Aluevaalit 2022

  • 100 110
  • 1 479

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Siis on nyt sitten Perussuomalaisista tai Purrasta mitä mieltä tahansa mutta että Tehyn puheenjohtaja veti herneen nenään siitä, että Purra käytti väärää termiä. Aika raskasta välillä tämä elämä joillekin.
Tai kun että Purra (kuten kaikki muutkin koko ajan) oli sitä mieltä, että pitäisi saada lisää työntekijöitä. Niin Tehyssä sitä nyt ei sitten katsottu hyvällä kun puhui "käsistä" ja "käsipareista".
Ei nyt oikeastaan liity vaan Purran sanomisiin, mutta onhan se osoitus yleisestä arvostuksesta puhekielessä jos hoitajista puhutaan käsipareina. Lääkäreistä ei taideta puhua moista.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ei nyt oikeastaan liity vaan Purran sanomisiin, mutta onhan se osoitus yleisestä arvostuksesta puhekielessä jos hoitajista puhutaan käsipareina. Lääkäreistä ei taideta puhua moista.
Olen kyllä jotenkin ajatellut että on ihan yleistä puhekielessä käyttää termiä "käsipari" monellakin alalla. Tai no siis toki omissa hommissa puhutaan usein ihan vaan "resursseista". Mutten ole ymmärtänyt tuosta pahastua.
Mutta joka tapauksessa olen sitä mieltä että Tehyn puheenjohtaja tuossa vei keskustelua vähän hassuun suuntaan. Ei puhuttu siitä että miten niitä hoitajia saataisiin lisää tai ei puhuttu palkoista. Vaan haluttiin puhua käytettävästä termistöstä. Onko se nyt sitten tarkoituskin että viedään keskustelua sivuraiteille. En vain ymmärrä, että miksi haluaisi niin tehdä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei nyt oikeastaan liity vaan Purran sanomisiin, mutta onhan se osoitus yleisestä arvostuksesta puhekielessä jos hoitajista puhutaan käsipareina. Lääkäreistä ei taideta puhua moista.

Tätä voisi pohtia tosiaan niinkin, että onko autokorjaamoilla töissä käsipareja?

Marinilta hyvä heitto tuo kokonaisvaltainen hoito. Jos menee selkäkivun kanssa lääkärille, ei aina auta pelkkä Burana-resepti. Pitäisi selvittää, mistä kipu lähtee. Tällaisessa ei auttaisi Orpon palvelusetelit, tai siis niillä takaisi juurikin sen Burana-hoidon. Orpolta hyvä heitto oli kolmas sektori, koska tuollaisissa toimii paljon sairaanhoitajia. Juuri luin paikallistasolta, kuinka erään järjestön tiloissa alkaa lääkärin vastaanotot. Tällaisesta hyötyy varmasti ne vähemmän akuutit, jotka haluaa keskustella vaikka kolesteroliarvoistaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos jotain kaipaisin näihin väittelyihin, niin haastattelijoiden teräviä välihuomautuksia. Kun Päivi Räsänen sanoi, että on valtava ongelma, että kymmeniätuhansia sote-alan työntekijöitä on töissä muilla aloilla (ihan asiallinen kommentti btw), näen sieluni silmillä, että esim. Leif Salmen olisi saman tien paukauttanut vastapalloon: "Tämän siis totesi lääkäri, joka ei kymmeniin vuosiin ole tehnyt lääkärin työtä."
Orpo sai eilen rauhassa todeta, ettei yksityistäminen ole kokoomukselle mikään ideologia. Jyrki Hara nyökkäsi ja jatkoi seuraavaan kysymykseen sen sijaan, että olisi esittänyt vastakysymyksenä, miksi sitä sitten ajettiin niin voimakkaasti, vaikka se törmäsi kerta kerran jälkeen perustuslakiin.

Vaikka olen poliittisesti eri mieltä, on minun näkemykseni mukaan sote-keskusteluiden vahvin puolue ollut tähän mennessä keskusta, eikä vähiten lepsujen toimittajien. Keskustassa tiedetään mistä puhutaan ja osaavat perustella myös aluehallinnon pelottavan hyvin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tehyn Rytkönen on ennekin puuttunut tähän käsipari-asiaan eikä tuossa ulostulossa ole kyse Purrasta tai johtamastaan puolueesta. Sanan käyttäminen koulutetusta alansa osaajasta kertoo toki puhujastaan ihan riittävästi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tehyn Rytkönen on ennekin puuttunut tähän käsipari-asiaan eikä tuossa ulostulossa ole kyse Purrasta tai johtamastaan puolueesta. Sanan käyttäminen koulutetusta alansa osaajasta kertoo toki puhujastaan ihan riittävästi.
Minä olen myös kuullut Rytkösen jo aikaisemmin paheksuneen käsipari -termiä, mikä minulle tuli mieleenkin Purran käyttäessä sitä. Purra ilmeisesti näkee sairaanhoitajat vain käsipareina.
 

Oadie

Jäsen
Ei nyt oikeastaan liity vaan Purran sanomisiin, mutta onhan se osoitus yleisestä arvostuksesta puhekielessä jos hoitajista puhutaan käsipareina. Lääkäreistä ei taideta puhua moista.
Jos omassa ammatissa koulutettuna ihmisenä minulle kerrottaisiin, että yritetään saada teille lisää käsipareja omien käsien lisäksi niin en kyllä ymmärtäisi loukkaantua. Päinvastoin olisin iloinen että ammattini arvostus on huomattu sille halutaan lisää työvoimaa. Tai jos kerrottaisiin että teidän käsipareille yritetään nyt saada palkankorotusta lisärahoituksen kautta. Taas pitäisin tuota arvostuksena. Itse en ole ammatissani tittelin takia tai saa siitä mielihyvää jos joku kummarrellen tittelöi minua kuin aatelista. Mutta tämä ei tietenkään koske muita.

Tänä uutena aikana on muotia ja suorastaan vaatimus etsiä aihe josta voi loukkaantua jotta saa samanhenkisiä pöyristelemään asiaa ja myös helvetinmoista riitaa vastapuolen kanssa. Ehkä tuo on taistelemisen arvoinen asia ja sitä on arvostettava. Jos tämä arvon rouva hoitaja olisi todennut, että hei meille halutaan lisää työvoimaa monelta taholta niin eihän se olisi ketään kiinnostanut.

Itse aluevaaleista puhuttaessa tunnutaan takertuvan nyt kaikkeen muuhun kuin itse asiaan, joka on tämän hetken Suomessa todella tärkeä. Se taas johtunee siitä etteivät ilmeisesti monet ihmisistä ymmärrä mistä puhutaan. Silloin on helppo tarttua asioihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse vaalien kanssa. Luulen että monelle on aivan sama mitä noissa keskusteluissa puhutaan vaan äänestämistä ohjaa aivan muut asiat olkoon sitten bensa, ilmasto tai puolue sanomasta huolimatta. Joka tapauksessa en ihmettele jos asioista piittaamatta ihmiset tekevät äänestyspäätöksen sen mukaan, kuka on vähiten puhunut käsipareista.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Itse aluevaaleista puhuttaessa tunnutaan takertuvan nyt kaikkeen muuhun kuin itse asiaan, joka on tämän hetken Suomessa todella tärkeä. Se taas johtunee siitä etteivät ilmeisesti monet ihmisistä ymmärrä mistä puhutaan. Silloin on helppo tarttua asioihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse vaalien kanssa. Luulen että monelle on aivan sama mitä noissa keskusteluissa puhutaan vaan äänestämistä ohjaa aivan muut asiat olkoon sitten bensa, ilmasto tai puolue sanomasta huolimatta. Joka tapauksessa en ihmettele jos asioista piittaamatta ihmiset tekevät äänestyspäätöksen sen mukaan, kuka on vähiten puhunut käsipareista.
Näinhän se tuntuu olevan. Meillä on esimerkiksi puolue, joka on ollut suorastaan kauhuissaan siitä, että miten nyt riittää vanhusten hoitamiseen rahaa, kun pitää hyysätä kaiken maailman turvapaikkaturisteja ja jaella rahaa kehitysapuun sun muuhun humpuukiin. Nyt kun olisi vaalit, jossa pääsisi vaikuttamaan tähän vanhusten hoitoon, niin puhutaan bensan hinnasta. Jokuhan saattaisi pitää tällaista kampanjointia populistisena, toiset peräti valheellisena ja kaksinaamaisena harhaanjohtamisena. Mutta on se Riikka vaan niin viksu!
 

Alejandro

Jäsen
Ollaan kyllä asioiden ytimessä, jos viestitolkulla keskustellaan siitä, että onko käsipari-termin käyttö loukkaavaa. Mielestäni on suoraan sanottuna pikkumaista kiinnittää huomiota noin yhdentekevään asiaan. Itse en ainakaan jaksa miettiä noin syvällisesti eri sanojen merkityksiä. Olen IT-konsultti ja usein kollega on sanonut, että tarvitsisi lisäkäsipareja projektiin. Voi kuinka monta loukkaantumisen mahdollisuutta olenkaan menettänyt.

En usko, että Purra halusi loukata hoitajia.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ollaan kyllä asioiden ytimessä, jos viestitolkulla keskustellaan siitä, että onko käsipari-termin käyttö loukkaavaa. Mielestäni on suoraan sanottuna pikkumaista kiinnittää huomiota noin yhdentekevään asiaan. Itse en ainakaan jaksa miettiä noin syvällisesti eri sanojen merkityksiä. Olen IT-konsultti ja usein kollega on sanonut, että tarvitsisi lisäkäsipareja projektiin. Voi kuinka monta loukkaantumisen mahdollisuutta olenkaan menettänyt.

En usko, että Purra halusi loukata hoitajia.
Ymmärtääkseni siellä on ihan oikeitakin ongelmia, mutta ilmeisesti asiat ovat suhteellisen hyvin, jos tällaisesta aivan turhasta on aikaa vängätä. Purra vaikuttaa ainakin tässä asiassa olevan Rytköstä fiksumpi.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen myös kuullut Rytkösen jo aikaisemmin paheksuneen käsipari -termiä, mikä minulle tuli mieleenkin Purran käyttäessä sitä. Purra ilmeisesti näkee sairaanhoitajat vain käsipareina.
Ilmeisesti sitten koko RKP:kin näkee pelkkiä käsipareja, koska puheenjohtajan kirjoituksessa tämä sana mainitaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ilmeisesti sitten koko RKP:kin näkee pelkkiä käsipareja, koska puheenjohtajan kirjoituksessa tämä sana mainitaan.
Ei olisi demareistakaan uskonut. Oikeasti tämä keskustelu on todella noloa, kun ammattiloukkaantujat saapuvat paikalle.

Riittävästi käsipareja hoivaan
 

Oadie

Jäsen
Näinhän se tuntuu olevan. Meillä on esimerkiksi puolue, joka on ollut suorastaan kauhuissaan siitä, että miten nyt riittää vanhusten hoitamiseen rahaa, kun pitää hyysätä kaiken maailman turvapaikkaturisteja ja jaella rahaa kehitysapuun sun muuhun humpuukiin. Nyt kun olisi vaalit, jossa pääsisi vaikuttamaan tähän vanhusten hoitoon, niin puhutaan bensan hinnasta. Jokuhan saattaisi pitää tällaista kampanjointia populistisena, toiset peräti valheellisena ja kaksinaamaisena harhaanjohtamisena. Mutta on se Riikka vaan niin viksu!
Tämä viestisi oikeastaan allekirjoittaa lainaamasi osan. Itse en äänestä Persuja enkä ota kantaa Purran fiksuuteen. Täällähän jo monet oikeasti fiksut Purran älykkyyden ovat jo analysoineet. Ja kun tässä käsiteltiin tuota Ylen vaalitenttiä niin joko katsoit sitä mute päällä tai tulit muuten vaan öyhöttämään agendaasi. Jonkinlainen objektiivisuus kuuluu näihin keskusteluihin. Räyhätään taas sitten kun vaalit on käyty ja tyhmiä päätöksiä tehdään.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt ollaan asian ytimessä ja huomaan että omassa työyhteisöissäni ollaan aina puhuttu väärin. Jos jonkin homman tai projektin loppuunsaattamiseksi on pitänyt pistää hieman extrapanosta, niin olemme yleensä puhuneet että työ tarvitsee kipeästi lisää käsiä. Käsistä on siis puhuttu aina, oli sitten kyseessä hitsari, asentaja, suunnittelia, asiantuntija tai vaikka professori.

Nyt ymmärrän että olisi pitänyt puhua käsipareista. Vaikka mielestäni pelkistä käsistä puhuminen ei syrji yksi- tai usempikuinkaksi-kätisiä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ollaan kyllä asioiden ytimessä, jos viestitolkulla keskustellaan siitä, että onko käsipari-termin käyttö loukkaavaa. Mielestäni on suoraan sanottuna pikkumaista kiinnittää huomiota noin yhdentekevään asiaan. Itse en ainakaan jaksa miettiä noin syvällisesti eri sanojen merkityksiä. Olen IT-konsultti ja usein kollega on sanonut, että tarvitsisi lisäkäsipareja projektiin. Voi kuinka monta loukkaantumisen mahdollisuutta olenkaan menettänyt.

En usko, että Purra halusi loukata hoitajia.

Olen kanssa tullut kysytyksi työvuoroon sanoilla "tarvitaan lisää käsipareja". Mihin jätänkään valitukseni loukatuksi tulemisesta?
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänä uutena aikana on muotia ja suorastaan vaatimus etsiä aihe josta voi loukkaantua jotta saa samanhenkisiä pöyristelemään asiaa ja myös helvetinmoista riitaa vastapuolen kanssa. Ehkä tuo on taistelemisen arvoinen asia ja sitä on arvostettava. Jos tämä arvon rouva hoitaja olisi todennut, että hei meille halutaan lisää työvoimaa monelta taholta niin eihän se olisi ketään kiinnostanut.

Itse aluevaaleista puhuttaessa tunnutaan takertuvan nyt kaikkeen muuhun kuin itse asiaan, joka on tämän hetken Suomessa todella tärkeä. Se taas johtunee siitä etteivät ilmeisesti monet ihmisistä ymmärrä mistä puhutaan. Silloin on helppo tarttua asioihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse vaalien kanssa. Luulen että monelle on aivan sama mitä noissa keskusteluissa puhutaan vaan äänestämistä ohjaa aivan muut asiat olkoon sitten bensa, ilmasto tai puolue sanomasta huolimatta. Joka tapauksessa en ihmettele jos asioista piittaamatta ihmiset tekevät äänestyspäätöksen sen mukaan, kuka on vähiten puhunut käsipareista.
Ihan pikaisena sivukysymyksenä:
Ymmärräthän sortuvasi itsekin juuri tuohon samaan (ammattiloukkaantumiseen ja pöyristelyyn samanhenkisten kanssa)?

Mutta itse ketjun aiheessa, eli aluevaaleissa, olen kyllä taipuvainen jakamaan pelkosi...keskustelupalstojen ulkopuolellakin, oikeassa maailmassa, törmää liian usein siihen, että ei olla täysin kartalla aluevaaleista, ja mikä pahinta, ei tehdä asialle muuta kuin valitetaan tai takerrutaan vaaleihin liittymättömiin kysymyksiin :(
 

Oadie

Jäsen
Ihan pikaisena sivukysymyksenä:
Ymmärräthän sortuvasi itsekin juuri tuohon samaan (ammattiloukkaantumiseen ja pöyristelyyn samanhenkisten kanssa)?
Aivan varmasti sorruin jollain mittarilla. Semmoista kirjoitusta ei taida olla olemassakaan josta ei näitä löydä. Veitsenterällä mennään koko ajan näiden tekstien kanssa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko varmaa tietoa siitä, mikä on lopulta aluevaltuuston päätösvalta? Tekeekö se päätöksiä vai antaako suosituksia? Eduskunta ja hallitus nyt varmaankin voivat kävellä aluevaltuuston yli?
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Onko varmaa tietoa siitä, mikä on lopulta aluevaltuuston päätösvalta? Tekeekö se päätöksiä vai antaako suosituksia? Eduskunta ja hallitus nyt varmaankin voivat kävellä aluevaltuuston yli?
Ei ole varmaa tietoa, mutta hyvinvointialuiden valtuustojen tehtävänä on vastata alueidensa toiminnasta, hallinnosta ja taloudesta. Käsittääkseni hyvinvointialueille tulee myös omat hallituksensa, joilla on sitten omat tehtävänsä. Tämän lisäksi on ollut puhetta joistakin lautakunnista hyvinvointialueilla, mutta niiden tehtävistä ei ole mitään tietoa ja kuinka monta lautakuntaa tulee kullekin hyvinvointialueille.
 

Oadie

Jäsen
Onko varmaa tietoa siitä, mikä on lopulta aluevaltuuston päätösvalta? Tekeekö se päätöksiä vai antaako suosituksia? Eduskunta ja hallitus nyt varmaankin voivat kävellä aluevaltuuston yli?
Jos kerran aluevaltuusto vastaa hyvinvointialueesta niin silloin se tekee myös päätökset itsenäisesti ainakin paperilla. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon näitä voi sitten ohjailla vai voiko ollenkaan?

E. Hidas
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jos kerran aluevaltuusto vastaa hyvinvointialueesta niin silloin se tekee myös päätökset itsenäisesti ainakin paperilla. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon näitä voi sitten ohjailla vai voiko ollenkaan?

E. Hidas
Sama henkilö voi toimia kunnanvaltuustossa, eduskunnassa ja aluevaltuustossa. Kiirettä pitää, jos hän meinaa hoitaa kaikki luottamustehtävät erinomaisesti. Mitenkä meinaa onnistua.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko varmaa tietoa siitä, mikä on lopulta aluevaltuuston päätösvalta? Tekeekö se päätöksiä vai antaako suosituksia? Eduskunta ja hallitus nyt varmaankin voivat kävellä aluevaltuuston yli?

Itseasiassa itseä enemmän kiinnostaa miten ihmeessä tämä uusi malli eroaa nykyisestä esim. Kymsoten, Eksoten tai vaikka Siun soten kohdalla?

Rahoitus tulee valtiolta jossain vaiheessa eikä kunnilta (joten näiden lisärahan kinuamisen kohde muuttuu), mutta sen tarkempaa eroa ihan oikeasti en osaisi sanoa.

Toki rahojen perään tietysti kukaan ei edellenkään katso, mutta se lienee epäolennaista kun onneksi pääkaupunkiseutu kuittaa nämä meidän ylitykset. Ei tule enää pahaa mieltä kaupunkien välillä kuka laskun lopulta maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös