Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 593 184
  • 16 192

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Yleishyödyllisiä ovat selkeästi eläkerahastot, työttömyyskassat siihen asti kun ansiopäivärahat maksetaan nykyisellä tavalla, joskin tämän voisi siirtää kokonaan Kelalle. Vaikka muuta väität niin Kirkko on monilta osin yleishyödyllinen ja sillä on valtion määräämiä tehtäviä, jos ne tehtävät lopetetaan niin sillon tilanne muuttuu mutta valtio ei varmasti halua itselleen lisää tehtäviä.
Mielikuvitusolentojen palvominen ei ole yleishyödyllistä toimintaa. Nuokin valtion määräämät tehtävät voisi siirtää ihan suoraan jollekin muulle lafkalle hoidettavaksi. En edelleenkään ymmärrä työttömyyskassojen yleishyödyllisyyttä jos niihin kerättyä rahaa ei oikeasti käytetä ansiopäivärahojen maksuun. Se on vain blokki rahaa jotain varten. Kirkot verolle ja jäsenmaksujen kerääminen pois verottajalta. Samoin ihmiset voisivat itse maksaa palkastaan ne työttömyyskassojen ja liittojen jäsenyysmaksut eikä laittaa sitä työnantajalle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Ruutu8

Jäsen
Ainakin se että jos olet ennen päässyt lähtemään töistä kotiin esim klo 16, niin nyt pääset lähtemään himaan vasta klo 17. Ymmärettävää että muutos voi ottaa päähän.

Juuri tämä.

Joku oli laskenut, että tällä muutoksella tulee veturinkuljettajille noin viisi viikkoa vuodessa lisää työaikaa, josta ei saa palkkaa. Ymmärrän kyllä, että saattaa aika isosti kiristää. Ilmeisesti aika monta oikeusjuttua tulossa Liiton ja VR:n välille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Meni kuten arvasinkin ylempänä:

”Jos työntekijällä on oikeus ja tosiasiallinen mahdollisuus esteettä poistua työpaikalta, ei lepoaikaa lasketa työajaksi. Jaksotyössä voidaan ruokailu järjestää tapahtuvaksi työn lomassa.”

RAU:n Narinenkaan ei kiistä sitä, että työehtosopimus mahdollistaa myös tunnin palkattoman ruokatauon.”Mutta kyse on vakiintuneen käytännön rikkomisesta#.

Työnantaja on maksanut hönönä puoli tuntia työstä, jota ei tehdä, vaikka tessi on maksamisesta toista mieltä.

 
Ammattiyhdistysten yleishyödyllisyydestä keskustelu kuuluu kyllä ketjun aihepiiriin, mutta kaikkien mahdollisten yleishyödyllisten yhteisöjen yleishyödyllisyyden arviointi ei kuulu. Siksikin toivoisimme, että keskustelua kirkon ja seurakuntien omaisuudesta, yleishyödyllisyydestä sun muusta ammattiyhdistysliikkeisiin selvästi kuulumattomista aiheista ei jatkettaisi tässä ketjussa.

t. Moderaattorit
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meni kuten arvasinkin ylempänä:

”Jos työntekijällä on oikeus ja tosiasiallinen mahdollisuus esteettä poistua työpaikalta, ei lepoaikaa lasketa työajaksi. Jaksotyössä voidaan ruokailu järjestää tapahtuvaksi työn lomassa.”

RAU:n Narinenkaan ei kiistä sitä, että työehtosopimus mahdollistaa myös tunnin palkattoman ruokatauon.”Mutta kyse on vakiintuneen käytännön rikkomisesta#.

Työnantaja on maksanut hönönä puoli tuntia työstä, jota ei tehdä, vaikka tessi on maksamisesta toista mieltä.

Voisikohan tuon sopia niin että vähennettettäisiin nykyisestä palkasta 0,5h määrä rahaa. Ne jotka haluaisivat saman liksan kuin ennenkin, voisivat syödä sen tunnin eväitään.
 
4

444

Vakiintunut käytäntö voidaan lukea myös työehdoksi, jos se on tarpeeksi selkeä ja ollut käytössä pitkään. Mitään tarkkaa määritelmää tälle ei ole, mutta tämä kyseinen ruokatunnin palkallisuus vaikuttaisi olevan aika selkeä tapaus. Ja työehtoja työnantaja ei voi mennä yksipuolisesti muuttamaan. Se että TES:ssä tuo on selvästi määritelty ei itsessään riitä vielä poistamaan vakiintuneen käytännön ehtoa, ja siksi pidänkin tuota työnantajan höveliyttä kovin ihmeellisenä. Pienessä firmassa tuollainen voitaisiin varmasti sopia helpostikin yhdessä muutettavaksi, mutta noin suuressa firmassa olisi aika ensisijaisen tärkeää mennä tarkasti tessin mukaan eikä lähteä soveltamaan liikaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakiintunut käytäntö voidaan lukea myös työehdoksi, jos se on tarpeeksi selkeä ja ollut käytössä pitkään. Mitään tarkkaa määritelmää tälle ei ole, mutta tämä kyseinen ruokatunnin palkallisuus vaikuttaisi olevan aika selkeä tapaus.

Vähän eri asia, kun tessissä on päinvastainen sovittu. Ruokatunti ei ole (yllä olevalla tavalla) palkallinen. Nythän ay-liitto vetoaa jo salaisiin sopimuksiin vuodelta 2015 sopimusrikkomuksen osalta.

Olisi hyvä saada oikeuteen tämäkin asia. Ymmärrän sen, että jos VR on toiminut vuosia tai pitempään hövelisti ruokatauon osalta, se on vakiintunut käytäntö. Ja jälleen yksi syy vaati valtio-omisteisia yrityksiä vähemmäksi, koska hallintotapa on veronmaksajien kannalta karmea. Ei siitä tule mitään, että valtion yrityksissä on demari tai vassari neuvottelemassa valtion puolesta ay-liiton kanssa. Paitsi juuri tämä: maksetaan tyhjästä päinvastoin kuin tessi määrää, ja tästä tehdään sitten käytäntö. Ei näin surkeaa työnantajan toimintaa voi kuin ihmetellä.

Tessi saadaan kuitenkin voimaa jollain aikataululla. Ja toivottavasti VR yksityistetään ja tessit tehdään sen jälkeen ilman vakiintunutta käytöntöä vuodela 1921.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monessa paikassa ruokatunti on palkaton ja omaa aikaa mutta vain puoli tuntia. Miksihän VR laittanut sen kestämään 59 min? Jos eiväitä napsii niin saattaahan se tympiä jos syöt vartissa ja sitten odotellaan vielä 45 min ja työaika pitenee.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Monessa paikassa ruokatunti on palkaton ja omaa aikaa mutta vain puoli tuntia. Miksihän VR laittanut sen kestämään 59 min? Jos eiväitä napsii niin saattaahan se tympiä jos syöt vartissa ja sitten odotellaan vielä 45 min ja työaika pitenee.

Niin no, enemmän sitä varmaan vituttaisi sitä sun työkaveria, joka käyttää safkaamiseen 45 minuuttia, jos se safkiksen pituus määriteltäisiin sinun tahdin mukaan.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikun vaan junat seis sillä hetkellä kun ruokatunti alkaa. Ihan sama missä sitä sillä hetkellä on.

Veikkaan että tuo palkallinen aika on kompensoinut mahdollista menetettyä ruokatuntia ja siksi aiheuttaa mielipahaa, kun nyt se saattaa olla ilmaista työtä. Olettaen siis että junat myöhästelee joskus ja aikataulu pitää kuroa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En edelleenkään ymmärrä työttömyyskassojen yleishyödyllisyyttä jos niihin kerättyä rahaa ei oikeasti käytetä ansiopäivärahojen maksuun. Se on vain blokki rahaa jotain varten. Kirkot verolle ja jäsenmaksujen kerääminen pois verottajalta. Samoin ihmiset voisivat itse maksaa palkastaan ne työttömyyskassojen ja liittojen jäsenyysmaksut eikä laittaa sitä työnantajalle.
Käytetäänhän ne rahat siihen, mutta niiden osuus on kokonaisuudesta vain sen n.5%. eli ovat hyvinkin yleishyödyllisiä.

Se on ammattiliittojen pahin uhkakuva jos ansiopäivärahan maksu siirrettäisiin esim. Kelalle.
Tällöin heidän omat kassat kuolisivat ja suurelta osalta porukka loppuisi se viimeinen syy kuulua, johonkin mikä on liittoa lähellä.

Niin ei se ole työnantajan asia hoitaa toisen laskujen maksua. Siinä vaan taitaa olla monen näiden liittojen osalta pelko siitä, ettei prosentti perusteinen laskutus enää onnistu.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Toki on mahdollista ja ihan todennäköistäkin suoraan sanoen. Pointti vaan se, että ainakin itse odottelen nyt varmistusta vielä sille, että muutokset tessin mukaisia.
On tessin mukaista, tes on ihan julkisesti luettavissa ketä kiinnostaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eikun vaan junat seis sillä hetkellä kun ruokatunti alkaa. Ihan sama missä sitä sillä hetkellä on.

Veikkaan että tuo palkallinen aika on kompensoinut mahdollista menetettyä ruokatuntia ja siksi aiheuttaa mielipahaa, kun nyt se saattaa olla ilmaista työtä. Olettaen siis että junat myöhästelee joskus ja aikataulu pitää kuroa kiinni.
Ei sen ruokatunnin takia paikallisjunat seiso kuten ei paikallisliikenteen bussitkaan. Kuski jää tauolle ja toinen tulee puikkoihin.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei sen ruokatunnin takia paikallisjunat seiso kuten ei paikallisliikenteen bussitkaan. Kuski jää tauolle ja toinen tulee puikkoihin.

Joo niin meilläkin.

Lähinnä jos kuskin tauko alkaa paikassa x kellonaikaan x. Niin monesti voi käydä, että kuski myöhästyy itsestään riippumattomasta syystä vaikka 15min. Jolloin hänen tauostaan on jo puolet mennyt. Tuossa ajassa kerkeää ehkä hakemaan ärrältä kahvin ja sämpylän. Eikö siinä mitään, välillä voi vähän joustaa. Mutta jos tätä tapahtuu useasti, niin tuo palkka on mukava kädenojennus menetetystä tauosta

Uudessa mallissa kerkeää varmasti syömään, koska harvemmin linjat nyt tunnin myöhässä on. Mutta sitä palkatonta aikaa firmalle voi tulla edelleen se 15min useasti. Eli ilmaista työtä.

Tämä on siis omaa mutuilua. En ole alalla, enkä tiedä kuinka useasti siellä junat on myöhässä.

Siitä olen monen kanssa samaa mieltä, että tuota lakko-oikeutta voisi hieman tarkastella. Tuntuu jotenkin typerältä, että masinoidaan heti lakot päälle, jos muutamista kivikautisista eduista ruvetaan keskustelemaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joo niin meilläkin.

Lähinnä jos kuskin tauko alkaa paikassa x kellonaikaan x. Niin monesti voi käydä, että kuski myöhästyy itsestään riippumattomasta syystä vaikka 15min. Jolloin hänen tauostaan on jo puolet mennyt. Tuossa ajassa kerkeää ehkä hakemaan ärrältä kahvin ja sämpylän. Eikö siinä mitään, välillä voi vähän joustaa. Mutta jos tätä tapahtuu useasti, niin tuo palkka on mukava kädenojennus menetetystä tauosta

Uudessa mallissa kerkeää varmasti syömään, koska harvemmin linjat nyt tunnin myöhässä on. Mutta sitä palkatonta aikaa firmalle voi tulla edelleen se 15min useasti. Eli ilmaista työtä.

Tämä on siis omaa mutuilua. En ole alalla, enkä tiedä kuinka useasti siellä junat on myöhässä.

Siitä olen monen kanssa samaa mieltä, että tuota lakko-oikeutta voisi hieman tarkastella. Tuntuu jotenkin typerältä, että masinoidaan heti lakot päälle, jos muutamista kivikautisista eduista ruvetaan keskustelemaan.
Itse ajelen Tampereen paikallisliikennettä ja ei poikkea pahemmin toiminnasta pääkaupunkiseudun paikallisliikenteestä. Harvemmin menee tauolle ajellessa aika yli, huomattavasti normaalimpaa että tauolle sinkki kireällä kiiruhtava kuski joutuu odottamaan vaihtajaa kun on etuajassa. Riippuu kokonaan ajettavasta linjasta ja kellonajasta miten ehtii. Jos menee pitkäksi, saa asianmukaisen ylityökorvauksen jos viitsii tuntilappuun laittaa. Itse en ole viitsinyt kun useimmin ollut etuajassa kuin myöhässä. Itselleni tauko on tarpeeton, koska päätepysäkeillä ehtii mainiosti syödä eväät, juoda sumpit, polttaa röökit ja jaloitella ihan palkallisella ajalla. Pakko kuitenkin pitää kun tulee lakisääteiset ajoajat vastaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lähinnä jos kuskin tauko alkaa paikassa x kellonaikaan x. Niin monesti voi käydä, että kuski myöhästyy itsestään riippumattomasta syystä vaikka 15min. Jolloin hänen tauostaan on jo puolet mennyt. Tuossa ajassa kerkeää ehkä hakemaan ärrältä kahvin ja sämpylän. Eikö siinä mitään, välillä voi vähän joustaa. Mutta jos tätä tapahtuu useasti, niin tuo palkka on mukava kädenojennus menetetystä tauosta

Uudessa mallissa kerkeää varmasti syömään, koska harvemmin linjat nyt tunnin myöhässä on. Mutta sitä palkatonta aikaa firmalle voi tulla edelleen se 15min useasti. Eli ilmaista työtä.

Jos VR:n tyypit onnistuu neuvottelemaan tuommoisen ratkaisun, missä junien ollessä myöhässä kuski päätyy tekemään ilmaista työtä, kannattaisi kuskien vaihtaa niitä oman liiton neuvottelijoita varsin ripeästi.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos VR:n tyypit onnistuu neuvottelemaan tuommoisen ratkaisun, missä junien ollessä myöhässä kuski päätyy tekemään ilmaista työtä, kannattaisi kuskien vaihtaa niitä oman liiton neuvottelijoita varsin ripeästi.

Eihän ne nyt teekkään. Ehkä siinä on ollut nyt sitä paikallista sopimista taustalla, jonka työnantaja haluaa nyt lopettaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Asiaan vähemmän perehtyneenä, mikä on esim. veturikuskien mahdollisuus siihen että on täysin työtä tekemättä tunnin ajan päivässä? Jos esim. aikataulut hieman sakkaa.

Tulee mieleen oma palkaton ruokatuntini tuolla entisessä elämässäni puolustusvoimissa. Hyvin harvoin poistuin kasarmialueelta muualle syömään ja kun jäin ruokailemaan kasarmille, henkilökunnan taukotilaan, tuossa ovi kävi varsinkin peruskoulutuskaudella kuin saluunassa, kun kaikkea helvetin tärkeätä kävivät alokkaat ja alijohtajat kysymässä. Koita sitten siinä olla tekemättä töitä. Nuorella työntekijälle kynnys merkata tuosta tunti töitä, oli myös aika iso.

Nykyisessä duunissa ei ole noita ongelmia kun syödään kun keretään töiden mukaan. Joskus aikaa 5min, joskus 45min. Ja aika on palkallista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eihän ne nyt teekkään. Ehkä siinä on ollut nyt sitä paikallista sopimista taustalla, jonka työnantaja haluaa nyt lopettaa.
Ei tee ei. Enkä oikeasti usko, että tulevaisuudessakaan tekisivät. Jos juna on ruuhkan tai kelin tai minkä tahansa syyn takia myöhässä, niin aika varma olen, että se junan ratissa oleva aika junan perille saattamiseksi olisi yhä ja edelleen työaikaa. Toinen juttu sitten se, miten se taukohuoneessa vietetty aika on. Siksi totesin, että jos liiton edustajat onnistuisivat moisen muutoksen neuvottelemaan, jonka mukaan varsinaisessa työpisteessä tehty työ ei olisikaan työaikaa, niin vaihtoon joutaisivat.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan päätönhän tuo lakko on tässä tilanteessa, mutta silti en ihmettelisi jos VR:n taholta ollaan oltu sangen osaamattomia ja provosoivia. Mitä olen hiljattain kuullut Postista ja mitä hyvin tunnetaan esim. Finnairista niin eivät nämä valtionyritykset johtoonsa kerää ihan suurinta osaamista. Se mikä meiltä puuttuu ja mitä esim. Ruotsista ja Saksasta löytyy on, että työnantajat suhtautuvat aidon kunnioittavasti ja rakentavasti työntekijäpuoleen. Toki varmasti meillä myös ne työntekijät ovat täkäläiseen tyyliin huomattavan vittumaisia, mutta luulenpa vaan että taitava ja sensitiivinen johto pystyisi helpostikin pehmittämään asenteita. Mutta management by perkele on hamoista sodista peritty tyylimme täällä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan päätönhän tuo lakko on tässä tilanteessa, mutta silti en ihmettelisi jos VR:n taholta ollaan oltu sangen osaamattomia ja provosoivia. Mitä olen hiljattain kuullut Postista ja mitä hyvin tunnetaan esim. Finnairista niin eivät nämä valtionyritykset johtoonsa kerää ihan suurinta osaamista. Se mikä meiltä puuttuu ja mitä esim. Ruotsista ja Saksasta löytyy on, että työnantajat suhtautuvat aidon kunnioittavasti ja rakentavasti työntekijäpuoleen. Toki varmasti meillä myös ne työntekijät ovat täkäläiseen tyyliin huomattavan vittumaisia, mutta luulenpa vaan että taitava ja sensitiivinen johto pystyisi helpostikin pehmittämään asenteita. Mutta management by perkele on hamoista sodista peritty tyylimme täällä.

Toki voidaan maalailla kuvaa, kuinka Saksassa työnantajat suhtautuvat kunnioittavasti ja rakentavasti työntekijäpuoleen Suomeen verrattuna. Mutta satuhan se on. Saksassa on ajettu nopeasti läpi erittäin tiukkoja uudistuksia, joissa työntekijöiden palkkausta on heikennetty käytännössä kysymättä mitään. Markkinatalous toteutuu Saksassa Suomea paremmin juuri sen takia, että päätöksiä tehdään enemmän markkinaehtoisesti.

Syy miksi valtion yhtiöt ovat jatkuvasti ongelmissa samoista asioista Suomessa, on niiden suhde poliitikkoihin. Ei yksityisellä puolella olisi mahdollista neuvotella tessiin "X omalla ajalla" ja sen jälkeen ottaa tavaksi "X työnantajan ajalla". Yksityisellä puolella esimerkiksi bonukset ovat tällainen tessistä poikkeava maksuerä. Mutta kun niitä maksetaan, koskaan ei sovita, että bonus on kiinteä jatkossa. Todetaan, että bonus oli nyt ja tässä, ja seuraava riippuu tuloksesta.

Mitä tulee poliitikkojen ammattitaitoon, jätän mietittäväksesi pääministeri Rinteen toilailut omistajaohjausministerinsä kanssa. Tätä on suomalainen valtionytöiden johtaminen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta satuhan se on.
Haluaisin hieman lisää konkretiaa tämän tueksi - sikäli kun ymmärrän niin uudistuksia ajettiin paljon läpi SPD:n kanslerikaudella eikä maassa ole ollut suuria määriä repiviä lakkoja. Myös kun tunnetaan sodanjälkeinen suht legendaarinen saksalainen kompromissihenki työelämässä niin tuntuu hieman ohuelta heitolta tuo sinun, no, ohut heittosi...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Haluaisin hieman lisää konkretiaa tämän tueksi - sikäli kun ymmärrän niin uudistuksia ajettiin paljon läpi SPD:n kanslerikaudella eikä maassa ole ollut suuria määriä repiviä lakkoja. Myös kun tunnetaan sodanjälkeinen suht legendaarinen saksalainen kompromissihenki työelämässä niin tuntuu hieman ohuelta heitolta tuo sinun, no, ohut heittosi...

Poliittiset lakot yms ovat muistaakseni kielletty, joten vähemmänhän niitä Saksassa on. Mutta yksityiskohdista sen verran, että vastikkeeton työttömyysturva muutettiin osin vastikkeelliseksi. Ansiosidonnaisuus alemmaksi, kesto lyhemmäksi. Palkat alemmaksi ja sosiaaliturva osaksi palkkaa. Palkat sovitaan paikallisesti, samoin iso osa muita työehtoja. Palkkoja voidaan laskea yksipuolisesti työantajan toimesta mm. jos konkurssi uhkaa.

Seuraus: työttömyys on luokkaa USA:n tasolla. Vienti vetää, talous kasvaa. Saksasta tulee suhteessa entistä suurempi talousmahti ja vänkäämisvaiheessa olevat valtiot, kuten Suomi, jäävät yhä enemmän jälkeen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Poliittiset lakot yms ovat muistaakseni kielletty, joten vähemmänhän niitä Saksassa on. Mutta yksityiskohdista sen verran, että vastikkeeton työttömyysturva muutettiin osin vastikkeelliseksi. Ansiosidonnaisuus alemmaksi, kesto lyhemmäksi. Palkat alemmaksi ja sosiaaliturva osaksi palkkaa. Palkat sovitaan paikallisesti, samoin iso osa muita työehtoja. Palkkoja voidaan laskea yksipuolisesti työantajan toimesta mm. jos konkurssi uhkaa.
Sopiminen tosiaan tuntuu olevan yllättävän toimiva metodi, kuten myös Ruotsissa. Jostain syystä osapuolien väliset suhteet eivät tunnu yhtään niin tulehtuneilta kuin Suomessa. Mutta toki ymmärrän kantasi, että kaikki syy on työntekijöissä ja heidän edustajissaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös