Olin pitkään sillä kannalla, että jätän vaaleissa äänestämättä koko himmelin tarpeettomuuden vuoksi. Tosiasia kuitenkin on, että äänestämättä jättäminen tarkoittaa vahvempaa mandaattia vasemmistopuolueille sekä tämänkin pahan alulle ja juurelle, kepulle. Ajatusmaailmaani ei mahdu ollenkaan tällainen uusi hallintoporras. Nyt kun asian laita on kuitenkin niin, että tällainen aluehallintojärjestelmä on luotu, niin tietysti haluan hallinnon pysyvän mahdollisimman keveänä, eikä sille tulisi missään nimessä myöntää verotusoikeutta.
Ongelmana on, että edustamalleni ajatusmaailmalle ei ole tällä hetkellä puoluetta. Kokoomus ja persut ovat realistisimmat vaihtoehdot, ehkä myös liberaalit. Kannatan tiukkaa talouspolitiikkaa, jämäkämpää mmaahanmuuttopolitiikka ja tärkeimpinä kulmakivinä mahdollisuuksien tasa-arvoa sekä yksilönvapauksia. Ihanneyhteiskuntani olisi melko paljon minimivaltioajattelun kaltainen, tosin modernin yhteiskunnan vaatimuksiin suhteutettuna. Lisäksi suhtaudun hyvin nuivasti EU:n liittovaltiokehitykseen sekä varsinkin yhteisvastuullisuuteen. Kannatan EU:ta, mutta haluaisin sen keskittyvän ydinasioihin, kuten vapaaseen liikkuvuuteen ja kaupankäyntiin. NATO-kantani on vahva kyllä. Nämä siis tällaisia yleispoliittisia näkemyksiä, jotka eivät toki kaikki liity aluevaaleihin millään tavalla. Tärkeintä on, että alueilla päätökset pohjautuvat mahdollisimman tiukkaan talouslinjaan sekä yksilön- ja valinnanvapauden korostamiseen.
Sekä Orpon kokoomus että Purran persut ajavat joiltain osin sellaista politiikkaa, josta en pidä. Jos jomman kumman puolueen puheenjohtajana olisi joko Häkkänen tai Puisto, menisi ääneni ehdottomasti kyseiselle puolueelle. Olen kovin harmissani, ettei Puisto voittanut kesällä pj-vaaleja. Hänen kantansa ovat lähes asiassa kuin asiassa lähellä omiani. Lisäksi kyseessä on asiallinen järkipoliitikko, joka pohjaa ajatuksensa faktoihin, eikä mutuiluun. Ehkä hänen aikansa tulee myöhemmin, onhan hänen vielä parannettava esiintymistaitojaan. Persujen älämölöryhmä ja sen kiihkoilulinja lähinnä säälittää minua, mutta puistolaiselle, hieman maltillisemmalle politiikalle olen hyvin avoin. Purra on huomattavasti selkeämpi populisti, eikä vakuuta liiallisella kapeakatseisuudellaan. En haluaisi siis tämänhetkisiä persuja äänestää, mutta asiaa ei yhtään helpota Orpon kokoomuksen pehmoilulinja, jolle en myöskään halua antaa tukeani. Molemmat puolueet olisivat tietynlaisella linjanmuutoksella minulle hyvinkin mielekkäitä vaihtoehtoja. Nyt joudun valitsemaan kahden kädenlämpöisen vaihtoehdon väliltä.
Suomesta puuttuu kunnollinen oikeistopuolue. Sekä persut että kokoomus sisältävät osaltaan uskottavan oikeistopuolueen elementtejä, mutta eivät kumpikaan sellaisia oikeasti ole.