Tuo työnantajan ja tekijän keskinäinen sopiminen olisi isolle osalle työvoimaa aika katastrofaalinen tilanne. Työmarkkinat eivät ole homogeeniset. Meillä on aloja, joilla osaajat voivat kyllä hinnoitella työnsä arvon kohtuulliseksi, mutta monilla aloilla työntekijä olisi aika aseeton työnantajan edessä. Laskut kun on maksettava ja perhe elätettävä.
Mutta kun sen työn arvo voi olla 1 000, vaikka siitä maksetaan 2 000 euroa. Ja sivukuluineen enemmän. Totesin jo, että ay-väki ei tajua. Niin se vaan on ja tarkoitan tätä Postin tilannetta. Luulen kyllä, että ay-johto ymmärtää tilanteen hyvin. Mistä kyse?
Esimeriksi Amazon Flex tekee tuloaan. Siinä kuka tahansa voi hakea töihin. Jos hyväksytään, kysytään ajat ja reitit, jotka sopivat. Sen jälkeen tulee toimeksiantoja, jotka voi hyväksyä tai hylätä. Jos hyväksyy, tulee tiedot pakettin noutopaikasta ja toimitusosoitteista.
Uberilta on tullut vähän samanlainen nimellä Uber RUSH.
Sitten on kaikki mahdolliset pakettiautomaatit keskeisissä paikoissa, jonne tavaraa tulee verkkotilattuna tai muuten ja vaikkapa Flex tai RUSH tai joku muu hoitaa kuljetuksen.
Tämän takia Postin kilpailu kovenee ja Posti on haluton pitämään isoa työntekijämäärää nykypalkoilla. Posti haluaa palkat alas, jotta se voi vastata kilpailuun. Ay-liike voi kyllä tuhota Uberin ja Amazonin palveluita rikkomalla niiden autoja ja pyöriä kuten aikanaan 1800-luvulla höyrykoneita. Mutta ei se mitään muuta.
Ehkä sellainen 10-20 vuotta, ja markkinat ovat muuttuneet kuljetuspalveluissa paljon. Kuljetusrobotit ja droonit on varmaan jossain isoissa kaupungeissa jonkun verran käytössä, mutta iso siivu on pakettiautomaatteihin kuljettavilla Uberin ja Amazonin kaltaisilla firmoilla. Posti on historiaa, osin.