Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 334
  • 15 508

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No juu, mutta vahva vienti takasi valtiolle myös hyvät tulot, jolla saatiin kai hiukan muillekin aloille hyvää?

Tämä on totta. Mutta eihän autoilijoitakaan vapauteta ansiotuloverosta sillä perusteella, että heidän ostamansa auto ja sen käyttäminen takaa valtiolle hyvät tulot.

Suomen palkkarakenne on sekä sisäisesti että ulkoisesti vääristynyt. Vaikka ay-väki harvoin asiaa myöntää, erään liiton työntekijän kanssa pohdittiin asiaa jokin aika sitten. Hänen mielestään ay-järjestöjen on itse vaikea tätä ratkaista, mutta jos ratkaisua ei saada, esimerkiksi korkeakoulutettujen työvoimaperäinen maahanmuutto vaikeutuu, kun palkat on niin heikot suhteessa muu läntinen Eurooppa.

Mutta jatketaan viikolla. Hyvät viikonloput osaltani.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on totta. Mutta eihän autoilijoitakaan vapauteta ansiotuloverosta sillä perusteella, että heidän ostamansa auto ja sen käyttäminen takaa valtiolle hyvät tulot.

Suomen palkkarakenne on sekä sisäisesti että ulkoisesti vääristynyt. Vaikka ay-väki harvoin asiaa myöntää, erään liiton työntekijän kanssa pohdittiin asiaa jokin aika sitten. Hänen mielestään ay-järjestöjen on itse vaikea tätä ratkaista, mutta jos ratkaisua ei saada, esimerkiksi korkeakoulutettujen työvoimaperäinen maahanmuutto vaikeutuu, kun palkat on niin heikot suhteessa muu läntinen Eurooppa.
Varmaan, mutta mitäs ne korkeakoulutetut ulkomaalaiset täällä tekee, kun ei omillekaan ole hommia? Ja heille on varaa maksaa, mistä? Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta kyllä työnantajapuolella pitäisi myöntää myös tosiasiat. Jos elinkustannukset pysyy kurissa, ei palkkojen tarvitse nousta, vaan kummasti nollalinjan aikanakin hinnat ja kustannukset kohosivat. Liitot peräävät nyt niitä monien vuosien takaisia nollakorotuksia, vaikka ei ehkä olisi varaa. Vaan viimeksi meni toisinpäin, nollalinjat ja talous lähti nousuun. Sieltä tuli aika hyvät propsit. Olisi ehkä kannattanut varautua...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Työntekijät kun yrittävät kapitalisoida osaamistaan, se on kommunismia ja muuta. Vaan kun paremmat tekevät samaa, on se pelkästään fiksua. On täällä ylimielistä porukkaa. Kuka ehdontahdoin suostuu palkkaansa laskemaan?
Ei siihen kukaan ehdoin tahdoin suostu. Pitää ensin lakkoilla ja suostua vasta sitten kun on pakko.

Parempien ihmisten kohdalla kyse ei ole kommunismista koska he eivät lakkoile, vaan palkoista sovitaan suoraan henkilötasolla.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siihen kukaan ehdoin tahdoin suostu. Pitää ensin lakkoilla ja suostua vasta sitten kun on pakko.

Parempien ihmisten kohdalla kyse ei ole kommunismista koska he eivät lakkoile, vaan palkoista sovitaan suoraan henkilötasolla.
Juuri näin. Paremmat vetää paremmin. Siksi kai ovat parempia. ;) Vaan joku voi kai olla huonompien puolella?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Taitaa loppupeleissä nuo paperimiehet olla sitä parempaa väkeä. Helpolla hommalla keskimäärin 60 tonnia vuodessa istumatta viittä vuotta paskoilla luennoilla kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä.

Pakkohan noita on arvostaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juuri näin. Paremmat vetää paremmin. Siksi kai ovat parempia. ;) Vaan joku voi kai olla huonompien puolella?
Huonoimmat ovat tulonsiirtojen varassa ja siksi työllisyysaste pitää pystyä pitämään korkeana, joka taas edellyttää palkkamalttia. Suomalaiset duunarit eivät näitä ”huonoimpia” ole, vaan Euroopan tasolla hyväpalkkaisia.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Ei siihen kukaan ehdoin tahdoin suostu. Pitää ensin lakkoilla ja suostua vasta sitten kun on pakko.

Parempien ihmisten kohdalla kyse ei ole kommunismista koska he eivät lakkoile, vaan palkoista sovitaan suoraan henkilötasolla.
Kyllähän se varmasti montaa pikkuista insinööriä vituttaa, kun paperimies vetää isompaa liksaa ilman koulutusta.

Mutta ainakin saa itselleen uskotella olevansa sitä parempaa väkeä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Työttömyystuet alas niin työttömät tehdasduunarit voisivat hakeutua lähihoitajakouluun ja hoitajapula olisi ratkaistu.

Mulle kävisi kyllä. Päivääkään kuitenkaan ollut ikinä työttömänä eikä päivääkään edes koulutettu paperialalle. Silti jo 13v nauttinut sen alan "ylisuurista" palkoista johon hakeuduin MOL:n sivujen kautta lähettämällä hakemuksen.

Ei Suomesta työt lopu. Toki jos Leijonankesyttäjän tutkinnolla etsii Leijonankesyttäjän töitä ja hyväksyy vain sopivan palkkatason ja työpaikan max 10km kodista voi olla vaikea työllistyä. Tämä pätee niin duunareihin kuin korkeammin koulutettuihin. Mutta se siitä. Tulipahan sanottua.

@Cobol jatkaa yhä keskustelua koskien palkkoja suhteessa kilpailijamaihin. Taisit jättää katsomatta sen linkin aamutv:n keskusteluun missä asiasta puhuttiin ja mihin pyysin mielipidettäsi?

Muuten itsekin toivotan hyvää viikonloppua kaikille ja siirrytään pöpöjen ja sportin pariin. Siellä vissiin taas neuvottelut loppuneet ja jatkavat (paperi) maanantaina. Sen 7000. kerran. Pro taitaa jatkaa keskiviikkona? No eihän tässä kai mihinkään kiire ole. Sen verran halpaa lystiä kaikille.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huonoimmat ovat tulonsiirtojen varassa ja siksi työllisyysaste pitää pystyä pitämään korkeana, joka taas edellyttää palkkamalttia. Suomalaiset duunarit eivät näitä ”huonoimpia” ole, vaan Euroopan tasolla hyväpalkkaisia.
Se palkkamaltti on ollut, kuten sanottu jo vuosia. Koko ajan käytettävissä oleva raha menojen jälkeen pienentynyt. Siitähän kulutus laskee, ei oo varaa ostaa mitään. Sitäkö halutaan?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eli suomalainen duunari on valmis maksamaan 100e siitä ettei naapuri saa 50e?

Suomeksi: "kunhan vaan minä saan palkankorotuksen. Se on ainoa millä on merkistystä. Ei sillä että valtakuntaan investoitaisiin ja luotaisiin lisää työpaikkoja, jos täällä olisi terveelliset työmarkkinat. Vain minä ja minun palkallani on merkitystä.
Aikamoisen kaksinaismoralistista.

Kyllä se ihminen ihan samalla tavalla itsekäs on sosioekonomiseen luokkaan katsomatta. Tämän voi vaalien aikaan todeta vuosi toisensa jälkeen. Huutista sille, että vain duunareita tämä koskisi. Samalla tavalla se keskimääräinen porvarikin itteään ajattelee ennen muita, eikä ole asiassa yhtään sen parempi.

Ihan samalla tavalla tämän voi kääntää niin päin, että täällä kun jaellaan mitä kirjavampia neuvoja, mitä duunarien pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Mitenkäs olisi, jos tietäjien pitäisi itse noudattaa kaikkia näitä viisauksia, mitä täällä jaellaan? Rupeaisiko tapahtumaan? Vai onko se vain niinkin, että helppo on viisastella kaikinlaisista alanvaihdoista lähtien asioissa silloin, kun se ei kosketa itseään? Niinpä.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Melkoisen hellyyttävää tämä porvarien huoli paperimiesten tulevaisuudesta noin ylipäätään.

Eiköhän siellä viisaimmat ole jo varautunut koneiden katoamiseen. Ihan, kun olisivat jäämässä ainaisee kortistoon tehtaiden pistäessä koneita kiinni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol jatkaa yhä keskustelua koskien palkkoja suhteessa kilpailijamaihin. Taisit jättää katsomatta sen linkin aamutv:n keskusteluun missä asiasta puhuttiin ja mihin pyysin mielipidettäsi?

Katsoin kyllä, mutta unohtui kommentoida kun oli tasoltaan sen verran heikko. Heti alkuun todettiin, että ei haluta lukuja ja väitteitä katsoa, mutta puhutaan yksikkökustannuksista. Ja ne ovat parempia kuin ennen. Aivan, tämä on totta.

Mutta se on vain osatotuus. Esimerkiksi Metsäteollisuuden ilmoittamat ja minun tänne kopioimat luvut tuskin ovat täsmälleen oikeita, mutta kuten kirjoitin, kyllä se suuruusluokaltaan kestävät. Tilanne selviää hyvin alla olevasta Suomen Pankin kustannuskilpailukykyn kertovasta taulukosta (kuvio 1):


Totta siis on, että Sipilän hallituksen aikana on menty parempaan suuntaan, mutta gappi on edelleen olemassa ja jos nyt läpsäistään kunnolla, gappi kasvaa. Ja gapin kasvattaminen ei ole Suomen etujen mukaista. Ei edes se, että Suomi on kilpailijamaitaan noin paljon kalliimpi, mikä tuosta kuviosta hyvin ilmenee.
 

ipaz

Jäsen
Aikamoisen kaksinaismoralistista.

Mahdollisesti kyllä. Olen vaan niin totaalisen kyllästynyt siihen, että ainakin suurin osa tietää tämän Suomi-nimisen veneen vauhdin hiipuvan kovaa vauhtia ja silti tärkeä osa ei ole valmis muuttamaan soutujärjestystä, vaan toivotaan toivotaan että kaikki menee hyvin niin kauan kun istuu itse airoissa. Jääköön se vauhdin pito sitten muille kun itse saa luvan astua perässä vedettävään jollaan.
 

teppana

Jäsen
Taitaa loppupeleissä nuo paperimiehet olla sitä parempaa väkeä. Helpolla hommalla keskimäärin 60 tonnia vuodessa istumatta viittä vuotta paskoilla luennoilla kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä.

Pakkohan noita on arvostaa.

Samaa itsekin pyöritellyt päässäni useaan otteeseen. Noita paperikoneita kun olen ollut valmistamassa (tai no yhtä pientä osaa suunnittelin ja tuotannollistin) ei voi kuin ihmetellä niiden käytöstä saatavaa liksaa. Saman vaatimustason operaattoreita on Suomessa pilvin pimein ja 40 tonnia vuodessa tekee heille tiukkaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Koko ajan käytettävissä oleva raha menojen jälkeen pienentynyt. Siitähän kulutus laskee, ei oo varaa ostaa mitään. Sitäkö halutaan?
Tämä nyt ei nyt vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ostovoima on pari kertaa ollut lieveästi miinuksella, mutta yhteenlaskettuna kasvanut viimeisen vuosikymmenen ajan. Ei nyt tolkuttomasti, mutta selvästi kuitenkin.

Haluttaisiin että pitäydyttäisiin faktoissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä nyt ei nyt vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ostovoima on pari kertaa ollut lieveästi miinuksella, mutta yhteenlaskettuna kasvanut viimeisen vuosikymmenen ajan. Ei nyt tolkuttomasti, mutta selvästi kuitenkin.

Haluttaisiin että pitäydyttäisiin faktoissa.
Tää on jatkuva myytti, että koko ajan asiat huononevat ja ennen kaikki oli paremmin, vaikka oikeastaan kaikki voivat vuosi vuodelta paremmin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jaa, kai ne tilastot tietää. Mulla vaan kotona sitten tilastotappio.
Näissä asioissa puhutaan vuositasolla prosenttien osista. Aika tarkkaa on taloudenpito jos sen pystyy huomaamaan arkielämässä. Mediaanitulolla reilu kymppi kuussa.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Mahdollisesti kyllä. Olen vaan niin totaalisen kyllästynyt siihen, että ainakin suurin osa tietää tämän Suomi-nimisen veneen vauhdin hiipuvan kovaa vauhtia ja silti tärkeä osa ei ole valmis muuttamaan soutujärjestystä, vaan toivotaan toivotaan että kaikki menee hyvin niin kauan kun istuu itse airoissa. Jääköön se vauhdin pito sitten muille kun itse saa luvan astua perässä vedettävään jollaan.
Paljostako itse olet valmis luopumaan yhteisen hyvän nimessä?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No, puhutaan vaan. Mikäs vittu siinä sitten ahistaa, kun noin pienistä summista kyse?
Se, että paskinkin työntekijä saa saman palkankorotuksen kun paras näiden liittojen takia.
Parhaalle kuuluukin antaa se palkankorotus mutta se paskin ei sitä ansaitse jos homma ei kiinnosta.
Sitten näillä perusduunari aloilla liitto nappaa siitä korotuksesta aina isomman osan.

Jännä juttu kun palkka on noussut kokoajan ihan itse neuvottelemalla ja välillä on vapaaehtoisesti otettu palkanalennuskin vastaan.
 

ipaz

Jäsen
Paljostako itse olet valmis luopumaan yhteisen hyvän nimessä?

Joku 50-100e kk ei vaikuttaisi mun talouteeni oikein millään tavalla. Ehkä kerran kaksi tulisi syötyä vähemmän ulkona per kuukausi. Tosin kun en kuulu ammattiliittoon enkä kirkkoon, niin säästän tuossakin jonkun pari tonnia vuodessa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se, että paskinkin työntekijä saa saman palkankorotuksen kun paras näiden liittojen takia.
Parhaalle kuuluukin antaa se palkankorotus mutta se paskin ei sitä ansaitse jos homma ei kiinnosta.
Sitten näillä perusduunari aloilla liitto nappaa siitä korotuksesta aina isomman osan.

Jännä juttu kun palkka on noussut kokoajan ihan itse neuvottelemalla ja välillä on vapaaehtoisesti otettu palkanalennuskin vastaan.
Juuri sanoin, ettei vuosiin ole tullut korotuksia, vaikka kikyjen piti tämä mahdollistaa. Kyllä nämä vitun kikyt satoi vain työnantajalle. Tänä vuonna ei mene.
Edit. Sitäpaitsi, kukaan ei ole kieltänyt työnantajaa maksamasta "hyville" lisäpalkkaa. Ei ole kellään sanomista, jos näin tekee. Ja varmasti on tehnytkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Juuri sanoin, ettei vuosiin ole tullut korotuksia, vaikka kikyjen piti tämä mahdollistaa. Kyllä nämä vitun kikyt satoi vain työnantajalle. Tänä vuonna ei mene.
Tuleehan noita kun käy neuvottelemassa se on vaan kiinni näytöistä ja siitä, että nimenomaan ay-liike on esteenä noihin henkilökohtaisiin sopimuksiin.
Hyville maksetaan aina varmasti mutta monessa työpaikassa se paskin työntekijä tienaa valitettavasti enemmän kun ne hyvät.

No ennemmin kikyt kun kohta miettiminen siitä mitä niillä 1700h tekisi jotka juuri vapautuivat.
Näitä tapauksia olisi tullut mm. näissä tehtaissa joissa henkilöstö on mennyt töihin vaikka teollisuusliito pelleilee.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuleehan noita kun käy neuvottelemassa se on vaan kiinni näytöistä ja siitä, että nimenomaan ay-liike on esteenä noihin henkilökohtaisiin sopimuksiin.
Hyville maksetaan aina varmasti mutta monessa työpaikassa se paskin työntekijä tienaa valitettavasti enemmän kun ne hyvät.

No ennemmin kikyt kun kohta miettiminen siitä mitä niillä 1700h tekisi jotka juuri vapautuivat.
Näitä tapauksia olisi tullut mm. näissä tehtaissa joissa henkilöstö on mennyt töihin vaikka teollisuusliito pelleilee.
Suomessa on aivan naurettavan halpaa potkia työntekijä pihalle, puolen vuoden palkka ja ulos. Euroopassa "hiukan" kalliimpaa. Typerää nillitystä huonoista työntekijöistä, potkii ulos vaan. Ja maksaa paremmille paremmin. Ei näitä jaksa lukea, mitään tajua töistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös