Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 592 818
  • 16 191

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiinassa ja Intiassa on miljardeja nälkäpalkalla tekeviä ihmisiä.
Ei kun hipihipi siirtämään tuotanto sinne!
Onhan se jotain, kun työvoimakustannukset tippuvat kymmenesosaan!
Mitä vittua tapella ahneen AY-mafian kanssa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Muuttuuko se työntekijä joksikin muuksi siellä ulkomailla?
Muuttuu Suomessakin, hitaasti mutta vääjäämättömästi etenevän automatisaation ja robotisaation myötä. Koskee myös kuljetus- ja varastointitoimintoja. Älykkäät järjestelmät tekevät ennen pitkää kovin monesta suomalaisesta AKT:n jäsenestä työttömiä, tai toivottavasti alanvaihtajia mieluummin. Kaikkea ihmistyötä ei toki voi korvata, mutta kasvavan osan, ja kone ei mene tukilakkoon. Teollistumisen historiaa tunteville tässä ei tietenkään ole mitään uutta ja poikkeuksellista, sitä en tiedä onko AKT:n karvaperseille.

Suomalaista työläistä ei ole ennenkään lohduttanut se, että joku toinen ihminen ryhtyy tekemään jossakin Romaniassa, Vietnamissa tai Meksikossa hänen työtään, kun tuotantoa on siirretty osin tai kokonaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Joskus moinen liike johtuu enemmän tai vähemmän työvoimakustannuksista. On tietysti muitakin mahdollisia syitä, kuten erilaiset maariskit. Suomessa on erittäin pienet seismiset ja ilmastolliset riskit moneen muuhun maahan verrattuna, mutta Venäjän läheisyys arveluttaa vaihtelevasti eri aikakausina, eikä ammattiyhdistysliikkeen haittakerrointakaan voi Suomessa pitää kovin pienenä, jos asiaa tarkastellaan investoinnin tekijän näkökulmasta.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kieltämättä vähän valitettavaa seurata vastakkainasettelun lietsomista, kuin jostain 40 vuoden takaa. Vaikka itsekin olen keskivertopalkansaaja muiden joukossa, tiedostan hyvin, että firman etu on myös duunarin etu ja nyt jos koskaan tarvitsemme vastakkainasettelun sijaan koheesiota. Suomella on haastavasta tilanteestamme huolimatta valoa tunnelin päässä, mutta lyhytnäköisillä työtaistelutoimilla emme edistä kilpailukykyämme.

Tilanteessa risoo monia se, että nyt on menty useampi palkankorotuskierros palkkamaltilla 2010 eteenpäin. Kaikki muistavat Sipilän ajan jne. Nyt on kerrankin sellainen tilanne, että yrityksillä on mennyt ja menee lujaa ja kun samalla elinkustannukset ovat karanneet, niin ei ihme, että isoja korotuksia halutaan.

Lakot on pakko hyväksyä, jos ei korotukset muuten toteudu, se on valitettavaa viennin kannalta, mutta näin tämä kuvio toimii. Jos työnantajat ovat tarjonneet vajaata kolmea ja vaatimukset ovat viidessä, niin eiköhän jokainen voi laskea, että noin neljään prosentiin lopulta päädytään ja sehän ei ole Saksan tasoa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.
Ei ole lähiaikojen asia, mutta kuten tuossa jo edellä viittasin, automaatio tulee pienentämään Suomessa työvoiman tarvetta, myös pyörien päällä tapahtuvassa kuljetuksessa. Ei kokonaan, mutta ensin vähän ja sitten vähän enemmän. Sisälogistiikan puolella tapahtuu nopeammin. Tosin logistiikka-alalla on vielä tällä hetkellä työvoimapulaa, mutta ala muuttuu hieman pidemmällä tähtäimellä. Vielä ehtii laittaa persettä penkkiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Edessä voi myös olla tilanne, että sitä tavaraa on vähemmän ja vähemmän kuljetettavana, mikäli kansantaloutemme ajautuu jo nyt hankalasta tilanteesta taantumaan.

Tällä hetkellä toivoisin kompromissihalukkuutta molemmilta osapuolilta, vaikka kova retoriikka toki usein kuuluukin tehokkaaseen neuvottelutaktiikkaan. Suomen talous tasapainoilee tällä hetkellä veitsenterällä ja laajaa yhteiskuntavastuuta, sekä kädenojennusta toivoisin kaikilta. Vastakkainasettelu ei johda mihinkään hyvään.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.

Helposti. Ihan samalla tapaa kuin esimerkiksi posti kuskaa naapuriin kannettavaa pakettia satoja kilometrejä jotta tuo sen seuraavana päivänä siihen viereiseen postilaatikkoon.

Teoreettisesti tavaran käyttäminen esim. Romaniassa saattaa olla se halvin keino kuljettaa se Lahdesta Mikkeliin.
 
Yleensä kun tällaisista näkemyksistä on pidetty riittävän kauan kiinni, niin vastaus on ollut ennen pitkää ”ulkomailta”.
Paperiala on tästä hyvä esimerkki.
Työvoiman hinta on ollut pieni osa kokonaiskustannuksista, mutta persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille.
Kun lakon aika maksaa tehtaalle +500K€/tunti, on se omistajalle aika yksinkertaista matematiikkaa.

Mikähän tuossakin ideologisessa lakkoilussa on lopullinen kansantaloudellinen lasku?
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paperiala on tästä hyvä esimerkki.
Työvoiman hinta on ollut pieni osa kokonaiskustannuksista, mutta persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille.
Kun lakon aika maksaa tehtaalle +500K€/tunti, on se omistajalle aika yksinkertaista matematiikkaa.

Mikähän tuossakin ideologisessa lakkoilussa on lopullinen kansantaloudellinen lasku?
Vai huono esimerkki? Paperimarkkinat ovat kutistuneet n. 5% per vuosi jostain vuodesta 2010. Koronavuonna dippi oli jotain -10%. Vaikea kuvitella että jonnekin Eurooppaan olisi avattu uusi paperitehdas viimeiseen 10vuoteen. Lähinnä viime vuosina paperitehtaita on suljettu ympäri Euroopan ja paperiduunareiden työt loppuvat joka tapauksessa. Se on ihan muotoseikka, kaatuuko tehdas 2v aikaisemmin vai myöhemmin johtuen liksankorotuksista.

UPM kassa kesti aika hyvin viime keväisen lakon. Tai ainakin paremmin kuin AY-liikkeen kassa. Jos pari kuukautta pystyy pitämään tehtaat kiinni 500k€/tunti, sitten kassassa on ihan helvetisti rahaa tai tuntikustannus on väärä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ole lähiaikojen asia, mutta kuten tuossa jo edellä viittasin, automaatio tulee pienentämään Suomessa työvoiman tarvetta, myös pyörien päällä tapahtuvassa kuljetuksessa. Ei kokonaan, mutta ensin vähän ja sitten vähän enemmän. Sisälogistiikan puolella tapahtuu nopeammin. Tosin logistiikka-alalla on vielä tällä hetkellä työvoimapulaa, mutta ala muuttuu hieman pidemmällä tähtäimellä. Vielä ehtii laittaa persettä penkkiin.
Tämä nyt on ihan paskaa, sinä, minä ja meidän lapsemmekin kasvamme horsmaa ennen kuin raskas liikenne liikkuu tienpäällä ilman kuskia.
 

vimpa

Jäsen
Läheskään kaikissa ulkomaille siirretyissä tuotantolaitoksissa siirron syynä ei ole ollut työläisten (täällä jatkoajassa kommunistien) ahneus. Olen juuri seurannut (sivusta) sangen maineikkaan tuotteen valmistuksen ulosliputusta, vaikka putiikin tulos ollut selvästi plussalla. Eikä mitään työtaisteluita ole ollut vuosiin. Perusteena on tuloskasvuvauhdin pieneneminen maailmantilanteen takia. Hetkellistäkään voittoprosentin taittumista ei vaan sallita, joten ehkäpä sitä ahneutta on yritysjohdoissakin (kommunististen työläisjärjestöjen lisäksi).
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä nyt on ihan paskaa, sinä, minä ja meidän lapsemmekin kasvamme horsmaa ennen kuin raskas liikenne liikkuu tienpäällä ilman kuskia.
Kuski saattaa varmuuden vuoksi olla automatisoidun rekan kyydissä vielä hyvän aikaa, mutta tekniikan nopeaa kehittymistä en lähtisi koskaan aliarvioimaan. Manuaalisen työvoiman tarve tulee joka tapauksessa vähenemään, kuten trendi on ollut jo vuosikymmenet.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuski saattaa varmuuden vuoksi olla automatisoidun rekan kyydissä vielä hyvän aikaa, mutta tekniikan nopeaa kehittymistä en lähtisi koskaan aliarvioimaan. Manuaalisen työvoiman tarve tulee joka tapauksessa vähenemään, kuten trendi on ollut jo vuosikymmenet.
On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
Jep. Hevonenkin oli täällä jäädäkseen, eikä tietokoneiden ja tekoälyn vallankumoksesta ollut juurikaan viitteitä vielä 60 vuotta sitten. Muistan itsekin, kuinka "näköpuhelin" oli jotain scififantasiaa ysärin lopulla, mutta niin vain maailma muuttuu.

Mitään viitteitä siitä, että teknologinen kehitys olisi hidastumassa ei myöskään ole, joten en lähtisi lyömään vetoa oikeastasn yhtään mistään, mikä vielä nyt saattaa vaikuttaa utopistiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jep. Hevonenkin oli täällä jäädäkseen, eikä tietokoneiden ja tekoälyn vallankumoksesta ollut juurikaan viitteitä vielä 60 vuotta sitten. Muistan itsekin, kuinka "näköpuhelin" oli jotain scififantasiaa ysärin lopulla, mutta niin vain maailma muuttuu.
Kyllähän se Päätalon Kallekin varmasti jo odotteli näitä nykyisiä metsäkoneita justeerin kanssa kiroillessaan.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
On, mutta edelleenkin sitä Scaniaa ohjastaa ihminen, ihan niinkuin vuonna 1923 sitä Opelia ohjasti ihminen.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Joo. Keskustelu lähtikin sitten osalla ihan laukalle. Varmaan se oleellisin nyt olisi kuitenkin löytää joku ratkaisu, millä turvataan ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä. Kukaan tässä ei ole voittamassa. Lyhyt sopimus ja vuoden päästä uusiksi. Kyllä molempien puolien pitää kyetä tekemään ne vaikeat päätökset ilman lakkoja. Mutta joku 3% kuulostaa aika alimitoitetulta. Olisiko joku 4,x% hyvä kompromissi. Ei loppuisi kotimarkkinakysyntä kuolisi kokonaan ja vuoden päästä nähtäisiin, mihin se talous on matkalla. Sitten paremmalla näkemyksellä miettimään, mitä jatkossa.

Ps. Missä meidän kotikokkari on keskustelusta. Yleensä jaksanut näissä olla aika aktiivinen. Vai viekö vaalikampanja kaikki voimat
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös