Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 397 974
  • 15 495

Outsider

Jäsen
Kiire on varmaan jossain toisessa viestissä mainittu. Minulla ei ole töissä kiire, kiire on mielentila. Laittaisin sen samoihin akkojen kotkotuksiin kuin lähihoitajan huonon palkan.

"Valtava kiire" oli mainittu siinä kirjoituksessa, jota lainasin tuossa kirjoituksessa jonka sinä sitten lainasit minulta.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
"Valtava kiire" oli mainittu siinä kirjoituksessa, jota lainasin tuossa kirjoituksessa jonka sinä sitten lainasit minulta.
Tapauskohtaisiahan nämä asiat aina ovat. Itse en koe työtäni kovinkaan vastuulliseksi enkä kiireiseksi ja meillä on isompi yksikkö kuin kirjoittajalla. Tosin kirjoittaja taisi olla sairaanhoitaja ja meidän sairaanhoitajalla on myös aina kiire, vaikka tekee käytännössä samoja töitä kuin minä. Voidaanko tästä vetää kenties johtopäätöksiä? Se off-topicista ja hassuttelusta, muut viisaammat jatkakoon ketjun asian puimista, minä jatkan töitä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
On niitä suojatyöpaikkoja yksityiselläkin sektorilla ja vielä sellaisissa paikoissa, missä harvemmat uskoisi. Ihan mukava on olla, eikä tulevaisuus kyllä juurikaan mietitytä omalla kohdalla. Palkkaa saisi enemmän, kun lähtisi, mutta jos esimies on pätevin, mitä on tullut vastaan ja työkaveritkin pääosin mukavia, niin ei siinä palkan pitäisi nousta oikeasti paljon, että sitä vaihtoa miettisi.

Hoitajat voisivat kyllää päättää, onko kiire vai onko palkkakuoppa. Molempia ei olla missään tapauksessa korjaamassa. Ulkopuolisena sanoisin, että mieluummin enemmän käsiä noihin hommiin. Mitä nyt jotain kotihoitoakin vierestä katsellut, niin ne vakituiset lisäkädet tulisivat kyllä enemmän tarpeeseen.
 

Outsider

Jäsen
Tapauskohtaisiahan nämä asiat aina ovat. Itse en koe työtäni kovinkaan vastuulliseksi enkä kiireiseksi ja meillä on isompi yksikkö kuin kirjoittajalla. Tosin kirjoittaja taisi olla sairaanhoitaja ja meidän sairaanhoitajalla on myös aina kiire, vaikka tekee käytännössä samoja töitä kuin minä. Voidaanko tästä vetää kenties johtopäätöksiä? Se off-topicista ja hassuttelusta, muut viisaammat jatkakoon ketjun asian puimista, minä jatkan töitä.

Kaikki on aina toki jossain suhteessa tapauskohtaista, mutta kyllä tuota kiirettä tuodaan ihan säännöllisesti esiin, eikä minulla ole mitään syytä epäillä sen paikkansa pitävyyttä isossa kuvassa, vaikka omat käytännön kokemukset rajoittuvatkin yhden jo päättyneen tapauksen sivusta seuraamiseen.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja sitten joku voisi vielä kertoa esimerkinomaisesti, mikä on sairaanhoitajan palkka / tunti arkiyönä ja teollisuustyöntekijän palkka / tunti arkiyönä. Tiedetään, ne vaihtelee monen liikkuvan osan myötä, mutta noin niin kuin jonkun keskimääräisen summan.
Sairaanhoitajista en osaa sanoa mutta jos itse tekisin katkeavaa kolmivuoroa konepajateollisuudessa niin saisin noin 18e tunnissa yössä. Katkeava kolmivuoro on melko huonosti palkattua tessistä riippumatta ja katkeamatonta ei käytännössä teetejä kuin aloilla joissa prosessia ei kannata tai voi keskeyttää.

Turvallisuusalalla esimerkkinä tuo summa olisi alle 14e työnkuvasta ja kokemuksesta riippuen. Noissa tehtävissä ei varsinaisesti 3x8h vuoroja tehdä mutta yötä tietenkin paljon.

Kaikilla teollisuuden aloilla kovat palkat määräytyy katkeamattomasta vuorotyöstä ja noissa tuo minun saamani tuntipalkan päälle tulisi minimissään lisät yms korvaukset.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Eri ammattiryhmissä löytyy palkansaajia monesta palkkatasosta. En epäile, ettei pelkkää virka-aikaa tekevä sairaanhoitaja koe palkkaansa liian pieneksi vastuuseen nähden.

Useita vuosia sitten istuin oppilaana käräjillä, jossa lääkevarkaudesta syytetyn sairaanhoitajan verotettavat tulot olivat yli 60 ke (muistaakseni 63 ke). Ei sitä kieltänyt, mutta potkut saaneena vetosi tietenkin 0-tuloihin.

Itse kokisin, että lisäkädet voisivat parantaa työssäjaksamista paremmin kuin muutama satanen lisää bruttona, josta verottaja nappaa puolet. Joku viisaampi on joskus todennut, että palkankorotuksen motivaatiovaikutus on 15 minuuttia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eri ammattiryhmissä löytyy palkansaajia monesta palkkatasosta. En epäile, ettei pelkkää virka-aikaa tekevä sairaanhoitaja koe palkkaansa liian pieneksi vastuuseen nähden.

Useita vuosia sitten istuin oppilaana käräjillä, jossa lääkevarkaudesta syytetyn sairaanhoitajan verotettavat tulot olivat yli 60 ke (muistaakseni 63 ke). Ei sitä kieltänyt, mutta potkut saaneena vetosi tietenkin 0-tuloihin.

Itse kokisin, että lisäkädet voisivat parantaa työssäjaksamista paremmin kuin muutama satanen lisää bruttona, josta verottaja nappaa puolet. Joku viisaampi on joskus todennut, että palkankorotuksen motivaatiovaikutus on 15 minuuttia.
Joo, vähän noinkin. Toisaalta yksityisen puolen kovia palkkoja, tai miksei julkisenkin sikariportaan,perustellaan kovalla vastuulla ja kiivaalla työtahdilla. Pitäiskö sinnekin ennemmin palkata lisäkäsiä töitä ja vastuuta jakamaan? Jostain syystä näitä ehdotellaan vain julkisille naisaloille.

Olen tosin itsekin sitä mieltä, ettei kummoista palkkakuoppaa hoitajilla ole ja muita reilumpaan korotukseen ei oikein ole perusteita. Ei se kuitenkaan hoitajien tehtävä ole lisäkäsiä rahoittaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Päivitetäänpäs tätäkin koronan lisäksi, vaikka siihenhän tämäkin kietoutuu. Yksityisellä opetusalalla ja yliopistoissa saatu neuvottelutulos. Tarkemmat tiedot hyväksymisten jälkeen, mutta lyhyesti kikyt poistui ja yleinen linja. Kunta- ala seurannee laajasti perässä piankin, ellei sitten hoitajat jää kinaamaan kuoppakorotuksistaan, jolloin koko ala voi jäädä sopimuksettomaan tilaan, jos KT ei tee sopimusta ilman kaikkia osapuolia. Joo, voi sanoa, ettei koskaan tunnu olevan sopiva aika hoitajien kuoppakorotuksille, mutta melkein sanoisin, että nyt ei ihan oikeasti ole sopiva aika.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Valtion työ- ja virkaehtosopimus syntynyt tänään. Yleistä linjaa noudatellaan kuulemma ja tulokset tiedotetaan myöhemmin. Eli kikyt lähtee sitten ilmeisesti meiltäkin. En valita.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ilmeisesti tilanne alkaa olemaan se, että ammattiliittojen työttömyyskassat alkavat olemaan sen verran pahasti tukossa, että tukiaisia lomautuksen tai irtisanomisen sattuessa todennäköisesti joutuu odottelemaan todellla pitkään. Toivottavasti tähän asiaan joku ratkaisu löytyisi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ilmeisesti tilanne alkaa olemaan se, että ammattiliittojen työttömyyskassat alkavat olemaan sen verran pahasti tukossa, että tukiaisia lomautuksen tai irtisanomisen sattuessa todennäköisesti joutuu odottelemaan todellla pitkään. Toivottavasti tähän asiaan joku ratkaisu löytyisi.
Sama taitaa olla ainakin YTK:lla myös. Rahaa on, mutta hakemusten kanssa ruuhkaa. Jäsenyyshakemukset myös rajussa kasvussa, mutta puoli vuotta siis pitää olla jäsenyys voimassa, ennen kuin oikeus korvauksiin. Voi tulla monelle ikävänä yllätyksenä, mutta kaikki tolkun ihmiset nyt johonkin kassaan kuuluu.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sama taitaa olla ainakin YTK:lla myös. Rahaa on, mutta hakemusten kanssa ruuhkaa. Jäsenyyshakemukset myös rajussa kasvussa, mutta puoli vuotta siis pitää olla jäsenyys voimassa, ennen kuin oikeus korvauksiin. Voi tulla monelle ikävänä yllätyksenä, mutta kaikki tolkun ihmiset nyt johonkin kassaan kuuluu.
Itsekkin kuulun kassaan, mutta onhan se ihan helvetin naurettavaa että sinun täytyy kuulua kassaan, jotta saat ansiosidonnaista. Ansiosidonnaista josta kassa maksaa sen n. 5%.

AY-jäsenmaksun verovähennyksen poisto olisi kyllä tarpeen ja lisäksi avata ansiosidonnainen kaikille, kassaan kuulumalla saisi sitten sen pienen lisäpotin, onko se 5.5%?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itsekkin kuulun kassaan, mutta onhan se ihan helvetin naurettavaa että sinun täytyy kuulua kassaan, jotta saat ansiosidonnaista. Ansiosidonnaista josta kassa maksaa sen n. 5%.

AY-jäsenmaksun verovähennyksen poisto olisi kyllä tarpeen ja lisäksi avata ansiosidonnainen kaikille, kassaan kuulumalla saisi sitten sen pienen lisäpotin, onko se 5.5%?
Mutta eihän kenenkään tarvitse liiton kassaan kuulua. Minusta on hyvä, ettei pääse heti etujen piiriin, jos säästänyt kassamaksuissa, ja nyt sitten liittyy, kun paska tuulettimessa.

Edit: Eli tuo 26 vko koskee myös YTK:ta, joku heidän edustaja juurikin totesi, että toivottavasti sisään rynnivät ovat tämän tiedostaneet.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta eihän kenenkään tarvitse liiton kassaan kuulua. Minusta on hyvä, ettei pääse heti etujen piiriin, jos säästänyt kassamaksuissa, ja nyt sitten liittyy, kun paska tuulettimessa.
Pointti oli varmaan se, että kassat tai liitot eivät maksa kuin pienen osan ansiosidonnaisesta ja loput tulevat veronmaksajilta, niin miksi pelkkä verojen maksaminen ei oikeuta ansiosidonnaisen saamiseen?

Oikea vastaushan on se, että ammattiliitoissa alkaisi jäsenkato.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pointti oli varmaan se, että kassat tai liitot eivät maksa kuin pienen osan ansiosidonnaisesta ja loput tulevat veronmaksajilta, niin miksi pelkkä verojen maksaminen ei oikeuta ansiosidonnaisen saamiseen?
Joo, tuo on sinänsä validi pointti. Nykyisessä systeemissä silti hyvä, että vapaamatkustamisesta on seurauksensa. Kassojen osuutta sidonnaisesta voisi minusta vähän nostaa kyllä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, tuo on sinänsä validi pointti. Nykyisessä systeemissä silti hyvä, että vapaamatkustamisesta on seurauksensa. Kassojen osuutta sidonnaisesta voisi minusta vähän nostaa kyllä.
Eihän nykysysteemissä voi olla vapaamatkustaja kun ”kassamaksua” maksavat jokainen verojen muodossa, vaikka ei kuuluisi kassaan. Tai ehkä se on tulkintakysymys. En tiedä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän nykysysteemissä voi olla vapaamatkustaja kun ”kassamaksua” maksavat jokainen verojen muodossa, vaikka ei kuuluisi kassaan. Tai ehkä se on tulkintakysymys. En tiedä.
Kassaan kuulumaton maksaa kuitenkin kassamaksun verran vähemmän. Nyt voi sitten miettiä, kannattiko. Olen ihan samaa mieltä, että systeemissä olisi korjattavaa mutta loppupeleissä tilanne on kuitenkin tämä:
Systeemi ja pelisäännöt ovat kaikilla tiedossa ja samat. Osa on halunnut syystä tai toisesta jättää kassaan liittymättä, ja nyt sillä on seurauksia. Tuo pelkkä työttömyyskassamaksu on nii olematon, että mitään järkeä ei ole jättää liittymättä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kassaan kuulumaton maksaa kuitenkin kassamaksun verran vähemmän. Nyt voi sitten miettiä, kannattiko. Olen ihan samaa mieltä, että systeemissä olisi korjattavaa mutta loppupeleissä tilanne on kuitenkin tämä:
Systeemi ja pelisäännöt ovat kaikilla tiedossa ja samat. Osa on halunnut syystä tai toisesta jättää kassaan liittymättä, ja nyt sillä on seurauksia. Tuo pelkkä työttömyyskassamaksu on nii olematon, että mitään järkeä ei ole jättää liittymättä.
Olen samaa mieltä, että pelkkä kassamaksu on lähes olematon ja se on jokaisen omalla vastuulla nykysysteemissä siihen kuulua tai olla kuulumatta. Siitä ei kahta sanaa.

Kritisoin vain järjestelmää.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Eri ammattiryhmissä löytyy palkansaajia monesta palkkatasosta. En epäile, ettei pelkkää virka-aikaa tekevä sairaanhoitaja koe palkkaansa liian pieneksi vastuuseen nähden.

Useita vuosia sitten istuin oppilaana käräjillä, jossa lääkevarkaudesta syytetyn sairaanhoitajan verotettavat tulot olivat yli 60 ke (muistaakseni 63 ke). Ei sitä kieltänyt, mutta potkut saaneena vetosi tietenkin 0-tuloihin.
Hurjalta kuulostaa. Itse tiedän faktana vain yhden sairaanhoitajan palkan, siskoni ja se on n. 32 000 euroa vuodessa. Työkokemusta on yli 10 vuotta ja on työn ohella (opintovapaalla) vielä suorittanut jotain erikoispätevyystutkintoja.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen samaa mieltä, että pelkkä kassamaksu on lähes olematon ja se on jokaisen omalla vastuulla nykysysteemissä siihen kuulua tai olla kuulumatta. Siitä ei kahta sanaa.

Kritisoin vain järjestelmää.
Kyllä. Tuo työttömyyskassamaksu on jopa niin olematon, että nykysysteemillä tuo liittymättömyyden seuraus on kyllä kohtuuton.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olen ihan samaa mieltä, että systeemissä olisi korjattavaa mutta loppupeleissä tilanne on kuitenkin tämä:
Systeemi ja pelisäännöt ovat kaikilla tiedossa ja samat. Osa on halunnut syystä tai toisesta jättää kassaan liittymättä, ja nyt sillä on seurauksia. Tuo pelkkä työttömyyskassamaksu on nii olematon, että mitään järkeä ei ole jättää liittymättä.
Toki systeemi on läpimätä ja siinä on valtava korjauksen tarve. Mutta ei siinä pitäisi olla mitään puolusteltavaa että maksat vuodessa summan X, mutta olet oikeutettu etuun jos maksat vuodessa 70€ ylimääräistä. Kunnon hyvävelikerho-meininkiä. Samaa kategoriaa kuin tuo jäsenmaksujen verovähennys.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toki systeemi on läpimätä ja siinä on valtava korjauksen tarve. Mutta ei siinä pitäisi olla mitään puolusteltavaa että maksat vuodessa summan X, mutta olet oikeutettu etuun jos maksat vuodessa 70€ ylimääräistä. Kunnon hyvävelikerho-meininkiä. Samaa kategoriaa kuin tuo jäsenmaksujen verovähennys.
Olen nähnyt kommentteja, joissa henkilö mouhuaa, ettei mihinkään kassoihin kuulu, ja liittyy sitten jos työtilanne muuttuu epävarmaksi. Nyt voi sitten liittyä, voi tulla pitkä 26 viikkoa joillekin. Systeemistä samaa mieltä, mutta edellä mainituille tyypeille jaksuhali.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikea vastaushan on se, että ammattiliitoissa alkaisi jäsenkato.
En tiedä mistä tällainen johtopäätös voisi tulla? Esim. mun työpaikalla liittoon kuuluu jotain 10-20% porukasta, mutta kassaan 100%.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä mistä tällainen johtopäätös voisi tulla? Esim. mun työpaikalla liittoon kuuluu jotain 10-20% porukasta, mutta kassaan 100%.
Kassa on silti liittojen yksi tarjoama etu, jonka he muistavat mainita joka välissä. Voin toki olla tuossa täysin väärässä, enkä pysty perustelemaan mielipidettäni sen enempää.

Sinun työpaikallasi on pieni järjestäytyneisyysaste, mutta toki se on yksi esimerkki.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kassa on silti liittojen yksi tarjoama etu, jonka he muistavat mainita joka välissä. Voin toki olla tuossa täysin väärässä, enkä pysty perustelemaan mielipidettäni sen enempää.

Sinun työpaikallasi on pieni järjestäytyneisyysaste, mutta toki se on yksi esimerkki.
Aika harva oikeasti tietää että voit kuulua kassaan, vaikket kuuluisi liittoon. Eli itsekkin vahvasti veikkaisin että kyllä jäsenmäärä tippuisi liitoissa. Jota kyllä kannatan avoimesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös