- USA kukisti diktaattorin, jota se itse pönkitti yli 25 vuotta. Kaksinaamaista kenties?[/QUOTE=dali]
Tästä on puhuttu jo ennenkin.
Politiikassa ja elämässä yleensä suhdanteet vaihtelevat jatkuvasti ja järkevät toimenpiteet samaan tahtiin. On naiivia olettaa että tekisi yhteistyötä vain "hyvien" kanssa. Jos haluaa pitää vihollisensa heikkona saattaa joskus olla järkevää tukea heikompaa rosvovaltiota toista, vahvistuvaa rosvovaltiota vastaan sen sijaan että vastustamalla hyveellisen fanaattisesti molempia saat vihollisesi yhdistämään voimansa sinua itseäsi vastaan.
dali kirjoitti:
Yhdysvaltain aseteollisuus pyörii ja miljoonilla ihmisillä on töitä. Raadollisesti ajateltuna Irakin sodassa kyse on myös Yhdysvaltain työllisyyspolitiikasta...
---
...Sille en voi mitään, ettet pysty käsittämään julkisen sektorin ja yksityisen sektorin eroa. Kärjistetysti: Yksityinen sektori (lue: aseteollisuus, terästeollisuus, öljynjalostus) kerää sodasta voitot ja valtio maksaa viulut. Edelleen odotan vastausta kysymykseen: Onko Lockheed-Martin tai jokin muu asetehdas maksanut Irakin sodan kuluja?
Ajattelusi on (jälleen) yksisilmäistä.
Vaikka aseteollisuus hyötyisikin niin miten tilanne eroaa normaalista liiketoiminnasta jossa yrityksen menestys hyödyntää myös kansaa?
Sanoit itse että menestyvä aseteollisuus työllistää.
Joten vääristelit sanoessasi että aseteollisuus korjaa hyödyn.
Toiseksi sanoit että valtio maksaa viulut.
Nyt on vain niin että valtiota erillisenä instassina ei ole olemassakaan, valtio on yhtä kuin sinä ja minä, veronmaksajat, asetehtaiden työntekijät - ja asetehtaat.
Siinä on myös vastaus kysymykseesi ovatko asetehtaat maksaneet Irakin sodan kuluja.
dali kirjoitti:
Entä sitten kritiikki Bushin hallintoa kohtaan? Suurimmat syyt ovat lueteltuna edellä. Bushin hallinnon sotapolitiikka hyödyttää pientä valtaeliittiä, itse asiassa sitä porukkaa, joka Bushinkin nosti valtaan.
Eikö diktaattorin kukistuminen hyödytä siis ketään muuta kuin Bushia?
Oletko nyt ihan varma että kykenet katsomaan asiaa objektiivisesti?
Entä mikä on se porukka joka nosti Bushin valtaan?
Minä kun luulin että Bushin valitsi asemaansa Yhdysvaltain kansa.
dali kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on puitu myös muiden maiden syntejä. En vain ymmärrä, miksi USA:n toimiin keskittyneessä viestiketjussa pitäisi arvioida esimerkiksi Ison-Britannian siirtomaapolitiikkaa tai Kiinan ihmisoikeuskysyksiä.
PS. En muistaakseni ole sanonut, että yksikään maa ei ole toista parempi Se on omaa tulkintaasi. Olen toki sanonut, että kaikkien maiden kontolta löytyy syntejä.
Mutta jos samoihin synteihin syyllistyvät muutkin niin miten nämä synnit voivat olla amerikkalaisvastaisuuden syitä?
Tarkkaavainen ja puolueeton lukija ei voi olla huomaamatta sitä että tämä "kritiikki" Yhdysvaltoja kohtaan ei lähde puhtaalta pöydältä.
Amerikkalaisvastaisuuden lähtökohtana on valmiiksi kaunainen asenne Yhdysvaltoja kohtaan (usein kaunan pohjalta löytyy marxismi-sympatiat, tietoiset tai tiedostamattomat) joka saa etsimällä etsimään vikoja ja kääntämään kaiken mustaksi.
Vai onko joku huomannut että esimerkiksi velkaantumista olisi paheksuttu missään muussa yhteydessä kuin USA:n valtionvelan kohdalla?
dali kirjoitti:
Jos puhutaan Irakista, niin Yhdysvallat on omilla toimillaan aiheuttanut sen, että maahan on todella vaikea saada toimivaa demokratiaa. Ensin Yhdysvallat pönkitti lähes 30 vuotta Saddamia. Elokuussa 1990 Saddamista tuli yhdessä yössä paska jätkä, joka piti syrjäyttää.
Olisiko Saddamin "paska jätkäksi" tulemiseen ollut mitään vaikutusta sillä että hän hyökkäsi Kuwaitiin, mitä arvelisit?
dali kirjoitti:
Sodan jälkeen Irak joutui kauppasaartoon, josta kärsi eniten tavallinen kansa. Tyytymättömyys Yhdysvaltoja kohtaan on syvällä irakilaisten (ei toki kaikkien) mielissä. Vaikea on nähdä, että USA saa maata vakautettua, varsinkaan, kun valloitusjoukkojen vastustus on niin suurta.
Jälleen vanhan kertausta.
Tuskinpa USA:ta voi syyttää siitä että Saddam jemmasi boikotin läpäisseen elintarvike- ja lääkeavun myyntiä varten itselleen.
Toiseksi "valloitus"-joukkojen vastustusta on liioiteltu.
Tavallinen euro-uutisten seuraaja on siinä uskossa että irakilaiset viimeiseen mieheen asti vihaavat verisesti amerikkalaisia, kun totuus on kuitenkin se että viha kohdistuu ennen kaikkea ja yhä enenevissä määrin terroristeihin, joiden iskuissa kuolee tavallisia irakilaisia lähes päivittäin.
Siis näihin samoihin terroristeihin, joita vain vähän aikaa sitten kutsuttiin vasemmistomediassa "vapaustaistelijoiksi"
dali kirjoitti:
PS. BKT ei ole mittari sille, kuinka hyvin maa pystyy maksamaan velkaansa. Tuosta linkistä saat hyvää tietoa, mitä BKT on, ja mitä se mittaa.
http://www.stat.fi/tup/tietoaika/ta_05_02_kt_tilinpito.html
Niin, BKT ei ole sama asia kuin velanmaksukyky, mutta kyllä näiden välilllä vallitsee huomattavan suuri korrelaatio.
Vai et kai sinäkään sentään väitä että Djibouti pystyisi huolehtimaan Yhdysvaltain velasta paremmin kuin USA itse?