman hankala arvioida onko kyseisiä töitä tekemässä riittävä määrä ihmisiä vai olisiko toimihenkilöiden määrää mahdollista vähentää tai jopa ulkoistaa kokonaan.

Eikä kannata ymmärtää väärin, sillä olen ollut myös sellaisessa työyhteisössä, jossa toimihenkilöitä oli aivan liikaa työmäärään nähden ja vaikka olisi kuinka yrittänyt olla tehokas ja käyttää työpäivänsä täysimääräisesti tuottavaan työhön, jossain kohtaa päivää tai viikkoa saattoi tulla sellainen tilanne vastaan, jossa kello on 12 ja päivän viimeinen sähköposti on lähetetty. Tosin en tuollaisessa työpaikassa ollut kuin pari kuukautta, joten sekin on mahdollista, että satuin vain osumaan sellaiseen ajankohtaan, jossa töitä on normaalia vähemmän. Siksi en nyt tuoltakaan työpaikalta lähtisi supistamaan näin lyhyellä kokemuksella.
Kyllä. Todellakin tein virheen tuossa asiassa. Olin väärässä käsityksessä kilpailulainsäädännöstä, ja piti jossakin kohtaa se tännekin kirjoittaa. Vika ei siis ole -kuin ehkä osin- siinä laissa, vaan sitä lakia soveltavissa henkilöissä jotka hankinnoista vastaavat. Kiitos kun laitoit viestin, sillä siten itsekin musitin nyt asiaan palata.
Enkä suinkaan -kuten jotkut halusivat luulla- tehdä leimaa kaikkiin ns toimihenkilöihin, keskijohtoihin suun muuhunkaan. Siellä ehdottomasti on aloja joissa merkitys korostuu, ja on ehdottoman tärkeää, jos ei kokonaisuudessaan niin ainkain merkittävästi, sillä en osaa jokaisen yrityksen kohdalla tätä arvioida.
Itse yritin viitata -joka näemmä oli vaikeaa ilmaista- että on hyvä määrä aloja, joissa ei iso yritys kaikkine toimi- ynnä muine henkilöineen ei synnytä lisäarvoa sille tekijälle, ja näiden töiden tekeminen olisi tekijäälleen mielekkäämpää tilanteessa, jossa ei joutuis elättämään sillä tuottavalla työllään kymmeniä muita ihmisiä. Nämä usein ovat nykyään niitä halpatöitä, ja niissä lisäksi henkilöitä -jotka rahan tuovat- hyväksikäytetään mm nollatuntisopimuksilla sun muilla, joiden vuoksi henkilön on hyvin vaikeaa rakentaa oman turvallisen elämänsä fasiliteetteja. Ei saa mm lainaa ym.

En siis koe kovinkaan hyvänä sitä suuntaa, jossa kilpailttamisen myöstä on päädytty tilanteeseen, jossa syntyy selkeä välistäveto toisen tekemästä jopa rankasta työstä, ja on edelleen syntynyt tilanne, jossa aiemmin tekijälle tullutta rahaa on enenevästi siirretty muiden taskuihin, koska koulutus. Jos henkilö on aiemmin kyennyt tekemään työllään hyvä tiliä työmäärällä x (joka sekin on vaatinut osaamista ja sitoutumista), niin miten olisi perusteltua että nyt saa siitä suunilleen puolet työmäärällä y, joka on liki kaksinkertainen määrä entiseen.
Jos aiemminkaan ei tuon alan hallinnointi ole nälkään kuollut, niin miten olisi perusteltua siirtää rahaa koko ajan enemmän itselleen, tuomatta siis aivan oikeasti mitään lisäarvoa sen tekemisen suhteen. Lisäarvoa kun ei voi olla isompi työmääräa pienemmällä palkalla, ja jos ei kelpaa niin ulos vaan.

Lisäksi samalla suhtautuminen on muuttunut suuntaan, jossa mitään arvoa ei työssä nähdä, vaan ajatus on se, että apinakin sen tekisi, niin kyllä tästä rahat muille kuuluu. Tämä on johtanut myös siihen, että se "koulutettu" henkilökunta ottaa töihin ihan mitä vaan jengiä, koska siten voidaan perustella pieni palkka sekä kenkää jos ei homma sujukaan. Tätä on turhaa kieltää, sillä parastaikaa seuraan tällaista tapausta, ja sääliksi käy.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kyllä. Todellakin tein virheen tuossa asiassa. Olin väärässä käsityksessä kilpailulainsäädännöstä, ja piti jossakin kohtaa se tännekin kirjoittaa. Vika ei siis ole -kuin ehkä osin- siinä laissa, vaan sitä lakia soveltavissa henkilöissä jotka hankinnoista vastaavat. Kiitos kun laitoit viestin, sillä siten itsekin musitin nyt asiaan palata.
Enkä suinkaan -kuten jotkut halusivat luulla- tehdä leimaa kaikkiin ns toimihenkilöihin, keskijohtoihin suun muuhunkaan. Siellä ehdottomasti on aloja joissa merkitys korostuu, ja on ehdottoman tärkeää, jos ei kokonaisuudessaan niin ainkain merkittävästi, sillä en osaa jokaisen yrityksen kohdalla tätä arvioida.
Itse yritin viitata -joka näemmä oli vaikeaa ilmaista- että on hyvä määrä aloja, joissa ei iso yritys kaikkine toimi- ynnä muine henkilöineen ei synnytä lisäarvoa sille tekijälle, ja näiden töiden tekeminen olisi tekijäälleen mielekkäämpää tilanteessa, jossa ei joutuis elättämään sillä tuottavalla työllään kymmeniä muita ihmisiä. Nämä usein ovat nykyään niitä halpatöitä, ja niissä lisäksi henkilöitä -jotka rahan tuovat- hyväksikäytetään mm nollatuntisopimuksilla sun muilla, joiden vuoksi henkilön on hyvin vaikeaa rakentaa oman turvallisen elämänsä fasiliteetteja. Ei saa mm lainaa ym.

En siis koe kovinkaan hyvänä sitä suuntaa, jossa kilpailttamisen myöstä on päädytty tilanteeseen, jossa syntyy selkeä välistäveto toisen tekemästä jopa rankasta työstä, ja on edelleen syntynyt tilanne, jossa aiemmin tekijälle tullutta rahaa on enenevästi siirretty muiden taskuihin, koska koulutus. Jos henkilö on aiemmin kyennyt tekemään työllään hyvä tiliä työmäärällä x (joka sekin on vaatinut osaamista ja sitoutumista), niin miten olisi perusteltua että nyt saa siitä suunilleen puolet työmäärällä y, joka on liki kaksinkertainen määrä entiseen.
Jos aiemminkaan ei tuon alan hallinnointi ole nälkään kuollut, niin miten olisi perusteltua siirtää rahaa koko ajan enemmän itselleen, tuomatta siis aivan oikeasti mitään lisäarvoa sen tekemisen suhteen. Lisäarvoa kun ei voi olla isompi työmääräa pienemmällä palkalla, ja jos ei kelpaa niin ulos vaan.

Lisäksi samalla suhtautuminen on muuttunut suuntaan, jossa mitään arvoa ei työssä nähdä, vaan ajatus on se, että apinakin sen tekisi, niin kyllä tästä rahat muille kuuluu. Tämä on johtanut myös siihen, että se "koulutettu" henkilökunta ottaa töihin ihan mitä vaan jengiä, koska siten voidaan perustella pieni palkka sekä kenkää jos ei homma sujukaan. Tätä on turhaa kieltää, sillä parastaikaa seuraan tällaista tapausta, ja sääliksi käy.
Menen asian kannalta aika irrelevantteihin asioihin, mutta jos ymmärsin oikein niin puhut ilmeisesti hankintalaista (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista) etkä niinkään kilpailulaista, joka tosiaan käsittelee enemmän markkinoita kun kilpailutuksia, mitä taas hankintalaki säätelee. Mutta pointin kyllä luulen ymmärtäneeni.

Näistä "koulutettujen" henkilöiden rahojen keräämisestä en sinänsä oikein osaa sanoa mitään, koska en ainakaan itse saa euroakaan omaan taskuun jos yhtiö palkkaa työntekijän nollasopimuksella vs. korkealla palkalla. Periaatteessa kai voin saada jotain vuosibonuksia jos koko konsernin tulos on positiivinen (koskee kaikkia työntekijöitä, ei vain koulutettuja), mutta yksittäisen työntekijä palkkakulujen merkitys on käytännössä nollatasoa koko konsernin tuloksen kannalta. Jollain yhtiön toimitusjohtajalla on toki tulosbonukset, jotka voivat olla joko hyvin tai huonosti määriteltyjä, mutta toimitusjohtaja harvemmin palkkaa isoissa organisaatioissa palkkaa ketään toimihenkilöä tai suorittavaa työtä tekevää.

Jos taas viittasit enemmän joihinkin ulkoisiin konsulttipalveluihin, joita ostetaan yhtiön ulkopuolelta, niin näissähän jotkut projektikorvaukset tai tuntihinnat ovat aivan tähtitieteellisiä joissakin tapauksissa. Tosin yleensä (ei toki aina) sillä rahalla myös saadaan sellaiset resurssit käyttöön yksittäisiin projekteihin tai tiettyihin työtehtäviin, joiden kattamiseksi pitäisi palkata 20 henkilöä, eikä siltikään välttämättä saataisi samanlaista kontaktiverkostoa tai osaamista, joita konsulttipalveluista voidaan saada. Toki asia ei ole ihan näin mustavalkoinen, koska tietenkin jotkut konsulttipalvelut voivat olla kalliita ja/tai hyödyttömiä niiden laatuun nähden, mutta en tiedä revitäänkö näissäkään tilanteissa nuo rahat nollatuntisopimuksella työskentelevien palkkakuluista. Myönnän toki, että olen itse sellaisessa yhtiössä töissä, jossa ei ole juurikaan matalapalkkaista työvoimaa, vaan ne suorittavaa työtä tekevätkin saavat käsittääkseni ihan hyvän korvauksen työstään.

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, että suorittavaa työtä tekevien arvostus on valitettavan alhainen ja tätä pitäisi ehdottomasti saada parannettua, jotta voidaan välttää esimerkiksi kannustinloukkuja. En vain oikein näe sitä, että suurin ongelma olisi toimihenkilöissä tai keskijohdossa, vaikka sieltäkin varmasti löytyy kaikenlaisia käsien heiluttelijoita.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Mielenkiintoista kyllä nähdä mihin tässä päädytään.

Täytyy tunnustaa, että väkiselläkin syntynyt Elon Muskista kuva ihmisenä, joka on jokseenkin vieraantunut "tavallisesta" elämästä, mikä on tietenkin hieman epäoikeudenmukaista, kun en häntä henkilökohtaisesti tunne...
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Uutisissa on tänään kuvia SAK: n marssista Senaatintorille, kuvissa mm. kyltti "Sairaana töihin!"
Miksi tätä paskapuhetta jatketaan, kaikki tietää, että sairauspäivät menee TES:ien mukaan.
Kaikki tietää Ruotsissa olleen jo vuosikymmeniä käytössä, missä Ruotsin lakot?
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uutisissa on tänään kuvia SAK: n marssista Senaatintorille, kuvissa mm. kyltti "Sairaana töihin!"
Miksi tätä paskapuhetta jatketaan, kaikki tietää, että sairauspäivät menee TES:ien mukaan.
Kaikki tietää Ruotsissa olleen jo vuosikymmeniä käytössä, missä Ruotsin lakot?
Neuvotteluvaltteja nämä on. Lisäillään näitä paskeita jonoon niin saadaan sitten jo TESissa olevia "ikäviä" pykäliä poistoon. "Ensimmäinen sairauspäivä on palkallinen, mutta lomaraha puolitetaan."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös