Sosiaali- ja terveydenhuolto pitää sisällään aika paljon muutakin, kuin ne paskavaippojen vaihdot. Jos sinua ei kiinnosta, makaatko itse tai iäkkäämmät sukulaisesi paskassa, niin luulisi kiinnostavan edes, jos joudut vaikka onnettomuuteen, sairastut syöpään tai mielisairauteen.
Kiinnostaa mutta nykyisellä mallilla siihen ei vaan ole varaa ja tulevaisuudessa tekijöitä on vielä vähemmän, tätä et tunnu sitä, eikä muutama muu ymmärtävän ollenkaan. Silloin on pakko tehdä asioita eri tavalla eli halutaanko siihen varautua jo nyt vai vasta sitten kun kaikki on päin persettä.
Yksinkertaisesti kansantalous ei kestä julkisen puolen suhteellisen osuuden kasvua kun se ei "tuota" mitään. Kun ikäluokat ovat pienempiä niin tekijöitä on vähemmän ja ei voida olettaa, että vain yhdellä alalla se tekijä määrä pysyisi samana jos tätä ei pysty käsittämään ei kannata puhua koko asiasta.
Kuten olen kokoajan sanonut yhteiskunnan tulee tarjota se peruspaketti, mutta se ei voi olla yhtä laaja kuin tähän asti on ollut. Jos haluat parempaa maksat siitä itse varhaiskasvatuksessa nimenomaan suurin osa maksaa siitä toisin kuin terveydenhuollossa, jossa asiakasmaksujen osuutta tulisi kasvattaa merkittävästi.
Sote uudistus on nimenomaan omaan jalkaan ampumista tämän suhteen kun perustettiin liian pieniä alueita, joilla ei ole realistisesti mitään mahdollisuuksia edes tuottaa noita palveluita.
Investointeja voidaan tehdä velalla, mutta käyttömenot pitää pystyä maksamaan tulorahoituksella.