Muuttuuko se työntekijä joksikin muuksi siellä ulkomailla?Yleensä kun tällaisista näkemyksistä on pidetty riittävän kauan kiinni, niin vastaus on ollut ennen pitkää ”ulkomailta”.
Muuttuuko se työntekijä joksikin muuksi siellä ulkomailla?Yleensä kun tällaisista näkemyksistä on pidetty riittävän kauan kiinni, niin vastaus on ollut ennen pitkää ”ulkomailta”.
Yrityksen kannalta tuottavaksi. Tuskinpa ne kaikki sinne siirtyisi muuten…..Muuttuuko se työntekijä joksikin muuksi siellä ulkomailla?
Suomalainen työntekijä ei ole tuottava?Yrityksen kannalta tuottavaksi. Tuskinpa ne kaikki sinne siirtyisi muuten…..
Muuttuu Suomessakin, hitaasti mutta vääjäämättömästi etenevän automatisaation ja robotisaation myötä. Koskee myös kuljetus- ja varastointitoimintoja. Älykkäät järjestelmät tekevät ennen pitkää kovin monesta suomalaisesta AKT:n jäsenestä työttömiä, tai toivottavasti alanvaihtajia mieluummin. Kaikkea ihmistyötä ei toki voi korvata, mutta kasvavan osan, ja kone ei mene tukilakkoon. Teollistumisen historiaa tunteville tässä ei tietenkään ole mitään uutta ja poikkeuksellista, sitä en tiedä onko AKT:n karvaperseille.Muuttuuko se työntekijä joksikin muuksi siellä ulkomailla?
Kieltämättä vähän valitettavaa seurata vastakkainasettelun lietsomista, kuin jostain 40 vuoden takaa. Vaikka itsekin olen keskivertopalkansaaja muiden joukossa, tiedostan hyvin, että firman etu on myös duunarin etu ja nyt jos koskaan tarvitsemme vastakkainasettelun sijaan koheesiota. Suomella on haastavasta tilanteestamme huolimatta valoa tunnelin päässä, mutta lyhytnäköisillä työtaistelutoimilla emme edistä kilpailukykyämme.
Ei ole lähiaikojen asia, mutta kuten tuossa jo edellä viittasin, automaatio tulee pienentämään Suomessa työvoiman tarvetta, myös pyörien päällä tapahtuvassa kuljetuksessa. Ei kokonaan, mutta ensin vähän ja sitten vähän enemmän. Sisälogistiikan puolella tapahtuu nopeammin. Tosin logistiikka-alalla on vielä tällä hetkellä työvoimapulaa, mutta ala muuttuu hieman pidemmällä tähtäimellä. Vielä ehtii laittaa persettä penkkiin.Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.
Edessä voi myös olla tilanne, että sitä tavaraa on vähemmän ja vähemmän kuljetettavana, mikäli kansantaloutemme ajautuu jo nyt hankalasta tilanteesta taantumaan.Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.
Asiakkailta. Se tuppaa yleensä unohtumaan näiden kikkelinvenytyskilpailujen molemmilta osapuolilta.Kyllä ne öyhöt ja mouhot löytyvät sieltä oikeistopuolelta.
Työnantajien olisi hyvä muistaa mistä se yrityksen tulos tulee.
Paperiala on tästä hyvä esimerkki.Yleensä kun tällaisista näkemyksistä on pidetty riittävän kauan kiinni, niin vastaus on ollut ennen pitkää ”ulkomailta”.
Vai huono esimerkki? Paperimarkkinat ovat kutistuneet n. 5% per vuosi jostain vuodesta 2010. Koronavuonna dippi oli jotain -10%. Vaikea kuvitella että jonnekin Eurooppaan olisi avattu uusi paperitehdas viimeiseen 10vuoteen. Lähinnä viime vuosina paperitehtaita on suljettu ympäri Euroopan ja paperiduunareiden työt loppuvat joka tapauksessa. Se on ihan muotoseikka, kaatuuko tehdas 2v aikaisemmin vai myöhemmin johtuen liksankorotuksista.Paperiala on tästä hyvä esimerkki.
Työvoiman hinta on ollut pieni osa kokonaiskustannuksista, mutta persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille.
Kun lakon aika maksaa tehtaalle +500K€/tunti, on se omistajalle aika yksinkertaista matematiikkaa.
Mikähän tuossakin ideologisessa lakkoilussa on lopullinen kansantaloudellinen lasku?
Tämä nyt on ihan paskaa, sinä, minä ja meidän lapsemmekin kasvamme horsmaa ennen kuin raskas liikenne liikkuu tienpäällä ilman kuskia.Ei ole lähiaikojen asia, mutta kuten tuossa jo edellä viittasin, automaatio tulee pienentämään Suomessa työvoiman tarvetta, myös pyörien päällä tapahtuvassa kuljetuksessa. Ei kokonaan, mutta ensin vähän ja sitten vähän enemmän. Sisälogistiikan puolella tapahtuu nopeammin. Tosin logistiikka-alalla on vielä tällä hetkellä työvoimapulaa, mutta ala muuttuu hieman pidemmällä tähtäimellä. Vielä ehtii laittaa persettä penkkiin.
Kuski saattaa varmuuden vuoksi olla automatisoidun rekan kyydissä vielä hyvän aikaa, mutta tekniikan nopeaa kehittymistä en lähtisi koskaan aliarvioimaan. Manuaalisen työvoiman tarve tulee joka tapauksessa vähenemään, kuten trendi on ollut jo vuosikymmenet.Tämä nyt on ihan paskaa, sinä, minä ja meidän lapsemmekin kasvamme horsmaa ennen kuin raskas liikenne liikkuu tienpäällä ilman kuskia.
On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.Kuski saattaa varmuuden vuoksi olla automatisoidun rekan kyydissä vielä hyvän aikaa, mutta tekniikan nopeaa kehittymistä en lähtisi koskaan aliarvioimaan. Manuaalisen työvoiman tarve tulee joka tapauksessa vähenemään, kuten trendi on ollut jo vuosikymmenet.
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.
Jep. Hevonenkin oli täällä jäädäkseen, eikä tietokoneiden ja tekoälyn vallankumoksesta ollut juurikaan viitteitä vielä 60 vuotta sitten. Muistan itsekin, kuinka "näköpuhelin" oli jotain scififantasiaa ysärin lopulla, mutta niin vain maailma muuttuu.Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
Kyllähän se Päätalon Kallekin varmasti jo odotteli näitä nykyisiä metsäkoneita justeerin kanssa kiroillessaan.Jep. Hevonenkin oli täällä jäädäkseen, eikä tietokoneiden ja tekoälyn vallankumoksesta ollut juurikaan viitteitä vielä 60 vuotta sitten. Muistan itsekin, kuinka "näköpuhelin" oli jotain scififantasiaa ysärin lopulla, mutta niin vain maailma muuttuu.
Yksi nolla liikaa.On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.
TrolliYksi nolla liikaa.
Maailma on erilainen demarin silmin.Yksi nolla liikaa.
On, mutta edelleenkin sitä Scaniaa ohjastaa ihminen, ihan niinkuin vuonna 1923 sitä Opelia ohjasti ihminen.Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.