Joo, eivät ole ihan jokainen kunnasta palkkansa saavat henkilöt, mutta kunta-ala on kyllä universaalisti palkkakuopassa suhteessa muihin sektoreihin. Ylin johto lähinnä ei ole.
Ovat esimerkiksi niin työllisyyspalvelut (huomattavasti hoitoalaa enemmän itse asiassa ja rekrytointiongelmat ovat siellä erittäin suuret, kyse kun on akateemisista ihmisistä), perushallinto (eivät sopimuspalkkaiset, joita vain on hyvin vähän) ja ovat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opettajat.
Ei tässä mallissa ole vain mitään perusteltua tolkkua, että sairaanhoitajat - jotka ovat _jo nyt paremmin_ palkattuja kuin vaikkapa mainittu työllisyyspalvelu, esimerkkinä hallinnosta - menee ohi sopimusjärjestelmän, ohi nykyisen sopimusmallin ilman kompensaatiota. Se itse asiassa kasvattaa niitä kuiluja, joita SOTE ry väittää kaventavansa.
Tämä on kuitenkin sivujuonne siihen, että sopimusjärjestelmässä _kaikki pääsopijat_ ovat mm. sotesopimuksen sopijapuolet. Ei vain SOTE ry, joka tuntuu näin haluavan kertoa. Niin siellä Kanta-Hämeessä paikallisesti kuin valtakunnallisen neuvottelun osalta. Siksi myös sovintoehdotus on kokonaisuus, kompromissi, esitys, joka joko hylätään tai hyväksytään sellaisenaan - ja joka on olemassa vain määräajan ja mahdollisesti muuttuessaan koko alan sopimukseksi. Avainsana on kompromissi. Sen jälkeen sitä paperia ei sellaisenaan ole olemassa, eikä ollut nyt kaatuneessa KT-JUKO-JAU-neuvottelussakaan. Vaikka sen _pohjalta_ jotain rakennettiinkin.
(Jos minulta kysytään, se olisi pitänyt olla kaikkien puolten hyväksyttävissä, mutta ei tässä nyt SOTE ry ratkaise mitään hoitajapulaa, vaan he haluavat ylittää muun pääsopijajärjestöjen tason.)
Kiinnostavaa on kyllä nähdä, missä keskusjärjestössä ja miten hoitajajärjestöt aikovat lainvalmisteluvaikuttamistaan jatkossa operoida. TVK revisited?