Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 435 833
  • 15 528

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mikähän ihmeen rinnastus on suomalainen perustuslaillinen yhdistymisvapaus ja ILO-sopimuksin vahvistettu perusoikeus edustamiseen vrt. kansainvälisen oikeuden vastainen hyökkäys toiseen maahan? Nyt jotain tolkkua.

ILO eli hahahahhaa sopimukset. Selitin myöhemmässä viestissä mitä tarkoitin vertauskuvalla. En näe että uhkailu ja Suomen talouden panttivankia pitäminen toistuvasti ovat hyväksyttäviä tapoja ajaa omia asioita.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
ILO eli hahahahhaa sopimukset. Selitin myöhemmässä viestissä mitä tarkoitin vertauskuvalla. En näe että uhkailu ja Suomen talouden panttivankia pitäminen toistuvasti ovat hyväksyttäviä tapoja ajaa omia asioita.

En havainnut tällaista selitystä, vaan rinnastuksen kv-oikeuden rikkomisen ja yhdistymisvapauden sekä ILO-sopimuksen kohdan 2 a välillä. Se on aika käsittämätön rinnastus se, eikä mene mistään "vertauskuvasta".

Mainittu AKT ei muuten ole jättänyt työtaisteluvaroitusta. Sen ovat tehneet teknologiateollisuuden työehtosopimusten pääsopijat. Toki usea muukin sopimus päättyy kuun vaihteessa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Älä nyt ala faktoja tai mitään järkeä tuomaan tähän öyhötykseen. Menee hyvä keskustelu pilalle.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten niin trolli? Itseohjautuvat rekat on jo koekäytössä mm Göteborg - Tukholma välillä. Ei todellakaan mene sataa vuotta siihen että niitä hyödynnetään kaupallisesti.
Mitä nyt nopealla googlauksella tuosta luin niin, kyllä sitä testattiin, mutta kabiinissa oli kolme henkilöä valvomassa testiä. Toki jos sulla on parempia lähteitä laittaa niin luen mielelläni.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ILO eli hahahahhaa sopimukset. Selitin myöhemmässä viestissä mitä tarkoitin vertauskuvalla. En näe että uhkailu ja Suomen talouden panttivankia pitäminen toistuvasti ovat hyväksyttäviä tapoja ajaa omia asioita.
Lakkoase on neuvottelumalli työmarkkinoilla, kuuluu normaaliin länsimaiseen neuvottelukulttuuriin. Toki ymmärrän teitä ketkä haikailee diktatuurin perään, ei demokratia ole täydellinen, mutta sen puolesta taistellaan tällä hetkellä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tottakai oli valvomassa. Kyseessähän oli koekäyttö.
Kaupallisessa käytössä ei tarvitse olla ketään, koska auto purkautuu automaattisesti keskellä yötä kuuteen eri S-Marketiin ja yhteen Prismaan? Tai lyö 50 tonnia kuusitukkia kyytiin tiettömän taipaleen takana?

Kun nykyään peruselintarvikekuljetuksessa käytettävä yhdistelmä maksaa 500k+, niin logistiikka-alalla ylempänä toimihenkilönä työskentelevänä olen erittäin kiinnostunut tietämään paljonko itseohjautuva ja itsepurkautuva elintarvikeyhdistelmä tulee maksamaan.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
No näitä pieniä nyansseja ei mainittu viestissä mihin vastasin
Mitä ihmeen nyansseja? Kun kyseessä on koekäyttö niin ihan normaalisti sitä valvotaan. Viestini pointti oli, kuten varmaan suurin osa ymmärtää, että ei sitä koekäyttöö sataa vuotta tehdä. 10 vuoden sisällä jossain määrin jo kaupallisessa käytössä. Tämä siis minun valistunut veikkaukseni.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä ihmeen nyansseja? Kun kyseessä on koekäyttö niin ihan normaalisti sitä valvotaan. Viestini pointti oli, kuten varmaan suurin osa ymmärtää, että ei sitä koekäyttöö sataa vuotta tehdä. 10 vuoden sisällä jossain määrin jo kaupallisessa käytössä. Tämä siis minun valistunut veikkaukseni.
Koekäyttö lopetettiin jo vuonna 2021, voin melkein lyödä vetoa että raskas liikenne ei liiku Suomen valtateillä 10 vuoteen automatisoidusti, siitä tässä oli kyse. Siihen ei taivu päättäjät eikä poliisi, tämän pitäisi olla selvää kaikille ketkä ovat Suomessa asuneet.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Koekäyttö lopetettiin jo vuonna 2021, voin melkein lyödä vetoa että raskas liikenne ei liiku Suomen valtateillä 10 vuoteen automatisoidusti, siitä tässä oli kyse. Siihen ei taivu päättäjät eikä poliisi, tämän pitäisi olla selvää kaikille ketkä ovat Suomessa asuneet.
Niin no. Keskustelumme alkoi siitä että väitit ettei automatisoituja rekkoja nähdä Suomessa ainakaan sataan vuoteen, johon vastasin että sinulla oli yksi nolla liikaa. Sanoit minua trolliksi, joten hain esimerkiksi tuon Volvon Tukholma -Göteborg -koekäytön. Ilmeisesti siitä on halutut tulokset saatu, ja koekäyttö on lopetettu. Saatujen tulosten perusteella on VAS (Volvo Automated Systems) ja DHL aloittaneet pilottiprojektin Yhdysvalloissa automaattirekkojen käyttöönottamiseksi DHL:n hub-to-hub toiminnoissa. Itse asiassa automaattirekat ovat jo kaupallisessa käytössä: Fedexin ja Auroran yhteisprojekti on siinä vaiheessa että Fedex ajattaa osan Dallasin ja Houstonin välisestä rekkaliikenteestä automatisoiduilla rekoilla. Kyydissä on tässä vaiheessa myös ihminen, mutta hän ei aja vaan valvoo. Seuraavassa kehitysvaiheessa tämäkin ihminen jää pois. Koska tämä sitten tapahtuu? Arviot vaihtelevat 5- xx? vuoden välillä.

Koska mikään ei ole niin vaikeaa kuin tulevaisuuden ennustaminen, en edes yritä ennustaa milloin näitä nähdään Suomessa. Siihen että rekkaliikenne siirtyisi kokonaan vain automatisoitujen rekkojen hoidettavaksi, en usko. Automatisoitujen rekkojen avulla on primäärisenä tavoitteena paikata globaalia rekkakuskipulaa ja nämä rekat pystynevät lähitulevaisuudessa hoitamaan parhaiten juurikin tuota hub-to-hub -liikennettä.

Kuten ansiokkaasti totesit, Suomessa tämän mahdollistuminen vaatii lainsäätäjiltä päätöksiä ja siitä syystä Suomen osalta saattaa aikataulu olla mitä vain. Kun lait on muutettu, ei poliisilla enää ole mitään mahdollisuuksia asiaan puuttua.

Nyt ollaan jo sen verran offtopicissa(pahoittelut siitä) tässä ketjussa että en ainakaan omalta osaltani jatka tästä tämän enempää.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta tuo kolmisen prosenttia on jo hyvä kompromissi. Kuvittelisi vasentuneimmankin ay-uskovaisen jo tajuavan, että kilpailukykynsä säilyttävä työnantaja on melkoisen olennainen osa duunarin elintason ylläpitoa. Viennin vetoa ei tule riskeerata yhtään nyt, kun mahdollisuuksia olisi nostaa kilpailukykyä muuhun Eurooppaan verrattuna.

Tälleen yrittäjänäkin sympatiat on tietysti tavallisen ihmisen puolella. Itsekin jouduin nostamaan tuntiveloitustani, kun firman kulutkin ovat kasvaneet aika helvetisti viimeisen vuoden aikana ja olisi kiva, että olisi vara maksaa itselleen sellaista liksaa, että saa laskut hoidettua. Useampaan otteeseen olen miettinyt, millaista olisi, jos olisi alaisia yrityksessä. Todennäköisesti omakin tuntiveloitus pitäisi olla merkittävästi nykyistä korkeampi.

Sen mitä oman liiton tiedotteista pystyy rivien läpi tulkitsemaan, niin kolmeen prosenttiin ei tulla tyytymään. Tosin yksi iso asia on, miten korotus jakautuu, eli kuinka suuri yrityskohtainen erä jätetään. Isot yhtiöt selviävät hyvin isoistakin korotuksista, mutta pienillä voi olla vaikeaa. Siitä sitten vaan hakemaan jotain kompromissia. Nyt jos koskaan olisi paikka kuitata osa korotuksesta merkittävällä kertakorvauksella. Jos sellaiseen päädytään, niin 3% yleiskorotus voisi mennä kaikille läpi.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse asiassa se kolmen prosentin korotus olisi ihan kelvollinen. Tällä hetkellä keskustelussa korostuu inflaatio liikaa, mutta muutaman kuukauden sisällä energian hinnat tulevat sukeltamaan niin paljon, että inflaatioprosentti kutistuu olemattomiin, ellei jopa lipsahda negatiivisen puolelle. Niissä olosuhteissa kolmen prosentin korostus on jo ihan mukava.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse asiassa se kolmen prosentin korotus olisi ihan kelvollinen. Tällä hetkellä keskustelussa korostuu inflaatio liikaa, mutta muutaman kuukauden sisällä energian hinnat tulevat sukeltamaan niin paljon, että inflaatioprosentti kutistuu olemattomiin, ellei jopa lipsahda negatiivisen puolelle. Niissä olosuhteissa kolmen prosentin korostus on jo ihan mukava.

Oliko tämä jotain työnantajapuolen/keskuskauppakamarin propagandaa?

Aiemmin on Saksasta ohjeistettu ottamaan mallia ja muista kilpailijamaista. Suomessa palkkataso on enää Euroopan keskitasoa. Nyt jos ei kunnon korotuksia tule, niin miten esim. sitä työvoimaa ulkomailta houkutellaan? Huono palkkataso, tiukka verotus ja korkeat hinnat ovat huono kombo.

Sanoisin itse, että sellainen 7-8% olisi ok korotus sopimuksiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oliko tämä jotain työnantajapuolen/keskuskauppakamarin propagandaa?

Aiemmin on Saksasta ohjeistettu ottamaan mallia ja muista kilpailijamaista. Suomessa palkkataso on enää Euroopan keskitasoa. Nyt jos ei kunnon korotuksia tule, niin miten esim. sitä työvoimaa ulkomailta houkutellaan? Huono palkkataso, tiukka verotus ja korkeat hinnat ovat huono kombo.

Sanoisin itse, että sellainen 7-8% olisi ok korotus sopimuksiin.
Heh. Eli nytkö työntekijäliitot ajavat työperäistä maahanmuuttoa Suomeen? Hyvä vitsi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh. Eli nytkö työntekijäliitot ajavat työperäistä maahanmuuttoa Suomeen? Hyvä vitsi.
Jep. Kyllähän esimerkiksi tämän Teollisuusliiton muutaman päivän takainen "maahanmuuttokriittisen" kannanoton voi nähdä, etteivät AY-jyrät halua uutta verta hiekkalaatikolleen. Kertoo paljon, että työnantajaosapuoli olisi nimenomaisesti helpottamassa työperäistä maahanmuuttoa, kuten esimerkiksi teknologiateollisuuden lausunnoista voi havaita.

Nuivahkon asenteen voi toki kääriä hienoon pakettiin ja laittaa kimalletta päälle, mutta kovin 1980-lukulainen mentaliteetti näyttää tämänkin asian osalta olevan AY-maailmassa laajalti vallallaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä saa olla aivan todellisuudesta irrallaan, jos meinaa että 7-8% on mahdollinen tai vastuullinen taso palkankorotuksiin. Julkisille tulisi sitten 8-9%, siinä voidaan sitten taas ihmetellä valtion balanssia ja laittaa uusi lakko ja suuri pöyristyminen päälle, kun pitää leikata.

AYn perusmeno on puhua Saksasta, silloin kun siellä tulee isoja korotuksia. Ei tullut SAKn tiedotusta, kun siellä tai Ruotsissa pidettiin palkoissa koronamalttia. Populismia parhaimmillaan, sitähän AY politiikka on ja omien pitämistä kahleissa - mitä pahemmin jäsenkunta on poloisia laumasieluja, jotka ovat liiton infon varassa ja olettavat liiton hoitavan henkilökohtaiset asiansa, sitä paremmin AY liikkeellä menee.

Inflaatio todennäköisesti laskee selvästikin tänä vuonna, tämä on ekonomistien keskimääräinen arvio. Toki se historia siellä edelleen taakkana on. Laitetaan arvaus, että paperi kirjoitetaan lopulta tasolla 3,5%
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nämä neuvottelut ovat jonkinlainen ikiliikkuja. Argumentit toiselta puolelta vaadittuja palkankorotuksia vastaan ja toisaalta toiselta puolelta taas niiden puolesta on kerrasta toiseen aivan samoja. Ja joka kerta se johtaa siihen, että AKT uhkaa mennä ja usein meneekin lakkoon.

Onkohan se muissakin Euroopan maissa aina samanlainen sirkus? Esimerkiksi siellä Ruotsissa tai Saksassa. Vai osaako ne hoitaa nämä jotenkin siistimmin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nämä neuvottelut ovat jonkinlainen ikiliikkuja. Argumentit toiselta puolelta vaadittuja palkankorotuksia vastaan ja toisaalta toiselta puolelta taas niiden puolesta on kerrasta toiseen aivan samoja. Ja joka kerta se johtaa siihen, että AKT uhkaa mennä ja usein meneekin lakkoon.

Onkohan se muissakin Euroopan maissa aina samanlainen sirkus? Esimerkiksi siellä Ruotsissa tai Saksassa. Vai osaako ne hoitaa nämä jotenkin siistimmin?

Jos työtaisteluita tarkoitat, pääsääntöisesti paljon enemmänhän niitä muualla Euroopassa on. Suomessa on hyvin kehittynyt neuvottelun kulttuuri - tai on ainakin ollut. Työnantajapuolen rakenteelliset muutokset sitä ovat nyt muuttaneet, ottamatta sillä sinänsä kantaa onko kehityssuunta hyvä vai huono.
 

vimpa

Jäsen
Oma veikkaukseni on, että teollisuuteen tulee sopimus 4,5% korotuksella. Itselleni Teollisuusliitto on jättänyt kuvan jossa ennakkoon on kova uho, mutta sopimukset palkankorotuksista jää aina maltilliseksi, duunarien mielestä jopa onnettomiksi. AKT taas on kyllä kovaotteinen liitto, joka ampuu välillä kärpästäkin tykillä.

Sinänsä kiinnostaisi kuulla, että mikä on nimimerkin teroz asema yritysmaailmassa, niin kitkerää kommenttia liitot häneltä saa...
 

teppana

Jäsen
On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.

Tämä ei liene helppo enustettava kenellekään. Teknologiakehitysken raameissa 100-vuotta on nykyisellään todella pitkä aika. Parhaatkaan tulevaisuustutkijat eivät osaa ennustaa 50-vuoden päähän, saatika 100-vuoden.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teille maallikoille tiedoksi että paperiala ei pidä sisällään pelkkää paperin valmistusta. Ja sekin sisältää monia lajeja vessapaperista lähtien.
Lisätietoja saa vaikkapa paperiliiton toimistosta.
Eli jätetään pois paperitehtaat ja palataan alkuperäiseen väittämääsi "persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille" niin mitkä tehtaat, pl paperitehtaat, ovat siirtyneet halpojen työvoimakustannusten perässä ulkomaille?
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Eli jätetään pois paperitehtaat ja palataan alkuperäiseen väittämääsi "persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille" niin mitkä tehtaat, pl paperitehtaat, ovat siirtyneet halpojen työvoimakustannusten perässä ulkomaille?
Turun sinapin kohdalla taisi olla enemmänkin tuotannon keskittämisestä kyse, mutta iso osa muistanee miten kuluttajat äänesti lompakollaan, kun tuotanto siirrettiin Ruotsiin. Varsinkin kuluttajille myytävissä tuotteissa on valtavan iso riski siirtää tuotanto ulkomaille. Nykyään tulee itsekin katsottua tuotetta ostaessa valmistusmaa, jos en ole tietoinen.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä ei liene helppo enustettava kenellekään. Teknologiakehitysken raameissa 100-vuotta on nykyisellään todella pitkä aika. Parhaatkaan tulevaisuustutkijat eivät osaa ennustaa 50-vuoden päähän, saatika 100-vuoden.

Useimmiten ihmiset yliarvioivat lyhyen ajan kehityksen ja aliarvioivat pitkän ajan kehityksen. 50 vuodessa otetaan jo aikamoisia harppauksia puhumattakaan 100 vuodessa.

Toki voisi ennustaa, että 100 vuoden päästä Suomessa byrokratia on yhtä jäykkää kuin nyt :D
 
Eli jätetään pois paperitehtaat ja palataan alkuperäiseen väittämääsi "persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille" niin mitkä tehtaat, pl paperitehtaat, ovat siirtyneet halpojen työvoimakustannusten perässä ulkomaille?
No esimerkiksi se Nesteen Biojalostamo meni Porvoon sijasta Rotterdamiin. Tämä oli Marinin mielestä sitä parempaa vihreää siirtymää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös